https://automasa.fi/

Grand Scenic

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
8 333
Haluan tämänkin merkin tänne "korkata" - on sen mielestäni ansainnut.

Ajelin -11 mallin Grand Scenicillä reilut 50 tkm kahdessa vuodessa. Auto tuli hankittua, kun "järkisyyt" vaati ostamaan helposti sisään kömmittävän auton eikä rahat cittariin riittäny.

Tykkäsin Rellusta ja se palveli ihan OK melkein ilman murheita. Autossa oli EDC kaksoiskytkin automaatti joka silloin tällöin nyki kakkoselle vaihtaessa. Tuon huollossa kuittasivat ominaisuudeksi.
Koneena oli 120 hp 1.5 l diesel, mikä oli kyl mun mieleinen kone. Jaksoi vetää kunnioitettavasti 1350 kg vaunuakin hyvin liikennevirran mukana. Ja perän jousituskaan ei tuosta hötkähtänyt.
Ajossa huomauttamista maantiellä suuntavakaudessa- tuuliherkkä tötterö eikä ohjauskaan ollu ihan riittävän tyrnee. Mut kaupungissa oli mukava peli.
Autossa oli hyvät varusteet mm avaimeton käynnistys ja lukot.

Ranskalaisissa muistetaan aina mainita kova arvonalenema- mulla lähti vaihtokaupassa kolmannes (bruttoarvoilla) kahdessa vuodessa eli n 10 t€, mikä mun mielestä ei nyt ihan paha ollu. 40 tonnin autossa melke merkistä riippumatta sama raha ois hävinnyt. Autossa oli puolet takuustakin viel jäljellä.

Uskaltaisin  hyvin ostaa toisenkin Renaultin, mutta taitaa tääl Suomessa häviänä merkkinä olla riski.
Automiehen mainehan tuossa meni, kun ensin omille pojillekin 20 vuotta opetin, et "älkää ikinä ranskalaista autoo ostako".
 

tai

Legenda
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
5 252
Käytetyn auton vaihtopohdinta päätyi sukulaisperheellä vuoden 2007 Grand Scenicciin, eli kakkossukupolven malliin. Ilahduttavan halpoja ovat käytettynä, saapa nähdä menikö "osamaksuksi" yllättävien ylläpitokustannusten muodossa.

Vaihtoehtoja katsottiin paljon muitakin, mutta kolmelle turvalaitteelle riittävä takapenkki yhdistettynä kompaktin auton käsiteltävyyteen sekä tietenkin rajalliseen budjettiin rajasi vaihtoehtoja melko vähiin. Ja kulkupuoltakin vaadittiin enemmän kuin nuhaisimmat 1,6-vaparit ehkä olisivat pystyneet takaamaan. Xsara Picasso  käytiin vaihtoehtona kokeilemassa. Siihen nähden Rellu tuntui pienelle naiselle käteensopivammalta. Ketterämpi, kevyempi käännellä ja parempi näkyvyys. Takapenkki hiukan kapeampi, mutta näköjään vielä riittävä, ja pitkäperäisenä selvästi isompi takakontti. 2-litraisena tuntui kulkevankin ihan asiallisesti, kunhan jaksaa kepittää vaparin yläkierroksille.

Varustetaso on mallin sisällä varmaankin köyhimmästä päästä, kun joitakin ohjekirjan kuvaamia toimintoja puuttuu, mutta nykyautojen tapaan ihan mukava kuitenkin. Yllättäen ilmastointi on täysin manuaalinen, mutta en näe sitä suurena puutteena jos se vaan toimii. Sääoloista johtuen ei saatu kylmäkonetta aktivoitumaan. Säilytystilojen runsaus, matkustamon valoisuus (lasikatto ja paljon sisävaloja) ja muunneltavuus ihastuttavat. Takaovissa on kuskin paikalta kauko-ohjattavat lapsilukot, ensimmäiset omalla kohdalla. Avainkortti/nappikäynnistys sekä sähköinen käsijarru ovat nykyajan kotkotuksia joiden metkut vielä osin vaativat tutustumista. Oleellisin puute on ESC, luulin että se olisi ollut näissä jo vakiona.

Ohjaustehostin lienee tässä sitä sähköisten tehostimien pahamaineisinta ensiaaltoa, ja ensitutustuminen minullekin. Koeajolla se ei tuntunut mitenkään kamalalta, kevyt ja terhakka keskitys. Ehkä se tarkemmassa tutustumisessa paljastuu tunnottomaksi ja keinotekoiseksi, niinkuin väitetään.

Toivon ongelmattomia kilometrejä ja siten itselleni vähän tukipyyntöjä :)

Renault_Scenic_silver_vl2.jpg

Kuva Wikipediasta.
 

tai

Legenda
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
5 252
Vaihdoin ajovalopolttimot em. '07:aan. H7-polttimot sisemmissä heijastimissa. Periaatteessa työ on helppo, mutta paikat ovat ahtaat, joten sääli isokouraisia. Oikealla puolella lasinpesurin säiliön kaula on pikairrotettavissa tieltä, sillä saa pari senttiä lisää tilaa. Vasemmalla puolella akun irrottamalla syntyisi hulppea tila, mutta en arvannut siihen ryhtyä. Lukkopellin muovikoristeen irrottamalla saavuttaa ensikertalaista auttavan paremman näkyvyyden, ei muuta. Umpion takakansi on ihan vain kumitulppa. Polttimonpidike lähtee 1/8 vastapäivään kiertämällä irti, ja sen jälkeen polttimon voi vetää kannasta irti. Laitoin sisään Osram Ultralifet toiveena mahdollisimman pitkä kestävyys. Sivuhuomiona Vartan akku täyttää kesäkuussa 10 vuotta.

Omia tarpeitani varten mittasin takaluukun aukon korkeuden, 89cm, ja keski-istuimen eteentaittamalla syntyy 40cm leveä aukko.

Jo aikaisemmin huomasin, että matkustamon muoviosat ovat kelvottoman heikkoja. Vaihdekepin kehyksestä on yksi kynsi murtunut ja kehys irtoaa helposti. Avainkortti on näemmä jo maalarinteipillä kasattu. Kortinlukija on irti kojelaudasta. Joku takakontin sivulokeron kannen reuna oli murtunut.

Ainoa suurempi vika tähän mennessä on ollut yhden ikkunahissin hajoaminen, missä siinäkin netin perusteella on tyyppivikana kympin muoviosan pettäminen.
 

tai

Legenda
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
5 252
Kiitos. Tässä tapauksessa hajonnut osa on korttiin piilotetun mekaanisen avaimen muoviperä. Todennäköisesti tuolta löytyisi jyrsimätön ehjä avain.

Renufoorumilta löytyy aika mukavasti ohjeita ja apuja. Ensialkuun mittaristotyyppivika melkein johti ko. mallin ostokieltoon, mutta kun löysin tuolta jamppoja jotka korjaavat mittariston satasella-parilla, niin eipä tuo mikään ongelma enää ole.
 

tai

Legenda
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
5 252
Kävin vaihtamassa takaluukun kaasujouset -07 scenicciin. Olivat täysin perinteistä mallia reilusti näkösällä, joten vaihto oli helppo homma. Takavalot tosin joutui irrottamaan tieltä, mutta niissäkään ei ollut mitään erikoista.

Rekisterikilven valot olivat myös pimeänä. Erikoista näissä oli, ettei netistä löytynyt varmuutta polttimon tyypistä. Youtubevideossa vaihdettiin ilmiselvää T10-lasikantaa, kun taas esim. Motonet ja joku muu polttimoluettelo oli varma että siellä on lasiputkimalliset. T10 sieltä löytyi, ja ehjät sellaiset löytyivät oman autoni takakontinvaloista  :p

Muuten auton elämä vuoden ajan on ollut melko harmitonta. Sähkökäsijarrussa oli kai ollut joku häikkä minkä nyrkkipaja oli hoitanut kuntoon. Mittaristovikaa jo kerran epäiltiin, mutta paljastuikin että kirkkaudensäätö oli vain käännetty minimiin. Tilava tuo on, kyydissä on ollut mm. kokonainen naistenpyörä yhtään purkamatta ja silti vielä yksi takapenkin paikka käytössä. Seitsenpaikkaisuudellekin on pari kertaa ollut käyttöä isommalla porukalla. Nokkaremmin vaihtoväliksi selvisi 2,0 16v:lle 100tkm/5v, eli vielä vuoden saa ajella vanhalla.
 

Koivari

Vakiokalustoa
Liittynyt
17.2.2014
Viestejä
669
Uudet Scenic ja Grand Scenic mallit ovat saaneet hinnat, omasta mielestä ne ovat aivan totaalisen katosta läpi. Oletin, että tuo normiversion lähtöhinta olisi joka tapauksessa alle 25000 euroa, mielellään reilustikin, mutta käytännössä koko mallisto molemmat versiot mukaan lukien maksaa minimissään 30k€  :-\

http://news.cision.com/fi/renault/r/uusi-grand-scenic-nyt-suomessa,c2164664

Hinnat

Scenic TCe 115 Zen 29 390 €
Scenic TCe 130 Zen 29 990 €
Scenic TCe 130 Bose 33 390 €
Scenic dCi 110 Zen 29 990 €
Scenic dCi 110 EDC7-aut Zen  32 390 €
Scenic dCi 110 EDC7-aut Bose 35 390 €
Scenic dCi 160 EDC6-aut Bose  39 990 €

Grand Scenic TCe 130 Zen 31 990 €
Grand Scenic TCe 130 Bose 35 390 €
Grand Scenic dCi 110 EDC7-aut Zen 34 390 €
Grand Scenic dCi 110 EDC7-aut Bose 37 390 €
Grand Scenic dCi 160 EDC6-aut Bose  41 990 €
 

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
8 333
On kyllä hinnat niin korkeella, että ei oo myyjillä helppo homma. Mutta onhan jo Talismanissakin hinnat odotettua kovemmat, mutta aika pienet erot jää näihin.

Tää oli mullakin yksi ajatusten kohde kanssa, mutta meni Ateca tilaukseen ennenkuin tästä oli paljoakaan tietoa, mutta ei harmita kun tuon tehokkaamman dieselin vähäinenkin hintakilpailukyky menee tuohon pakolliseen bose-varusteluun.
Kaikilla moteilla jarrullinen vetopaino 1850 kg, joka nyky autoissa on hyvä arvo. Edellisessä Gran Scenicissä oli 1350 kg 110dci llä.