https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Golf VII GTI

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Hain viikonlopuksi koeajoon hyvin lisävarustellun Golf GTI:n DSG:llä. Ensivaikutelma on, että voiko tämä olla samaa Golf -perhettä kuin omani. On se niin paljon enemmän luksus- ja sporttivaikutelmaa tarjoava. Iso navigaattori, DCC, Dynaudio, panoraamakatto yms. varusteina.

Moottori on hieno, tehoa riittää ja äänimaailma on kohdallaan. Tässäkin on melko varmaan vastaava "päristin" kuin Ocu RS:ssä, koska äänimaailma kabiinissa muuttuu olennaisesti, kun vaihtaa DCC:n Normal -tilasta Sportille. Murinat ovat sporttiset. Tämä osaa alaspäin vaihdoissa antaa Sport -modessa välikaasuakin, ja se myös tuo sporttisen murahduksen. Pito ei 18" -kitkoilla vaan vajakissa riitä näillä keleillä.

Sisustasta pidän. Perinteiset ruutukuosiset GTI -istuimet tarjoavat hyvän tuen. Ristiseläntuki on tosin vain manuaalinen. Viimeistely näyttää erittäin hyvältä. Ovissa ja kynnyksissä on syksypimeällä tosi hienosti loistavat punaiset valoviirut, mutta vain edessä. Ratti on viimeistelty metallilistoin, monitoiminapit ovat laadukkaammat ja se tuntuu käteen paremmalta (parempaa nahkaa). Mittariston fontti on tyylitellympi, ja myös ajotietokeen näyttö on hienompi ja paremmalla resoluutiolla. Dynaudio soi muhkeasti subbarin tukemana, ja navin iso näyttö on erittäin hieno.

Ohjaustuntuma poikkeaa paljon perusmallista. Pienissä vauhdeissa se tuntuu Comfort -modessa kevyemmältä, ja veikkaisin, että se on progressiivinen. Pitää vielä huomenna tutkia asiaa tarkemmin.

Taitaa olla hyvä homma nollata se kuuluisa "persdyno" välillä ajelemalla perusautolla, niin tuntuu tällainenkin hieman jalostettu perusauto aivan mahtavalta. Haluaisin heti lähteä takaisin ajelemaan, mutta nyt lastenhoito velvoittaa. Huomenna lisää !
 
Golfilla kurvailtu lisää tänään. Vaikea tuon kanssa on pitää kaasujalka rajoitusten puitteissa. Ohjaus tuntuu olevan progressiivinen ja sen myötä paljon sporttisempi ja käytännöllisempikin kuin perusmallissa. Kulutus nousee sporttisessa ajossa melko korkeaksi. Oman ajoni keskikulutus on nyt 11,4 litraa, ja long term näyttää 9,8 litraa satasella. Pöristin houkuttelee sekin osaltaan painamaan kaasua. Omistajatasolla siihen varmasti kyllästyy, ja ajomoodiksi valikoituu Comfort.

Pari kuvaa syksyn tihkusateessa jo likaantuneesta helmiäisvalkoisesta autosta:

IMG_0074.JPG


IMG_0082.JPG


IMG_0081.JPG
 
Joitain lisähavaintoja GTI:stä parin päivän ajelujen jälkeen.

Ohjaus poikkeaa aikalailla perusgolfista ollen progressiivinen. Ei tarvi kääntää rattia niin paljoa isoissa käännöksissä. Tunto on silti erinomainen. Pidän siitä ja olisin tämän pohjalta ruksannut vastaavan A3 -tilaukseen lisähintaankin. Onneksi Octavia RS:ssä on vastaava ohjaus vakiona.

Kaistavahti tässä on, ja edelleen se tuntuu täysin turhalta varusteelta Suomen teillä ja hämärillä keleillä. Saman havainnon tein jo kesäkelillä sitä Audissa testatessani. Golfissa se menee näillä päivähämärillä noin 50% ajaksi pois päältä. Ja kun se on päällä, muistuttaa ohjaustunto Audin mutteriohjausta. Toimiessaan se kyllä pitää auton kapeahkon asfalttitien kaistalla ihan itsekseen, vaikka kuski irrottaa kädet ratista. Onneksi se herjaa äänimerkillä silloin, kun se menettää "näkökykynsä".

Sport -asetus DCC:ssä on kiva autolla leikitellessä. Se pitää kierrokset arkiajoon liian korkealla, ja moottorin keinotekoisesti tuotettuun murinaankin kyllästyy pitemmän päälle. Arkiajoni ajaisin Comfort -moodilla, jossa alusta on mukavan pehmeä, hiukan pappagolfia tukevampi siltikin, kaikenkaikkiaan oikein hyvä kompromissi tukevuutta ja mukavuutta 18" -renkain varustetussa autossa.

Onkohan konehuoneessa jokin sähköinen alipainepumppu (jarrutehostimelle ?) tms. kun autolla liikennevaloihin pysähtyessä kuuluu konepellin alta selkeä nakutus 15-20 sekuntia ? Onko vastaava ilmiö myös Octavia RS:ssä ?

Dynaudion ostaisin omaani ilman muuta, koska se tuo hyvinkin hintansa arvoisen parannuksen äänentoistoon. Audi A4:n Bang & Olufsenin veroisena en sitä pidä, koska diskantit ja vokalistin erottelu ei ole yhtä puhdasta, mutta bassoa tämä tarjoaa reilusti vakiosoitinta tukevammin.  Kun tällaista hienoa, isoa navia on aikansa katsellut, niin siihenkin jää koukkuun. Ehkä seuraavaan autooni pitää sitä harkita. Kojelaudan ulkoasu paranee sen kanssa paljon, ja käytöltään iso kosketusnäyttö on erinomainen kaikkiin ohjelmoitaviin toimintoihin.

DCC toimii hienosti ja alustan jäykkyydessä on merkittävä ero Comfortin ja Sportin välillä. Vakavaan harkintaan menisi sekin varuste, mutta todennäköisesti luopuisin siitä säästösyistä. Sama koskee panoraamakattoa - hieno, mutta budjetin rajatessa valintoja, putoaisi se listalta kärkipäässä. Musta sisäkatto sopii valkoiseenkin autoon todella hyvin ja onneksi se on vakiovaruste.

Koeajoni keskikulutus on nyt laskenut 9,8 litraan satasella nurkkapyörittelyssä. Pätkä motaria ja Tuusulantietä toki on mukana.

Mahtavan hieno auto, joka on juuri sopivan kokoinen ollakseen näppärän kompakti, mutta riittävän tilava neljälle aikuiselle. Tähän kun saisi vielä nelivedon ja hintaa hiukan lähemmäs Octavia RS:ää.
 
Markku J taidat olla jollekin liikkeelle hyvä asiakas, kun "kykenevät" antamaan viikonlopuksi auton koeajoon? ;)

Oletko huomannut isoja eroja GTI vs RS?
 
Minä olen ajanut RS:ää vain TDI -koneella. Golfissa oli lisäksi säädettävä DCC -alusta, joka olisi mahtava lisä myös RS:ään, sen kun saa Comfortilla myös mukavaksi, ja se olisi varmasti arkiajojeni asetus. Sikäli on vaikea verrata. Ohjaus oli molemmissa erinomainen, progressiivinen. Vain 300 km tuli Golfin mittariin, kun en tähän aikaan vuodesta jaksanut pitemmälle lähteä. Todella nautinnollinen auto se oli. Mutta pidin myös RS:n dieselin koeajovaikutelmista, vaikka sen teho ei nyt ihan sporttia ollutkaan - toki riittävä.
 
Markku J sanoi:
Kaistavahti tässä on, ja edelleen se tuntuu täysin turhalta varusteelta Suomen teillä ja hämärillä keleillä. Saman havainnon tein jo kesäkelillä sitä Audissa testatessani. Golfissa se menee näillä päivähämärillä noin 50% ajaksi pois päältä. Ja kun se on päällä, muistuttaa ohjaustunto Audin mutteriohjausta. Toimiessaan se kyllä pitää auton kapeahkon asfalttitien kaistalla ihan itsekseen, vaikka kuski irrottaa kädet ratista. Onneksi se herjaa äänimerkillä silloin, kun se menettää "näkökykynsä".

Kiitokset hyvästä raportista Markku J.

Tuosta kaistavahdista: olen itsekin ajatellut että turhakkeesta kysymys, tosin mielipide perustuu mielikuvaan, näissä vanhemmissa autoissa kun ei tuollaisia vermeitä ole. Kaikki ylimääräiset piippaukset autossa kun aiheuttavat minulle näppylöitä, niin saako tuota esim. tuosta kolopallosta kokonaan pois päältä?
 
Joo, kaistavahdin saa kokonaan pois, kun painaa valoviiksen päässä olevaa nappia, niin avustimet tulevat näkyviin ajotietokoneelle. Sieltä sitten täppiä ruutuun tai pois OK -napilla. Kaistavahdin tunnus tulee mittaristoon vihreäksi, kun se on toimintakykyinen, ja muuttuu oranssiksi, kun se menettää näkökykynsä.
 
Minä tykkään jopa noista retrohenkisistä penkeistä, mutta ymmärrän hyvin, että kaikkien makuun ne eivät kolahda. Mukavat ja tukevat ne oli istua. Tämän hintaluokan autossa olisi kyllä saanut olla sähköinen ja laaja-alaisempi ristiseläntuki, kun halvemmissakin malleissa on. Tässä on vastaava manuaalinen, kuin omassa Comfortlinessani.
 
Tuohon ei näköjään ole Karomusterin tilalle muuta kangasta edes saatavana. Nahkaa joutuu ostamaan, jos ei retro miellytä.
 
Olishan tuo GTI aika makea laite. Ulkoa sopivasti vähän sleeper ja sisältä mukavan sporttinen. Ja Golf GTI ilman ruutupenkkejä ei olis kyllä aito GTI, ovat niin olennainen osa GTI:tä.
 
Kyllä rehellisyyden nimissä pitää sanoa että on tuo sisusta ihan toiselta planeetalta RS Ocuun verrattuna ! Oviinkin on löytynyt jotain muuta kuin pelkkää muovia
 
Paljonko oli hintaa koeajo yksilössä, millä Markku  J.kurvailit?
Ei riitä varmaan 50 000€.
Itse auto miellyttää sisustuksen osalta kovasti, mutta ulkoisesti omaan GTI  makuun liian tylsä.
Hiukan "pullistuksia" muotoihin, niin erottuisi paremmin perusmallista.
 
Markku J sanoi:
Itsekseni laskin, että reilut 56 tonnia olisi varusteineen ollut tuon koeajoauton ovh.
Jos pitäisi valita ko. yksilö golfista tai uusi S3 Audi perusvarusteilla, niin S3 ehdottomasti.
Hintataso on sama, mutta ennemmin tehoa ja pitoa ilman leluja, kun kyseessä on suorituskykyiset autot.
 
Olen aivan samaa mieltä, että en maksaisi Golfista, edes GTI:stä, Audi S3:n hintaa.
 
kolli sanoi:
Hintataso on sama, mutta ennemmin tehoa ja pitoa ilman leluja, kun kyseessä on suorituskykyiset autot.

GTI/S3-kategoriassa ehdottomasti näin. Jos budjetti on tiukka, niin mielummin kaakkeja ja vetäviä renkaita, kuin tingeltangeleita.

GTI on kyllä Suomessa ihan poskettomaksi hinnoiteltu ja hinnoittelua vaikeuttaa entisestään ne 80-luvun teryleenijakkarat, jotka ovat muka trendikästä "retroa". Kangas-alcantara on siis pakko ruksia lisukelistalta, kun taas ässässä on jo vakiona ihan järkevän näköinen osanahkaverhoilu.
 
Vempula sanoi:
Kangas-alcantara on siis pakko ruksia lisukelistalta, kun taas ässässä on jo vakiona ihan järkevän näköinen osanahkaverhoilu.

Kangas-alcantara tarkoittaa sitä, että reunat ovat alcantaraa ja keskustat edelleen tuota ruutukuosia. Siitä ei siis pääse eroon muuten kuin ottamalla nahkaa.
 
Markku J sanoi:
Itsekseni laskin, että reilut 56 tonnia olisi varusteineen ollut tuon koeajoauton ovh.
Rupee oleen Gti golfi aika ylihintainen Gti luokkaan, alunperin kun Golf Gti syntyi niin eikös sen pitänyt olla jokaisen saatavilla oleva Gti Sportti. Tuota ei voi kyllä samaa sanoa enään  ???, hieno auto on kyllä mutta tuolla rahalla mielummin vähän käytetty R!
 
Uudessa tuulilasissa koeajossa golf GTI 162kw dsg.Voipi olla sama yksilö, mikä oli Markku J'n
koeajossa jokin aika sitten.Kehuvat estoitta hyväksi autoksi.Onko GTI sokaissut testaajan, vai onko tuulilasin toimittajalla niin hyvä palkka, ettei hinta aiheuta mitään kommenttia ;D
Auton hinta koeajovarustein vaatimattomat 57 001 euroa!
 
Päivä leikitty GTI DSG:n ratissa, on se vaan melkonen vekotin :)

Samalla kunnollinen kokeilu ACC kanssa, kyllä sen vakkarin vaan pitää olla ratissa, erityisesti DSG:n kera, tuo on se pointti joka itseäni eniten häiritsi skodassa sekä seatissa.

GTI:n ratti hieman erilainen kuin highlinessa, parempi pitää kiinni mutta napit eivät olleet mielestäni yhtä hyvin muotoillut kuin omassa, tai sitten vaan tottumuskysymys.

Enään tarttis rahaa :'(
 
On tuo vaan hieno auto. Aika erilainen kuin minun Ocu RS, vaikka kone on sama. Todella hyvät fiilikset siitä jäi pitkän koeajon jälkeen. Tämä on se "aito ja alkuperäinen" GTI. Hyvillä varusteilla varsinainen namu, mutta kalliskin.

Ja vakkarin tosiaan pitää olla ratissa. Golfissa se on hyvä, Ocussa viiksessä, eikä vaan viiksi kolahda minulle - aina saa hamuilla ja katsetta kääntää.