https://yliteippaus.fi/

Golf V 1.6 75 kW:n moottoriöljystä

N

Nuuka

Vieras
Perheeseen hommattiin vitoskoppainen VW Golf, jossa on 1.6 75 kW -moottori. Huoltokirjan mukaan autossa on käytetty LongLife-öljyä. Mikähän on tällaisen öljyn vaihtoväli? Voiko autossa käyttää myös ei-LongLife-öljyä (useammin vaihdettuna)?

Ohjekirjan mukaan tällä moottorilla LongLife-öljyn on oltava VW 504- tai 503-luokituksellista, ja ei-LongLife-öljyn VW 504- tai 502-luokituksellista. Voiko siis ostaa esim. minkä tahansa 504-luokituksellisen öljyn, ja vaihtaa sitä joko tavallisen öljynvaihtovälin (eikös se ole 15 tkm / 1 v.) tai LongLife-vaihtovälin (kuinkahan pitkä se on?) mukaan? Kun autossa on kerran käytetty LL-öljyä, ilmeisesti se ilmoittaa huollon tarpeesta kyseisen ohjelman mukaisesti. Onko sitä mahdollista muuttaa pois LL-systeemistä?
 
LL on yleensä 30t km.
Ihan hyvin voit puolittaa itse öljynvaihtovälin. Se tuore öljy koneessa ei paljoa maksa. Liian pitkään samoilla öljyillä ajaminen voi aiheuttaa ongelmia.

Jos noin lukee luokitukset niin 502, 503, 504, 505, 506 ja 507 kelpaa koneeseen. Tosin hinta nousee mitä uudempaa luokitusta käyttää ja oikeasti peruskoneessa toimii se Teboilin kamakin ihan hyvin.

LL vaihtovälin pystyy pyytämään huollossa muuttamaan kiinteään.
 
Onko kuitenkin niin, että LongLife-öljyksi käy mikä tahansa laatuluokituksen täyttävä öljy, vai onko sen oltava jotain erityistä LL-öljyä?
 
Long-Life öljy on vain ja ainoastaan tuota "long life":ksi speksattua öljyä, nykyisin 504.00/507.00, viskositeetiltaan 5w-30. Tuo luokitus pitää löytyä purkin kyljestä, jotta se VW:n mukaan on "long life"-öljyä.

Tuo lyhyemmän vaihtovälin öljy 502.00/505.00/505.01 puolestaan sitten voi olla muutakin viskositeettia, esim 0w-40.

Lokkariöljy ei automaattisen huonoa ole ja sitäkin voi ihan normaalisti vaihdella 15tkm/1v välein tai jopa tiheämmin. Etenkin uusien DPF-dieseleiden kanssa se on jopa vaatimus käyttää tuota 507.00 "longlife"-öljyä, vaikka ajaisi tiheämmällä vaihtovälillä, koska tuo 507.00 speksi sisältää vaatimuksen mm. vähätuhkaisuudesta.

Jos aiot siirtyä 15tkm/1v vaihtoväliin, katsoisin, että purkin kyljestä löytyy leimat 502.00, 504.00 tai 507.00. Silloin olet voiton puolella ja valmistaja on todennut, että tuon luokituksen täyttävät öljyt sopii. 503.00, 503.01 ovat vanhoja speksejä LL-öljylle, jotka 504.00 speksit ovat "syrjäyttäneet".

Tosiasiassahan auto ei tiedä mitä liukastetta koneeseen kaadat. Tuossa piilee myös tietyssä mielessä vaaran paikkakin - autolle pitää kertoa minkälaiset vaihtovälit on suunnittelilla. Mukautuva LL vai kiinteä. Mukautuva huoltoväli seurailee polttoaineenkulutusta, lämpötiloja yms. joiden mukaan se laskee huoltoväliä.
 
Ok, kiitos tiedosta. Tulee varmaan kuitenkin vaihdettua 15 tkm:n välein. Täytyy kysyä huollossa, josko vaihtaisivat huoltoilmaisimen huoltovälin ajotietokoneeseen.
 
Lainaanpa samaa ketjua, kun sama auto ja öljynvaihto mielessä. Long life -öljyä pistetty viimeksi, 2v ja 25000km sitten. Pitäisikö ne nyt vaihtaa vai kertooko auto jotenkin itse, kun pitää vaihtaa?

Long life-öljyä on melkein aina, mutta ei ihan joka kerta, käytetty. Tuo auto on ollut itsellä 14v enkä sinä aikana ole huomannut koskaan mitään merkkivaloa kojelaudassa huollon tarpeesta. Öljyt on kyllä vaihdettu useammin kuin 2v välein. On kuulemma kestävä kone. Öljymäärän vähyyttä valittaessa olen kaatanut vähän lisää. Korjaamolla sanoivat jonkun öljynvaihdon yhteydessä, että joku muu hajoaa autosta ennen kuin moottori öljynvaihtovälin vuoksi. Itsellä ei ole paikkaa missä vaihtaa, niin pitäisi viedä johonkin. Siksi ei viitsisi turhasta maksaa, mutta pitää auto kunnossa kuitenkin.