https://tummennuskalvot.fi/

gallup: talvipyörien paino

rosso

Klassikko
Liittynyt
18.8.2014
Laitetaan pieni gallup talvipyörän (rengas + vanne) painoista. Mainitse renkaan merkki, malli, leveys, profiili. Vanteen halkaisija, leveys ja valmistaja sekä malli (jos tiedossa).

Aloitan itse: teräsvanne 6x16, Nokian hakkapeliitta R2 205/60. Paino yhteensä 16.3kg
 
Kerrankin mulle sopiva topiikki  :)  , eli oma viime talvena päivitetty setti Sparco Assetto Gara 7 x 16 alu + Conti Winter Contact 196/60/16 = n. 16,5 kg.

Eli sinun settisi on varsin kevyt, ja vielä sen sopivasti kepiän alk.p. peltivanteen kera mikä on monen luulon vastaisesti yllättävän hyvä optio.
 
Aluvanne Skoda Spectrum 7x16", Nokian HKPL7 205/50-16 ja painoa paketilla 20kg jollain vanhalla henkilövaakan resulla punnittuna.
 
TON-III sanoi:
...vielä sen sopivasti kepiän alk.p. peltivanteen kera mikä on monen luulon vastaisesti yllättävän hyvä optio.

Jep. Kun ulkonäköä ei huomioida, se terisvanne taitaa olla oikeasti kaikilta osin paras vaihtoehto. Mutta turhamaisuus se on joka autoilijoita ohjaa! :)
 
Meinasin ostaa aluvanteet ja ajattelin että 2 kg pitäisi saada pois painosta jotta voisin jotenkin itselleni perustella ostoksen.

Punnitsin talvipyörän ja koska sain lukemaksi 16.3 kg, niin aluvanteilla pitäisi päästä 14.3 kg. Tai jos ottaa pölykapselin 400gr huomioon niin 14.7 kg oli tavoitepaino.

Hakkapeliitta r2 koossa 205/60 painaa 10 kg tämän lähteen mukaan:
http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6419440283906

Eli vanteen paino pitäisi olla alle 5 kg. Sellaisiin vanteisiin ei ole varaa, joten en vaihda teräsvanteita painavempiin aluvanteisiin.
 
Ihan 6,3 kilon peltariin en usko - R2:n paino tuolla saitilla on ns. lähetyspaino ?

Oma Contini 195/60/16 koossa oli tarkkaan 8,9 kg.
 
Audissa 19" OEM vanne ja Continental Conti Ice Contact 4x4 koossa 235/55R19 yht 30.0kg

Volkkarissa OZ Lounge 10 7,5x17 ET35 ja GoodYear UG Ice+ koossa 225/50R17 yht 21.5kg

Molemmat punnittu henkilövaakaa käyttäen.
 
tuRboman sanoi:
Jep. Kun ulkonäköä ei huomioida, se terisvanne taitaa olla oikeasti kaikilta osin paras vaihtoehto. Mutta turhamaisuus se on joka autoilijoita ohjaa! :)

Peugeot ja Citroën ovat käyttäneet alumiinisia "peltivanteita". Olivat muuten kevyitä. Saa nähkä koska tulevat takaisin tässä painon ja kulutuksen karsimisinnossa.
 
Penguin sanoi:
Peugeot ja Citroën ovat käyttäneet alumiinisia "peltivanteita". Olivat muuten kevyitä. Saa nähkä koska tulevat takaisin tässä painon ja kulutuksen karsimisinnossa.

Parhaat budjettivanteet kisakäyttöön. Meillä on pari sarjaa tuossa rata-Pösössä ja verrattuna no name alumiinivanteisiin on painoero useita kiloja.
 
Autotehtailla on tässä sellainen dilemma että eivät oikein voi suositella perusvarusteista kevyttä peltivannetta kun samalla haluavat myydä painavammat ja näyttävämmät alumiinivanteet.

Ostajan täytyy tietää tässäkin asiassa mitä haluaa, ulkonäköä vai keveyttä. Autonvalmistajat eivät halua siksi tuoda esille alumiinivanteiden painoja koska se ei näyttäisi hyvältä verrattuna perusauton peltivanteeseen.

Joku oli tuossa ylempänä kertonut audin 30kg renkaista. Huh huh, jos vaikka ottaisi 10 kg pois renkaasta niin luulusi jo tuntuvan ajossa aika selvästi. Puhumattakaan siitä kuinka paljon pidempään nivelet ja laakerit kestäisivät.
 
Tuli sitten jumpattua renkaiden kanssa vaa'alla:

Peugeot 406:een löytyy tällaiset:
  Michelin X-Ice North XIN2 195/65R15 95T + Peugeot 406 alkuperäinen peltivanne 17,3 kg
ja tällaiset:
  Bridgestone Blizzak Spike-01 195/65R15 95T (9,5 kg) + Viper E705 7J15 (9,9 kg) 19,4 kg

Peugeot 208:n alle nämä:
  Nokian Hakkapeliitta 7 185/65R15 92T XL (7,9 kg) + Peugeot OEM Scandium 6J15 (8,4 kg) 16,3 kg

ja Peugeot 508:n alle talvella nämä:
  Nokian Hakkapeliitta R 225/45R18 95R XL (11,0 kg) + Peugeot OEM Style 08 7,5J18 (12,8 kg) 23,8 kg
 
Viime talvena kun vaihdoin Sciroccoon talvirenkaat niin ne painoivat ( siis yksi) 41% omasta painostani. Olisi 90 kiloiselle suhteutettuna kiva vaihdella 37 kiloista rengasta.
 
Penguin sanoi:
C5:n 15 tuumainen alumiininen levypyörä painaa 4,7 kg.

Ilmankos se jossain vaiheessa kiinnosti semmonenkin projekti kuin noista 5 x 112 leipominen ja 195/65/15 talvirengas päälle, mahdollisesti n. 13 kilon yhteismassa ! Mutta ei menne mun jarrujen päälle  :-\  , muistaakseni et olisi ollut aika sopivasti kaarelle tuova.
 
TON-III sanoi:
Ilmankos se jossain vaiheessa kiinnosti semmonenkin projekti kuin noista 5 x 112 leipominen ja 195/65/15 talvirengas päälle, mahdollisesti n. 13 kilon yhteismassa ! Mutta ei menne mun jarrujen päälle  :-\  , muistaakseni et olisi ollut aika sopivasti kaarelle tuova.

OT. laita pienemmät jarrut, nekin painaa vähemmän kuin isot jarrut.
 
Pikkasen tuota mahdollisuutta silloin ajattelinkin ....... mutta nyt kun on ne alk.p. laikkoja 2,5 kg kevyemmät kelluvat paikalla niin siinä kohtaa jarruista tuleva painosäästö olisi ollut minimaalinen.

Mutta jos paikalle sopii nyt 16" aluvanne niin on pienen pieni mahdollisuus että tuo 15" 'pelti'vanne voisi mennä paikalle riippuen sen muotoilusta ? Niissä kun on 'merkillisiä' aaltoja sinne tänne, pitäisi kokeilla.

Jos nuo loksahtaisivat paikoilleen niin selkeesti olisi oman mieleenkiintoni arvoinen projekti.

Pikkasen ot mutta nyt toistamiseen autoani ( moottoritielläkin) ajanut reenikaverini kehui autoni käsin kosketeltavan hyvää ( alustan jousen pintapehmeys/ renkaan rungon sopiva jäykkyys/ neutraalin levyinen rengas/ 'matala' jousittamaton massa/ näiden myötä saavutettua) rullaavuutta.
 
Tuota PSA:n alumiinista levypyörää on myös 16-tuumaisena ja ollut ainakin C5:ssä käytössä. ET jossain 25-28 mm lukemissa muistaakseni.
 
Hyvinkin tiedossa, riittäisi se että sen saisi mallattua paikkaansa ja varmistettua se sopivuus jarrujeni päälle.

Se ( jo aiemmin mainitsemani) muutos 5 x 112 olisi sitten asia erikseen  ;)  .
 
Taitavat kaikki olla 4x108 jaolla, ellei sitten niin uudemmissa C5:ssa tai 407:ssa ole noita ollut, että löytyisi myös 5x108 jaolla. Jos noita metsästää, niin kannattaa kuitenkin välttää laippapultille tarkoitettuja ja valita sellaiset, jotka on tehty kartiopultille. Laipalliselle pultille tehdyssä mallissa on jokin rakenteellinen lujuusongelma ja niitä on vaihdettu aikanaan takuuseen uusia, kun vanteet halkeilivat.
 
TON-III sanoi:
Ilmankos se jossain vaiheessa kiinnosti semmonenkin projekti kuin noista 5 x 112 leipominen ja 195/65/15 talvirengas päälle, mahdollisesti n. 13 kilon yhteismassa ! Mutta ei menne mun jarrujen päälle  :-\  , muistaakseni et olisi ollut aika sopivasti kaarelle tuova.

Tuon vanteen ET on 18. Punnitsin paketin tuossa äsken autoa tunkatessa, 14,7kg 205/65-15 95H XL -kesärenkaalla. Renkaan paino on siten tasan kymmenen kg. Tilalle meni talvifillari 16"-teräslevypyörän kera, 18,2kg.