- Liittynyt
- 20.12.2013
Formula ykköset ovat muutoksen tuulissa. Tuuli puhaltaa tällä hetkellä varmasti kaikissa tuulitunneleissa joissa voi vähänkään testata tulevan kauden osia. Aerodynamiikka kokee uudistuksia mutta suurin muutos tapahtuu kuljettajan selän takana. Suurin uudistus tapahtuu vai pitäisikö sanoa mullistus tapahtuu moottorin kohdalla.
Moottori kaudella 2013
- 2,4-litrainen vapaasti hengittävä V8
- 18.000 kierrosta/min
- 2000 km yhdellä moottorilla
- KERS 80hv /6 sekuntia / per kierros
- Tankin koko 224 litraa
Moottori kaudella 2014
- 1,6-litrainen V6-turbo
- 15.000kierrosta/min
- 4000 km yhdellä moottorilla
- ERS 161 hv/ 33 sekuntia / per kierros
- Tankin koko 140 litraa
Viime kaudella talleilla oli käytettävissä kahdeksan moottoria mutta kaudella 2014 talleilla on vain viisi moottoria käytettävissä. Viime kaudella moottorin rikkoutumisesta tuli kymmenen lähtöruudun rangaistus. Ensi kaudella on sama sääntö mutta ERS:n, turbon, pakoputkien ilmavirtauksen, akun tai jonkin elektronisen ohjausjärjestelmän hajoaminen lasketaan samaan kategoriaan. Eli luotettavuus nousee jälleen tärkeään rooliin. Ensi kaudella on vain kolme eri moottorin valmistajaa jotka ovat Ferrari, Renault ja Mercedes.
Näenkin tulevien talvitestien nousevan tärkeään rooliin. Siellä täytyy saada luotettavuus asiat kuntoon ja kauden aikana sitten kehittää nopeutta. Veikkaan tuon järjestyksen olevan parempi kuin ensin nopeutta ja sitten luotettavuus. Luotettavuus ongelmien kanssa painivat tallit jäävät auttamatta kauden alussa pisteissä jälkeen jonka kurominen kauden loppu puoliskolla onkin jo haastavaa. Mielenkiintoinen kausi siis tulossa.
Moottori kaudella 2013
- 2,4-litrainen vapaasti hengittävä V8
- 18.000 kierrosta/min
- 2000 km yhdellä moottorilla
- KERS 80hv /6 sekuntia / per kierros
- Tankin koko 224 litraa
Moottori kaudella 2014
- 1,6-litrainen V6-turbo
- 15.000kierrosta/min
- 4000 km yhdellä moottorilla
- ERS 161 hv/ 33 sekuntia / per kierros
- Tankin koko 140 litraa
Viime kaudella talleilla oli käytettävissä kahdeksan moottoria mutta kaudella 2014 talleilla on vain viisi moottoria käytettävissä. Viime kaudella moottorin rikkoutumisesta tuli kymmenen lähtöruudun rangaistus. Ensi kaudella on sama sääntö mutta ERS:n, turbon, pakoputkien ilmavirtauksen, akun tai jonkin elektronisen ohjausjärjestelmän hajoaminen lasketaan samaan kategoriaan. Eli luotettavuus nousee jälleen tärkeään rooliin. Ensi kaudella on vain kolme eri moottorin valmistajaa jotka ovat Ferrari, Renault ja Mercedes.
Näenkin tulevien talvitestien nousevan tärkeään rooliin. Siellä täytyy saada luotettavuus asiat kuntoon ja kauden aikana sitten kehittää nopeutta. Veikkaan tuon järjestyksen olevan parempi kuin ensin nopeutta ja sitten luotettavuus. Luotettavuus ongelmien kanssa painivat tallit jäävät auttamatta kauden alussa pisteissä jälkeen jonka kurominen kauden loppu puoliskolla onkin jo haastavaa. Mielenkiintoinen kausi siis tulossa.