https://yliteippaus.fi/

Forester MY2020 ( viides sukupolvi )

Ja jos yhtään perhevarustelua, kuten takapenkin lämmitystä, niin 47k€
Tulee tässä duunarilla hiki kun ajatteleekin.
0da555ab2375703cc46b3274f12efbaf.jpg
 
tuRboman sanoi:
Ja jos yhtään perhevarustelua, kuten takapenkin lämmitystä, niin 47k€
Tulee tässä duunarilla hiki kun ajatteleekin.
0da555ab2375703cc46b3274f12efbaf.jpg
Kannattaa noilla hinnoilla ehkä kääntää katsetta muihin merkkeihin.
 
tuRboman sanoi:
Samaa mieltä. Ja jos vertaa jenkkeihin kun siellä Subaru on edullinen vs kilpailijat [emoji2957]
Joo, se on juuri näin. Ameriikassa markkinapositio on todella toisennäköinen ja kaikki lähtee hinnoittelusta.  Siellä auto on aidosti kova vaihtoehto.
 
Valitettavan tiedossahan tämä oli. Mielenkiinnolla tässä vähän odottelee sitä plugari RAVia mihin hintaan sitä tulee tarjolle ja milloin. :rolleyes:
 
Subarun hinnoittelu Suomessa on vaihdellut täydellisestä kilpailukyvyttömyydestä ajoittaiseen hyvinkin kiinnostavaan hinnoitteluun. Tuskin millään muulla merkillä on viimeisen kymmenen vuoden aikana koettu yhtä monta tuhansien eurojen hinnanpudotusta. Kurja tilanne esimerkiksi (niille harvoille) alkuvaiheessa Levorqin ostaneille. Toisaalta poistuvan korimallin Forester oli koko elinkaarensa ajan ihmeellisen paljon halvempi kuin Outback.
 
nemos sanoi:
Toisaalta poistuvan korimallin Forester oli koko elinkaarensa ajan ihmeellisen paljon halvempi kuin Outback.

Ja nyt taas Outback (jota pidän parhaimpana kauppana Subarulta tällä hetkellä vaikken ole edes koskaan ajanut) on ihmeellisen paljon halvempi kuin Forester.

TM:ssä oli, että XV e-Boxerkin oli saanut hinnat, alkaen yli 40t eli kovaa on. No sama alustahan niissä on Foresterin kanssa, ja muutenkin niin linjassa Foresterin hirveään hintaan.
 
Arcca sanoi:
TM:ssä oli, että XV e-Boxerkin oli saanut hinnat, alkaen yli 40t eli kovaa on. No sama alustahan niissä on Foresterin kanssa, ja muutenkin niin linjassa Foresterin hirveään hintaan.

Auts. Siinä saa autokaupan ovet lyyä hyvään varastorasvaan ettei kerkeä ruostumaan kiinni kun voi olla aika hiljasta.
 
nemos sanoi:
Subarun hinnoittelu Suomessa on vaihdellut täydellisestä kilpailukyvyttömyydestä ajoittaiseen hyvinkin kiinnostavaan hinnoitteluun. Tuskin millään muulla merkillä on viimeisen kymmenen vuoden aikana koettu yhtä monta tuhansien eurojen hinnanpudotusta. Kurja tilanne esimerkiksi (niille harvoille) alkuvaiheessa Levorqin ostaneille. Toisaalta poistuvan korimallin Forester oli koko elinkaarensa ajan ihmeellisen paljon halvempi kuin Outback.

Joo, todellakin, väännät "veistä" haavassani, kirvelee yhä :mad:

Tuon hyvin erikoisen hinnoittelupolitiikan uhrina voin vahvistaa täysin tuon kommentin Ostin muutaman viikon väärään aikaan Outbackin ja maksoin 3000 € enemmän!

Idiootti hinnoittelupolitiikka todellakin. Seuraavan Subarun ostossa en usko enää mihinkään mitä valehdellaan hinnan suhteen. Odotan AINA sinne marras-joulukuulle ennen päätöksen tekoa ja sittenkin otan myyjältä allekirjoituksella varustetun vakuutuksen, että jos hinta putoaa seuraavan parin kk:n aikana, he hyvittävät vastaavan hinnan minulle :eek:
 
Nyt on n. 500km takana e-boxerilla. Voi olla mielikuvituksen tuotetta mutta mielestäni tässä euroopan tuotantoautossa sivistyneempi voimalinjan käytös mitä lokakuussa koeajamassani. Tosin lokakuu sisälsi enempi sekalaista testailua kun nyt ajettu määrä ihan normaalia matka-ajoa. Ja ohikin kyllä tarvittaessa rekoista sun muista pääsee ilman suurempaa draamaa. Kulutus 7.1 sadalle tuolla reissulla. Hiljaisempi menopeli mitä edellinen, alusta mukava olematta löysä ja tiloiltaan varsin reilu. Tyytyväinen tähän valintaan (kahden vaihtoehdon välillä arvoin) vaikka odotus oli varsin pitkä. Laitetaas liitteeksi yksi kuva autosta.
 

Liitteet

  • IMG_7255_a.jpg
    IMG_7255_a.jpg
    94,2 KB · Katsottu: 281
Hieman vajaa 1500km tuli ajeltua tammikuun aikana. Määrältään vastaa suunnilleen keskimääräistä ajelua mutta ajallisesti tämä oli vajaa kuukausi, sillä auton sain alle puolenvälin paikkeilla. Muutama pitempi reissu tähän kuitenkin mahtui. Kulutus vaihteli reilustikin ja tuolle suoritteelle se asettui 8,2 lukemaan. Auton ajotietokoneesta katsottuna. En laskenut tankkauksista. Isompia miinuspuolia ei ole tullut vastaan. Eli edelleen tyytyväinen hankintaan.
 
Voi siinä voimalinjassa olla isoakin eroa tuntumassa, jos euro versiossa on erilaista painotusta johonkin suuntaan? Tai softaa on vain parannettu. Olihan se ensin kiertäneet kiinanmarkkinoille suunnatut kasattu kohta vuosi takaperin ja varmaan on softaa ehditty muokata. Hyvältä tuo näyttää. Mulla oli mennyt ohi kommentit, että olet saanut auton. Myöhästyneet onnittelut. Ensimmäinen hybridi-Subaru tänne foorumille.
 
Mikä tässä hybridissä oikein on ideana? Päästöt 180g, kulutus ihan normaali, voimaa vaisunlaisesti. Mikä tässä on se juttu?

Ja sanon tämän Subaruista kiinnostuneena.
 
Selvästikään ei tehot tai kulutus kuten itse jo olet havainnut. Onhan niitä muitakin kriteereitä. Forester  on tasapainoinen paketti, joka tekee siitä hyvän (omiin tarpeisiini). Loistava alusta, ei ehkä LS lexan hiljainen mutta sen verran hiljainen ettei karkea tie häiritse edes vauhdissa, näkyvyys ulos, infotainment johon ei mene hermot, ei muutu etuvedoksi liikkeelle lähdettyä. Mututuntumalta sanottuna Subaru on parempi ajaa mitä lähimmät kilpailijat. Tosin mulla nyt oli tän lisäksi RAV4 sillä listalla. Ei ollut helppo valinta! Eli miten noita nyt sitten kukin arvostaa ja valinta sen mukaan. Itse painotin tuota näkyvyyttä ulos ja toisekseen luotin ulkomaan arvioihin alustasta ja hiljaisuudesta. Toyotalla kävin koeajolla pariinkin otteeseen. Oli kitkoilla ja rengasäänet niillä enteili pahaa. Valikoimaahan on joten auto löytyy varmasti jokaiselle, mikäli sellaista harkitsee.
 
AdvForester sanoi:
ei muutu etuvedoksi liikkeelle lähdettyä

CVT eli itse asiassa muuttuu tai voi muuttua. Viimeiset oikeat nelikko-Subet on manuaaleja, kuten minulla ollut Outback. CVT:n kanssa käytössä samantyyppinen kytkeytyvä lamellikytkin, kuten esim Haldex-ratkaisuissa. Tämä ei sinänsä kuitenkaan tee nelikosta huonoa.
 
Zaphod sanoi:
CVT eli itse asiassa muuttuu tai voi muuttua. Viimeiset oikeat nelikko-Subet on manuaaleja, kuten minulla ollut Outback. CVT:n kanssa käytössä samantyyppinen kytkeytyvä lamellikytkin, kuten esim Haldex-ratkaisuissa. Tämä ei sinänsä kuitenkaan tee nelikosta huonoa.

Hyvä täsmennys. Ehkä olen ollut mainonnan ja markkinoinnin tuomien mielikuvien uhri? :) Onhan noita etevempiä nelikoita aika joukko muilla merkeillä/malleilla mutta niissä aika usein kärsii maantieominaisuudet. Mun mielestä tässä vehkeessä on hyvässä suhteessa maantieominaisuudet ja toimiva nelikko keliin kuin keliin.
 
60/40 oletusjakosuhde. Eli ei muutu 2wd:ksi. Varsinkaan, kun nykyään monilevykytkin lukkiutuu. Muistaakseni Tuulilasi veti uudella XV:llä Himoksen, vai oliko Messilä, rinteen ylös, ei mitään ongelmaa nelivedon kanssa, vaikka neliveto joutui työskentelemään rajusti koko ajan. Vanhemmissa oli ongelmana kuumeneminen ja siitä takapyörät pois pelistä... Ei kuulemma enää.
 
En osaa arvioida uusinta, eli tätä 2020 Foresteria. Mutta vielä 2015 Outback CVT:n kera ero on merkittävä verrattuna vanhaan '06 XT:n mekaaniseen nelikkoon jossa vetosuhde vaihtelee 45/55 - 50/50, ollen takapainotteinen.
Edelleen se ei tee CVT pakettia huonoksi. Mutta ero on selkeä. Hyvä havainnoida kun harvase-päivä näitä vertailee peräjälkeen. Suurin ero tuntumassa on risteyksestä paikoiltaan kääntymään lähtiessä. Ei voi erehtyä kumpi on "nelivetoisempi". Se on se joka ei sutaise yhtään, jos ei liikaa kaasulla härnää. Ja silloin perä irtoaa, joten ero senkun kasvaa.

Minä tännekin kirjoittelin ( en jaksa haulla etsiä ) kun OBD:n kautta tutkiskelin Outbackin nelivedon jakosuhdetta. Kyllä se silti monessa tilanteessa on hyvin etupainotteinen. Toki aina kun kaasulla pyytää, kytkintä ohjataan tiukemmalle. Tuo 60/40 voi olla lähellä keskiarvoa, vaikka helkutin vaikea sitäkään arvioida. Sillä softalla saa siis 0-100% lukeman taakse pyydetystä väännöstä. X-mode päällä vetoa menee taakse jonkinverran enemmän jatkuvasti.
 
AdvForester sanoi:
Selvästikään ei tehot tai kulutus kuten itse jo olet havainnut. Onhan niitä muitakin kriteereitä. Forester  on tasapainoinen paketti, joka tekee siitä hyvän (omiin tarpeisiini). Loistava alusta, ei ehkä LS lexan hiljainen mutta sen verran hiljainen ettei karkea tie häiritse edes vauhdissa, näkyvyys ulos, infotainment johon ei mene hermot, ei muutu etuvedoksi liikkeelle lähdettyä. Mututuntumalta sanottuna Subaru on parempi ajaa mitä lähimmät kilpailijat. Tosin mulla nyt oli tän lisäksi RAV4 sillä listalla. Ei ollut helppo valinta! Eli miten noita nyt sitten kukin arvostaa ja valinta sen mukaan. Itse painotin tuota näkyvyyttä ulos ja toisekseen luotin ulkomaan arvioihin alustasta ja hiljaisuudesta. Toyotalla kävin koeajolla pariinkin otteeseen. Oli kitkoilla ja rengasäänet niillä enteili pahaa. Valikoimaahan on joten auto löytyy varmasti jokaiselle, mikäli sellaista harkitsee.

Oman testiajookemukseni (kiinan versio) mukaam paraste tuossa eboxerissa oli tosiaankin näkyvyys ulos ja hiljaisuus. Päädyin Outbackiin kuitenkin voimalinjan takia, 2.0 oli yksinkertaisesti liian vaisun oloinen minun makuuni.

Mutta, onnittelut joka tapauksessa valinnasta, kyllä tuo aina RAV:in voittaa hankintana :)
 
Subbeman sanoi:
Oman testiajookemukseni (kiinan versio) mukaam paraste tuossa eboxerissa oli tosiaankin näkyvyys ulos ja hiljaisuus. Päädyin Outbackiin kuitenkin voimalinjan takia, 2.0 oli yksinkertaisesti liian vaisun oloinen minun makuuni.

Mutta, onnittelut joka tapauksessa valinnasta, kyllä tuo aina RAV:in voittaa hankintana :)

Joo kiitosta vaan! Tänään juuri tuumailin,että autohan vaan paranee kilometrien myötä. Nyt matkamittarissa vajaa 2000km. Hienon auton itsekin valitsit :D

Käy joskus koittaan tuotanto e-boxeria, jos tilaisuus tulee. Vaikka mielenkiinnosta. Mun mielestä se on voimalinjaltaan erilainen mitä tämä Kiinan versio oli.
 
AdvForester sanoi:
Joo kiitosta vaan! Tänään juuri tuumailin,että autohan vaan paranee kilometrien myötä. Nyt matkamittarissa vajaa 2000km. Hienon auton itsekin valitsit :D

Käy joskus koittaan tuotanto e-boxeria, jos tilaisuus tulee. Vaikka mielenkiinnosta. Mun mielestä se on voimalinjaltaan erilainen mitä tämä Kiinan versio oli.

Voisin käydäkin, tosin nyt pitää vähän aikaa kyllä tällä ajella, eritoten kun on kaikki pelannut toistaiseksi lähes täysin moitteetta... :)
 
Laitetaas pieni päivitys miten auton kanssa sujuu. Vaikkakaan ei taida olla mitenkään erityisen mielenkiintoinen auto tällä foorumilla hintakeskustelua lukuunottamatta ;)

Negatiiviset asiat tuppaa kiinnostamaan, niin aloitetaan niillä. Sain autoon syttymään GPF valon jo melkolailla alkutaipaleella. Eli vastaava systeemi mikä dieseleissä ollut jo vuodesta 2007. DPF siis. Mulla tulee nurkka-ajoa jonkin verran mutta myös sitä matkaa. Valo kylläkin sammui siten kuten ohjekirjassa neuvottiin KUN se syttyy. Eli valmistaja ilmeisesti arveli, että tuo jossain kohtaa tulee eteen. Muutin nurkka-ajon reittiä hieman, josko se olisi tuolle EU kiroukselle ystävällisempi. Seurataan tilannetta. Vielä en varsinaisesti osaa olla huolestunut. Tän vuoden alusta alkaen myös nuo NOx sallitut päästöt kiristyneet bensavehkeissä, joten sitä kautta autossa tuo filtteri on.

Auto on muuten edelleen varsin pätevä. Viimeviikonloppuna etelässä oli melkoinen "viima" ja jokunen tippa vettä tuli taivaalta. Fore menee kyllä niin hyvällä itseluottamuksella läpi noiden kelien. Ei paljon eroa tee ulkona vallitsevan kelin suhteen. Väkisinkin yhtä hymyä tämän osalta.

Kuskin penkissä ei tosiaan ole sitä ristiseläntuen säätöä mutta enpä ole kaivannutkaan. Penkki on omalle kropalle varsin hyvä! Hiljaisuus iso plussa, vaikka jotenkin tuntuu ettei auto aivan hiljaisimmasta päästä silti ole mutta olisko tuo melun "sävy" jotenkin korvaystävällisempi. Mene ja tiedä mutta esim. keskustelu takapenkille onnistuu satasen vauhdissa ongelmitta.
 
AdvForester sanoi:
Laitetaas pieni päivitys miten auton kanssa sujuu. Vaikkakaan ei taida olla mitenkään erityisen mielenkiintoinen auto tällä foorumilla hintakeskustelua lukuunottamatta ;)

Kaipa se Subarumainen insinööriys insinöörimäisessä käyttäjäkunnassa saa valtaosan skippaamaan kyseisen version  ;D

Mutta asiaan, millaisella kulutuksella on mennyt nyt kun pidempi siivu takana?