https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori

Heh, minun 1,6 tonnin jatkuvanelivetoturboloikkari kulutti silloin pidemmän tyomatkan omatessani 7,2 l./ 100 km., tuo kolmepyttyinen olisi enempi sopiva nurkkapyöritykseen ?
 
Meillä tuo 100 hp B-Maxissa vie jatkuvassa nurkka-ajossa 6,5 molemmin puolin vuodenajasta riippuen. Rauhallisessa matka-ajossa pääsee vitosella.
 
antti sanoi:
Puolitoista viikkoa olen ajellut vuoden vanhalla 125hv litraisella Focuksella, automaatti vaihteinen. Kulutus tuntuu kovahkolta, auto näyttää 7,4 lukemia ja tuokin on optimistinen. Ajosta 80% maantietä tai motaria. Ajelukin aika rauhallista, kaasun painallus kun ei mitään hirmu kiksejä anna.  Täytyy kyllä ihmetellä miten näihin nykyautoihin saadaan minimaaliset päästölukemat leimattua.

Aika kovia lukeamia, kun vertaa 1.6 duratec:n, joka syö samoja. Tuo jätemoottori (Duratec) kumminkin kehitetty 90-luvulla. Toivottavasti EU saa sentään jotain hyödyllistä aikaan, että nuo ilmoitetut kulutuslukemat saataisiin vastaamaan todellisuutta eikä vain laboratoriolosuhteissa.
 
-karppa- sanoi:
Aika kovia lukeamia, kun vertaa 1.6 duratec:n, joka syö samoja. Tuo jätemoottori (Duratec) kumminkin kehitetty 90-luvulla. Toivottavasti EU saa sentään jotain hyödyllistä aikaan, että nuo ilmoitetut kulutuslukemat saataisiin vastaamaan todellisuutta eikä vain laboratoriolosuhteissa.
Edelleen kaikki on yksilöllisiä kulutuksia. Kakkosautona on tuolla 1.0 ecobuusterilla (140hp) ja manuaali askilla. Keskinopeus 45km/h, niin mitattu kulutus 5,6 litraa 18tkm otannalla. Samalla ajolla 90-luvun Duratec veisi kylmäkäynnistyksineen 10 litraa...

Kaukana tuokin vielä on ”luvatusta”, mutta kyllä tuo 5,6l/100km pitkän ajan keskikulutuksena on sellainen, etten ikinä noilla 90-luvun Ford:lla päässyt lähimainkaan samoihin lukemiin. Vahvoja +8litran vehkeitä oli, vaikka tehoa oli 50% vähemmän.
Nimimerkillä muutaman Fordin omistaneena ;)
https://www.spritmonitor.de/en/detail/772485.html
 
Vähän olen tota vaihteistoa epäillyt että nostattaa kulutusta, se on aika innokas luistattelemaan. Täytyy melkein kysyä onko siihen ohjelmapäivitystä olemassa. Yritysautohan toi on että ei se nyt niin nuukaa
:)
 
Se tahtoo vaan olla, että istutaan jostain 250 heppaisesta Bemarista tuollaiseen mopoon ja sitten yritetään saada se mopo kulkemaan kuin se Bemari ja ihmetellään kulutusta.
 
Trollsten sanoi:
Se tahtoo vaan olla, että istutaan jostain 250 heppaisesta Bemarista tuollaiseen mopoon ja sitten yritetään saada se mopo kulkemaan kuin se Bemari ja ihmetellään kulutusta.
Tuokin voi pitää paikkansa. Taitaa tuollainen Focuksen automaatti painaa yli 1500kg, joten kyllä kakku varmaan maistuu. Tosin onko tuo 7,6l/100km paha :rolleyes:
 
Emännän 125-heppanen litranen hänen vauhdikkaalla ajotyylillään näyttää nakuttavan lukemat jatkuvasti välille 5.9-6.1, mikä on minusta ihan hyvä suoritus tuolta mehumaijalta, joka on jatkuvasti raskaahkossa koiravarustelussa ja eläimet päälle. En tiedä miten tuolla pitäisi ajaa, että saisi keskikulutuksen kohoamaan yli seiskan.
 
Kovin paljon ei ilmeisesti ole vieläkään kuulunut näiden tyyppivioista? Ainakin vähemmän kuin VAG-puolella. Jäähdytysnestevuoto "moottorin alakannen o-renkaasta" tms. ainakin ilmeisesti on tyyppivika alkupään moottorituotannossa. Meidän B-Maxiin tämä kaksi päivää kestänyt remontti tehtiin tällä viikolla. Autossa on vielä Protect-takuuta jäljellä. Ehkä olisi mennyt Fordin piikkiin siitä huolimatta.
 
^Alkusarjan koneissa vuosina 2011-2014 on ollut muutamia tyyppivikoja liittyen turboihin, tuohon mainitsemaasi ja ylävesiletkuun. Käytännössä v.2015 ja sen jälkeen valmistuneiden osalta on ollut hiljaista, osatoimittajat on vaihdettu ja rakennetta viilattu. Meidän auton motti on tullut linjastolta 2/2016, mittarissa nyt 66 tkm, eikä ongelmia ole ollut. Tarkoitus olisi tuolla nyt ainakin takuun päättymiseen asti ajella, ihmetellään sen jälkeen lisää.
 
Pekka P sanoi:
Kovin paljon ei ilmeisesti ole vieläkään kuulunut näiden tyyppivioista?

Fordeista kuuluu keskustelupalstoilla muutoinkin ihmeen vähän. Niitä kuitenkin myydään tuhansittain.

Taitavat olla toimivia vehkeitä, kun edes lähipiirin oraakkelit eivät ole omistaan keksineet juuri mitään vikoja.
 
^Paljon on Fordeja tutuilla ja yllättävän hyvin toimivat. Omat edelliset kokemukset ovat -96 ja -01 Mondeoista ja kyllähän tämä Focus on laadultaan aivan toiselta planeetalta.
 
Urlaub sanoi:
Fordeista kuuluu keskustelupalstoilla muutoinkin ihmeen vähän.

Sama havinto - se kyllä indikoi oikeata ongematomuutta, vrt VAG DSG ja jakopää jutut, sillä huono kello kyllä kuuluu ja kauas - hyvä ei minekään.
 
Fordin valmistusstrategia on tuossa suhteessa viisas. Koska jokaisessa merkissä kuitenkin on tietyllä prosentilla vikaantuvia komponentteja, Ford pyrkii tunnistamaan nuo laatupoikkeamat jo esituotantovaiheessa. Muista merkeistä poiketen laadunvalvontaan komponenttitasolla on panostettu huomattavan paljon, ja linjoilla on monipuolista anturitekniikkaa skannaamassa eri komponentteja ja seulomassa niistä IoT-tekniikan ja big data -analytiikan avulla toleranssien sisään mahtuvia, mutta silti potentiaalisesti kesken mitoitetun elinkaarensa kuluessa vikaantuvia osia. Huonompilaatuiset osat saadaan näin siirrettyä syrjään tuotannosta ennen kuin ne päätyvät asiakkaille toimitettaviin autoihin. Näin pystytään kasvattamaan oleellisesti autojen keskimääräistä toimintavarmuutta, mikä näkyy vähäisenä asiakastyytymättömyytenä myös keskustelupalstoilla.

Nerokkain osa Fordin tuotantostrategiaa on kuitenkin valmistusprosessin kustannustehokkuuden hallinta. Koska tiukka esituontantoseulonta irrallisena prosessina nostaisi osahävikin johdosta keskimääräisiä tuotantokustannuksia per auto, Ford kasaa esituotannossa sivuunliputetuista komponenteista niin sanottuja maanantaiyksilöitä. Näihin yksilöihin käytetään lähes yksinomaan toleranssipoikkeavia osia, jolloin saadaan luotua niin paljon laatupoikkeamia sisältäviä autoja, että se itse asiassa kumoaa laatupoikkemien vaikutuksen yleiseen laatumielikuvaan --maanantaiyksilöissä on niin hävytön määrä vikoja, että vaikka joku niistä keskustelupalstoilla tahi muualla julkisuudessa kertoisi, tarina kuulostaa niin epäuskottavalta että kertoja leimataan joko trolliksi tai itse autonsa rikkoneeksi.

 
Työmaalle hankittiin v. 16 farmari Focus 125hv litrasella ja automaatilla. Autoa käyttää vuoden aikana kymmenkunta hemmoa sekalaisessa ajossa, välillä pidempiä matkoja pääosin lyhyempiä.

Nyt näkyy olevan kohta 30tkm kasassa. Keskikulutusta kurkkasin niin näkyi olevan 8.2L sataselle. Eli ei se meillä ihan höyryillä ole liikkunu. Tässä sekalaiskäyttäjäkunnan ajelussa ollaan todettu että diesel pitää kulutuksen keskimäärin matalampana, bensalla pitää ajella varovaisemmin.

Kone ja vaihteisto on mukava paketti pääosin mutta en tätä konetta nyt niin ihmeellisenä pitäisi. Viikon ajelin sitikan kolmepyttyisellä ja kesällä jollain ooppelin kolmepyttyisellä. Käytännön ajelussa molemmissa jälkimmäisissä tuntui olevan vääntävämpi ja tietyllä tapaa rauhallisempi kone. Opel varsinkin moottoritiellä mukavampi. En kyllä edes tutkinut näitä sen enempää kuin että näkyi kolme pyttyä olevan ja solmu :)

Autosta on vähän putoillu osia, ne on toki menny takuuseen. Muutoin moitteet huonolle vetopidolle ja kabiinin huurustumiselle huonoissa olosuhteissa (joissa tällä liikutaan paljon päivystystehtävissä).

Plussaa ergonomiasta, ohjauksesta, ajovaloista (bixenon) ja  ulkonäöstä.
 
Marko_K sanoi:
Fordin valmistusstrategia on tuossa suhteessa viisas. Koska jokaisessa merkissä kuitenkin on tietyllä prosentilla vikaantuvia komponentteja, Ford pyrkii tunnistamaan nuo laatupoikkeamat jo esituotantovaiheessa. Muista merkeistä poiketen laadunvalvontaan komponenttitasolla on panostettu huomattavan paljon, ja linjoilla on monipuolista anturitekniikkaa skannaamassa eri komponentteja ja seulomassa niistä IoT-tekniikan ja big data -analytiikan avulla toleranssien sisään mahtuvia, mutta silti potentiaalisesti kesken mitoitetun elinkaarensa kuluessa vikaantuvia osia. Huonompilaatuiset osat saadaan näin siirrettyä syrjään tuotannosta ennen kuin ne päätyvät asiakkaille toimitettaviin autoihin. Näin pystytään kasvattamaan oleellisesti autojen keskimääräistä toimintavarmuutta, mikä näkyy vähäisenä asiakastyytymättömyytenä myös keskustelupalstoilla.

Nerokkain osa Fordin tuotantostrategiaa on kuitenkin valmistusprosessin kustannustehokkuuden hallinta. Koska tiukka esituontantoseulonta irrallisena prosessina nostaisi osahävikin johdosta keskimääräisiä tuotantokustannuksia per auto, Ford kasaa esituotannossa sivuunliputetuista komponenteista niin sanottuja maanantaiyksilöitä. Näihin yksilöihin käytetään lähes yksinomaan toleranssipoikkeavia osia, jolloin saadaan luotua niin paljon laatupoikkeamia sisältäviä autoja, että se itse asiassa kumoaa laatupoikkemien vaikutuksen yleiseen laatumielikuvaan --maanantaiyksilöissä on niin hävytön määrä vikoja, että vaikka joku niistä keskustelupalstoilla tahi muualla julkisuudessa kertoisi, tarina kuulostaa niin epäuskottavalta että kertoja leimataan joko trolliksi tai itse autonsa rikkoneeksi.

Ja sitten heräsin  ;D. VAG-konserni luottaa varmaan silloin vain omaan brandiinsä ja uskollisiin asiakkaisiin (Idiootteihin).
 
antti sanoi:
Nyt näkyy olevan kohta 30tkm kasassa. Keskikulutusta kurkkasin niin näkyi olevan 8.2L sataselle. Eli ei se meillä ihan höyryillä ole liikkunu. Tässä sekalaiskäyttäjäkunnan ajelussa ollaan todettu että diesel pitää kulutuksen keskimäärin matalampana, bensalla pitää ajella varovaisemmin.

Kyllä se pienikin bensakone vie. Vastaava lukema 8,2 on itselläni samalta matkalta ja pitkälti kaupunkiajoa, erona vaan että kokoonpano diesel, rivikuutonen, automaatti, suv ja 4x4, voimaa reilu tuplat..
 
-karppa- sanoi:
VAG-konserni luottaa varmaan silloin vain omaan brandiinsä

Itse asiassa nämä nivoutuvat siltä osin yhteen, että ne osat, jotka Ford toteaa liian heikkolaatuisiksi edes maanantaikappaleiksi, myydään Volkkarille DSG-vaihteistojen komponenteiksi. Vaiettu faktahan on, että esimerkiksi surullisen kuuluisa 7-lovinen kuivakytkiminen DSG on suunniteltu vauhtilla kesällä 2005, kun Fordin Gentin tehtaalle oli toimitettu suuri erää heikkolaatuisia tuulilasinpyyhkijöiden rattaistoja Fiestaan, sekä kesätyöntekijän näppäilyhäiriön takia tilattuja sukkahousuja. Volkkarihan nuo halvalla lunasti. Hienovarainen vihje tuosta löytyy muinaisesta TV-mainoksesta, jossa näyttelijä taistelee pitääkseen suunsa kiinni, ettei totuus paljastu.

 
Karvis hyvä, kai nyt annos lempeää ironista huumoria on lauantaiaamuun sallittu? Ei kai tuota nyt kukaan täysjärkinen tosissaan voinut ottaa?
 
Tuttavan Ecoboom kesti 96 tuhatta kilometriä. Sitten meni koko kone vaihtoon ja hintaa oli yli kahdeksan tonnia. Maahantuoja ei osallistunut kustannuksiin, kun oli käytettynä ostettu. Auton myynyt liike maksoi osan remontista.
 
Marko_K sanoi:
Karvis hyvä, kai nyt annos lempeää ironista huumoria on lauantaiaamuun sallittu? Ei kai tuota nyt kukaan täysjärkinen tosissaan voinut ottaa?

Kyllä, eka viestihän oli ihan hauskaa läppää mutta toinen ei enää oikein uponnu.
 
Marko_K sanoi:
Huonompilaatuiset osat saadaan näin siirrettyä syrjään tuotannosta ennen kuin ne päätyvät asiakkaille toimitettaviin autoihin.

Mutta ei sekään poista suunnitteluvirheen vuoksi huonoja osia.

Marko_K sanoi:
--maanantaiyksilöissä on niin hävytön määrä vikoja, että vaikka joku niistä keskustelupalstoilla tahi muualla julkisuudessa kertoisi, tarina kuulostaa niin epäuskottavalta että kertoja leimataan joko trolliksi tai itse autonsa rikkoneeksi.


Hihii.... :eek: