https://yliteippaus.fi/

Ford Mustang Mach-E (2021? ->)

Nämä hinnanlaskut tuottavat etenkin uudehkoihin käytettyihin vitsikkäitä hintoja, sillä jotkin liikkeet eivät tahdo millään tajuta mitä kello on lyönyt. Voi mennä jopa viikkoja ennen kuin hinta päivittyy, eikä silloinkaan välttämättä heti järkeväksi. Odotetaan että Siperia opettaisi, ja opettaahan se.
 
Ford tekee sähköautoja neljättä vuottaan. Teslalla meni kahdeksan vuotta ennen positiivista tulosta. Investoinnit joudutaan tekemään etupainoisesti.

Hinnanpudotuksen takana on osin Fordin vuoden vaihteessa menettämä liittovaltion sähköautojen hankintatuki, miltei $4k ostajalle.
 
Ford tekee sähköautoja neljättä vuottaan. Teslalla meni kahdeksan vuotta ennen positiivista tulosta. Investoinnit joudutaan tekemään etupainoisesti.

Hinnanpudotuksen takana on osin Fordin vuoden vaihteessa menettämä liittovaltion sähköautojen hankintatuki, miltei $4k ostajalle.

Toki, mutta ero Teslaan on se että Teslan tuotantomäärät kasvoivat merkittävästi vuosi vuodelta. Tuotantoa ajettiin ylös koska se oli osa polkua kannattavuuteen.

Fordin osalta taitaa sähkisten tuotanto olla jopa supistumassa viime vuodesta, tai vuodesta 2022. Fordin osalta olisi tärkeä saada markkinoille sähkis, joka olisi yhtä hyvä tai parempi kuin Mustang Mach-e, mutta merkittävästi halvempi valmistaa. Tämä liittyy toki auton suunnitteluun ja materiaaleihin, tuotanto- ja alihankintaketjuihin, mutta myös itse tuotantoprosessiin ja tuotantolaitokseen.
 
Lisääkö alennuksia tulossa?

Amerikkalainen autonvalmistaja Ford rukkaa kovalla kädellä täyssähköisen katumaasturinsa Mach E:n hintoja Yhdysvalloissa. Yhtiö kertoi tiistaina parhaimmillaan jopa 8 100 dollarin hinnanpudotuksista, uutistoimisto Reuters kertoo.
"katumaasturi" :D
 
Fordin sähköautot menee vielä kohtuullisesti kaupaksi. Q4/23 meni paremmin kun edelliset. Mediassa on ollut puhetta, että myynti laskee, mutta oikeasti myynti on nousussa, mutta ei niin paljon tietenkään mitä oli odotettu. Voi hyvinkin olla, että vahvan loppuvuoden takia alkuvuosi on heikompi hankintatuen loppumisen vuoksi. Joitakin investointeja on holdissa, mutta esim Tennesseehen on tulossa seuraavan generaation "katumaasturille" tehdas (BlueOval City) 2025 ja Kentuckyyn kaksi akkutehdasta (2025 ensimmäisen valmistuminen, toinen ilmeisesti hitaammin). Nyt keväällä jenkkeihin on tulossa Teslan supercharger yhteensopivuus (ilmaisella adapterilla), joten se varmasti nostaa myyntiä ja tyytyväisyyttä käyttäjissä. Latauspaikkojen määrä tuplaantuu.
 
Ongelma Mach-En kanssa oli tietty alkuansa sekin, ettei kyseessä ollut erityisen hyvä auto. Nyt lataus- ja alustapäivitysten jälkeen on varmasti parempi kulkuneuvo, mutta Fordille alkuperäisen liian monimutkaisen ja kalliin rakennesuunnittelun muuttaminen jälkikäteen kustannustehokkaaksi suattaapi olla haastavaa.
 
Julkistus vaiheessa se ei varmasti ollut erityisen häävi. Runsaiden OTA päivitysten myötä se on selvästi parantunut. En osaa äkkiseltään sanoa muuta heikkoa, kun joillekin riittämätön latauskäyrä/range, pomputtava alusta (ilman magnarideä) ja varsinkin aiemmin hinta.
 
Paljon hyväähän tuossa Mustangissa mielestäni on. Tilava, suorituskykyinen, iso akku ja tosielämän range, frunkki jne. Puutteena hitaahko lataus.

Joitain Suomessa selvästi häiritsi se että se oli ns. "jenkkiauto", tuollainen on joillekin suomalaisille punainen vaate. Jenkkiautothan ovat paskoja romuja, senhän kaikki tietävät!
 
Eikös tässä puhuta että
Yhtiön sähköautoyksikön kustannukset olivat kuitenkin samaan aikaan niin korkeat, että laskennallisesti jokainen myyty sähkö-Ford tuotti 36 000 Yhdysvaltain dollarin eli 34 000 euron tappion.

Toisin sanoa ei puhuta että auton valmistus olisi tappiollista vaan sähköautoyksikön kustannukset ovat korkeat. Mitä tuohon sähköautoyksikön kustannuksiin kirjataan? tietenkin valmistus, entäs johtajata ja sihteerit, mutta ennen kaikkea ne mallien kehitys ja suunnittelu yskikön kustannnukset.

Näin maallikkona jos miettii niin tuonnehan voi kirjata paljon kehityskulkuja ja suunnittekuluja joita uuden tekniikan kehitys aiheuttaa.
Ja jotka sitten ajan mittaan pienenevät kun samaa tekniikkaa jalostetaan seuraaviin malleihin.

Ja onhan makoisaa kirjoittaa kuinka paljon tulee tappiota ja sen vuoksi auton on maksettava 60 000e.

Eikös volkkarin johtaja kertonut että sähköauton valmistuksessa kate% on jo sama kuin polttisautossa tai jopa tuottavampi.
 
Alkuvaiheessa on varmasti paljon kehtyskuluja, jotka lisää "tappiota". Ford teki kuitenkin enemmän tulosta 2023, kuin sähköautot "tappiota", eli ei firma taida olla ihan heti menossa nurin.
 
Kyllähän tuo kuitenkin varsin onnistunut julkaisu oli Fordin ekaksi sähköautoiksi. Jos nyt unohdetaan Model E (1905?). Uusilla hinnoilla taas varsin kilpailukykyinen. Mach E:ssä on kuitenkin oikeasti toimiva OTA ja autoa onkin saatu matkanvarrella paremmaksi. VW ei saanut ekoihin ID autoihin OTAa toimimaan, eikä näitä vanhoja saada päivitettyä esim latauksen lämmityksen osalta.. edes marmorilla.
 
Jenkeissä Model Y Performance ja Mach-e GT on samanhintaisia, n. 52k taalaa. Teslasta saa tax creditit pois toki lisäksi.

Suomessa hinnat ovat 58k€ ja 71k€. Aika suuri hinnanero. Mach-e tehdään Meksikossa, joten tullikaan ei taida selittää hinnaneroa täällä.
 
Eiköhän noissa sähköautoyksikön kustannuksissa paina paljon nyt tuo MEB pohjainen Explorer, joka on tulollaan ja vaatinut vain suunnittelukustannuksia. Myyntiinhän tuo pääsee kai vasta kesällä. Uuden yksilön kehitys tuotantoon vaatii omansa aina, vaikka MEBin pohja onkin käytettävissä ja samalla uuden tuleminen syö Mach-E:n myyntiä.

Mach-E GT olisi ihan kiinnostava peli käytettynäkin. Ei ole kukaan uskaltanut tallia perustaa tänne ja kertoilla enemmänkin? Yksi unohtunut talli näkyy olevan. Tämmöiseen ketjuun ne tarinat tahtoo vähän hukkua.
 
Kun joskus viikko sitten Euroopan hintoja vertailin, Mustang GT oli Suomessa halvimmasta päästä, vaikka onkin paljon kalliimpi kuin täryyttävä Tesla.
 
Käytettyjen hintavertailua. Kilsamäärät on näissä pieniä jokatapauksessa, joten ei suurta merkitystä.

Long range AWD
Nettiauto 47k->
Mobile.de 40k->
Blocket/bytbil 40k->

GT
Nettiauto 52k->
Mobile.de 47k->
Blocket 53k->

GT houkuttelisi saksasta, mutta toisaalta LR AWD voisi ruotsista olla järkevin valinta. Toki tuontikulut 1-2k päälle, jos ei itse hae.
 
Alkuvaiheessa on varmasti paljon kehtyskuluja, jotka lisää "tappiota". Ford teki kuitenkin enemmän tulosta 2023, kuin sähköautot "tappiota", eli ei firma taida olla ihan heti menossa nurin.
Polttomoottori käyttöisten Fordin pickuppien, SUV -maastureiden ja Broncon erittäin hyvä myynti kattoi nuo sähköautopuolen tappiot ja voittoakin tuli mukavasti. Tilanne varmaan paranee tänä vuonna,kun sähköautot hyllytettin Fordilla myös niiden kehitysyksikkö lopetettiin. Jatkossa tulee hybridejä.