https://yliteippaus.fi/

Ford Mondeo Mk3(fl) tehdas eberin toiminnasta

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viime talvi tuli kärvisteltyä savuttavan ja toimimattoman eberin kanssa.. Voitte vaan kuvitella kuinka hemmetin kylmä vehjes tuo oli viime talvena, kun ei ollut edes sisätilanpistoketta, toki lohkolämmitin oli, mutta koskaan ei oikein lämmintä kabiiniin saanut  :eek: No nyt on sisätilanpistokekin, joten lähdöt ovat 95% aina lämpimiä, jos tahtoo..

Nyt se on kunnostettu ja tuntuisi toimivan hienosti. Kabiiniin puhaltaa lämminta parissa minuutissa näissä 18 asteenkin pakkasissa mitä aamuisin on ollut..

Kysymysmerkkinä ilmassa leijuukin se että miksei moottorin lämpötilamittari nouse juurikaan yli 60 asteen vaikka lämminta puhaltaakin.. Sama juttu puolen tunnin ajon jälkeen, mittari ei nouse 90 asteeseen, vaikka sisälle tulee jo runsaasti lämmintä, jopa kuumaa ilmaa..

Eikö tämä lämmitä moottoria?

Autona siis -05 Mondeo, jossa ei ole mitään ohjausta eeberiin, ei ole ajotieturia eikä ms..
 
Tuohon eberipuoleen en osaa ottaa kantaa, mutta ei ole ollenkaan epätavallista että dieselmoottori ei saavuta kylmissä keleissä 90 astetta taajama- ja kaupunkiajossa. Kuormitettaessa enemmän eli maantiellä ja etenkin motarilla lämmöt kyllä sitten yleensä nousevat normaaliksi. Tällä ei välttämättä kuitenkaan tarvitse olla vaikutusta sisätilan lämpötilaan, jos autossa on PTC vastukset tai ajon aikana toimiva polttoainetoiminen lisälämmitin. Esim. joissain uudemmissa PSA:n dieselmoottoreissa (joita käytetty myös Fordeissa, tosin tietääkseni ei vielä Mondeo III:ssa) homma menee juurikin näin, eli on ominaisuus.

Toinen vaihtoehto - tai on kai niitä vaihtoehtoja muitakin - on rikkinäinen/tukossa oleva lämmityslaitteen kenno, joka ei välttämättä edes herjaa vikakoodilla. Ei kovin tavallinen vika, mutta noitakin on ainakin tuolla PSA puolella raportoitu samanlaisin oirein.
 
Okei, kiitos valaisusta..

Tässä kun ei tuo moottori minun omistusaikana ole talvipakkasilla koskaan lämmennyt 90 asteeseen, niin en voi tietää mikä on oikea toimintamalli  ;D

Pitää varmuuden vuoksi harkita keulan osittaista peittämistä kovimmilla pakkasilla..

Huoltoon en tämän asian tiimoilta mene, koska auto on juuri syssyllä huollettu määräaikaishuollon mukaisesti.. Katsotaan seuraavan huollon aikana sitten.. Joskin tässä se tulee jo kesällä, mutta seuraavassa sitten  :)

(VAG puolelta kokemusta ei taas pa-lämppäreistä ole kuin T4:sta, ja siinä kyllä mittari nousi hyvin nopeesti 90 asteeseen.. kuten myös ihan näissä TDI koneissa joissa ei ollut lisälämmitintä, niissä kyllä nousi lämmöt, mutta ne olikin pumppareita..)
 
Keula rohkeasti kokonaan umpeen. Ei se muuten lämpene talvi pakkasilla.
 
Eikä homma paljoa paremmaks muutu uudemmallakaan pelillä, vaikka eberin sijasta webasto ja myös älynokka jonka pitäs itse tukkia itseensä.
 
Jude sanoi:
Keula rohkeasti kokonaan umpeen. Ei se muuten lämpene talvi pakkasilla.

Värkkäsin ruokatauon ratoksi pahvisuojat keulalle. Sinne maskien alle, taakse..

Iltapäivällä katsotaan miten muuttuu, joskin ihmettelin että tänä aamuna lämpötilat nousi mittarinkin mukaan tuonne 70+ tasolle.. Vaikka siis ulkona oli 20 astetta pakkasta..
 
Jude sanoi:
Auttoiko pahvit lämpöjen nousussa?

Kyllä auttoi.. Ajossa nousi tappi suoraan kohti taivasta, noin 8-10 minuutin ajon jälkeen.. Pakkasta toki vain 12 astetta kun töistä lähdin.. Mutta ei se tuonne ole noussut minun omistusaikana, viime talvenakaan..

Paikallaan lämpömittari sitten putookin taas 70 asteen nurkille..
 
Tänään töihin lähtiessäni (-21°C), se oli ollut piuhassa kiinni about 2 tuntia, laitoin auton käyntiin, ja nakkasin postin sisään ja tein pari pakollista askaretta, noin pari minuuttia ja palasin autolle.. En kuullut mitään huminaa eeberistä, ajattelin vain että ei se ennenkään ole kovin kovaäänisesti humissut auton ruksutuksen takaa..

No, töihin ajaessa kabiini ei oikein lämmennyt, toki näin kylmää ei ole ollutkaan vielä, ja koneen lämmöt nousi melko normilukemiin, eli mittari melkein pystyssä kun kaarsin 30min ajon jälkeen työpaikan pihaan.. Sammutin auton, enkä kiinnittänyt asiaan enempää huomiota..

Nyt kävin hakemassa vanhaan herraan uudet talvirenkaat jotka oli asennettavana, ja auto oli ollut noin tunnin töpselissä kun pistin sen käymään.. Annoin sen käydä pari minuuttia kunnes menin autoon.. Koitin kuulla eeberin ääntä.. Ei kuulunut mitään..

Eikö tuon eeberin pitäisi jonnin verran pöhistä käydessään? Sen verran että kuuluu yli moottorinkalituksen?

Auton kun sammutin palatessani, en kuullut mitään pöhinää eeberistä..

Liekö tuo nyt taas paskana?
 
Mitä siitä eberistä korjattiin viimeksi? ilmeisesti ainakin hehkutulpan päällä oleva metallisihti, mutta uusittiinko hehkutulppa?
Autosta pitäisi lukea vikakoodit niin selvisi mikä siinä on nyt rikki. Yleensä eberit kestää hyvin suomen olosuhteissa kolme vuotta, jonka jälkeen ne temppuilee tavalla tai toisella. Noita lämmittimiä on tullut ropailtua joka talvi monia kymmeniä  :)
 
Mun täytyy kaivaa kuitti, en nimittäin enää muista kuin laskun loppusumman..  :rolleyes: Enkä kehtaa sitä laittaa  :-X
 
Nythän on taas sitten se vuodenaika kun tämä junnaa.. On se kumma kun ei tuu kuntoon koskaan..

Alkusyksysytä tuo teki taas perinteiset pelkät savutukset muttei käynnistyny kunnolla (ehkä pari kertaa auto lämpeni), ja nyt ei enää käynnisty ollenkaan..

Vikakoodit luin ja totesin että liian monta epäonnistunutta käynnistymisuritystä ja nyt se on lukossa. Eli taas pitänee mennä korjauttamaan jotain...

On se hurjaa puuhaa..

Mietin jo että mitä jos vaihtais koko paskan, kun ei toi ole koskaan toiminut kuin hetken ja taas on lakossa.. Se lasku tuon korjaamisesta on aina vaan jotain järkyttävää, ja tuntuu ettei mitään takeita toimimiseen ei ole..

edit: viime talvihan mentiin kokonaan ilman toimivaa lämppäriä, kun hermot meni, ja onneks ei ollu kauhian kylmä talvi..
 
Skula sanoi:
Mietin jo että mitä jos vaihtais koko paskan, kun ei toi ole koskaan toiminut kuin hetken ja taas on lakossa.. Se lasku tuon korjaamisesta on aina vaan jotain järkyttävää, ja tuntuu ettei mitään takeita toimimiseen ei ole..

edit: viime talvihan mentiin kokonaan ilman toimivaa lämppäriä, kun hermot meni, ja onneks ei ollu kauhian kylmä talvi..

Nuo alkuperäisen lämppärin korvikkeet ei ole edes kalliita hankkia jos tyytyy pelkkään ajonaikaiseen lämmitykseen, 400-500€ saa jo kokonaan uuden laitteen.
 
Karvis sanoi:
Nuo alkuperäisen lämppärin korvikkeet ei ole edes kalliita hankkia jos tyytyy pelkkään ajonaikaiseen lämmitykseen, 400-500€ saa jo kokonaan uuden laitteen.

Kukahan noita mahtaa myydä?
 
Joo, mutta nyt en tyhmyyttäni löydä "ihan varmasti" oikeanlaisia vehkeitä.. Helvetin saksankieli!
 
Vien Mondeon sunnuntaina marmorin pihalle jäähtymään ja maanantai aamuna mennään asentajan kanssa käynnistelemään auto katsotaan mitä he keksivät..

Mielessäni toistan että tämä on viimeinen yritys, jos ei tule fiksua vikaa esiin, saa eberi jäädä niille sijoilleen, toimimattomana..