https://yliteippaus.fi/

Ford Focus ST 2015-

P

pokkus

Vieras
Näyttää Ford julkaisevat paljon uusia malleja samaan aikaan. Tänään oli vuorossa 2015 vuoden Focus ST.

http://wot.motortrend.com/1406_refreshed_2015_ford_focus_st_revealed_at_goodwood.html

Omasta mielestä muutokset on aika pieniä ja mm. moottori on täysin sama kuin edellisessä mallissa. Pieniä ulkoisia ja sisäisiä päivityksiä silti löytyy sekä alusta ja elektroninen ohjaus on laitettu kokonaan uusiksi.
 
Hienolta näyttää tuleva mallikin, Ford kyllä osaa muotoilla nämä ST ja RS mallit. Vaggilaiset taitavat tuossa asiassa jäädä toiseksi, äänimaailma on tainnut vain hieman ottaa takapakkia nyky ST:ssä kun parikertaa tuli ajettua vanhempaa koppaa niin ne viisi sylinterisen koneen saundit oli mukavat  :p.
 
Näin perjantaina jyväskylässä mustan ST:n liikenteessä. Ihmettelin mikä oikein on kun häijyn näköinen keula oli. Siitä ohi mennessä sitten bongattu Fod ja ST logot keulasta.
 
Varmaan sopii samaan ketjuun eli RS:n tulo varmistettu:

http://jalopnik.com/its-happening-ford-ceo-confirms-the-focus-rs-is-coming-1669794697
 
RS:kin lienee edelleen Fokkerissa etuvetoinen? Eipä oikein innostaisi noilla tehoilla...Neliveto pitäisi jo siinä teholuokassa olla. Ocuräsä menee helposti -ainakin Good Yearin "testivoittaja"kitkoilla- niin sanotusti polvilleen liikkeellelähdöissä. Aamusellakin E90-sarjan 320i farkku takaveto lähti rinnalta liikkeelle paaaljon ripeämmin, RS vaan kuopii ja kuopii käyttipä kaasupedaalia miten sievästi tahansa tai koettipa vaikka manuaaliasetuksen ykkösellä lähtöä, pitoa ei vaan ole tositalvikelissä kunnolla. Valtaisa ero entisen V40 D4 automaatin + Conti CV5-kitkakombinaation liikkeellelähtökykyyn.
 
Peeveli sanoi:
RS:kin lienee edelleen Fokkerissa etuvetoinen?

Olen ajanut radalla sekä mk1 että mk2 RS Focusta, kumpikaan ei ole ollenkaan hankala tehoista huolimatta. Ykköskoppainen on huomattavasti enemmän raaserimainen ja siinä saa ratista pitää välillä oikeasti kiinni. Kakkoskoppaista voisi luonnehtia jopa sivistyneeksi, mutta äänet on sairaan hyvät. Volvon viisimukinen tarjoaa karheaa murinaa, hukkaporttin sihahtelua ja pauketta.
 
MMV sanoi:
Olen ajanut radalla sekä mk1 että mk2 RS Focusta, kumpikaan ei ole ollenkaan hankala tehoista huolimatta. Ykköskoppainen on huomattavasti enemmän raaserimainen ja siinä saa ratista pitää välillä oikeasti kiinni. Kakkoskoppaista voisi luonnehtia jopa sivistyneeksi, mutta äänet on sairaan hyvät. Volvon viisimukinen tarjoaa karheaa murinaa, hukkaporttin sihahtelua ja pauketta.
Itsekin tykkäsin kovasti tuosta 5 sylinterisestä koneesta, makeat saundit tarjoaa ja muutenkin hieno moottori, mutta janoinen vain. Uudessa ST:ssä valitettavasti huonommat äänet kuin nelosen kone nokalla.
Etuvetoissessa hienosti menee vaikka 300 hummaa, mutta on se raaka fakta jos jäinen tai luminen alusta niin ei sitä pitoa vain löydy  :(, näin se omassa Räsässäkin menee.
Tuota vanhempaa (mk1) RS Focusta tehtiin muistaakseni aika vähän aikanaan, kaverin kaverilla oli tuommoinen ja viellä todella upea kuntoinen, meni valitettavasti parivuotta sitten hukkaan pois sen.
 
Volvo-moottorinen, edellinen RS, ei tehnyt kunniaa pitkälle perinteelle. Nyt toivottavasti odotamme hieman onnistuneempaa mallia kun riipasta(Volvon rujohko moottori) on päästy pois.
 
Onko tietoa, milloin uuden ST:n hinnat Suomessa julkaistaan? Kiinnostaisi, millä tasolla tuo dieselfarkku liikkuu.
 
On kiinnostava, harmittavasti bensamalli on noin paljon kalliimpi. Diesel kilpailijoiden tapaan ei antane sitä ST -fiilistä?
 
Skodalla on kyllä järkevämpi hinnoittelu Octavia RS bensa vs RS diesel.
 
Hienon näköinen tuo uusi ST on! Hintaa vaan korkea tuolla oikealla moottorilla, dieselillä taitaa olla ihan kilpailukykyinen hinta, siittä varmaan hyvin potkua saa lisää jos tuohon diesel pataan löytyy Mountune paketti  8).
 
Katos, mistähän moinen ratkaisu mutta ihan oikea kylläkin. Onkohan toi nyt sitten Haldex? Muuten namun näköinen mutta tuo maskin seutu missä lukee Focus RS, näyttää vähän hassulta. Tarkoitan sitä kun nuo ns. viivat jatkuvat suoraan maskin sisällä, olishan siihen voinut heittää kunon ritilän.
 
Hidasta on Fordilla tämän ST:nkin hinnaston julkaisun kanssa. Markku J:n ex-luottomyyjältä viime viikolla kysyin ja sain ystävällisen sähköpostivastauksen, ettei tietoa vieläkään ole.

JakeSin hienolle Fiestalle voisi kuvitella löytyvän ostaj(i)a foorumiltakin.
 
Eikös sama ollut Mondeonkin kanssa? Ehkäpä Fordilla piisaa rahaa sen verran ettei matti meikäläisten pennoset kiinnosta.
 
Hidasta on Fordilla tämän ST:nkin hinnaston julkaisun kanssa.

Ihme on, että hinnastoa ei pukkaa. Vaikka tuo RS viekin mielenkiintoni niin olisi mukava tietää minkä hintaisen paketin itselle saisi ja käydä myös koeajamassa autoa.