https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 350hv 2016

clima

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Laitoin tämän viikon alussa Fordin sivujen kautta kyselyä koska Focus RS olisi meillä päin nähtävillä. Nopeasti postiin tulikin viesti jossa kerrottiin auton olevan heillä, ”rajatusti koeajettavana” mutta rattiin pääsisi. Sovin treffit eiliselle.

Pe iltapäivä, aurinkoista, +18.5.

Myyjä otti mahdollisen asiakkaan ystävällisesti ja iloisesti vastaan, mutta sitten vakavoitui, nojautui tiskin takaa lähemmäs ja silmiin tuijottaen kertoi että ymmärräthän ettei autolle saa käydä mitään, että olet vastuussa siitä että auto on kunnossa ja että tämä ei ole mikään tavallinen auto vaan tässä on tehoa 350hv. Kerroin ymmärtäväni. Tämän jälkeen papereihin ympyröitiin kynällä usealla ympyrällä summa 420€. Tämä olisi osuuteni jos auton tuhoaisin.

Sitten auton luo joka oli sisällä hallin nurkkapaikassa. Nitrosius Blue, joka liikkeen valoissa näytti hienolta: kirkas sininen jossa lähempää katsottuna metallihiukkasia (tuli eräs misano red jostain syystä mieleen).

Myyjän toimesta auto ulos ja tarkastettiin ulkoa että auto on moitteettomassa kunnossa, oli. Sitten saatesanoilla ”kokeile rauhassa, tuo ennen kuutta takaisin” auton rattiin. Kello 15.20 eli aikaa siis kunnon koeajolle löytyi.

Sisätilat:
Sisälle istuttaessa vakiovarusteiset Recarot imaisivat tällaisen pienen pygmin (174/73) varsin tukevaan syleilyyn. Heti tuli mieleen että raamikkaampi jannu voisi tuntea penkit ahdistavaksi ja tukeville tuo tuskin käy ollenkaan. Sivuttaistuki on erittäin hyvä, siis todella hyvä, jopa niin että tuli mieleen mihin lisävarusteisia (tosin ilmeisesti kevyempiä) penkkejä tarvitaan rata-ajossakaan. Ehkä juuri tuohon keveyden maksimointiin.  Penkin säätöinä pituus, korkeus ja selkänojan kallistus, näillä sai tukevan ajoasennon ja otteen perusauton ratilta näyttävästä ratista. No vähän jotain tikkausta ja ehkä kehän muotoilua ratista muutettu. Käteen käypänen, ei mitenkään erikoinen.

Sisusta muuten ilmeisesti perusfokuksen näköinen, en ole aiemmin nykymallin Focuksessa istunut niin paha mennä tarkemmin sanomaan. Tai olihan siellä kojetaulun päällä ne mittarit, joita en tarkemmin vilkaissut. Tällä koeajolla tärkein mittari tulisi olemaan kierroslukumittari ja tärkein nappula keskikonsolissa sijaitseva ajomoodinappula.
Liikkeelle lähdettäessä kiinnitti huomiota kuskin korvan vierestä B-palkista tuleva sirinä. Painellen ei aiheuttajaa löytynyt. Hälyääni 680km ajetussa autossa, hmm.

Alusta:
Alusta on pehmeimmälläkin alustalla melko kova, kovemmalla iskariasetuksella sitten kovempi (tuli mieleen vertailuvideossa olleen ukon hytkyminen penkillä). Iskariasetusten ero voisi olla selvempi, normimoodi voisi olla vähän pintapehmeämpi.

Ajomoodit on esitetty hyvin tällä sivulla:
http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/videos/a27914/ford-focus-rs-drive-modes-explained-by-the-stig/

Kaikki muut moodit tuli kokeiltua paitsi drift. Kesällä tuolla leikki-moodilla keski-ikäinen äijä tuskin mitään tekee mutta talvella voisi olla kiva. 

Koeajolenkki sisälsi maalaisteitä, hiekkatietä, moottoritietä ja lyhyttä siirtymistä liikennevalostopeissa.
Kovemmin käskettäessä alusta herää henkiin. Pitoa löytyy älyttömästi, auto ei puske vaan neliveto toimii niin kuin sen pitääkin, kääntyy mutkiin ahnaasti ja tulee sieltä ulos vielä ahnaammin. Ratin takana ei voi kuin hymyillä. Tahtoo radalle!
Mitään ylimääräisiä ääniä ei alustasta kuulu, hiekkatielläkin toiminta on moitteetonta.

Ohjaus on myös tuntumaltaan hyvä, jälkikäteen ajateltuna jotenkin huomaamattoman hyvä, mitään erityistä vetelyä tai muuta ei käsiin välity. Brembon jarrut huolehtivat pysähtymisestä varmasti ja tehokkaasti.

Snap crackle and pop:
Moottoria ei voi kuin kehua: tasainen voimantuotto, ei mitään selkeää tehopiikkiä. Ei myöskään uuvahda ennen 6800 kierroksen rajoitinta. Parhaimmillaan kun kierrokset on 3-4 tonnin välissä ja siitä kiihdyttäessä.
Äänimaailma on nelisylinteriseksi myös onnistunut, tasaisesti ajaessa melko huomaamaton mutta kiihdyttäessä mukavaa murinaa josta ei lenkillä ainakaan saanut tarpeekseen. Eikä varsinkaan kaasun noston jälkeisistä putkiston poppareista, juuri sopivasti kuin vanhassa muromainoksessa. Poppareita tuli oikein haettua. Hymyilytti taas. Tahtoo radalle!

Vaihteisto mietitytti ennen koeajoa, mutta turhaan: vaihteiston ja kytkimen toiminta on selkeää, mitään jäykkyyttä tai toisaalta löysyyttä ei ollut havaittavissa, vaihteet soljuivat päälle nopeassakin temmossa hyvin. Vasemman jalan tuki pitää hakea pehmeästä verhoilusta, kunnon tuki olisi poikaa.

Entä se ”kaikkia kiinnostava” kulutus? Ajotieturi näytti ajoon lähdettäessä keskikulutusta 11.0 l/100km, autoa palautettaessa lukema oli 11.5.

Lopputulema:
Auto liikkeen pihalle, kierrettiin taas yhdessä auto ympäri ja todettiin että 420€:n sekkiä ei tarvitse lunastaa. Mielenkiinnosta piti pyytää tarjouskin, alennus huimat 3% verottomasta hinnasta ilman vaihtoautoa. Kauppa käy ilman alennuksiakin koska toimitusajaksi arvio oli 1 vuosi. Myyjän mukaan hintaan on mahdollisesti tulossa 3 tonnin korotus, joten halukkaiden kannattaa lyödä kaupat lukkoon nyt. En lyönyt.

+ moottori
+ alusta
+ ajettavuus
+ äänet (sylinterimäärä huomioiden)
+ hinta vs suorituskyky ja ajamisen ilo
+ tahtoo radalle

- tahtoo radalle. Auto menee totaalisen hukkaan normaaliajossa.
- ulkonäkö. Focus näyttää Focukselta.
- koko sisusta (tylsyys) lukuun ottamatta erinomaisia penkkejä, sisustan laatuvaikutelma
 
^ Kiitos clima. Mahtava avaus yleiselle spekuloinnille. Oli hyvin kirjoitettu ja mukava kuulla niitä oikeita kommentteja.

Itse olen muutaman kerran meinannut jättää koeajon siihen, kun myyjä on alkanut hehkuttaa auton tehokkuutta ja sitä omavastuuta. Tietysti ihan hyvä asia, jos sitä ihan ensimmäistä kertaa istuu auton rattiin.

PS. Tämä on muuten jumalauto2, RS Octavia on ykkönen ;)
 
Aika hauska toi myyjän asenne, ihan kuin olisi kyseessä joku keräilyauto [emoji2].
Hienoa tämmöisellä itsekin olisi päästä ajelemaan tunneiksi. Hinnan nousua siis tiedossa, kysyntä ollut sen verran hyvää että käyvät ahneiksi. Ei tuo vuoden odotus nyt niin paha ole, saa siinä sitten hienon autonkin. Mitä ne kunnon kuppipenkit kustantaa tähän? Jossain koeajo videoissa on ne perus Recarot ja jossain ne Mk2:sen RS:n näköiset penkit.
 
Hieno rapsa climalta! Kyllä toi varmasti toimii kadullakin, niillä ketkä tuollaisesta tykkää.. Mutta olet varmasti oikeassa, radalla tuon kanssa olisi hauskaa.. Joskaan itse en tuollaista autoa ostaisi jonka on "tehty" radalle..

Olisit sanonut että oma osuus VAIN 420? Ja naureskellu päälle..

Muistan kyllä että ihan jopa 1000e on ollut joskus ihan peruskikottimissakin..
 
Tarkemmin kun pohdin kyseisen auton käyttöä niin normi liikenteessä ei pääse nauttimaan sen ominaisuuksista, aiheutaa pahennusta jos kiihdyttelet tai nautit sen ominaisuuksista mutkapätkillä aina mennään riskirajalla mitä tulee ajolisenssiin.
Entäs sitten ratapäivät, kuinka moni uskaltaa vetää limiitillä uudella 50K€ autolla, vain ne joille auton hinta on taskuraha.
Itse asun radan lähellä ja melkein päivittäin käyn katsomassa niin onhan se melkoista kruisailua näillä sporttivehkeillä, ehkä se fiilis tulee siinä suoranpätkällä kun saa painaa lapun lattiaan.
Kuitenkin  tällä hetkellä halutuin sportti :)
 
Hyvin normin ajoon kelpuuttaisin. Lapsia päiväkotiin kuskata, töissä käydä ja sitten kurvailla muuten vain. Käydä ehkä silloin tällöin radalla ulkoiluttaan.
Veikkaan että entiset Seattini ja Evo ovat olleet viellä epämukavempia ja hyvin niilläkin pärjäsi. Nää on näitä makuasioita taas [emoji2].
 
Kiitti rapsasta clima. Tuolla Focus RS topikissa on jauhettu sen verran täyttä paskaa viime aikoina, että mukava lukea oikeaa asiaa.

Kävin myös ottamassa autosta tyypit RS/ST kiertueella, mutta tuo hyvin pikainen ei juuri autosta antanut mitään.

clima sanoi:
...mutta sitten vakavoitui, nojautui tiskin takaa lähemmäs ja silmiin tuijottaen kertoi että ymmärräthän ettei autolle saa käydä mitään, että olet vastuussa siitä että auto on kunnossa ja että tämä ei ole mikään tavallinen auto vaan tässä on tehoa 350hv.

Ihan oikeastiko? ;D Itse olisin voinut jättää tuossa tilanteessa koeajon tekemättä. Hieman toisenlainen lähestymistapa olisi myyjillä suotavaa. No vastaava tapahtuma itselläni, kun kyydissä piti olla Fordin jantteri ja laitoin Race -tilan päälle niin jantteri sanoi, että pidä Sport päällä et ajonvakautus pysyy päällä. Ajattelin, et mitä vittua ja meinasin kuolla nauruun siinä ihan hyvässä kuljettajan penkissä. No mutta annoin asian olla, jatkoin naurua sisälläni ja otin ne pikaiset.

En arvostele koskaan keskeneräistä työtä eli kokeilusta en paljoa ala kirjaamaan. Pyysin liikkeen auton kunnon koeajoon saadakseni siitä sen mitä siitä tarvitsee tietää, katsotaan sitten enemmän. Täytyy huvikseen vertailla Focus RS:ää sitten myös BMW M2:eenkin jahka saan Ämmän koeajoon.

Muutama havainto kuitenkin:

- ajettavuus; ohjaus ja alusta erinomainen. Jo heti ensi puraisulla tuntui paremmalta kuin viimeksi koeajamani BMW M135ix
- neliveto toimi mutkassa hämmästyttävän hyvin
- vaihteenvalitsimen liikerata liian pitkä, olisiko Mountunella tähän lääkettä? Vaihteiden päälle meneminen aavistuksen epämääräinen, johtuuko sitten tuosta liikeradasta, kun on tottunut lyhyempään.
-
  - tahtoo radalle. Auto menee totaalisen hukkaan normaaliajossa.
auto ei mene totaalisen hukkaan normaaliajossakaan
 
Mukava lukea climan rapsaa. Miltäs menohalut tuntuivat ? Oliko kaikki pollet pellin alla ?
Tuo laatuvaikutelma ei ole mikään yllätys mutta tuohon rahaan täytyy jostakin tinkiä.
 
Muutamia vastauksia:

- kyllä, tuo myyjän lähestyminen koeajoa järjesteltäessä oli varsin kaksijakoinen: hyvää ja kohteliasta sähköpostiviestittelyä, sitten ripitystä juuri kuin rapsassa totesin ja kuitenkin ajaa olisi saanut niin paljon kuin sielu sietää. Toi ripitys oli muuten samalla hämmentävä että erittäin huvittava, varsinkin kun ympyröitä alkoi piirtyä 420€ summan ympäri.  ;D

- ilmaisin vähän huonosti tuon "auto menee hukkaan normiajossa" kommentin: voisi ennemminkin sanoa että auto menee hukkaan jos sitä ei koskaan vie radalle. Autolla voi hyvin ajaa normiajoa, mutta fiilis on sama kuin ajaisi normaalilla Focuksella. Eli sinänsä hyvä mutta omaan makuun hajuton ja mauton. Tunne ja fiilis tulee vasta kun autolle antaa happea ja kuten edellä on jo todettu niin sitä ei kuitenkaan kovin paljon viitsi ja uskallakaan liikenteessä tehdä. Tämä koskee osin myös muita tehokkaita autoja, mutta fiilistä saa normiajoon enemmän vaikka 10 vuotta vanhalla samanhintaisella 997:lla. Tai avolla.
Mielessä kävi että tällainen pitäisi saada avon rinnalle siten että voisi ajaa RS:lla talvella ja sateisina päivänä sekä radalla ja avolla keväästä syksyyn poutasäällä (ja joskus talvella takavedosta nauttien). Mutta sitten pitäisi olla vielä perheenkuskausauto yhteisille matkoille, sillä Focuksen tavaratila ei siihen riitä. Ja tässä kohtaa voi todeta ettei lompakko anna kaikkeen myötä.

- kuppipenkkien hinta näyttää olevan 2125€. Vakiot olivat paljon paremmat kuin kuvittelin, eli en usko että radalle noita ehdottomasti kaipaisi. Kuppipenkeissä menettää myös persgrillin.

- 3% alennus verottomasta oli 1098€.

- moottori on kyllä mainio, kulkupuoli (ainakin liikenteessä räppäillen) riittävä. Perstuntumalla uskoisin hevosten olevan karsinassa.
Tuohon Lebiksen mainitsemaan vaihteistoasiaan vielä lisäys: pykälät menivät hienosti ja tarkasti silmään mutta liikerata olisi tosiaan voinut olla vähän lyhyempi.

Mainittakoon vielä että varsin rauhassa tuolla sai liikenteessä ajella, eli auto ei kiinnittänyt kenenkään huomiota. Ei edes värillään. Sinällään hyvä asia tässä kateellisten maassa.
 
Toi ripitys oli muuten samalla hämmentävä että erittäin huvittava, varsinkin kun ympyröitä alkoi piirtyä 420€ summan ympäri.

Kumma juttu, itse kuittasin aikoinaan Ferrari 360 Modenan viikoksi käyttöön ja tuon summan tilalla oli 18keur. Kukaan ei piirrellyt mitään ympyröitä yhtikäs mihinkään. Eikä ripittänyt yhtikäs mistään.
 
Kiitokset hyvästä raportista täältäkin, tällaisia on erittäin mukava lukea.

clima sanoi:
Myyjä otti mahdollisen asiakkaan ystävällisesti ja iloisesti vastaan, mutta sitten vakavoitui, nojautui tiskin takaa lähemmäs ja silmiin tuijottaen kertoi että ymmärräthän ettei autolle saa käydä mitään, että olet vastuussa siitä että auto on kunnossa ja että tämä ei ole mikään tavallinen auto vaan tässä on tehoa 350hv. Kerroin ymmärtäväni. Tämän jälkeen papereihin ympyröitiin kynällä usealla ympyrällä summa 420€. Tämä olisi osuuteni jos auton tuhoaisin.

Tämähän voisi melkein olla jostain sketsistä. :D En itsekään muista, että koskaan olisi ollut noin alhainen omavastuu, vaikka alla on ollut alle 20 000 euron pelejä.
 
Ainoa asia mikä myyjää kiinnostaa on se, että auto ehjänä seuraavallekin potentiaaliselle ostajalle koeajoon annettavaksi.
 
Oon täysin samaa mieltä... 420 e antaisin niin perkeleesti runtua autolle, vetäisin soratiet poikittain että pellit kolisisi. 420 e käteistä mukana ja kysyin vain "voinko jättää nämä tähän? "  ;D ;D autosta muuta jäljellä kuin ratti...  :rolleyes:
 
En ole perehtynyt näihin omavastuuasioihin sen enempää, mutta tarkoittaako tuo että omavastuun joutuu maksamaan jos auto rikkoontuu, oli syy kenen tahansa?
 
pokkus sanoi:
Eikö se ole vain niissä tapauksissa, joissa itse on syyllinen.
Juu näin se menee, tietty jos joku kolhasee parkkipaikalla etkä saa tekijää kiinni niin taidat olla omavastuun maksaja. Mulla oli tuossa Fordin vanhuksessa 400e omavastuu koeajolla [emoji2], mut joo ehkä tämä menee vähän liian ot:ksi tästä asiasta.
 
pokkus sanoi:
Eikös tuossa ole ensimmäisellä sijalla "Tikru", jonka jälkeen tulevat vasta RS Ocu ja XC60. Taitaa Focus siis jäädä palkintopallilta kokonaan pois... :D

Näistä yksi oli vain superauto luokassa 😊  Siinä meinasi olla Ferrarit ja kumppanit olla kevyttä kauraa, kunnes cz.päätteisen sivun testit ajettiin alamäkeen 😅
 
Ei taida Makkiksella maalaisuus olla kyseessä, vaan aavistus sarkasmia?
Eikös tikru ole Nalle Puhista.... ei vaan Tiguan?

Itse viittasin tuolla eco sanalla 350 heppaan. Todellista ecoilua.
Vaan mikäs olen minä arvostelemaan. Mikäli varat antaisivat myöden,
olisi ajopeli rutkasti yli tuon 350 humman.
 
Ei suinkaan sarkasmia.

Tikru Nalle Puhista toki tuttu ja meidän tytöilläkin sellainen hauska Tikru mikä pomppii hännällään ja höpöttelee. En vaan ole tämän foorumin toimista niin tulilla, että en tiennyt termiä.

Minusta nähden Tiguan menköön vaikka kuuhun, ihan sama. Ei ole jumalauto minun saralla. Kieltämättä 350hv ja sana "eco" on epäyhteensopiva kombinaatio, jos kohta me like! Jenkit huijasi aikoinaan vakuutusyhtiöitä sanoen 600 hv koneiden tuottavan 300 hv, eurooppalaiset tulee nyt 50 vuotta ajastaan jäljessä.

Mutta, hieno raportti. Pyrin itse pääsemään koeajolle varmaankin tässä kesäkuun aikana jos Jyväskylään moinen putkahtaa. Aika paljon pitää Focuksen tarjota fiilistä että tilaukseen menee. Raportti ei ainakaan nosta sitä. Toinen pahe vuoden odotus mutta siihen on kuulemma etuilumahdollisuus.