Laitoin tämän viikon alussa Fordin sivujen kautta kyselyä koska Focus RS olisi meillä päin nähtävillä. Nopeasti postiin tulikin viesti jossa kerrottiin auton olevan heillä, ”rajatusti koeajettavana” mutta rattiin pääsisi. Sovin treffit eiliselle.
Pe iltapäivä, aurinkoista, +18.5.
Myyjä otti mahdollisen asiakkaan ystävällisesti ja iloisesti vastaan, mutta sitten vakavoitui, nojautui tiskin takaa lähemmäs ja silmiin tuijottaen kertoi että ymmärräthän ettei autolle saa käydä mitään, että olet vastuussa siitä että auto on kunnossa ja että tämä ei ole mikään tavallinen auto vaan tässä on tehoa 350hv. Kerroin ymmärtäväni. Tämän jälkeen papereihin ympyröitiin kynällä usealla ympyrällä summa 420€. Tämä olisi osuuteni jos auton tuhoaisin.
Sitten auton luo joka oli sisällä hallin nurkkapaikassa. Nitrosius Blue, joka liikkeen valoissa näytti hienolta: kirkas sininen jossa lähempää katsottuna metallihiukkasia (tuli eräs misano red jostain syystä mieleen).
Myyjän toimesta auto ulos ja tarkastettiin ulkoa että auto on moitteettomassa kunnossa, oli. Sitten saatesanoilla ”kokeile rauhassa, tuo ennen kuutta takaisin” auton rattiin. Kello 15.20 eli aikaa siis kunnon koeajolle löytyi.
Sisätilat:
Sisälle istuttaessa vakiovarusteiset Recarot imaisivat tällaisen pienen pygmin (174/73) varsin tukevaan syleilyyn. Heti tuli mieleen että raamikkaampi jannu voisi tuntea penkit ahdistavaksi ja tukeville tuo tuskin käy ollenkaan. Sivuttaistuki on erittäin hyvä, siis todella hyvä, jopa niin että tuli mieleen mihin lisävarusteisia (tosin ilmeisesti kevyempiä) penkkejä tarvitaan rata-ajossakaan. Ehkä juuri tuohon keveyden maksimointiin. Penkin säätöinä pituus, korkeus ja selkänojan kallistus, näillä sai tukevan ajoasennon ja otteen perusauton ratilta näyttävästä ratista. No vähän jotain tikkausta ja ehkä kehän muotoilua ratista muutettu. Käteen käypänen, ei mitenkään erikoinen.
Sisusta muuten ilmeisesti perusfokuksen näköinen, en ole aiemmin nykymallin Focuksessa istunut niin paha mennä tarkemmin sanomaan. Tai olihan siellä kojetaulun päällä ne mittarit, joita en tarkemmin vilkaissut. Tällä koeajolla tärkein mittari tulisi olemaan kierroslukumittari ja tärkein nappula keskikonsolissa sijaitseva ajomoodinappula.
Liikkeelle lähdettäessä kiinnitti huomiota kuskin korvan vierestä B-palkista tuleva sirinä. Painellen ei aiheuttajaa löytynyt. Hälyääni 680km ajetussa autossa, hmm.
Alusta:
Alusta on pehmeimmälläkin alustalla melko kova, kovemmalla iskariasetuksella sitten kovempi (tuli mieleen vertailuvideossa olleen ukon hytkyminen penkillä). Iskariasetusten ero voisi olla selvempi, normimoodi voisi olla vähän pintapehmeämpi.
Ajomoodit on esitetty hyvin tällä sivulla:
http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/videos/a27914/ford-focus-rs-drive-modes-explained-by-the-stig/
Kaikki muut moodit tuli kokeiltua paitsi drift. Kesällä tuolla leikki-moodilla keski-ikäinen äijä tuskin mitään tekee mutta talvella voisi olla kiva.
Koeajolenkki sisälsi maalaisteitä, hiekkatietä, moottoritietä ja lyhyttä siirtymistä liikennevalostopeissa.
Kovemmin käskettäessä alusta herää henkiin. Pitoa löytyy älyttömästi, auto ei puske vaan neliveto toimii niin kuin sen pitääkin, kääntyy mutkiin ahnaasti ja tulee sieltä ulos vielä ahnaammin. Ratin takana ei voi kuin hymyillä. Tahtoo radalle!
Mitään ylimääräisiä ääniä ei alustasta kuulu, hiekkatielläkin toiminta on moitteetonta.
Ohjaus on myös tuntumaltaan hyvä, jälkikäteen ajateltuna jotenkin huomaamattoman hyvä, mitään erityistä vetelyä tai muuta ei käsiin välity. Brembon jarrut huolehtivat pysähtymisestä varmasti ja tehokkaasti.
Snap crackle and pop:
Moottoria ei voi kuin kehua: tasainen voimantuotto, ei mitään selkeää tehopiikkiä. Ei myöskään uuvahda ennen 6800 kierroksen rajoitinta. Parhaimmillaan kun kierrokset on 3-4 tonnin välissä ja siitä kiihdyttäessä.
Äänimaailma on nelisylinteriseksi myös onnistunut, tasaisesti ajaessa melko huomaamaton mutta kiihdyttäessä mukavaa murinaa josta ei lenkillä ainakaan saanut tarpeekseen. Eikä varsinkaan kaasun noston jälkeisistä putkiston poppareista, juuri sopivasti kuin vanhassa muromainoksessa. Poppareita tuli oikein haettua. Hymyilytti taas. Tahtoo radalle!
Vaihteisto mietitytti ennen koeajoa, mutta turhaan: vaihteiston ja kytkimen toiminta on selkeää, mitään jäykkyyttä tai toisaalta löysyyttä ei ollut havaittavissa, vaihteet soljuivat päälle nopeassakin temmossa hyvin. Vasemman jalan tuki pitää hakea pehmeästä verhoilusta, kunnon tuki olisi poikaa.
Entä se ”kaikkia kiinnostava” kulutus? Ajotieturi näytti ajoon lähdettäessä keskikulutusta 11.0 l/100km, autoa palautettaessa lukema oli 11.5.
Lopputulema:
Auto liikkeen pihalle, kierrettiin taas yhdessä auto ympäri ja todettiin että 420€:n sekkiä ei tarvitse lunastaa. Mielenkiinnosta piti pyytää tarjouskin, alennus huimat 3% verottomasta hinnasta ilman vaihtoautoa. Kauppa käy ilman alennuksiakin koska toimitusajaksi arvio oli 1 vuosi. Myyjän mukaan hintaan on mahdollisesti tulossa 3 tonnin korotus, joten halukkaiden kannattaa lyödä kaupat lukkoon nyt. En lyönyt.
+ moottori
+ alusta
+ ajettavuus
+ äänet (sylinterimäärä huomioiden)
+ hinta vs suorituskyky ja ajamisen ilo
+ tahtoo radalle
- tahtoo radalle. Auto menee totaalisen hukkaan normaaliajossa.
- ulkonäkö. Focus näyttää Focukselta.
- koko sisusta (tylsyys) lukuun ottamatta erinomaisia penkkejä, sisustan laatuvaikutelma
Pe iltapäivä, aurinkoista, +18.5.
Myyjä otti mahdollisen asiakkaan ystävällisesti ja iloisesti vastaan, mutta sitten vakavoitui, nojautui tiskin takaa lähemmäs ja silmiin tuijottaen kertoi että ymmärräthän ettei autolle saa käydä mitään, että olet vastuussa siitä että auto on kunnossa ja että tämä ei ole mikään tavallinen auto vaan tässä on tehoa 350hv. Kerroin ymmärtäväni. Tämän jälkeen papereihin ympyröitiin kynällä usealla ympyrällä summa 420€. Tämä olisi osuuteni jos auton tuhoaisin.
Sitten auton luo joka oli sisällä hallin nurkkapaikassa. Nitrosius Blue, joka liikkeen valoissa näytti hienolta: kirkas sininen jossa lähempää katsottuna metallihiukkasia (tuli eräs misano red jostain syystä mieleen).
Myyjän toimesta auto ulos ja tarkastettiin ulkoa että auto on moitteettomassa kunnossa, oli. Sitten saatesanoilla ”kokeile rauhassa, tuo ennen kuutta takaisin” auton rattiin. Kello 15.20 eli aikaa siis kunnon koeajolle löytyi.
Sisätilat:
Sisälle istuttaessa vakiovarusteiset Recarot imaisivat tällaisen pienen pygmin (174/73) varsin tukevaan syleilyyn. Heti tuli mieleen että raamikkaampi jannu voisi tuntea penkit ahdistavaksi ja tukeville tuo tuskin käy ollenkaan. Sivuttaistuki on erittäin hyvä, siis todella hyvä, jopa niin että tuli mieleen mihin lisävarusteisia (tosin ilmeisesti kevyempiä) penkkejä tarvitaan rata-ajossakaan. Ehkä juuri tuohon keveyden maksimointiin. Penkin säätöinä pituus, korkeus ja selkänojan kallistus, näillä sai tukevan ajoasennon ja otteen perusauton ratilta näyttävästä ratista. No vähän jotain tikkausta ja ehkä kehän muotoilua ratista muutettu. Käteen käypänen, ei mitenkään erikoinen.
Sisusta muuten ilmeisesti perusfokuksen näköinen, en ole aiemmin nykymallin Focuksessa istunut niin paha mennä tarkemmin sanomaan. Tai olihan siellä kojetaulun päällä ne mittarit, joita en tarkemmin vilkaissut. Tällä koeajolla tärkein mittari tulisi olemaan kierroslukumittari ja tärkein nappula keskikonsolissa sijaitseva ajomoodinappula.
Liikkeelle lähdettäessä kiinnitti huomiota kuskin korvan vierestä B-palkista tuleva sirinä. Painellen ei aiheuttajaa löytynyt. Hälyääni 680km ajetussa autossa, hmm.
Alusta:
Alusta on pehmeimmälläkin alustalla melko kova, kovemmalla iskariasetuksella sitten kovempi (tuli mieleen vertailuvideossa olleen ukon hytkyminen penkillä). Iskariasetusten ero voisi olla selvempi, normimoodi voisi olla vähän pintapehmeämpi.
Ajomoodit on esitetty hyvin tällä sivulla:
http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/videos/a27914/ford-focus-rs-drive-modes-explained-by-the-stig/
Kaikki muut moodit tuli kokeiltua paitsi drift. Kesällä tuolla leikki-moodilla keski-ikäinen äijä tuskin mitään tekee mutta talvella voisi olla kiva.
Koeajolenkki sisälsi maalaisteitä, hiekkatietä, moottoritietä ja lyhyttä siirtymistä liikennevalostopeissa.
Kovemmin käskettäessä alusta herää henkiin. Pitoa löytyy älyttömästi, auto ei puske vaan neliveto toimii niin kuin sen pitääkin, kääntyy mutkiin ahnaasti ja tulee sieltä ulos vielä ahnaammin. Ratin takana ei voi kuin hymyillä. Tahtoo radalle!
Mitään ylimääräisiä ääniä ei alustasta kuulu, hiekkatielläkin toiminta on moitteetonta.
Ohjaus on myös tuntumaltaan hyvä, jälkikäteen ajateltuna jotenkin huomaamattoman hyvä, mitään erityistä vetelyä tai muuta ei käsiin välity. Brembon jarrut huolehtivat pysähtymisestä varmasti ja tehokkaasti.
Snap crackle and pop:
Moottoria ei voi kuin kehua: tasainen voimantuotto, ei mitään selkeää tehopiikkiä. Ei myöskään uuvahda ennen 6800 kierroksen rajoitinta. Parhaimmillaan kun kierrokset on 3-4 tonnin välissä ja siitä kiihdyttäessä.
Äänimaailma on nelisylinteriseksi myös onnistunut, tasaisesti ajaessa melko huomaamaton mutta kiihdyttäessä mukavaa murinaa josta ei lenkillä ainakaan saanut tarpeekseen. Eikä varsinkaan kaasun noston jälkeisistä putkiston poppareista, juuri sopivasti kuin vanhassa muromainoksessa. Poppareita tuli oikein haettua. Hymyilytti taas. Tahtoo radalle!
Vaihteisto mietitytti ennen koeajoa, mutta turhaan: vaihteiston ja kytkimen toiminta on selkeää, mitään jäykkyyttä tai toisaalta löysyyttä ei ollut havaittavissa, vaihteet soljuivat päälle nopeassakin temmossa hyvin. Vasemman jalan tuki pitää hakea pehmeästä verhoilusta, kunnon tuki olisi poikaa.
Entä se ”kaikkia kiinnostava” kulutus? Ajotieturi näytti ajoon lähdettäessä keskikulutusta 11.0 l/100km, autoa palautettaessa lukema oli 11.5.
Lopputulema:
Auto liikkeen pihalle, kierrettiin taas yhdessä auto ympäri ja todettiin että 420€:n sekkiä ei tarvitse lunastaa. Mielenkiinnosta piti pyytää tarjouskin, alennus huimat 3% verottomasta hinnasta ilman vaihtoautoa. Kauppa käy ilman alennuksiakin koska toimitusajaksi arvio oli 1 vuosi. Myyjän mukaan hintaan on mahdollisesti tulossa 3 tonnin korotus, joten halukkaiden kannattaa lyödä kaupat lukkoon nyt. En lyönyt.
+ moottori
+ alusta
+ ajettavuus
+ äänet (sylinterimäärä huomioiden)
+ hinta vs suorituskyky ja ajamisen ilo
+ tahtoo radalle
- tahtoo radalle. Auto menee totaalisen hukkaan normaaliajossa.
- ulkonäkö. Focus näyttää Focukselta.
- koko sisusta (tylsyys) lukuun ottamatta erinomaisia penkkejä, sisustan laatuvaikutelma