Kävin koeajamassa litraisen Ecoboost farkun automaatilla, liittyen tuohon Stockan kuukauden tarjoukseen - ajatuksissa mahdollinen siirtyminen Octaviasta Focukseen.
Ajettavuus oli kunnossa, enkä sitä kyllä epäillytkäään. Melua olisi voinut olla vähemmänkin ottaen huomioon että alla oli vielä kitkarenkaat, mutta mikäpä tässä kokoluokassa toisaalta olisi kovin hiljainen. Tiloiltaanhan tuo on yhtä kokoluokkaa Octaviaa alempana takapenkin ja tavaratilan osalta, mutta olisi nykyiseen käyttöön minulle täysin riittävä.
Mutta se kulkupuoli... Taitaa olla persdyno kalibroitunut hiukan tehokkaampien perheautojen mukaan - rampilla tuli vähän epäusko kun lappu oli ollut lattiassa jo monta sekuntia ja mitään kiihtymisen tyyppistä ei ollut havaittavissa. No, totta puhuen nopeusmittari kyllä kertoi että 120 kerättiin lasiin hyvissä ajoin ennenkuin motari alkoi, joten jos tämän hankkii niin pitänee vaan totutella siihen että g-voimat ei kiihdytellessä jyllää. Liikkeellelähdöt ja taajama-ajohan tolla kyllä kulkee ihan vaivattoman oloisesti, kaasupoljin on välitetty niin herkäksi. Ehkä tuo sitten aiheuttaa vähän vääriä odotuksia kun syvemmälle polkiessa ei kulku enää kummemmaksi muutukaan.
Koeajossa oli Titanium, mutta tuohon huhtikuun tarjouksen Trendiin on onneksi otettu mukaan takatutkat ja keskikyynärnoja. Manuaali-ilmastointi on Focuksessa sen verran tyylikkään näköisesti toteutettu että kelpaisi kyllä mulle. Sen sijaan todella karu yllätys oli se ettei tuossa Trendin audiossa ole bluetooth handsfreetä mukana - olin ajatellut että kulimalleistakin löytyy nykyään bluetoothit.
Osaako joku valaista miksi joissain uusissa Nettiautossa listatuissa Focus Trendeissä on se mittareiden välissä oleva ajotietokoneen näyttö selkeästi pienempi ja huommalla grafiikalla verrattuna Titaniumin näyttöön - kuitenkin myymälässä esillä olleessa Trendissä oli sama mittaristonäyttö kuin Titaniumissa.
Mites Focuksessa sujuu tarvittaessa polttimonvaihdot halogeenien osalta, onko työläs homma?