https://tummennuskalvot.fi/

Ford Focus 2011-

Minulla oli vuoden ja 35 000 km:n ajan mallivuoden 2012 Focus 120 kW:n dieselillä ja suorakytkentäautomaatilla. Minusta auto oli erinomainen. Ainoat asiat, joista en pitänyt, liittyivät sekä ulkoiseen että sisätilojen muotoiluun. Ja nyt kumpaankin on tullut merkittävä parannus.
 
Vähän käytetty Focus oli viimeisimmässä autonvaihdossa pitkään varteenotettava vaihtoehto, mutta hieman kehno vaihtotarjous, pari varustepuutetta ja ei se litrainen ecoboostikaan ihan ajossa vakuuttanut ajoivat muiden vaihtoehtojen pariin. Erityisesti tykkäsin Focuksen ajettavuudesta. On esim. VAG:n tuotoksiin nähden edelleen jotenkin maan läheisempi ja herkempi. Ilman ESP:tä selkeästi yliohjaava kun monet kilpailijat on aliohjaavia. Kaikki ei tietenkään tykkää. Pikkaisen puhdikkaammalla koneella olisi varmasti kaupat tulleet.
 
focceristi sanoi:
Nam :p Tutun näköistä. Tuo malli lienee varmaan ylempi kuin titanium, näytön koosta ja penkeistä äkkiä vilkastuna? Jos kuitenkin titaniumissakin olisi tuon näköistä niin.. vau! Vai vaihtuukohan nuo trend ja titanium joksikin muiksi?
Tuon mittariston keskinäytön koko riippuu lisävarusteista, tuollainen isompi (eri kokoisia vaihtoehtoja) on saatavana nykymalliinkin. Samaten radion seutu ja sen yläpuolella oleva näyttö riippuu siitä mikä audiovaihtoehto on valittuna. Nykyisinkin. Tuskin tulevaisuus sitä periaatetta muuttaa. Nykyisinkin vakioradio ja sen myötä tuleva vakionäyttö ovat aika vaatimattomia. Rahalla saa erilaista ilmettä ja merkittävää on, että keskialueen ulkoasu muuttuu radiovaihtoehtojen myötä radiaalisti. Sitä ei välttämättä moni vakiokeskikonsolin sekavaa ulkonäköä arvosteleva ole tiedostanut.

Faceliftissä näyttäisi olevan keskikonsolisa säilytystilaa nykyistä paremmin, mm kolo vaihdekepin etupuolella. Nykyisellään tilaa esim kännykälle on vähän vaikka autossa olisi Premium-keskikonsoli.
 
Mielenkiintoisen näköinen tuo uusi ripaus Aston Martinia muistuttava kulkine. Jos kone osoittautuu kestäväksi ja suorituskyvyltään taloudellisemmaksi kuin litranen ecoboosti niin tuo nousee varteenotettavaksi vaihtoehdoksi seuraavalle autohankinnalle.
 
Fiikus alkoi valuttamaan vettä apparin jalkatilaan, huomasin asian sunnuntain pidemmällä automatkalla kun vettä kertyi apparin kumimaton päälle ja lattiamatto on hieman kostea. Keli oli ajoittain sateinen mutta jotenkin olisi taipuvainen osoittelemaan ilmastoinnin kondensioveden suuntaan, onko kellään käryä mistä suunnasta ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan?
Takuu on mennyt pari kuukautta takaperin umpeen, joten merkkari halusi vain varata pari tuntia aikaa ihmettelyyn ja sitten ehkä kysellään maahantuojan vastaantuloa. Ehkäpä yritän ratkoa asiaa ensin itse...
 
Karvis sanoi:
.. onko kellään käryä mistä suunnasta ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan?

Sisälämppäri?
Johto tuotu johtosarjan kummitutista rintapellin läpi kuten ohjeistus on?
Kannattaa tukkia jos näin on sillä laskee vedet suoraan sähköille auton sisällä.
 
Taky sanoi:
Sisälämppäri?
Johto tuotu johtosarjan kummitutista rintapellin läpi kuten ohjeistus on?
Kannattaa tukkia jos näin on sillä laskee vedet suoraan sähköille auton sisällä.

Juu on sisälämppäri, johto tuotiin sisälle aika alhaalta lattiassa/rintapellissä olevan läpiviennin kautta ja tiivistettiin sikamassalla. Ylempää täytyy veden tulla, mutta pitääkin pikapuoliin käydä katsomassa että eihän sähköt ole märkänä kun sulakeboxi on tosiaan siinä hanskiksen alla :-X
 
Ilmastoinnin kondensiovesi vuotaa apukuskin jalkatilaan.

Joko putki tukossa pakoputken lämpöpeltejä vasten + roskaa putkessa tai sitten letku irronnut lämmityslaitteen kotelosta.

Pura lattia verhoilu apukuskin puolelta ja katso kuinka märät/homeessa matot ovat.
 
Jude sanoi:
Ilmastoinnin kondensiovesi vuotaa apukuskin jalkatilaan.

Joko putki tukossa pakoputken lämpöpeltejä vasten + roskaa putkessa tai sitten letku irronnut lämmityslaitteen kotelosta.

Pura lattia verhoilu apukuskin puolelta ja katso kuinka märät/homeessa matot ovat.

Sen verta avasin keskikonsolin sivussa olevia muoveja, että sain lämppärin pömpelin näkyviin. Onko se putki sellainen musta kuminen rokkatorvi joka lähtee lämmityslaitteen kyljestä 90° kulmalla suoraan alaspäin ja menee samanlaisella kulmalla läpi pohjapellistä? Ainakin se oli paikoillaan mutta en tiedä sitten onko tukossa toisesta päästä ??? Ja minusta tuo putki oli niin alhaalla että se vuotaisi liemet suoraan mattojen alle, kun tämä vuoto paremmin tippasi ylhäältä siihen maton päälle.
Mitä käsillä ylsi kopeloimaan mattoja niin eivät ole vielä märät sieltä alta, mutta aamulla kun työmatkan jälkeen hypistelin niin maton päällä oli taas muutama vesitippa vaikka keli on kuiva joten kyllä sen vuodon täytyy ilmastointiin liittyä.
 
Kannattaa katsoa myös ilmanotto kaukalo, etenkin jos auto seisoo paljon puiden alla. Lehtiä, neulasia ym. kertyy nopeasti ja kuorruttaa kaukalonpohjan umpeen. -> vesi ei poistu ja vedet nousee kabiinin puolelle ilmaputkia pitkin.
 
Tämmöisen ohjeen löysin Focusfanatics-foorumilta, voisiko olla tuosta kyse meidän tapauksessa?

e: Tuossapa näkyy vuotokohta matolle aika hyvin,
20140801_164513_zpsktwgzggh.jpg
 
Karvis sanoi:
Sen verta avasin keskikonsolin sivussa olevia muoveja, että sain lämppärin pömpelin näkyviin. Onko se putki sellainen musta kuminen rokkatorvi joka lähtee lämmityslaitteen kyljestä 90° kulmalla suoraan alaspäin ja menee samanlaisella kulmalla läpi pohjapellistä? Ainakin se oli paikoillaan mutta en tiedä sitten onko tukossa toisesta päästä ??? Ja minusta tuo putki oli niin alhaalla että se vuotaisi liemet suoraan mattojen alle, kun tämä vuoto paremmin tippasi ylhäältä siihen maton päälle.
Mitä käsillä ylsi kopeloimaan mattoja niin eivät ole vielä märät sieltä alta, mutta aamulla kun työmatkan jälkeen hypistelin niin maton päällä oli taas muutama vesitippa vaikka keli on kuiva joten kyllä sen vuodon täytyy ilmastointiin liittyä.


Juuri se musta kuminen letkun palanen on se vedenpoisto letku.

Kannattaa varmaan kuivata kaikki vedet mitä siellä näkyy ja sen jälkeen käyttää autoa ilman niitä lämmityslaitteen suojia. Katsoo sitten mistä se vesi sinne lattialle tulee.

Tuleeko auton alle kondesiovettä ollenkaan?
 
Jude sanoi:
Juuri se musta kuminen letkun palanen on se vedenpoisto letku.

Kannattaa varmaan kuivata kaikki vedet mitä siellä näkyy ja sen jälkeen käyttää autoa ilman niitä lämmityslaitteen suojia. Katsoo sitten mistä se vesi sinne lattialle tulee.

Tuleeko auton alle kondesiovettä ollenkaan?

Kyllä sinne ainakin aiemmin on tullut vettä, nyt en ole kyttäillyt asiaa. Voiko sen letkun ihan vaan nyppästä irti ja tarkistaa onko se auki?
 
Töistä kotiin ilmastointi kylmimmässä asennossa ja ei kun tutkimaan tilannetta, löytyihän se vuotopaikkakin. Pitänee huomenna vierailla huollossa ja tiedustella maksaako korjauksen tehdas vai artisti :rolleyes:

Upotukset ei toistaiseksi toimi kunnolla, joten katselkaa linkistä.
Koodi:
https://www.youtube.com/watch?v=z2bVoox80dc
 
Vuoto tilkitty, aamulla selviää onnistuiko tiivistysrojekti. Vesi valui sisään tässä ohjeessa mainitun luukun saumasta, luukun jota ei merkkihuollon mukaan meidän autossa ole eikä siihen heiltä mitään tiivistettä saanut vaikka oli tuossa ohjeessa mainittu osanumerokin mukana :rolleyes: No mätänetistä tuubi SikaLastomeria, ohkainen palko uraan ja lunkka kiinni. Vittumainen rojekti mutta tulipahan tehtyä.

Toisessa kuvassa ura punaisella joka piti tiivistää, ihmettelen että miksei tuossa ole mitään tiivistettä alunperin ???
 

Liitteet

  • 2016-08-17 19.21.12.jpg
    2016-08-17 19.21.12.jpg
    30,7 KB · Katsottu: 297
  • 2016-08-17 19.21.23.jpg
    2016-08-17 19.21.23.jpg
    30,6 KB · Katsottu: 290
Ainakin näin aamun kokeilulla tiivistys näyttäisi onnistuneen, seuraillaan vielä pari päivää tilannetta ennen kuin laitetaan verhoilumuoveja takaisin.
 
Karvis sanoi:
Ainakin näin aamun kokeilulla tiivistys näyttäisi onnistuneen, seuraillaan vielä pari päivää tilannetta ennen kuin laitetaan verhoilumuoveja takaisin.
Laita huollolle vinkkiä, että kuinka tuo korjataan, jos sattuu joskus tulemaan vastaava eteen ;D
 
Itse jolkottelisin jatkossa suosiolla muualle asioimaan jos ammattitaito tai työmotivaatio on tuolla tasolla.  :p
 
Nuorison autoksi ostetussa ST dieselissä 2 kuukautta 7 tkm, ei vikoja, samaa tahtia kuin GLC, nyt 38 tkm ei häiriöitä
 
Onko tässä mallissä vielä vakiona perusmallissa käsivapaata puhelimen käyttöä?

Mittaristossa killottaa keltaisena tuon valo, mutta en ole osannut etsiä miten se mahdollisesti pariutuisi puhelimen kanssa.