https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ford Fiesta ST (2013-)

RoccoScientist sanoi:
Laitetaanpa vielä pikainen "loppuraportti" tuosta. Kyseisellä kulkineella hoituivat siis arkiajot ihan ongelmitta, mutta ainakaan tuollaista kulimallia en varmaan omalla rahalla hankkisi (en edes kivemmalla väriyhdistelmällä). Korkeammat varustelutasot taas saattavat tuoda isompaa vannetta ja leveämpää rengasta alle ja silloin rengasmelu saattaisi muodostua blokkeriksi. Kulimallissa myös moottorin ääni osallistui melun tuottamiseen aika hyvin, mistä kiitos kuuluu ainakin osaksi viisivaihteiselle vaihteistolle ja sen välityksille - satasen vauhdissa oli jo melkein 3000 rpm mittarissa vitosella. Vaikka vakiopenkit tukivat ylävartaloa ulkonäköön nähden yllättävän hyvin, en lähtisi kokonaisuutta kovin hyväksi kehumaan. Penkinlämmittimetkin olivat heikkotehoiset. Ajoasennon sai kyllä sinällään ihan passeliksi ja hallintalaitteet olivat ihan ok:sti käsillä. Manuaalisen ilmastoinnin käyttöä pimeällä tosin hankaloitti, että säätimissä ei ollut minkään valtakunnan valaistusta. Tuulilasinpyyhkimet taas jättivät yllättävän ison osan lasin yläreunasta koskemattomaksi.

Kaiken kaikkiaan oma Mégane tuntui Fiestan jälkeen premium-kulkineelta. Hintaeron huomioiden näin toki soisi olevankin, mutta Fiestan saamien kehujen jälkeen jotenkin odotin Fiestalta vähän enemmän. Ajamisen hauskuutta tuo allani ollut malli ei tarjonnut mitenkään erityisesti, ellei oteta lukuun täyskaasukiihdytysten ponnettomuuden aiheuttamaa huvittuneisuutta. ST-malli on tässä(kin) suhteessa varmasti ihan eri peli.
Tuo Fiesta taitaa olla7-8v vanhaa malli mikä sulla on ollut alla 8)
 
Hyvä huomio, ikäähän tuolla oli reilusti, ja faceliftien yhteydessä on toki tullut muutoksia. Bensavaparit ovat pitkälti korvautuneet turbokoneilla ja ulkonäkö on päivittynyt. Sisätiloissa isoimmat muutokset ovat tainneet tulla multimedialaitteistoon. Alustan, varusteiden ja äänieristyksen suhteen en osaa sanoa onko tullut muutoksia.
 
RoccoScientist sanoi:
Kaiken kaikkiaan oma Mégane tuntui Fiestan jälkeen premium-kulkineelta. Hintaeron huomioiden näin toki soisi olevankin, mutta Fiestan saamien kehujen jälkeen jotenkin odotin Fiestalta vähän enemmän. Ajamisen hauskuutta tuo allani ollut malli ei tarjonnut mitenkään erityisesti, ellei oteta lukuun täyskaasukiihdytysten ponnettomuuden aiheuttamaa huvittuneisuutta. ST-malli on tässä(kin) suhteessa varmasti ihan eri peli.
Nimen omaan on eri peli. Samoin jos vertailee prolemallin vanhaa Meganea edellisen kopan ST Fiestaan, on lopputulos ennalta arvattava.
 
Eilen pääsi kokeilamaan autolikkkeen vaihtoautohallissa olevaa -16 vuoden ST Fiestaa. Kiva peli kyllä ja istui hyvin käteen.
Auto oli myös punaisena kivan ja sporttisen näköinen, takapäästä vähän tötterön näköinen.
Ensituntuma sisään astuessa oli huomattavasti muovisempi kuin omassa Opelissa, penkit oli hyvin tukevat. Mustasta sisäkatosta iso plussa.
Ajossa Fiesta päästi mukavaa sporttista murinaa hyttiin, muutenkin helppo ajaa.
Vaihteiston toiminta oli parempi kuin Opc Corsassa, kepin liikkeet olivat mielestäni lyhkäisemmät. Ohjaustuntuma oli Ford maiseen tapaan tarkka ja todella hyvä.
Lukon puutteen huomasi hyvin kun tuli liittymään ramppiin ja antoi reippaasti kaasua. Jarrut oli myös huonommat kuin Opc:ssa, mutta olihan niissä koko eroakin.
Suorituskyvyssä vähän jää Opc:lle, mutta tuo korjaantuisi Mountunella.


Jos kävisin perätysten ajaan Fiesta ST:n ja Corsa Opc:n, niin kyllä valinta olisi vaikea tehdä. Opelissa kyllä isoja plussia nuo lukko ja Brembot. Varustelu myös parempi ja sisätilat tyylikkäämmät, ulkoasu myös omaan silmään hienompi.
ST:ssä taas oli loistava ohjauksen tarkkuus  ja vaihdekepin liikkeet hyvin täsmälliset.

95063932ed1bb7797ded4f562533abb7.jpg
6e6842209d238845588f966265199ff8.jpg
168edec00722363fdb37c5e314558bf2.jpg