- 10.1.2019 klo 19:18 / Ford Explorer (2020 ->)
Ford Explorerhan oli se auto joka aloitti SUV:ien marssin ameriikan suosikkiautoiksi, ja nimenomaan sen vuoksi että se toi henkilöautomaisen mukavuuden sisustusmateriaaleineen, tiloineen ja mukavuusvarusteineen, ja yhdisti sen maastoautomaisiin ominaisuuksiin luoden auton joka oli kotonaan paitsi siellä metsätiellä niin myös urbaanissa asfalttiviidakossa, ja myös sellaisessa paketissa joka toimi vaikka perheen ainoana autona sen perheenäidin lastenkuljettimena.
https://www.autonews.com/article/20030616/SUB/306160801/explorer-was-key-player-in-suv-boom
Explorer on edelleen kokoluokkansa myydyin SUV Yhdysvalloissa, ja on siten hyvin tärkeä malli Fordille. Viime vuosina Explorereja on säännönmukaisesti myyty yli 250k kappaletta vuosittain. Se on myös eniten myyty automalli poliisiautokäyttöön jenkeissä.
Ja nyt on uusimman sukupolven Explorer esitelty Detroitin autonäyttelyssä. Uusi Explorer perustuu Fordin uuteen takavetoiseen CD6 platformiin johon perustuu myös jo esitelty Lincoln Aviator sekä seuraavan sukupolven Mustang sekä huhuttu neliovinen Mustangiin perustuva sportti-sedan/coupe.
Vielä ei uudesta Explorerista ole julkaistu hirveästi tietoja, mutta kahden voimalähteen tehot ovat jo tiedossa. Perusmoottorina on 2.3 litrainen nelisylinterinen Ecoboost-moottori (300 hv) ja valinnaisena moottorina (vakiona korkeimmassa varustelutasossa) 3 litrainen Ecoboost-kutonen (365 hv). Lisäksi tulossa on tehokkaampi ST-malli, sekä 3.3 litrainen hybridi joiden tehoja ei vielä ole kerrottu. Vaihteistona on 10-vaihteinen automaatti.
Uusi Explorer on tuuman kymmenyksen pidempi kuin vanha malli eli 198.8" pitkä, mutta akseliväli on kasvanut takavetoisuuden myötä yli 6 tuumaa.
10.1" infotainment systeemi on valinnaisvarusteena (vakiona 8") kuten myös digitaalimittaristokin. Vakiona kaikissa malleissa on kattava aktiivinen turvavarustus.
https://www.autonews.com/article/20030616/SUB/306160801/explorer-was-key-player-in-suv-boom
Explorer on edelleen kokoluokkansa myydyin SUV Yhdysvalloissa, ja on siten hyvin tärkeä malli Fordille. Viime vuosina Explorereja on säännönmukaisesti myyty yli 250k kappaletta vuosittain. Se on myös eniten myyty automalli poliisiautokäyttöön jenkeissä.
Ja nyt on uusimman sukupolven Explorer esitelty Detroitin autonäyttelyssä. Uusi Explorer perustuu Fordin uuteen takavetoiseen CD6 platformiin johon perustuu myös jo esitelty Lincoln Aviator sekä seuraavan sukupolven Mustang sekä huhuttu neliovinen Mustangiin perustuva sportti-sedan/coupe.
Vielä ei uudesta Explorerista ole julkaistu hirveästi tietoja, mutta kahden voimalähteen tehot ovat jo tiedossa. Perusmoottorina on 2.3 litrainen nelisylinterinen Ecoboost-moottori (300 hv) ja valinnaisena moottorina (vakiona korkeimmassa varustelutasossa) 3 litrainen Ecoboost-kutonen (365 hv). Lisäksi tulossa on tehokkaampi ST-malli, sekä 3.3 litrainen hybridi joiden tehoja ei vielä ole kerrottu. Vaihteistona on 10-vaihteinen automaatti.
Uusi Explorer on tuuman kymmenyksen pidempi kuin vanha malli eli 198.8" pitkä, mutta akseliväli on kasvanut takavetoisuuden myötä yli 6 tuumaa.
10.1" infotainment systeemi on valinnaisvarusteena (vakiona 8") kuten myös digitaalimittaristokin. Vakiona kaikissa malleissa on kattava aktiivinen turvavarustus.