Akkuun onneksi täytyy päästä käsiksi vasta jos sitä on vaihtamassa. Lataaminen onnistuu latausyhteistä konepellin alta.
Ajoakun laturi ei lataa 12V akkua, vaan sitä lataa DC/DC-konvertteri joka muuntaa ajoakun korkeajännitteen 12V jännitteeksi. Se on käynnissä aina auton virtojen ollessa päällä, ja tuottaa sen normaalin n. 14,4 VDC jännitteen joka lataa kyllä akkua jos se on vajaa. Samalla se siis syöttää kaikki 12V järjestelmät mitä käynnin aikana tarvitaan (valot, eri ohjainboksit ym.). Mutta onko se päällä myös ajoakun latauksen aikana silloin, kun auto ei ole käynnissä, siitä minulla ei ole varmaa tietoa. Eikä sitä pysty oikein helpolla selvittämään, kun OBD-liitäntä toimii vain kun virrat ovat päällä, jolloin myös DC/DC-konvertteri on varmuudella aina päällä.