https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ford Escape (Kuga) (2020 ->)

Herr K sanoi:
Valoja ja puskureita on hieman uudistettu ja infotainmentissa on nyt Fordin uusin Sync 4. Mielestäni varsin onnistunut facelift.

Olen samaa mieltä. Juuri sopivasti laitettu keulaan pientä särmää. Kyllähän tuo nykyisen version pieni infonäyttö ohjelmistoineen on aika vaatimaton, joten päivitys on kyllä tarpeen.

Viikon verran on Kuga ollut käytössä. Ihan tyytyväinen olen ollut kokonaisuutena autoon. Toki Titaniumin varustelu on aika vaatimaton, mutta hinnan takia piti tyytyä kompromissiin.
 
Löytyykö jostain faktatietoja tekijöistä, jotka aiheuttavat moottorin käynnistyksen? Tänään aamulla laitoin auton etänä käyntiin / lämpeämään muutaman minuutin ennen lähtöä. Yllätyksekseni Kuga olikin käynnistynyt polttomoottorilla. Aina ennen startannut sähköllä.

Ulkolämpötila oli varmaan nollan tuntumassa. Lämpötilapyyntö asetettu keskitasoon. Ja EV -tila oli valittuna. Edellisenä iltana pihaan ajettiin hybridi-tilassa tyhjällä akulla, vaikkakin valinta oli tuolloinkin EV.

Auto kulki aamulla 2-3 ensimmäistä kilometriä hybridi-tilassa, kunnes moottori sammui ja loppumatka sähköllä. Oma veikkaus moottorin käynnistymisen syystä on ulkolämpötila, mutta olen ymmärtänyt, että tuolla pitäisi päästä sähköllä n. 10 pakkasasteen lämpötilassa. Toisaalta taas tuntuisi aika rajulta, jos moottori käynnistyisi kylmänä kovemmassa nopeudessa / kuormituksessa.

Onko tavoitelämpötilalla ja muilla (istuin, ratti jne.) valinnoilla merkitystä siihen millä esilämmitys tapahtuu?

Olen kyllä ollut tyytyväinen autoon, kilometrejä tullut n. 1200 ja pääosa on ollut työmatka-ajoa 40 - 45 km / päivä. Lataus kotona ’matkalaturilla’ yön aikana. Pääsääntöisesti siis sähköllä tullut ajettua. Pari n. 150 km reissua myös ajettu. Polttoaineen keskikulutus on 1.4 l / 100 km. Autoliikkeen bensoilla vielä mennään :)
 
Mulla loki näyttää, että rouva on eilen illalla 0% akulla tullut kotiin ja laittanut lataukseen (latausaika 19:59-02:46).
Nyt aamulla autoon hypätessä ihmettelin että käynnistettäessä hyrähtikin moottorilla käyntiin (ei kyllä tullut ensin varmistettua että onko sähköajomoodi päällä).
Lämpötila lähellä nollaa (yöllä satanut räntä valkeana nurmikolla, mutta tiet märkänä).

Onko akuston lämpötilalla jokin yhteys tuohon moottorin käynnistymiseen??
 
^,^^ Jos teillä on samat softaversiot ohjaimissa kuin itselläni, niin kyllä, ulkolämpötila on syynä tuohon. Tuo omani polttaa aina sähköajolla startatessa muutaman sekunnin ajan sähköajon symbolia oranssina, ja kertoo että moottori käytössä. Kesällä se ei kuitenkaan oikeasti käynnisty, ja muutaman sekunnin päästä symboli palaa turkoosin väriseksi. Mutta kun lämpötila on pakkasella (tai joskus jopa hieman plussalla), niin moottori lähteekin käyntiin.

Ajoon lähtiessä tuon voi kiertää siten, että ensin virrat päälle ilman jarrun painamista. Sitten EV-napista neljä painallusta nopeassa tahdissa (eli moodivaihtoehtojen kierto kerran ympäri), minkä jälkeen oranssi sähköajosymboli muuttuu turkoosiksi. Sitten jarru pohjaan ja uusi painallus käynnistysnapista.

Etäkäynnistyksellä ei taida olla vastaavaa kikkaa olemassa. Jos lämpö on nollassa tai pakkasella, niin käyntiin se mokoma pörähtää, vaikka olisi sähköajolle jätetty.
 
Täytyy tuota EV-valinnan kierrätystä kokeilla. Tänään oli sama tilanne aamulla kotona ja illansuussa töistä lähtiessä. Polttiksen oli esilämmitykseen startannut ja sillä mentiin molempiin suuntiin pari kilsaa ennen kuin siirtyi sähköajoon. Ei tuo noin lyhytkestoisena juurikaan haittaa, mutta jos lämpötilan laskiessa polttomoottorilla kulku kovasti pitenee, niin sitten kyllä.
 
On muuten nyt itelläkin tehnyt samaa, eli kaukokäynnistyksellä hörähtänyt moottori käyntiin vaikka akussa latinkia. Viime talvena ei tuota tehnyt vaikka pakkasta oli enemmänkin, nyt tosiaan jo hitusen nollan yläpuolella puksuttaa bensakonetta käymään, ärsyttävää.
 
Taavetson sanoi:
On muuten nyt itelläkin tehnyt samaa, eli kaukokäynnistyksellä hörähtänyt moottori käyntiin vaikka akussa latinkia. Viime talvena ei tuota tehnyt vaikka pakkasta oli enemmänkin, nyt tosiaan jo hitusen nollan yläpuolella puksuttaa bensakonetta käymään, ärsyttävää.
Autokin tietää, että sähkö on nyt kallista! :mad:
 
Hei,
Uusi tällä palstalla mutta Kugasta samat havainnot kuin palstaveljillä. Tyhmästi muutettu moottorin käynnistys. Katsoo pelkkää ulkoilma-anturia. Tämä ominaisuus siis tullut kesällä huollon yhteydessä tehdyssä ohjelmapäivityksessä.
Tallista lähtiessä ei käynnistä moottoria. Mutta jos sammutat auton laittaaksesi tallin ovet kiinni niin starttaa moottorin. Jos annat virrat olla päällä niin voit ajaa sähköllä 45-50 km ilman että käynnistää moottoria.

Paikallinen huolto antoi jo tarkastusajan mutta peruivat ja sanoivat raportoivan eteenpäin. Näitä on siis  tullut melko paljon nyt viimepäivinä.

Tämähän aiheuttaa lyhyessä kaupunkiajossa ajon bensalla koko ajan ja ei enää vastaa virallisia kulutuslukemia.
 
Pystyykö PHEV-Kugassa "säästämään" sähköajoa myöhäisempään ajankohtaan? Itselläni on tilanne, jossa tarvitsisin työpaikalla lämmityksen (Ilmeisesti tarvitsee akkuvirtaa) ja kilometrimäärä on sellainen, että normaalioloissa sähköisen ajon kapasiteetti on jo ylitetty.
 
Pystyykö PHEV-Kugassa "säästämään" sähköajoa myöhäisempään ajankohtaan? Itselläni on tilanne, jossa tarvitsisin työpaikalla lämmityksen (Ilmeisesti tarvitsee akkuvirtaa) ja kilometrimäärä on sellainen, että normaalioloissa sähköisen ajon kapasiteetti on jo ylitetty.
Pystyy, sieltä löytyy "sähkön säästö-moodi", mutta siitä ei valitettavasti ole tässä tapauksessa apua, koska Kugan tulee olla johdon päässä latauksessa jos autoa haluaa esilämmittää. Auton voi toki etäkäynnistää FordPass-sovelluksella, jolloin myös lämppäri lähtee päälle vaikka auto ei olisikaan latauksessa, mutta nykyisellään etäkäynnistys viileällä käynnistää väistämättä myös polttomoottorin. Hölmö puute mielestäni näissä tuo esilämmitysmahdollisuuden puute akkuvirralla.
 
Tästä pitäisi kyllä valittaa. Viimeistä edellinen FW lämmitti sähköllä ja polttis kävi vain harvoin. Nyt sitten takaisinkutsun yhteydessä kun porasivat pari reikää pohjamuoviin niin päivittivät firmiksen ja tosiaan nyt pörähtää kone aina kun pakkasta tulille….

Se että aikaisempi toiminta oli hyvä ja ilman ongelmia niin nyt pikkaisen harmittaa.
Meidän ajot on sen max 5km sivu ja keskikulutus nyt 10l/100km 😠
 
^ Et siis ole huomannut täällä palstalla neuvottua kikkaa, jolla pystyt tuon estämään, ainakin pikkupakkasilla? Startti ilman jarrua (="virrat päälle"), EV-napilla moodit läpi kertaalleen ja jätät sähköajolle, jolloin sähköajon symboli mittaristossa menee turkoosin väriseksi. Sitten jarru pohjassa startti, niin ei käynnisty polttis. Ajossa voi sitten käynnistyä kovilla pakkasilla, jos esim. akun purkausteho ei riitä, mutta varovainen kaupunkiajo onnistuu kyllä ainakin -10 C asti sähköllä.
 
^ Et siis ole huomannut täällä palstalla neuvottua kikkaa, jolla pystyt tuon estämään, ainakin pikkupakkasilla? Startti ilman jarrua (="virrat päälle"), EV-napilla moodit läpi kertaalleen ja jätät sähköajolle, jolloin sähköajon symboli mittaristossa menee turkoosin väriseksi. Sitten jarru pohjassa startti, niin ei käynnisty polttis. Ajossa voi sitten käynnistyä kovilla pakkasilla, jos esim. akun purkausteho ei riitä, mutta varovainen kaupunkiajo onnistuu kyllä ainakin -10 C asti sähköllä.
Kiitos vinkistä, pitääpä kokeilla. Tosin musmus mutta remote start myös käynnistelee nyt polttiksen vaikka aikaisemmin mentiin seinän 16A sähköllä ja vaikkakin akusta pikkaisen siivun veti niin tuntui halvemmlta kuin nyt tyhjäkäyntiä 15min 🙂
 
En muista, olenko jo kysynyt, mutta hakusessa on pyyhkijän sulat Kuga HEV vm. -22.

Koska aikaisemmin olen käyttänyt muissa autoissa Valeon pyyhkijöitä ja niitä Motonetistä hankkinut niin hankintoja sieltä haluaisin jatkaa, mutta varsinaisesti mallinimellä / rek. nrolla ei tunnu löytyvän.

Mistä ja millaisia pyyhkijän sulkia olette hankkineet? Tietenkin kohtuuhintaiset ja kestävät etusijalla.
 
Koska aikaisemmin olen käyttänyt muissa autoissa Valeon pyyhkijöitä ja niitä Motonetistä hankkinut niin hankintoja sieltä haluaisin jatkaa, mutta varsinaisesti mallinimellä / rek. nrolla ei tunnu löytyvän.
Paikallisesta varaosaliikkeestä (ei ketjuliike) pyysin taannoin tuohon Kuga PHEV:iin sulat. Rekisterinumerolla myyjä selvitti oikeat ja lykkäsi käteen Valeon valmiin paketin koodilla VF398, jossa on 60 cm + 50 cm sulat. Toinen noista taisi olla ihan pikkuisen eri pituinen kuin alkuperäinen (63 cm taisi olla kuskin sulka alunperin), mutta hyvin toimivat, ja sopivat suoraan ilman mitään palapeliä. Tainneet jo vuoden verran olla käytössä, ei oikeastaan suurempaa valittamista.
 
Kuvittelin että kun webastollisen dieselin hävittää että pääsisi akkumurheista eroon, mutta niin ne vain sieltä hiipii. Omaan Kugaan vaihdettu viime kesänä 12v akku takuuseen ja nyt taas semmoset merkit ilmassa että akku tulossa tiensä päähän. Eikö näidenkään pirujen kanssa pärjää talvea ilman että tarvii akkua pitää ylläpitolaturissa?
 
Kuvittelin että kun webastollisen dieselin hävittää että pääsisi akkumurheista eroon, mutta niin ne vain sieltä hiipii. Omaan Kugaan vaihdettu viime kesänä 12v akku takuuseen ja nyt taas semmoset merkit ilmassa että akku tulossa tiensä päähän. Eikö näidenkään pirujen kanssa pärjää talvea ilman että tarvii akkua pitää ylläpitolaturissa?
Aika jännä homma. Onko sinulla autossa kaikki uusimmat softapäivitykset? Lähinnä tulee mieleen, että jos jokin vanhempi softa hanskaa huonosti latauksen. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia 12V akun kanssa. Lataan ajoakun vähintään joka yö, kyllä tuo tuntuu myös 12V akun pitävän varauksessa.

Millaisia ovat nuo mainitsemasi merkit akun huonosta kunnosta?
 
Aika jännä homma. Onko sinulla autossa kaikki uusimmat softapäivitykset? Lähinnä tulee mieleen, että jos jokin vanhempi softa hanskaa huonosti latauksen. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia 12V akun kanssa. Lataan ajoakun vähintään joka yö, kyllä tuo tuntuu myös 12V akun pitävän varauksessa.

Millaisia ovat nuo mainitsemasi merkit akun huonosta kunnosta?
Vuoden vaihteessa pistin ajoon lähtiessä merkille, että mittariston näytöt oli muuttuneet. Eli missä on valittuna mitä näyttöjä listalla on, omat tallennukset oli hävinneet. Tänä aamuna töihin lähtiessä ovia ei meinannut saada auki millään avaimella, eikä töpseliä irti laturista. Ei reagoinut vapautusnappiin. Sovellukseen tuli kolme samaa herjaa korkeajänniteakusta, joissa sisältö on että järjestelmän syöttöjännite on pienempi.
Sync päivitys näkyy olevan tarjolla Ford Passissa, mutta en usko tuon vaikuttavan millään tavalla. Meilläkin auto on joka yö laturissa ja aamuksi lähtöaika ajastettuna. Voiko tuo ajastettu lämmitys syödä 12v akkua, eikai sen pitäisi 12v akkua käyttää lämmitykseen?
 
Mitenköhän on 12V:n akun lataus Fordissa toteutettu? Outlanderissä oli päivittäin klo 14 käynnistyvä lataus. Wifi söi sitten akkua koko ajan ja monella akkus sitten hyytyikin. Syöhän vielä sisäilmanpuhallin omansa, mikäli esilämmitystä käyttää. Kaikki eivät lataa 12V:n akkua, vaikka johto on kiinni eikä huolehdi sen kunnosta, joten akku voi kyykähtää, yleensä jo syksyllä ja ensimmäisillä pakkasilla.
 
^ Ajossa toki ladataan aina, mutta seisonnan aikaisesta latauksesta ei ole mitään varmaa tietoa osunut silmiini. Luulisin että ladataan aina, kun ajoakkuakin ladataan, mutta luulo ei ole tiedon väärti.
 
Lyhyissä ajossa se ajaminen ei riitä näin pakkasilla lataamaan akkua. Olen muutamaan autoon joutunut akun ostamaan juurikin tuon tyyppisen ajon takia. Outlanderissä oli vielä lisäongelmana se, että akku on takakontissa aina kylmässä tilassa ilman lämmittimiä peltikolosessaan ja muovit ja matot päällä eristeenä.
 
Lyhyissä ajossa se ajaminen ei riitä näin pakkasilla lataamaan akkua. Olen muutamaan autoon joutunut akun ostamaan juurikin tuon tyyppisen ajon takia. Outlanderissä oli vielä lisäongelmana se, että akku on takakontissa aina kylmässä tilassa ilman lämmittimiä peltikolosessaan ja muovit ja matot päällä eristeenä.
Samalla tavalla se 12v akku on Kugassakin kontissa pohjan alla. Siinä onkin muuten hupia purkaa tuo kontin pohja sisäkautta kun virta on loppu eikä konttia saa auki.
^ Ajossa toki ladataan aina, mutta seisonnan aikaisesta latauksesta ei ole mitään varmaa tietoa osunut silmiini. Luulisin että ladataan aina, kun ajoakkuakin ladataan, mutta luulo ei ole tiedon väärti.
Minulla on jotenkin käsitys ettei tuo ajoakun laturi lataa 12v akkua? Koska senhän pitäisi aina käytännössä olla täynnä kun ajoakkuakin ladataan päivittäin.
 
Samalla tavalla se 12v akku on Kugassakin kontissa pohjan alla. Siinä onkin muuten hupia purkaa tuo kontin pohja sisäkautta kun virta on loppu eikä konttia saa auki.

Minulla on jotenkin käsitys ettei tuo ajoakun laturi lataa 12v akkua? Koska senhän pitäisi aina käytännössä olla täynnä kun ajoakkuakin ladataan päivittäin.

Akkuun onneksi täytyy päästä käsiksi vasta jos sitä on vaihtamassa. Lataaminen onnistuu latausyhteistä konepellin alta.

Ajoakun laturi ei lataa 12V akkua, vaan sitä lataa DC/DC-konvertteri joka muuntaa ajoakun korkeajännitteen 12V jännitteeksi. Se on käynnissä aina auton virtojen ollessa päällä, ja tuottaa sen normaalin n. 14,4 VDC jännitteen joka lataa kyllä akkua jos se on vajaa. Samalla se siis syöttää kaikki 12V järjestelmät mitä käynnin aikana tarvitaan (valot, eri ohjainboksit ym.). Mutta onko se päällä myös ajoakun latauksen aikana silloin, kun auto ei ole käynnissä, siitä minulla ei ole varmaa tietoa. Eikä sitä pysty oikein helpolla selvittämään, kun OBD-liitäntä toimii vain kun virrat ovat päällä, jolloin myös DC/DC-konvertteri on varmuudella aina päällä.
 
Akkuun onneksi täytyy päästä käsiksi vasta jos sitä on vaihtamassa. Lataaminen onnistuu latausyhteistä konepellin alta.

Ajoakun laturi ei lataa 12V akkua, vaan sitä lataa DC/DC-konvertteri joka muuntaa ajoakun korkeajännitteen 12V jännitteeksi. Se on käynnissä aina auton virtojen ollessa päällä, ja tuottaa sen normaalin n. 14,4 VDC jännitteen joka lataa kyllä akkua jos se on vajaa. Samalla se siis syöttää kaikki 12V järjestelmät mitä käynnin aikana tarvitaan (valot, eri ohjainboksit ym.). Mutta onko se päällä myös ajoakun latauksen aikana silloin, kun auto ei ole käynnissä, siitä minulla ei ole varmaa tietoa. Eikä sitä pysty oikein helpolla selvittämään, kun OBD-liitäntä toimii vain kun virrat ovat päällä, jolloin myös DC/DC-konvertteri on varmuudella aina päällä.
Tuo latausyhteiden käyttäminen on ihan yhtä tyhjän kanssa siinä kohtaa kun akku on lataustarpeessa. Kesällä tuli tämä huomattua. Vasta kun akusta irroittaa +navan ettei virtaa pääse autoon päin, akku alkoi latautua kunnolla. Merkkarin huoltoneuvoja myös kehotti ottamaan tuon plussan irti ja sitten lataukseen.