https://yliteippaus.fi/

Ford Escape (Kuga) (2020 ->)

Niin siinä nyt on käynyt myös omalla kohdalla että Kuga vaihtui täyssähköautoon ja siirryin pimeälle puolelle  :D
 
Esp sanoi:
Niin siinä nyt on käynyt myös omalla kohdalla että Kuga vaihtui täyssähköautoon ja siirryin pimeälle puolelle  :D

Onneksi olkoon, kärsiikö kysyä mikä tuli tilalle? Itselläkin lämpö hieman noussut, ei kuumetta vielä. Tosi mukavahan tällä on kesällä ajella. Talvella saattaa tulla taas mieleen, josko sittenkin alkaisi miettiä jotain tilalle. Toki täyssähköjen mallivalikoiman kehitystä on seurattu.
 
No pimeälle puolelle eli Tesla tuli hankittua. Kun ei oikein omaan mieleen ja lompakkoon sopivaa suvia vielä ole niin tesla nyt tässä kohtaa tuntui järkevämmältä vaihtoehdolta. Kugan oli tarkoituskin olla muutaman vuoden verran totuttelua sähköllä ajoon ja että sähköautot paranevat vielä muutaman pykälän.
 
Y:tä harkitsin mutta en saanut sen hankintaa perusteltua itselleni suhteessa hintaan ja ilmeisesti toimitukset menisi loppuvuodelle ja halusin auton ajoon nopealla aikataululla. Model 3 21 LR tuli sitten hankittua.
 
Kuga PHEV koeajettu ja 15 vuoden VAG-kausi tulee nyt päätökseensä. On juuri niin hyvä, kuin täällä ja YT:ssä ylistetty. Voimalinja uskomattoman sujuva ja hieno - samaa ei voi sanoa esim koeajamastani Tiguan hybridistä - varsinkin akun tyhjennyttyä 1.4 TSI:n kiljunta on korvia repivää ja voimalinja nykivää - en edes viitsi alkaa puhumaan GTE-moodista. CVT:t olleet inhokkejani, mutta nähtävästi vain ne pikkumoottorit kiljuvat, tämän 2.5l:n ääni ei häirinnyt lainkaan, hiljainen kone. Läpä tiskissä alkoi ääntä kuulumaan, mutta harvemmin tulee nilkka oikoisena ajettua. Ohitukset osakaasulla sujuivat tuosta vain hiljaisella mottorin murinalla ja ne harvat täysikaasu-hetket eivät saaneet korvia soimaan; isomman moottorin soundi on erilainen.

Ihmettelyä herätti myös VAG:n satunnaislukugeneraattoriin tottuneelle Kugan nopeusrajoitusten lukutaito - kahden tunnin koeajolla ei ainuttakaan missausta, useista tietyömaista huolimatta -  ja automaattinen vakkarin säätö & kiihdytys/hiljennys rajoitusten mukaiseksi positiivinen yllätys - kuten myös vakkarin sujuva toiminta verrattuna Tiguaniin.

On hieno auto ja erityisesti meikäläiselle työsuhdeautoilijalle, jolla ei latausmahdollisuutta; ajoin Kugan akun tyhjäksi EV-moodilla nähdäkseni vaikutuksen voimalinjan toimintaan ja polttoaineen kulutukseen. Voimalinja toimi edelleen erinomaisesti, aina sähköllä lähtien ja akkua taustalla "hukkaresursseilla" ladaten. Yllättävän paljon sähköajoa, vaikka akku 0%, mutta ilmeisesti akun prosentit vain töpseli-sellaisia, ei moottorilla ja regenerillä ladattuja. Myönnetään, että viimeiset 50 km akku 0% yritin ajaa taloudellisesti, mutta siltikin yllätti moottoritie- / taajama-ajon keskimääräinen polttoainekulutus; 3.9 l/100km! "L"-näppäimen yksipoljintoiminto ihastutti - todella hienosti ja sujuvasti toteutettu vahvempi regenerointi.

Numeroiden valossa huolta herätti suorituskyky ja se käytännön ohituskiihtyvyys, jota pitkillä työmatkoilla tarvitsen - mitään tykkiä en hae, mutta sellaista, jolla pääsee sujuvasti ohi pitkistäkin yhdistelmistä. Yllättävän vaivattomasti kiihtyy 80 nopeuksista ja ohitukset menevät lentämällä.

On kyllä hieno auto. Muiden pitäisi ottaa oppia Fordista, miten tehdä oikeasti nautittavan vaivattomasti ajettava hanskaan istuva, jämäkkä auto, jolla ajelee (pitkästä aikaa) ilokseen. Shut up and take my money!
 
Akuha sanoi:
Kuga PHEV koeajettu ja 15 vuoden VAG-kausi tulee nyt päätökseensä. On juuri niin hyvä, kuin täällä ja YT:ssä ylistetty. Voimalinja uskomattoman sujuva ja hieno

Onnittelut onnistuneesta valinnasta. Itselläni 25 tuhatta huoletonta, mukavaa ja taloudellista kilometriä takana. Keskikulutus koko ajalta 2,7l/100km. Sähköllä näistä menty 15 tkm. Tyhjällä akulla lataamatta vie 4-5 l/100km. Liikkuu ihan tarpeeksi, tilava, mukava ja pitkästä aikaa auto jolla tekee mieli ajella pitkään. Tykkään - ja tykkäsin talvellakin. Eikä ole latausressiä reissussa.
 
Minulla oli alkuvuodesta omiin spekseihin sopivan auton löytäminen tehtävälistalla ja maaliskuun alkupäivinä lähtikin tilaukseen Kuga PHEV. Myyjä arveli toimitusajaksi 5-6 kk. Työmatkat ja asointiajot tulee varmastikin ajettua sähköllä, latausmahdollisuus kun on kotona ja useimmiten töissäkin.

Vetokoukku ja riittävä vetomassa oli yksi valintakriteeri, täyssähköautojen puolelta ei budjettiin (ja kohtuullisella toimitusajalla) sopivaa löytynyt. Tavallaan tämä on nyt askel taaksepäin kun täyssähköautosta siirryn PHEV’iin, mutta ainakin valintaa tehdessä tuo tuntui oikealta päätökseltä  :)
 
Onkohan missään mitään infoa miten tehtaalta tulee PHEV mallia ulos?
Eli milloin tilattuja autoja sieltä nyt valmistuu tai menee tuotantoon?
 
vespa68 sanoi:
Onkohan missään mitään infoa miten tehtaalta tulee PHEV mallia ulos?
Eli milloin tilattuja autoja sieltä nyt valmistuu tai menee tuotantoon?
Heinäkuun alussa arvioitiin marras-joulukuun tuotantoa nyt tehtäville tilauksille. Siihen sitten varmaan n. kuukausi päälle, että auto on ajossa.
 
Oletteko pistäneet merkille jarrujen kuntoa autoissanne? Ihmettelin yhtenä päivänä jarrujen kihnutusta ja huomasin että takalevyt on todella kuluneet ja syvillä urilla. Palatkin reilusti kuluneet. Kilsoja on kuitenkin vasta n. 45tkm mittarissa.

 
justindr sanoi:
Oletteko pistäneet merkille jarrujen kuntoa autoissanne? Ihmettelin yhtenä päivänä jarrujen kihnutusta ja huomasin että takalevyt on todella kuluneet ja syvillä urilla. Palatkin reilusti kuluneet. Kilsoja on kuitenkin vasta n. 45tkm mittarissa.

Omassa on tasan 40 tkm mittarissa, ja kyllä takana sekä palat että levyt ovat kuluneemmat etupäähän verrattuna. Etulaikat ovat vielä aivan sileät ja palat kuin uudet, takana on levyissä epätasaisuutta joka näkyy viiruina ja tuntuu sormenpäässä. Paloista ehkä puolet jäljellä, tai hieman vähemmän. Ei takalaikoissa kuitenkaan mitään syviä tai teräviä uria ole.

Mitään kovin kummallista en osaa tässä nyt mieltää. Etujarrut eivät ole käytössä juuri koskaan, kun generaattori hoitaa jarrutuksen etupäässä. Todella harvoin tulee jarruteltua niin rajusti, että regenerointiteho loppuu kesken. Tiedä sitten, mitä jarrujen ohjelmamuutos vaikuttaa, veikkaan että takana kuluminen lisääntyy nyt uusilla softilla. Ehkä sinulla on ollut jo kauemmin nämä uudet softat, joissa jarrubalanssi on parempi kuin vanhoissa, ja sen takia myös takajarrruja on käytetty enemmän.
 
Reilu 2 viikkoa sitten käytin auton pajalla takaisinkutsukamppiksien tiimoilta. Täytynee seuraavan huollon yhteydessä vaihdattaa uudet levyt ja palat taakse.
 
vespa68 sanoi:
Onkohan missään mitään infoa miten tehtaalta tulee PHEV mallia ulos?
Eli milloin tilattuja autoja sieltä nyt valmistuu tai menee tuotantoon?
Kävin tänään kysymässä maaliskuun alkupäivinä tilatun tilannetta: nyt oli ilmestynyt tehtaan järjestelmään ja arvioitu valmistumisajankohta syyskuun alkupuoli. Tosin tuohonkin voi kuulemma tulla muutoksia, mutta se jo vähän harvinaisempaa.

Valmistumisesta menee sitten 1,5 - 2 kk luovutukseen. Myyjä arvioi, että lokakuun lopulla olisi luovutus. Katsotaan miten käy  :rolleyes:

Eli n. 7 kk menisi tilauksesta. Titanium varustetaso, johon mm. sähköinen takaluukku, Winter-pack ja irrotettava koukku lisävarusteina. Ei sen kummempia.
 
Viimeksi akku oli syynä mahdollisiin paloihin, nyt sitten perinteiset syyt.

Huolto muokkaa moottorin alla olevaa suojalevyä ja aktiivista säleikköä ilmaiseksi.

Onko se siis liian tiivis tuo konehuone ja nyt siitä tehdään avoimempi?
 
ihaa sanoi:
Onko se siis liian tiivis tuo konehuone ja nyt siitä tehdään avoimempi?

Näin se kuulemma on. Aukkoa pohjasuojaan, ja muutama säle pois aktiivisesta "grillistä". Erinomaisen hyvin puhtaana pysyvä moottoritila tuskin enää pysyy ihan niin puhtaana sen jälkeen.
 
Lakeside sanoi:
Kävin tänään kysymässä maaliskuun alkupäivinä tilatun tilannetta: nyt oli ilmestynyt tehtaan järjestelmään ja arvioitu valmistumisajankohta syyskuun alkupuoli. Tosin tuohonkin voi kuulemma tulla muutoksia, mutta se jo vähän harvinaisempaa.

Valmistumisesta menee sitten 1,5 - 2 kk luovutukseen. Myyjä arvioi, että lokakuun lopulla olisi luovutus. Katsotaan miten käy  :rolleyes:

Eli n. 7 kk menisi tilauksesta. Titanium varustetaso, johon mm. sähköinen takaluukku, Winter-pack ja irrotettava koukku lisävarusteina. Ei sen kummempia.
Ok, hyvää infoa. Kiitos.
Saa nähdä miten oma. Ei vielä ole mitään uutta tietoa vaikka heinäkuussa luvattiin oitää yhteyttä.
Tulossa Vignale, johon lisätty Driver Assistance pack ja vetokoukku.
 
ihaa sanoi:
Viimeksi akku oli syynä mahdollisiin paloihin, nyt sitten perinteiset syyt.

Huolto muokkaa moottorin alla olevaa suojalevyä ja aktiivista säleikköä ilmaiseksi.

Onko se siis liian tiivis tuo konehuone ja nyt siitä tehdään avoimempi?

Tästä löytyi youtubesta ihan video mitä tehdään
 
^ Hyvä selvitys, eipä tuo nyt niin järisyttävä modaus ole. Vieläkään ei näy takaisinkutsua trafilla, joten ei ole pakollinen modaus kuitenkaan. Taidan jättää suosiolla seuraavaan öljynvaihtoon, menee kevääseen. Pysyypä pakkanen edes vähän paremmin pihan puolella vielä tämän talven. :)
 
Lakeside sanoi:
Kävin tänään kysymässä maaliskuun alkupäivinä tilatun tilannetta: nyt oli ilmestynyt tehtaan järjestelmään ja arvioitu valmistumisajankohta syyskuun alkupuoli. Tosin tuohonkin voi kuulemma tulla muutoksia, mutta se jo vähän harvinaisempaa.

Valmistumisesta menee sitten 1,5 - 2 kk luovutukseen. Myyjä arvioi, että lokakuun lopulla olisi luovutus. Katsotaan miten käy  :rolleyes:

Eli n. 7 kk menisi tilauksesta. Titanium varustetaso, johon mm. sähköinen takaluukku, Winter-pack ja irrotettava koukku lisävarusteina. Ei sen kummempia.
Päivitystä tilanteeseen: auto on muutama päivä sitten valmistunut, ei ihan syyskuun alkupäiviin ehtinyt. Toimitus / luovutus on arviolta loka-marraskuun vaihteessa. Nykyinen auto palautuu sitä ennen Autoverkkokauppaan, #uusivuodeksi auto kun on.