https://tummennuskalvot.fi/

Ford E-Transit Custom

JiiJii71

Yhdistyksen jäsen
Grand Legend
Liittynyt
23.12.2013
Tuollainen tuli vuokrapakuksi alle vajaan kuukauden päiviksi.

Tarkoitus ois kiertää sillä Suomessa ennalta sovittu reitti, lähinnä teollisuusalueita eteläisessä Suomessa nyt elo- syyskuun taitteessa.

Tuo taitaa olla teknologialtaan jenkkisähköfordien sukulainen, akku on samantyyppinen kuin pikkuakkuisessa e-mach Mustangissa.

Ajolleen tuo on kyllä pakuksi makea. Ihan reipas suorituskyky 230 hepalla. Fordimaisen tarkka ohjaus sekä hallintalaitteet.

Kulutus on toki henkilöautoja suurempi, mutta varmaan suurimpaan osaan pakujen tarpeeseen tuo antaa ihan hyvän vaihtoehdon. Paljon miellyttävämpi tuollaisella on duunipyöritystä vetää kuin jollain dieselroklottimella.

Ajellaan sillä nyt eteenpäin, laittelen hiukan kokemuksia tuosta tänne.
 

Liitteet

  • 643734a5-c7bb-4041-904c-5cf23d6c13c1.jpeg
    643734a5-c7bb-4041-904c-5cf23d6c13c1.jpeg
    266,2 KB · Katsottu: 146
  • IMG_5023.jpeg
    IMG_5023.jpeg
    158,1 KB · Katsottu: 149
  • IMG_5024.png
    IMG_5024.png
    120 KB · Katsottu: 153
  • IMG_1098.jpeg
    IMG_1098.jpeg
    263,1 KB · Katsottu: 151
Tämä todella kiinnostaa. Suuri autokuume on tälläisen kun nyt olisi nollakorkoakin tarjolla.
Kulutus/ tosielämän range kiinnostaa, varsinkin kun sinulla taitaa maantieajoakin reilusti tulla.
 
Tämä todella kiinnostaa. Suuri autokuume on tälläisen kun nyt olisi nollakorkoakin tarjolla.
Kulutus/ tosielämän range kiinnostaa, varsinkin kun sinulla taitaa maantieajoakin reilusti tulla.
Ensimmäiselle itse ajetulle 750 km:lle kulutus on 24kWh/100 km. Ehkä 90% maantie / motaria ja pienesti taajamapyöritystä päälle.

Sen verran nyt joudun tämän kanssa taipumaan, kun Hyrylässä pitää olla maanantaiaamuna kasilta, niin otin Flamingosta hotellihuoneen su - ma yöksi jottei ihan kukonpierasun aikaan tarttee lähteä. Hynyllä oisin saattanut aamusellakin lähteä…
 
Ainiin, pitää muistaa siirtää omasta autosta type-2 piuhan tähän, kun Fordissakaan ei sellaista ole vakiona mukaan.
 
Ajotiloista. Eco on varsin sukka, auto on melko kuristetun oloinen.

Soort on liian räyhäkkä, ajosta tulee helposti nyökkivää ainakin koppa tyhjänä.

Normaali on ihan ookoo, regenerointi oli tässä hiukan epämääräistä. Sitten löysin ”yhden polkimen ajo” nappulan. ❣️

Normaali ajotila ja yhden polkimen ajo tekee tästä todella leppoisan kulkupelin. Vaikka pihalla on kaksi muutakin sähköautoa, kyllä tämän valitisisi ihan tuohon kauppareissuun mieluiten noista, ajokorkeus ja ajofiilis on kyllä makea kun löysin lääkkeen siihen regeneraatioon.

Pieni ärsytys on se, että seisontajarru ei lähde automaattisesti pois ennen kuin turvavyö on kytketty kiinni.
 
Entä rullaaminen? Meneekö kuin täi tervassa vai rullaako hyvin?

Vähän tuo yhden polkimen ajon tykkääminen vaikuttaa, että mitä huonommin rullaa sen parempi..
 
Ecolla ja normaalilla rullailee aika kevyesti, normaalilla sellaista ihmeellista nyhtämistä regeneroiko vai ei.

Yhden polkimen ajo ratkaisi ongelman, rullailun voi tehdä pedaalilla ja jarrutuksen nostamalla pedaalin ylös.
 
Ainiin, pitää muistaa siirtää omasta autosta type-2 piuhan tähän, kun Fordissakaan ei sellaista ole vakiona mukaan.
Kyllä Type 2 piuha kuuluu mukaan tehtaalta, tosin auton voi tilata halutessaan ilmankin jolloin hinnasta hyvitetään 60€. Sukokaapelia ei tule mukana. Katsoitko apukuskin penkin alla olevaan säilytystilaan (jos siis auto on kahden istuttavalla apparin penkillä), olisiko johto mahdollisesti siellä?
 
Kyllä Type 2 piuha kuuluu mukaan tehtaalta, tosin auton voi tilata halutessaan ilmankin jolloin hinnasta hyvitetään 60€. Sukokaapelia ei tule mukana. Katsoitko apukuskin penkin alla olevaan säilytystilaan (jos siis auto on kahden istuttavalla apparin penkillä), olisiko johto mahdollisesti siellä?
Pitää huomenna mulkaista.👍
 
Löytyi😎🙂.

On niin käyttämättömän näköinen kaapeli, että taidan ottaa oman kierrekaapelin mukaan.

Aika hyvät tilat pikkutavaroille penkin alla.katso liitettä 127895
Sen verran kokenut tärkeäksi tuon tilan että pitkän tavaran luukun että tingin subbasen koosta ja kotelo tulee tuplapenkin ja kuskin penkin väliin.
Syyskuun alussa on aika JJ Customsiin äänentoiston päivitykseen.
 
Eilen oltiin E-Transun kanssa Hyrylässä ja Keravalla. Varsinaisen esittelyauton rikkoutuduttua (Ducaton turbo laukesi) joutui tai pääsi Transit ennakoitua isompaan rooliin.

Paitsi tavarankuskauksen jonka Transit hoiti mallikkaasti, saatiin tästä sähkövirrat kahvin keittämiseen ja kulmahiomakoneiden pyörittämiseen.

Tänään tämän kanssa ollaan Turussa telakka-alueella.
 

Liitteet

  • IMG_1128.jpeg
    IMG_1128.jpeg
    225,4 KB · Katsottu: 124
  • IMG_1130.jpeg
    IMG_1130.jpeg
    320,8 KB · Katsottu: 124
ETransit oli meillä vuokralla kolme viikkoa, kilsoja tuli siihen noin 4000.

Matka vei edestakaisin eteläistä Suomea, ääripisteet taisivat löytyä Rauman ja Imatran seuduilta.

Mukava työhevonen tuo oli, tosiaan Ford on onnistunut siinä ylläpitämään omat hyvät perinteiset ominaisuutensa, tarkka ohjaus ja herkästi toimivat hallintalaitteet.

Kaupunkiajossa tuo näytti epäilyttävän pieniä lukemia, tunnin pyörittelyn jälkeen ajetulle matkalle saattoi näyttää 14 - 15 kWh / 100 km lukemia.

Motarilla rajoitinta vasten (135 kmh) ajettaessa kulutuslukema oli 40. Muutoin kaikkea noiden välissä.

Meillä tuo idlasi kaikki duunipäivät, kun takaosan pistorasioista otettiin virtaa kulmahiomakoneisiin ja kahvinkeittimeen.

Kaikki reissut sillä tuli heitettyä eikä autoa tarvinnut odotella missään kohtaa.

Infotainmentissä oli jotain ihmeellisyyksiä, kuten huoltoasemien etsiminen bensan tai dieselin perusteella, mutta ei latauksen, wtf?!??!

Todella miellyttävän kuvan tämä kyllä itsestään jätti.
 
Pari kuvatusta. Lahden Seurahuoneen latauskentälle oli hiukan taiteilemista tämän kokoista autoa. Motarillakin ehti hyvin tällä muiden mukaan.
 

Liitteet

  • IMG_1209.jpeg
    IMG_1209.jpeg
    168,3 KB · Katsottu: 72
  • IMG_1149.jpeg
    IMG_1149.jpeg
    293 KB · Katsottu: 75
  • IMG_5234.jpeg
    IMG_5234.jpeg
    286,1 KB · Katsottu: 78
  • IMG_1195.jpeg
    IMG_1195.jpeg
    202,3 KB · Katsottu: 76
Millaisia oli lataustehot käytännössä?
Itsellä tosiaan Oulun ympäristössä 50-500km päivässä
Olisi kiva saada edes 3 päivän koeajoon, mielellään pikkupakkasilla.
Työt paljon kohteissa joissa ABC/K- lataus löytyy, eli tuskin ongelmaa olisi.
 
Millaisia oli lataustehot käytännössä?
Itsellä tosiaan Oulun ympäristössä 50-500km päivässä
Olisi kiva saada edes 3 päivän koeajoon, mielellään pikkupakkasilla.
Työt paljon kohteissa joissa ABC/K- lataus löytyy, eli tuskin ongelmaa olisi.
Lataus on samanlainen kuin pikkuakkuisessa Mustangissa. Ei kyllä mitään terävintä huippua, mutta sellainen ”kyllä-tämän-kanssa-toimeen-tulee”.

Ottaa sinne 30 - 50%:iin saakka 135kW ja sen jälkeen ”seitsemää kymppiä”.

Muutaman kerran lataus pysähtyi 90%:saa vaikka olin valinnut kertaluonteiseksi rajaksi 100%.

Työhommissa kannattaa huomioida, ett käsiittäkseni AC lataus ei lataa jos ovet ovat auki?!?!??🫣
 
Ainiin, latauksista vielä.

Reissuun sattui kaikenlaista keliä, muutama hellesääkin.

Tässä tulee ilmeisesti liittimen lämpenemisestä johtuvaa rajoitusta latausnopeuteen. Myös latausliitin on tarkka laturin tökkelin kunnosta, Tampereella Viinikan aakkosaseman reilusti ladatut tökkelit eivät suostuneet aloittamaan latausta, ajo tuoreemmalle asemalle Lahdesjärvelle ja lataus lähti käyntiin ettei mitään.
 
Ettei olisi vain hetken katkos niinkö Pösössä ovia avattaessa? Aika surkia tekele, jos ei lataa lainkaan.

Kuinka sitten retkeilyautollakaan pärjää jos majoittuu ja haluaa samaan aikaan ladata?
Joo, en osaa tarkasti sanoa. Huomasin vaan, että lataaminen häviää kun ovia aukoo.

Rauma - Imatra väli meni kosteassa kelissä niin, että Riihimäellä oli 25 min lataus ja Utissa 18 minsaa. Tarkoituksella tässä latasin hiukan yli, etupeltoon seuraavaa aamua varten.
 
Käytännön range? Eilen kävin Ford -myyjän jutuissa ja hän arvioi kesäksi noin 300 km ja talvi 200. Tarkoittaisi että mun käytös sais laittaa lähes joka aamu laturiin kiinni kun työmaalle tulen.

Täytyy ottaa yön yli koeajoon vielä, tarjous on sekä diesel-nelivedosta että sähköstä. Jääkö sähkömallilla sitten kiinni lumisille pihoille ja pitääkö takaveto-Vitossa aikanaan ollut teräslevy taas laittaa liinalla kiinni taka-akselin kohtaan painoksi…

Mulla on vuoden ’21 Vito 114 4x4 hyvillä varusteilla, ollut uudesta asti. Se pitäis vaihtaa uuteen pakuun niin että ens vuoden alussa vaihtuis.
 
Täytyy ottaa yön yli koeajoon vielä, tarjous on sekä diesel-nelivedosta että sähköstä. Jääkö sähkömallilla sitten kiinni lumisille pihoille ja pitääkö takaveto-Vitossa aikanaan ollut teräslevy taas laittaa liinalla kiinni taka-akselin kohtaan painoksi.
Kannattaa ottaa tosiaan yön yli kokeiluun mielellään kylnemmillä keleillä, poiketa mittarilla jos se normaaliin profiiliin kuuluu.
Varmasti Vito nelivetona hyvä auto joten rima korkealla.
Itse ostin neliveto customin, ihan toimiva kampe kun sitä parantelee kymppitonnilla. Toki ihan yleinen trendi näitten laitteiden halpuutus, aika kaukana ollaan vaikka edellisen korin transporterista- toki muovin määrä kasvanut.
 
Käytännön range? Eilen kävin Ford -myyjän jutuissa ja hän arvioi kesäksi noin 300 km ja talvi 200. Tarkoittaisi että mun käytös sais laittaa lähes joka aamu laturiin kiinni kun työmaalle tulen.

Täytyy ottaa yön yli koeajoon vielä, tarjous on sekä diesel-nelivedosta että sähköstä. Jääkö sähkömallilla sitten kiinni lumisille pihoille ja pitääkö takaveto-Vitossa aikanaan ollut teräslevy taas laittaa liinalla kiinni taka-akselin kohtaan painoksi…

Mulla on vuoden ’21 Vito 114 4x4 hyvillä varusteilla, ollut uudesta asti. Se pitäis vaihtaa uuteen pakuun niin että ens vuoden alussa vaihtuis.
Firmalla ollut näitä nyt puolenkymmentä ajossa noin 9kk ajan.

Kesällä 80km/h pätkillä kulutus n. 20kwh, 100km/h 26-28kwh. Maantiellä seka-ajo ilman 120km/h rajoitusalueita vakiintunut n. 23km/h nurkille. Talvella akku täyteen ladattuna range näyttää n. 210km, käytännössä kuskit ei uskalla yli 150km reissuja suunnitella lataamatta koska työ sisältää myös tuntien pysähdyksiä ja työpäivien aikaiset lataukset on suoraan tuottamatonta työaikaa. Muuten auto saanut talviajossa kiitosta lämpenemisen ja ajettavuuden osalta, vetopito on myös hyvä varmasti johtuen tasaisesta painojakaumasta. Takakontissa on aina 300-500kg tavaraa.

Yhden 15tkm ajetun auton DC-lataus on meillä temppuillut uudesta saakka, yhdeksän kertaa kymmenestä DC-lataus ei käynnisty. Savon paikallisen huollon kyvyt loppuneet jo kauan sitten kesken ja autoa onkin tarjottu tutkittavaksi maahantuonnille tai kokeneemmalle huoltopisteelle. Yritän muistaa raportoida kun tähän tulee edistystä.

Seuraavat 5 uutta autoa otetaan varmaan lokakuussa ajoon, kunhan tuo yhden vika ensin selvinnyt.
 

https://pin.virtasenkauppa.fi/t/t?a=1637080522&as=1920463831&t=2&tk=1