https://yliteippaus.fi/

Foordiin vaihtopohdintaa

T

TeBsu

Vieras
Pientä autokuumetta alkanut olemaan ilmassa.. Tai no riippuen monestakin asiasta. Mutta miten nuo focuksen diiselit on kestänyt? Tuntuu että niillä ajetaan ainakin varsin paljon? Foordeista ei itellä sen ihmeempiä kokemuksia, mitä porukoilla oli uus focus 2vuotta 06mallinen. Mikä oli hiton hyvä ajettava. Eikä ihmeempiä vikoja, jos kilometrit lisäntyy, niin voisi ajatella jotain http://www.nettiauto.com/ford/focus/7367298 tämmöstä? Kokemuksia?

- Pientä otsikon hienosäätöä. - Quality -
 
Minun yksi työntekijöistä pyöräytti ykköskoppaisen Focuksen mittariin yli 600 tonnia ja hylkäsi auton kytkimen hajottua. Kone olisi jaksanut vieläkin pitempään. Uudempien kanssa on sitten kaksoismassavauhtipyörien kanssa ongelmia jo 150 tonnin kohdalla.
 
Kyllähän nuo kaksoismassaongelmat lienee joka merkillä noissa kilometreissä. Riippuen tietysti miten ajettu. Onkohan nuissa hiukkasloukkua? Muuten varmaan edukasta ajoa!

Nuo raitaset jakkarat ei itseen iske, olikos tuo Trend huonoin varustetaso Fordeissa.
 
Meillä oli rouvan käytössä 2000-2008 1.8td focus farmari. Kilometrejä kertyi 320 000.

Ovia vaihdeltiin takuuna ja muutama pyöränlaakeri vaihtui.

Hyvä ajaa ja edullinen pitää.
 
1,8-litrainen DLD-418 on 80-90-luvuilla käytetystä Endura-D -moottorista edelleen kehitetty versio ja täysin Fordin oma moottori. 1,4-litrainen DLD-414/DV4, 1,6-litrainen DLD-416/DV6, josta on myös pienemmällä sylinterin halkaisilla oleva 1,5-litrainen versio, 2-litrainen DW10, 2,2-litrainen DW12, 2,7-litrainen AJD-V6/DT17, edellisen 3-litrainen versio ja 3,6-litrainen AJD-V8 ovat kaikki PSA:n suunnittelemia ja sekä PSA että Ford ovat käyttäneet näitä moottoreita erittäin laajasti henkilöautomallistossaan ja pienemmissä pakettiautoissa.

Nuo pienemmät 1,4-1,6 -litraiset ovat tarkkoja sille, että niissä käytetään oikeaa öljyä ja että se vaihdetaan riittävän usein. Vanhemmissa malleissa DLD-416/DV6:sta on myös nokka-akseleiden välinen ketju, joka venyy ja hyppää ja katkeaa jo 150 tkm:n lukemissa ja tekee yläkertaan suuret tuhot. Ketju pitäisi vaihtaa ajoissa, niin sitten koneella menee yli 300 tkm, ehkä pidemmällekin.

2- ja 2,2-litraiset ovat varmoja vehkeitä. Toki nekin pitää huoltaa silloin tällöin, mutta niistä nyt ei ole muuta oikeastaan merkittävää tullut vastaan kuin tupla-turbo-koneissa on niin pienet ahtimet, että tuppaavat porsimaan varsin aikaisessa kilometrimäärässä. Voi olla sama ongelma kuin pienempien koneiden turboissa, eli on tarkka öljyn puhtaudelle ja laadulle, että turbo saa voitelua.

Kytkimet ja kaksoismassat nyt tuppaa olemaan kertakäyttökamaa ja harvemmin kestävät isältä pojalle. Nekin on vain huoltoa tarvitsevia ja uusittavissa.

Suuremmat V6- ja V8-dieselit on sitten kokonaan oma lukunsa. Yleensä niitä on laitettu hinnakkaampiin autoihin ja niiden huoltaminenkin on hinnakkaampaa. V8:ssa on kaikkea tuplasti neloskoneiseen verrattuna ja huoltohinnat ja tarve sen mukaista. Pirun hieno kone toimiessaan, mitä nyt soppaa syö dieseliksikin ihan huolella.
 
Eskoop sanoi:
Kyllähän nuo kaksoismassaongelmat lienee joka merkillä noissa kilometreissä. Riippuen tietysti miten ajettu. Onkohan nuissa hiukkasloukkua? Muuten varmaan edukasta ajoa!

Nuo raitaset jakkarat ei itseen iske, olikos tuo Trend huonoin varustetaso Fordeissa.

Trendi on huonoin, titaniumeja pitää alkaa kahteleen.. Tosin jos löytyy trendi tuolla lisävarustepaketilla, missä xenonit.
 
Miulla on lähipiirissä pari Fordia, vaimolla paalimondeo ja perheyrityksessä Ranger.

Kummankin käyttäjät ovat ajo-ominaisuuksiin tyytyväisiä. Vaimo on ainakin puhunut, että kelpuuttaisi seuraavaksi autoksi Fordin. Rangerista ei pysty vielä sanomaan juutataijaata, eihän tuo ole käynyt vielä ekä huollossakaan.

Mondeo Ambiente varusteltu (kuli; puoliautomaattinen ilmastointi, jälkiasenteinen vakkari ja ilman espiä), käyttöönotto 2003, vm 2004 facelit pienimmällä moottorilla eli 110 hv 1,8. Rangeri on Limited (= toiseksi korkein varustelutaso) jatkohytillinen paku 2,2 litraisella padalla ja tomaattiaskilla.
 
Olikos tän korisessa Focuksessa (Tebsun linkki) vielä sitä vikaa ovien ja luukkujen saumakiteissä? Aika hyvin niitä vissiin tehtaan piikkiin tosin korjailtu?

Ja eikös vetonivelet (vai pelkät kumit) ollut näissä myös jonkinlainen epidemia?

 
karhunik sanoi:
Olikos tän korisessa Focuksessa (Tebsun linkki) vielä sitä vikaa ovien ja luukkujen saumakiteissä? Aika hyvin niitä vissiin tehtaan piikkiin tosin korjailtu?

Ja eikös vetonivelet (vai pelkät kumit) ollut näissä myös jonkinlainen epidemia?


Porukoilla ainaki meni vetarit sillon takuuseen.  :eek: Mut katellaan nyt rauhassa, ei oo mitään kuumetta onneks  ;D
 
Juu oli epidemia mutta ykköskopan focuksessa. Velipojalla on vajaa parisatkua ajettu -07 focus ja samoilla vetareilla mennään. On ollut tosi harmiton auto mutta sataheppanen 1,6 l bensakone on laiska.
 
Naapurilla oli Tebsun linkin ikäpolven Focus ymmärtääkseni 1.6 litraisella disulla. Pelkkää ongelmaa, ei mitään rakenteellista katastrofia mutta milloin mitäkin. Kehui kyllä hyväksi ajettavaksi. Vaihtoi semmoiseen ecobuusteri (bensa) Mondeoon jolla menee tyytyväisenä ilman mitään probleemeja. Eli, toistan vanhan mantrani, nykydieselit on ihan haistapaskakippoja jos haluaa toimivan auton.

Toisaalta, aikanaan duunikaverilla oli firman liisarina myös moinen diesel-Focus eikä siinä mitään ollut... yksilö? Käyttäjä?

Oma vähäinen kokemukseni nyky- Fordeista ei kyllä mitään faktaa kerro. Kaksi Escortia on aikanaan ollut, niistä  vanhempi toimi kuin junan vessa ja uudempi oli aivan susi, mutta suotta perataan taustaa syvemmälle kun vuosimalit oli eri vuosituhannelta. Minusta ne on kuitenkin nykyään kivan näköisiä (paitsi mittaristo) ja hyviä ajaa, joskin Focus aika meluista ja Fiesta järjettömän meluisa, mitä näillä uudemmilla olen ajanut.

Ristiriitaiset ajatukset olisi itsellä jos Ford kuume iskisi. Kivoja malleja mutta omat kokemukset koko lailla black/white.
 
Makkis sanoi:
Oma vähäinen kokemukseni nyky- Fordeista ei kyllä mitään faktaa kerro.

2013 mallisella 1.0L bensa Wagonilla tuli vuosi/60000km mentyä.

Kiva peli, ainoat mikä jäänyt negatiivisena mieleen on todella liukkaalla kelillä keulan levottomuus Continental WinterContact nastoilla - samaa koeajoautossa kitkarenkailla pakkaskelillä ei esiintynyt, samoin duunikaverin 2L dieseli kulkee kuin juna - ja onnettomat halogenivalot.

Oli lämmin talvella, nopea lämpiämään, suht tilava niin kabiiniltaan kuin tavaratilallataan. Ihan siedettävä äänitasoltaan 2010 1,6 CRTDi Octaviaan verrattuna.


Kulutusinfoa ko kapineesta https://www.spritmonitor.de/en/detail/560455.html