https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Fiatin maahantuonti loppuu

IC1970 sanoi:
Kun ei merkki vedä eikä myynti kulje, niin kovasti ihmettelen, miksi autoa pitäisi maahan tuoda ?

Miksi kannattaa yhtään mitään koskaan yrittää? Se että jo5tain tekee kannattaisi tehdä mahdollisimman hyvin...
 
jlindstrom sanoi:
Ja iso osa tuosta johtuu kyllä merkin/maahantuojan omasta kyvyttömyydestä.

Skoda oli jokunen aika sitten vielä täysi kirosana ja Seatiakaan ei ostanut ketään ”täysijärkinen”. VAG:lla ja maahantuojilla panostettiin isosti ja pitkäjänniteisesti merkkien markkinointiin ja tuettiin myyntiä hyvillä kampanjoilla. Kun tehdas samaan aikaan nosti laadun riittävälle tasolle, alkoi tulokset paranemaan.

Just samaa mietin. Molemmat merkit oli lähinnä vitseja mutta kymmenen vuotta takaperin.
 
winorloose sanoi:
Just samaa mietin. Molemmat merkit oli lähinnä vitseja mutta kymmenen vuotta takaperin.
2009 ostin ekan Skoda Octavian 1.4TSI, oli selvä markkina ykkönen tuolloin. Toimitusaika venähti 7kk. 2011 vaihdoin Räsään, toimitusaika 3kk, Octavia oli edelleen myyntitilastojen kärjessä.
 
Aika moni maahantuoja/jälleenmyyjä saisi kehittää huoltoverkostoaan asiakaspalvelullisempaan suuntaan. (ei olis valmiiks vitutus päällä, kun menee asioimaan huollon kanssa)
 
Zaasa sanoi:
2009 ostin ekan Skoda Octavian 1.4TSI, oli selvä markkina ykkönen tuolloin. Toimitusaika venähti 7kk. 2011 vaihdoin Räsään, toimitusaika 3kk, Octavia oli edelleen myyntitilastojen kärjessä.

Näin varmaan. Tarkoitin tosin aikaa huomattavasti ennen tuota.
 
Urlaub sanoi:
Ei vissiin myydä. Ryssitty sekin.

Kaivan mielenkiinnosta tilastot kun pääsen tietokoneen ääreen.

Myydään nyt mutta ennen maahantuonnin vaihtuessa uudelle toimijalle Ducato oli pakuissa top3ssa varmaan 80-luvulta alkaen. Sitten Ducatoa ei 1-2v ajan saanut ollenkaan ja se oli sit siinä. Nyt on taas parisen vuotta saanut hommattua mutta myynti ei ole toipunut lähellekkään niille luvuille mitä oli ennen sitä. Ne jotka oli ostamassa pakua silloin vaihtoi citikkaan tai pösöön samalla kopalla. Faijakin hommas uuden pösön vaikka sitä ennen oli ollut 5 ducatoa ja ei ole ollut pösöönsä niin tyytyväinen kuin ducatoihin. Kuulemma moottori ei väännä yhtälailla kuin fiiatti.

Muutenkin ei itse merkissä ole mitään vikaa. Deltakin möi Stiloja ja Puntoja ihan kipeät määrät suomen täyteen. Niistäkin ajoista on autot parantunut mutta myynti ja maahantuojaorganisaation spedeilyt on kuihduttanut automyynnin ihan nolliin. Kyllä Fiiattia muissa maissa myydään ihan toisellatapaa kuin suomessa.
 
Trafin tilastossa pakujen rekisteröinnit 1-6/18:

1. Vw        2104
2. Ford      2072
3. MB        1077
4. Toyota  1054
5. Opel        539
6. Renault  448
7. Nissan    362
8. Citroën  297
9. Peugeot  222
10. Fiat      107

Fiatin rekisteröinnit viime vuodesta -36 % ja vieläpä kasvavilla markkinoilla.

Deltan aikana Fiat oli vuosikaudet top 3:ssa Tojotan ja Volkkarin kanssa.
 
Zaasa sanoi:
2009 ostin ekan Skoda Octavian 1.4TSI, oli selvä markkina ykkönen tuolloin. Toimitusaika venähti 7kk. 2011 vaihdoin Räsään, toimitusaika 3kk, Octavia oli edelleen myyntitilastojen kärjessä.

Oliskohan ollut 2004 luokkaa, kun ostin Fabia RS TDI:n. Tuote oli jo tuolloin pirun hyvä, mutta ihmiset nauroivat sille. Nousu oli juuri alkamaisillaan. Ajoin sillä reilu 90tkm parissa vuodessa ja ainoa vika oli takuuseen uusittu massailmamittari.

Vieläkin muistelen tuota autoa lämmöllä. Vaimon kanssa tehtiin sillä 2005 road trip / häämatka Nordkappiin.

Sittemmin oli Seatista Exeo ja Altea XL. Molemmat pirun hyviä, joskin Alteassa piti tehdä 1.4 tsi jakopääremppa. Seat oli vielä aika alamaissa, mutta menossa parempaan suuntaan.

Anyway, pohjalta nuo ovat ponnistaneet mutta hyvällä työllä tulevaisuus näyttää nyt oikeinkin valoisalta.

Joku toivottavasti keksii samat temput Fiatille.
 
Miten lie sitten oikean tuloksen eli eurojen osalta. Käsittääkseni Seatin toiminta on ollut vuosikaudet tappiollista. On ollut suurin VW:n konserniavustusten saaja.
Uti
 
Fiatillakaan mitään hätää olisi, jos voisi toimia kuin Seat eli badge engineeraa Volkkarit Seateiksi.

Jos Seat ihan omillaan olisi, niin taru olisi päättynyt jo ajat sitten. Samoin Skoda olisi kaunis luku Tsekkoslovakian teollista historiaa.
 
Faktantarkastaja tässä, hyvää päivää.

Seatilla edellinen tappiollinen vuosi oli 2015. Eli toisin kuin uti ja Urlaub muistelette, niin toiminta on voitollista. Siihen on sijoitettu, ja nyt Seat kehittää monella rintamalla.

Mutta sitä että autoja vielä rebrandataan olen vahvasti eri mieltä. Ainakaan VAG:lta ei selvää rebrandausta uudemmista malleista tule juuri mieleen. Ehkä viimeisin Toledo vs Rapid taisi olla tätä. Tietty Ateca - Karoq - Kodiaq on lähellä toisiaan, mutta eivät puhtaasti rebrandattuja ole, Hilux - Taro -tyylisesti.

Mutta joo... Siirtelen tämän illalla yleistä Seatista alle, koska Fiatia tämä ei koske. Fiatilla kuitenkin oikeissa käsissä olisi mahdollisuuksia - aivan kuin Seatillakin oli kun VAG haaviin päätyi.
 
jlindstrom sanoi:
Oliskohan ollut 2004 luokkaa, kun ostin Fabia RS TDI:n. Tuote oli jo tuolloin pirun hyvä, mutta ihmiset nauroivat sille....

Anyway, pohjalta nuo ovat ponnistaneet mutta hyvällä työllä tulevaisuus näyttää nyt oikeinkin valoisalta.

Joku toivottavasti keksii samat temput Fiatille.

Fiatin tilanne taitaisi olla samoissa nyt.
Seatille on vime vuosina löydetty omanlaisensa leima, mikä on tehnyt hyvää myynnille. Skodalle tietty myös.
Miksei näin voisi käydä Fiatillekin sopivissa käsissä.
Toivottavasti tietty italialaisuus säilyy. Design ja ajettavuus yhdistettynä parempaan laatuun olisi se avain.
 
Markku sanoi:
Miksei näin voisi käydä Fiatillekin sopivissa käsissä.
Toivottavasti tietty italialaisuus säilyy. Design ja ajettavuus yhdistettynä parempaan laatuun olisi se avain.

Mutku ne kädet puuttuvat..

 
EU:n hallintokoneiston henkilöautovastaisuus tulee tappamaan vielä useamman automerkin ja nämä siirtyvät pois Euroopan markkinoilta myymään väheneviä automerkkejä muualle maailmaan.
 
Penguin sanoi:
EU:n hallintokoneiston henkilöautovastaisuus tulee tappamaan vielä useamman automerkin ja nämä siirtyvät pois Euroopan markkinoilta myymään väheneviä automerkkejä muualle maailmaan.

USA:ssa samaa ongelmaa. Onko sekin EU:n vika?

 
Etelä euroopassa uusia ja uuden karheita Fiateja näkyy joka kadun kulmassa.
Puntoja, 500, Tipoja sekä 500 Abartheja. Jonkin verran näkyi myös Spidereita.

Suomessa yksistään ostaminen ja omistaminen tuntuu tänä päivänä olevan niin vaikeata, että ihmekään jos niitä ei osteta kun ei niitä haluta myydä. Omat esimerkit alempana, ovat 2015 syksyltä ja saman vuoden joulukuulta.

Suurin virhe Alfan ja Fiatin lähihistoriassa taisi olla se kun edustus otettiin pois Delta autolta. Autokeskuksen hienoissa lasipalatseissa katseltiin pitkin nenän vartta vanhaa herraa joka tuli vaihtamaan Puntoa uuteen Puntoon kun taas Deltassa myytiin rinta rottingilla uusi eikä vanhaa vaihdokkia katsottu kuin halpaa makkaraa.

AKssa käynnin jälkeen vanha herra meni Puntonsa kanssa Deltaan josta myytiin hänelle rinta rottingilla uusi Kia. Ja vanha Punto tai jopa Uno otettiin reilusti vaihdossa.

Jotta Fiat(ja Alfa) voisi käydä kaupaksi Suomessa niin edustus pitäisi saada pysymään yli kaksi vuotta yhdessä paikassa. Fiatin ostava voisi varmasti ostaa autonsa myös ei niin viimeisen päälle hienosta lasipalatsista.
Jos siis minä edustaisin Fiatin maahantuontia niin reippaasti hattu kourassa soittaisin Herra Delta autolle, että mitä jos tehtäisiin jälleenmyynnistä taas diili. Tie ei olisi helppo mutta mahdollisuuksia olisi.

Deltalla on (koko suomen?) kattava myymäläverkosto, melko maan läheiset myymiöt ja omien viime käyntien perusteella voisin jopa sanoa, että autoliikkeeksi hyvä palvelu.

Yritykseni ostaa Fiat.
Fiatin viimeisesti jälleenmyyjistä, SCCstä ja Levorannasta kun ei voi sanoa samaa. SCC yritettiin ostaa 500X, ei tuntunut etänä onnistuvan eikä paskan palvelun ja surku hupaisen vaihtohyvityksen perässä tullut lähdettyä edes Tampereelta paikan päälle. Paikalliselta Levorannalta yritimme ostaa perus 500 siinä kuitenkaan onnistumatta. Piha oli täynnä prFL ja olisimme halunneet ostaa uuden FL mallin -> mahdoton tehtävä koska liikkeellä oli pihassa useampi rekisteröimätön vanha malli ja vain sellaisesta saimme tarjouksen.


 
Piirimyyjiä viime viikolla jututtelin.

Joku palosammutin oli kierrellyt useammassa paikassa kertoilemassa, että maahantuonti jatkuu ja päläpälä. Nykyiseltä muihin töihin karanneet kertoo kyllä ihan muuta tarinaa.

Tosin kuka palkkaa Simon orkesteria mihinkään hommaan? Ainoa työ mitä saavat on perustaa oma firma ja myydä Fiateja sen kautta. Eli jotain kautta homma jatkuu samanlaisena hiipuvana sirkuksena kuin tähänkin saakka.

Tomi Karin poistuminen FCA:lta oli paha takaisku sille, että asiat olisi voineet järjestyä.

Suomen organisaatio vaatisi täysremontin isolla panostuksella ja lainarahalla, niin että päämerkkeinä olisi italialaiset saman katon alla, koeajoautoja pitäisi olla, uusinta pitäisi olla hyllyssä ja rohkeasti vaikka 10 vuoden takuu maahantuonnin puolesta ekan 3 vuoden ajaksi. Sen jälkeen 5 vuotta.

...taidan olla vain ainoa joka uskoo, että tämä voisi onnistua.
 
Huikko sanoi:
Suomen organisaatio vaatisi täysremontin isolla panostuksella ja lainarahalla, niin että päämerkkeinä olisi italialaiset saman katon alla, koeajoautoja pitäisi olla, uusinta pitäisi olla hyllyssä ja rohkeasti vaikka 10 vuoden takuu maahantuonnin puolesta ekan 3 vuoden ajaksi. Sen jälkeen 5 vuotta.

Kun ottaa FIATin kokonaistilanteen huomoiin niin em. taitaa olla varsin märkä päiväuni.... :-\
 
Huikko sanoi:
Tosin kuka palkkaa Simon orkesteria mihinkään hommaan? Ainoa työ mitä saavat on perustaa oma firma ja myydä Fiateja sen kautta. Eli jotain kautta homma jatkuu samanlaisena hiipuvana sirkuksena kuin tähänkin saakka.

Voiko se enää paljoa tästä hiipua?

Huikko sanoi:
Suomen organisaatio vaatisi täysremontin isolla panostuksella ja lainarahalla, niin että päämerkkeinä olisi italialaiset saman katon alla, koeajoautoja pitäisi olla, uusinta pitäisi olla hyllyssä ja rohkeasti vaikka 10 vuoden takuu maahantuonnin puolesta ekan 3 vuoden ajaksi. Sen jälkeen 5 vuotta.

Tarvittaisiin Delta-Auto, joka tuon tekisi. Lähettäisivät tuhansia ja tuhansia tarjouksia summamutikassa vanhojen autojen omistajille, kehuisivat vaihdokkeja ja tarjoaisivat koeajolahjaksi kahvipaketteja. Painopiste muualla Suomessa kuin etelän liimatukkajuppien alueilla.

Toisaalta meillähän on jo korealaiset, joten mihin Fiiua enää tarvitaan.

Sitten on vielä tuo Takyn kysymys siitä, että onko edes tehdas enää siihen kykenevä?
 
Fiatin kannattaisi kopioida kylmästi autoverkkokauppa.comin konsepti, varastomallit nettiin tarjolle, sitova hyvitystarjous asiakkaalle netin yli ja mahdollisuus ostaa auto heti ja saada se nopeasti ajoon.

Mahdollisuuksien mukaan muitakin italomerkkejä Fiatin lisäksi, takuut kuntoon ja konfikuraattori heille jotka haluavat tehdä tehdastilauksen. Tuohon vielä rahoitustarjousta nollakorolla niin nousu on taattu...?