https://tummennuskalvot.fi/

Fiatin maahantuonti a.ka. miksei maahan tuoda mitä ostettaisiin?

Urlaub sanoi:
Onko joku joskus edes nähnyt Fiat Fullbackiä luonnossa? En ainakaan minä muista.

Benkku sanoi:
Yhden valkoisen näin maahantuojan pihalla pari kuukautta sitten. Fullback tehtiin vain välimeren markkoinoille, siellä halutaan ostaa Fiat Mitsubishin sijaan. Suomeen niitä on rekisteröity 3-4 kappaletta.

Tänään ajeli vastaan tuollainen valkoinen yksilö tässä kotikulmilla; ilmeisesti ihan yksityiskäytössä, kun ei ollut minkään sortin firman mainosteippauksia kyljissä tai muuallakaan.
 
Mielenkiintoinen projekti huomenna. Kaveri on kiinnostunut mm. Pandasta ja haluaisi päästä tutustumaan ja ehkä jopa koeajamaan. Kertoi pari paikkaa (PKS ja Porvoo) mihin menisimme. Uteliaisuuttani kaivelin tietoja missä Fiatia myydään ja kävi ilmi että kaverilla on vanhentunutta tietoa. Osasin tätä ketjua seurattuani varautua siihen ettei myynti välttämättä ole ihan täydessä iskussa. Katsotaan miten käy. Koskelon MetroAuto ja Niittykummun Arita ainakin pitää kuulemma koluta.
 
juupeli sanoi:
Mielenkiintoinen projekti huomenna. Kaveri on kiinnostunut mm. Pandasta ja haluaisi päästä tutustumaan ja ehkä jopa koeajamaan. Kertoi pari paikkaa (PKS ja Porvoo) mihin menisimme. Uteliaisuuttani kaivelin tietoja missä Fiatia myydään ja kävi ilmi että kaverilla on vanhentunutta tietoa. Osasin tätä ketjua seurattuani varautua siihen ettei myynti välttämättä ole ihan täydessä iskussa. Katsotaan miten käy. Koskelon MetroAuto ja Niittykummun Arita ainakin pitää kuulemma koluta.

Ei tule löytymään.
 
Ok, kiitän. Katselin firmojen sivustoilta esittelyautoja ja sanoin kaverilleni että mitenhän on. Noh, meillä on tällainen "päivä kaverin kanssa autokaupoissa" joten seurailen tätä sivusta  :)

Muoks. Lähinnä kirjoitan osoitteita naviin ja ajan meidät sinne minne kamu haluaa.
 
Löytyisiköhän noista pääjohtajien linjauksistakin pientä huolen aihetta, ettei Fiatin tulevaisuuskaan (enää) kovin ruusuiselta näytä ja Fiat tulee tipahtamaan sähkäreiden kyydistä ???

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/autoteollisuudelta-jo-lahes-100-miljardin-investoinnit-sahkoistymiseen-yksi-autonvalmistaja-haraa-viela-vastaan-6696488
Autonvalmistajat ovat myös ilmoittaneet, kuinka monta erilaista sähkö- tai hybridiautomallia markkinoille tuodaan tulevien vuosien aikana. Yksi yhtiö haraa kuitenkin vastaan. Fiat Chryslerilla ei pidetä järkevänä määritellä tarkkoja määriä. Yhtiön johtaja Sergio Marchionne sanoo, ettei yhtiöllä ole paineita kehittää sähköautoja, vaan se keskittyy päästöjen vähentämiseen. Hän kuitenkin uskoo, että Euroopassa sähköautot ovat tulevaisuudessa pakollisia.
 
HiTec sanoi:
Löytyisiköhän noista pääjohtajien linjauksistakin pientä huolen aihetta, ettei Fiatin tulevaisuuskaan (enää) kovin ruusuiselta näytä ja Fiat tulee tipahtamaan sähkäreiden kyydistä ???

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/autoteollisuudelta-jo-lahes-100-miljardin-investoinnit-sahkoistymiseen-yksi-autonvalmistaja-haraa-viela-vastaan-6696488

Koko konsernihan pysyy pystyssä yhdestä asiasta johtuen. Jeep ja RAM tahkoavat rahaa taloon jenkeissä. Fiat on hyvin riippuvainen Italian automyynnistä. Muut merkit esim.  Chrysler ja Dodge ovat jenkeissä kuolemankielissä, Alfa kannattaa mutta myyntimäärät ovat kuitenkin pieniä ja Maserati on kuriositeetti. FCA:n yritys myydä Fiattia jenkeissä oli totaalinen mahalasku.

Pääjohtajan kanta sähköautoihin on hiukan erikoinen ja kaikista muista poikkeava.  Sähköautot ovat kuitenkin nopeimmin kasvava segementti ensi vuonna. Ja se on kaikki muilta pois. Mutta rahaa on näköjään polttaa F1:ssä ajamiseen.

Suomen tilanne on myös surkea. Kun on 13 jälleenmyyjää koko maassa esim. Fiat niin ei sitä voi ihmeitä odottaa..Alfanhan tilanne on vielä surkeempi.
 
Benkku sanoi:
Suomen tilanne on myös surkea. Kun on 13 jälleenmyyjää koko maassa esim. Fiat niin ei sitä voi ihmeitä odottaa..

Ja Trafin tilastotietokannasta päätellen näistä 4 jälleenmyyjää on saanut myytyä vähintään 15 Fiatia viime vuonna
 
FCA:n pitäisi laittaa Sergio Marchionne vaihtoon. Ei minkään yrityksen myynnille tee hyvää, jos yrityksen yli johto jatkuvasti dissaa omia työntekijöitä ja välillä tuntuu että Marchionne ei muuta teekään.
 
Penguin sanoi:
FCA:n pitäisi laittaa Sergio Marchionne vaihtoon. Ei minkään yrityksen myynnille tee hyvää, jos yrityksen yli johto jatkuvasti dissaa omia työntekijöitä ja välillä tuntuu että Marchionne ei muuta teekään.

Marchionne piti tänään viimeisen kerran FCA:n 5-vuotissuunnitelma esittelyn. Herra siirtyy 14 vuoden jälkeen sivuun ensi keväällä. Tosin seuraajaa ei ole tiedossa. Marchionne ilmoitti konsernissa olevan neljä tuotetta joidenka kehitykseen panostetaan jatkossa. Eli Alfa Romeo, Jeep, Ram ja Maserati. Fiatia ei koko esityksessä edes mainittu eikä muutoin Lanciakaan. Siis jos tuohon on uskominen niin Fiatilta ja Lancialta ei ole tulossa uusia malleja seuraavaan viiteen vuoteen. Samoin diesel -moottoreista luovutaan Alfan ja Jeepin osalta. Tiedä sitten paljonko väistyvän pääjohtajan viisivuotissuunnitelmat sitovat seuraajaa?
 
Mara juuri linjasi, että Fiatin mallistoon jaa 500 ja Panda. Pandakin muuttuu pelkästään etuvetoiseksi ja sen tuotanto siirretän puolaan.
Tipo poistuu ja sen valmistusta jatkaa omalla merkillään Egea turkissa.

Onneksi ehdin ostaa italiassa valmistetun 4x4 Pandan.

FCA panostaa euroopassa Jeepiin. Mm. Pandaa aiemmin tehdyt tehdas italiassa keskittyy Jeepin uuteen minikokoiseen nelivetoon, joka on tähdätty euroopan markkinoille.
 
Huikko sanoi:
Mara juuri linjasi, että Fiatin mallistoon jaa 500 ja Panda. Pandakin muuttuu pelkästään etuvetoiseksi ja sen tuotanto siirretän puolaan.
Tipo poistuu ja sen valmistusta jatkaa omalla merkillään Egea turkissa.

Onneksi ehdin ostaa italiassa valmistetun 4x4 Pandan.

FCA panostaa euroopassa Jeepiin. Mm. Pandaa aiemmin tehdyt tehdas italiassa keskittyy Jeepin uuteen minikokoiseen nelivetoon, joka on tähdätty euroopan markkinoille.

Tämä on harmillista kuulla. Tiposta olisin toivonut tulevan edullisen volyymimallin omaan luokkaansa. Ja itsellä toki tuo nelivetoinen Panda on pyörinyt mielessä. Pandan malliston keskittämistä etuvetoiseksi en silti ihmettele.
 
Tipohan säilyy ennallaan, Egea-merkkinenhän se on jo nyt ollut turkissa.
Eivät vain enää laita Fiatin lätkiä rattiin ja takaluukkuun.

Egeaa tuskin myydään manner-eurooppaan sitten tosiaan kyllä juu ehkä... :rolleyes: :rolleyes:
 
Marchionne tarkensi Fiatin asemaa. Fiat tuottaa jatkossa pieniä 500 ja Panda -sarjaan kuuluvia hybrid ja sähköautoja. Uusin tulokas on 500 -sarjan Giardiniera eli farmarimalli.

Tipon myynti Euroopassa loppuu, koska se muuntaminen uusiin EU päästötavoitteisiin olisi liian kallista. 124 Spyderin tuotanto jatkuu Mazdan tehtailla entisellään. Ainakin uuden Panda tuotanto siirtyy Puolasta takaisin Italiaan, Pomiglianoon. 500 -sarjan hybrid ja sähköautojen tuotannosta ei ole tehty vielä päätöstä.
 
Benkku sanoi:
Marchionne tarkensi Fiatin asemaa. Fiat tuottaa jatkossa pieniä 500 ja Panda -sarjaan kuuluvia hybrid ja sähköautoja. Uusin tulokas on 500 -sarjan Giardiniera eli farmarimalli.

Nykyisellä 500-sarjalla ei enää pitkälle pötkitä. Uusi malli pitäisi olla pikapikaa tarjolla. Ei ole ainakaan yleisessä tiedossa sellaisen tulo.

Benkku sanoi:
Tipon myynti Euroopassa loppuu, koska se muuntaminen uusiin EU päästötavoitteisiin olisi liian kallista.

Mitähän tuokin tarkoittaa? Moottoriteknisesti ei ole mitään mullistavia vaatimuksia tulossa, mutta automerkin keskimääräiset CO2-raja on tulossa tiukka ja vähänkin isompien autojen myyminen tietää vaikeuksia.

Fiat tietysti kikkailee myös sillä, että asuntoautoiksi menevät Ducatot ei FCA:n mukaan ole ollenkaan Fiateja ja niiden päästöt pitäisi laskea jonkun muun sarakkeeseen.
 
WLTP ja RDE on usealla autonvalmistajalla ollut perusteena sille miksi jonkin automallin tai variaation myynti lopetetaan. BMW lopetti nykyisen M3:n tuotannon (tai ainakin uhkasi tekevänsä niin), samoin kaikki bensiinimoottoristen 7-sarjalaisten tuotanto pysäytettiin vuodeksi. Myös yksittäisten X1, X2, X5 ja X6 -mallien tuotanto on keskeytetty. Audi lopetti SQ5:n myynnin Euroopassa ja Peugeot pisti 208 GTi:n kokonaan hyllylle ja 308 GTi:n tuotanto nykyisellä mallilla päättyy tämän kuun loppuun.

Saa nähdä mitkä autonvalmistajat luopuvat autojen myynnistä Eurooppaan kokonaan, kun täällä ruuvi kiristyy. Ainakin muutamat eurooppalaiset valmistajat ovat jo kovasti panostaneet myyntiin ihan muualla kuin Euroopassa ja juurikin päästömääräyksistä johtuen.

Kova olisi itselläni kynnys osaa Fiat, mutta on se silti sääli, jos tuokin perinteinen merkki ajetaan alas tässä päästövimmassa.
 
Penguin sanoi:
WLTP ja RDE on usealla autonvalmistajalla ollut perusteena sille miksi jonkin automallin tai variaation myynti lopetetaan. BMW lopetti nykyisen M3:n tuotannon (tai ainakin uhkasi tekevänsä niin), samoin kaikki bensiinimoottoristen 7-sarjalaisten tuotanto pysäytettiin vuodeksi. Myös yksittäisten X1, X2, X5 ja X6 -mallien tuotanto on keskeytetty. Audi lopetti SQ5:n myynnin Euroopassa ja Peugeot pisti 208 GTi:n kokonaan hyllylle ja 308 GTi:n tuotanto nykyisellä mallilla päättyy tämän kuun loppuun.

En millään jaksa uskoa, että M3:n tarina päättyisi F30:een. Samoin Pösön 208 on mallipolven vaihdos aivan tuotapikaa ja on muutoinkin normaalia mallipolvien vaihtuessa, että mallistoa supistetaan hyvissä ajoin.

BMW:n osalta en tunne taustoja, etkä sinäkään valota mitä moottorityyppejä tuo koskee. Varmasti on niin, että BMW ja muut sakemmannit tuli yllätettyä patteriautojen suhteen ja mallistoa on pakko saneerata pikavauhtia plugareihin. Sitä odotellessa keskipäästöt saadaan pidettyä kurissa kun bensarosvojen myyntiä säännöstellään.

Penguin sanoi:
Kova olisi itselläni kynnys osaa Fiat, mutta on se silti sääli, jos tuokin perinteinen merkki ajetaan alas tässä päästövimmassa.

Jotain muutakin Fiatin alhossa on taustalla. Mallistohan on säälittävän ja surkean välimaastossa. Ei käy kauppa tuollaisella paletilla. Ainoat myyntimallit vanhenevat käsiin.

Fiatin tilanne on hyvin samanlainen kuin oli Saabin ja Volvon. Aika näyttää miten käy, mutta FCA ei ole tekemässä Geelyjä.
 
Tuskin päättyy M3:n tarina, eikä siitä ollutkaan kyse, mutta nykyisen M3:n valmistuksen lopettamista BMW perusteli nimenomaan WLTP ja RTE testeillä ja asetetuilla päästövaatimuksilla. Uutta matoa pujotetaan koukkuun ja sillä aikaa asiakkaat voivat ostella jotain muuta mallia.

Fiatin mallisto on ollut kovin aneeminen jo vuosia, mutta kyllä on hyvin mahdollista, että se aneeminen mallisto vaan vanheni käsiin, eikä aikaa ja resursseja sitten ollutkaan riittävästi malliston uusimiseen ja vanhat varastotkin pitäisi saada myytyä pois, ennenkuin WLTP on pakollinen ja varastosta tulee jätettä.
 
Penguin sanoi:
Kova olisi itselläni kynnys osaa Fiat, mutta on se silti sääli, jos tuokin perinteinen merkki ajetaan alas tässä päästövimmassa.

Piti vielä palata tähän.

Itse tunsin samoin Saabin kanssa! Useimmat olivat sitä mieltä, että "tottahan Saab pitää olla markkinoilla", mutta kun itse olivat autoa ostamassa, niin ei Saab-myymiön kahvaan monikaan tarttunut. Lopputulos tiedetään.

Fiatilla ei ainakaan Suomessa ole edes tuollaista vävypojan asemaa. Fiat oli kova merkki vielä 70-luvulla, mutta silloin uusia autoja ostaneet alkavat olemaan ulkona markkinoilta. Kasarilla ja ysärillä Fiatia myytiin hinnalla, ja sen jälkeen ei enää silläkään.
 
Ihan miten kukakin haluaa sen kääntää mieleisellään tavalla. VW Groupin tiedotteen mukaan valmistus kuitenkin jatkuu ihan kuten ennenkin ja autoja myydään muualle, mutta mallien myynti Eurooppaan on toistaiseksi lopetettu määräämättömän pitkäksi ajaksi. Jatkosta eivät sano mitään tarkempaa, mutta syyt toimenpiteeseen ovat monet ja yhtenä niistä mm. EU:n vaatimus malliston 95 g/km keskimääräisistä CO2-päästöistä ja WLTP:n käyttöönotto tekee siitä todella haasteellista, joten karsitaan sitä enemmän ilmoille päästävää mallistoa pois, kunnes keksitään ratkaisu.

Sen verran itse aiheesta, että on Fiatilla ainakin yksi malli, jota voisin vakavasti harkita ja se on 126 Spider. Sikäli mielenkiintoista, että autojan on Mazda ja sen merkkisenä se taas tökkii enemmän.
 
Penguin sanoi:
Sen verran itse aiheesta, että on Fiatilla ainakin yksi malli, jota voisin vakavasti harkita ja se on 126 Spider. Sikäli mielenkiintoista, että autojan on Mazda ja sen merkkisenä se taas tökkii enemmän.

Sitten vaan kaupantekoon. Ei Fiat muutoin pysy hengissä.
 
Täällä Brasiliassa Fiat on suosittu merkki ja mallisto on laaja. Tässä aika uusi keskikokoinen pick-up nimeltään Toro. Kyllä sopisi Suomeenkin.
 

Liitteet

  • IMG_20180918_184023-1920x1209.jpg
    IMG_20180918_184023-1920x1209.jpg
    65 KB · Katsottu: 323
Viimeisimmät huhut kertoo, että emoyhtiö ajaa oman fca finlandin alas ja samat naamat jatkaa vielä nimeämättömän yhtiön turvin. Myyvät ruotsin kautta jos joku väkisin haluaa ostaa jotain.