https://yliteippaus.fi/

Felicia & Pickup

jaris

Sisäänajettu
Liittynyt
23.12.2013
Avataas näillekkin malleille oma aihe :)
Minulla on ollut pari farkkua(1,3 ja 1,6 bensa) sekä Pickup (1,9 diesel) ja voisin väittää, ettei juurikaan edullisempia paikasta toiseen liikuttimia ole.
Yksinkertaista koeteltua tekniikkaa, eikä mitään turhia sähkövempaimia sekä lähes ilmaiset kulutusosat. Ajoltaan varsin hyviä ja luotettavia.Nyttemmin alkavat olemaan vanhoja, joten ruoste alkaa vaivaamaan(yhä enemmän), mutta hinnat taitavat olla nousemaan päin.




 
juu hyviä peruslaitteita ovat .
Itsellä oli aikanaan viisiovisia HB malleja , ensin 1,3L ja sitten ostin esittelyauton 1,6l koneella , oli muistaakseni 98 malli (en muista ihan varmaksi)
Ja ainoat sähkövarusteet taisi olla penkinlämmittimet =)
 
Ja vielä slaavilaisuutta mukana muotoilussa... no, ken kilometrikorvauksista nauttii, näillä laitteilla jopa tienaa.
 
Kotona oli ekaa revisiota olevia Felicioita koeajossa (isä oli tuolloin autotehtaalla tuotekehityspuolella), lyhytperäinen malli ja perinteikäs 1,3-litrainen lohko.

Silloin kun Valmet Automotive kehitteli Eurosamaraa, VW-ryhmä laittoi kunnolla rahaa haisemaan Škodaan. Felicia oli ensimmäinen tämän käsittelyn saanut ja siinä näkyi jälki jo hyvin.

Felicia verrattuna Eurosamaraan (joka oli vain faceliftattu Samara):

- Felicia tilavampi, etenkin takamatkustajille
- Tavaratila käytettävämpi, matalampi nostokorkeus ja kahdessa osassa kääntyvä penkki
- Sisustus modernimpi ja matalampi äänitaso
- Samarassa modernimpi ja tehokkaampi moottori, joskin Felicia 1,6-koneellaan pystyy jo kilpailemaan hyvin
 
juu tuo 1,3 työntötanko kone oli ärsyttävä rapisija ,ja kulki kovaan vastatuuleen isolla kuormalla 140kmh =D
1,6 olikin sitten jo tehokaan oloinen tuohon koppaan ja pirun kiva kone muutenkin ,alhaalta vääntävä jne
kulutus 8 paikkeilla ? siis sekapyörityksessä . Toki oli jonkun vanhan 2 kopan golfin kone , mutta hyvä silti =)
Ja edukas , muistaakseni alle 1000 km ajetun yksilön sain 80 th markalla (13600e) , siis tuo 1,6litrainen
 
Tuo sininen oli GLX- malli jossa oli todellahyvät plyysipenkit ja tietenkin sävylasit tuon harvinaiseksi jäädyn värin lisäksi(myös sumuvalot, keskuslukitus, sähköpeilit lämmityksellä), mutta facelift- malleissa tais olla lähes  kaikissa nuo LX-mallin paskat penkit ? vai ostivatko kaikki nuukuuksissaan perusmalleja ilman lisävarusteita ? Sävylasitkin harvinaisia, 1.6L sekä diesel tais olla aina ohjaustehostimella, lisävarusteena ainakin uudemmissa jopa ilmastointi, oi sitä herkkujen määrää..... :D
 
Makkis sanoi:
Ja vielä slaavilaisuutta mukana muotoilussa... no, ken kilometrikorvauksista nauttii, näillä laitteilla jopa tienaa.

Pakko täsmentää sen verran, että Felician perusta, Faforit, oli Bertonen muotoilema. Saman aikakauden tuotos kn esim Citroen BX. Itsen asiassa niissä on aika paljon yhtenevää.
 
Favorit oli omana aikanaan kohtalaisen tyylikäs. Felician aikana kokonaisuus alkoi olla vanhentunut.

Millaisia kilometrimääriä näillä on ajettu? Työtoveri ajoi diesel-Felicialla 360 000 km ennen eläkkeelle jääntiään ja ajaa ilmeisesti vähäisissä määrin edelleenkin. Muistaakseni osti tuon aikanaan uutena.
 
Japoff sanoi:
juu tuo 1,3 työntötanko kone oli ärsyttävä rapisija ,ja kulki kovaan vastatuuleen isolla kuormalla 140kmh =D

Ja tuostakin sai A-ryhmäläisenä noin 115 hummaa ja KitCar-paketilla lähes 150!