https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Euroopan vs. Pohjois-Amerikan markkinoilla myytävien autojen alustojen erot?

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Olen joskus joidenkin autotestien ja aiheeseen liittyvien kommenttien pohjalta miettinyt, mitkä ovat yleisellä tasolla puhuttaessa Euroopassa myytävien ja vastaavien Pohjois-Amerikassa myytävien autojen alustojen erot? Monesti lehdissä puhutuaan, että jonkun tietyn auton alusta laitettiin uuteen uskoon Eurooppaa varten jne. Onko siis esim. joku BMW 3-sarjan tai Focuksen Pohjois-Amerikan versio ihan "lulla", vai miten nuo eroavat? Tai miten esim. Mustangin tms. Euroopan ja Amerikan mallit eroavat ajettavuudeltaan?

Toki myös joillekin Aasiaan markkinoille tai kehittyville alueille autojen alustat viritetään paikallisia olosuhteita tai makutottumuksia myötäileväksi, mutta lähinnä mietinkin (silkasta uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta) tuota Pohjois-Amerikan tilannetta. Kokemuksia kenelläkään?
 
Itse olen ajellut monella autolla rapakon takana ja kyllä ne todella erittäin mukavuuspainotteiseksi on alustaltaan rakennettu. Vaikea sanoa, miten joku yksittäinen malli eroaa Euroopassa myytävästä sisaruksestaan, kun en ole riittävän "samanlaisia" yksilöitä siellä ja täällä ajanut, mutta ainakin Toyota Rav4:llä ja jollain muistaakseni Mercuryn brändillä ollutta edelliskorista Mondeota olen ajellut siellä ja täällä.

Yleisellä tasolla alustat ovat selvästi pehmeämpiä ja kallistuksenvaimennus hennompi. Ja rengasprofiilit tyypillisesti erittäin korkeita.

Syyn ymmärtää helposti, kun katselee sikäläisiä teitä. Vajaan parinkymmenen osavaltion kokemuksella niiden pinnan tasaisuus ja karheus vaihtelee kohtuullisen ja karmean välillä, erityisenä piirteenä ovat äänekkäät ja tiuhasaumaiset betonitiet. Kyllä tuolla tulisi äitiä ikävä euroalustaisella autolla, jos pitäisi pitkää matkaa taittaa...
 
Subaru Outback, ainakin kaksi edellistä sukupolvea; jenkkiversiossa 1-2" lisää maavaraa ja takaa puuttuu tasonsäätöiskarit. Ja kummassakin versiossa jenkkialustan kanssa on ongelmia. Jos kiinnostaa niin 2004-2009 mallin viat haulla "outback ghostwalk problems" ja 2009-2014 "outback shaker shimmy problem". Kumpaakaan ominaisuutta ei löydy JPN suunnitellusta alustasta joka on muilla paitsi US & CA markkinoilla. Eli hyvä, toimiva, piti jostain syystä pilata korottamalla ja vaihtamalla puslia yms.
 
pokkus sanoi:
BMW:t taitaa lähes kaikki olla samasta muotista tehty kummallakin mantereella eli eroja ei juuri ole. Etenkin kun suuri osa edelleen valmistetaan Saksassa. BMW:n Jenkeissä valmistetut mallit voivat olla toinen juttu.

Ainakin varaosanumeroiden perusteella BMW:n alustan komponenteissa ei tosiaan noissa juuri ole eroja. Tietty jotain eroja löytyy autoista lainsäädännön / päästömääräysten ym. takia kuten esim. turvalaitteiden osalta. Sitten on vielä erikseen nuo official vehiclet (esim. poliisikäyttöön), mutta eivät taida varsinaisesti jenkkimarkkinoille vaikuttaa ;D

Volvossa muistaakseni oli ainakin joissakin malleissa jotain erilaisia osia alustassa jenkkimarkkinoille.
 
Ironic32 sanoi:
Volvossa muistaakseni oli ainakin joissakin malleissa jotain erilaisia osia alustassa jenkkimarkkinoille.

Olen kokeillut tuollaista jenkkimarkkinoille tarkoitettua XC70:ä. Vastaavaa euroversiota en ole kokenut, mutta tuo jenkkiversio oli niin lulla, että tuskin sellainen täälläpäin kaupaksi menisi. Ja oma suora vertailukohtani sentään oli kaasuneste-Sitikka.

 
Ironic32 sanoi:
Ainakin varaosanumeroiden perusteella BMW:n alustan komponenteissa ei tosiaan noissa juuri ole eroja. Tietty jotain eroja löytyy autoista lainsäädännön / päästömääräysten ym. takia kuten esim. turvalaitteiden osalta. Sitten on vielä erikseen nuo official vehiclet (esim. poliisikäyttöön), mutta eivät taida varsinaisesti jenkkimarkkinoille vaikuttaa ;D

Volvossa muistaakseni oli ainakin joissakin malleissa jotain erilaisia osia alustassa jenkkimarkkinoille.

Ne Bemut mitkään tehdään USAssa, tulee myös muille markkinoille. Esim X5 on sellainen että kasataan täällä ja toimitetaan Eurooppaan.

Joskus kuullut puhuttavan, että jenkeissä on eri vaatimus että kuinka matala auto saisi olla mutta tämä on puhdasta mutuilua ja en tiedä pitääkö enää paikkaansa sillä esim edelliseen E90een sai täällä ihan saman sporttialustan tehtaalta tilattua kuin Euroopassakin.

Sitten taas puhtaasti jenkkimarkkinoilla olevat auto ovat melkoisia heilureita. Mutkassa ajat monttuun, niin perä vatkaa sellaista ympyrää että ei voi ku hymyillä :)