https://yliteippaus.fi/

Etuveto vs. takaveto

M

Makkis

Vieras
Täällä ei näköjään tälle väännölle aluetta ollutkaan.

Katsokaas nyt tuokin video millainen vempula etuveto on:


 
Onhan tämä RS Ocun etuveto aika surkea. Talvella voimasta ei ollut mitään hyötyä, ja sadepäivinä on sama homma edessä. Meidän "lahna" A3 sedan 1.8 TFSI quattro menee noilla keleillä ihan eri malliin kuin RS. Tasaisen huomaamatta nopeus on sakkolukemissa. Toki kuivalla kelillä RS näyttää kyntensä. Jotenkin RS:n kanssa on ikävä tehokasta takavetobemaria (335iA), tai oikeaa quattroa (torsen tai kruunu).
 
Markku J sanoi:
Onhan tämä RS Ocun etuveto aika surkea. Talvella voimasta ei ollut mitään hyötyä, ja sadepäivinä on sama homma edessä. Meidän "lahna" A3 sedan 1.8 TFSI quattro menee noilla keleillä ihan eri malliin kuin RS. Tasaisen huomaamatta nopeus on sakkolukemissa. Toki kuivalla kelillä RS näyttää kyntensä. Jotenkin RS:n kanssa on ikävä tehokasta takavetobemaria (335iA), tai oikeaa quattroa (torsen tai kruunu).

Tai sitten pitää tilata uusi Scout isommalla dieselillä, kunhan nuo tulevat tilattavaksi.  ;)
 
Oon kanssa sitä mieltä auto menee piloille kun siitä otetaan kardaani pois.

Rimpuillaan nyt tuolla Skodalla kun parempaan ei ole resursseja.
 
JiiJii71 sanoi:
Oon kanssa sitä mieltä auto menee piloille kun siitä otetaan kardaani pois.

Rimpuillaan nyt tuolla Skodalla kun parempaan ei ole resursseja.

Mihin sitä pirun pitkää ja raskasta kardaania tarvitaan?
 
Pakko on myöntää että ajan etuvedolla ns. pakosta. Pidän takavetoisen ajettavuutta kaikissa keleissä parempana mutta tämmöisen tavis-työntekijän lompakonpaksuus luokassa ei takaveto ole vaihtoehto. Valitettavasti.
Tokihan etuvedolla toimeen tulee ja neliveto on kuulemma yliveto mutta itse pidän takavedosta. Takaveto hydraulisella ohjaustehostimella, se olisi mukava ajaa. Ei vaan oikein löydy uutta perheautoa n.30 Ke hintaluokassa jossa tuo toteutuisi.
 
Minulla ei ole noin kriittistä suhtautumista eri vetotapoihin. Olen ajanut kilpaa etuvedoilla ja soralla/lumella etuvedolla ajetaan nopeampia pätkäaikoja kuin vastaavalla takavedolla. Etuvedossa veto on aina etenevään suuntaan, kun taas takavedossa hukataan eteenpäin vievää voimaa sortokulmaan. Toisaalta tällä hetkellä ajan kilpaa pääosin takavetoisilla ja onhan niissä tietynlainen ekstramauste, vaikka huonosti pitävällä alustalla eteneminen on usein etuvetoa hitaanpaa.

Asfaltilla takaveto on kuitenkin aavistuksen etevämpi, koska tarkoituksena ei ole päästää autoa luisuun ja kaasulla on mahdollisuus säätää ajolinjaa, jotta sihti apeksiin säilyy.

Nelivedolla en ole koskaan kilpaa ajanut, mutta siviiliautoon en helpolla muuta vetotapaa huoli.
 
Himmeli sanoi:
Pakko on myöntää että ajan etuvedolla ns. pakosta. Pidän takavetoisen ajettavuutta kaikissa keleissä parempana mutta tämmöisen tavis-työntekijän lompakonpaksuus luokassa ei takaveto ole vaihtoehto. Valitettavasti.
Tokihan etuvedolla toimeen tulee ja neliveto on kuulemma yliveto mutta itse pidän takavedosta. Takaveto hydraulisella ohjaustehostimella, se olisi mukava ajaa. Ei vaan oikein löydy uutta perheautoa n.30 Ke hintaluokassa jossa tuo toteutuisi.


Hydraulisella tehostuksella olevaa uutta takavetoa on tosiaan aika vaikea löytää jopa 40-50.000 euron hintaluokassa. Ainakin jos auto on BMW tai mese. Niissä kaikissa on täysin sähköinen tehostin.
 
Skula sanoi:
Mihin sitä pirun pitkää ja raskasta kardaania tarvitaan?
Oikea takaveto missä moottori on siellä missä sen kuuluukin olla eli etuvalojen välittömässä läheisyydessä tarvitsee kardaania mikä on paksu ja raskas ;)
 
LuppaKorva sanoi:
Oikea takaveto missä moottori on siellä missä sen kuuluukin olla eli etuvalojen välittömässä läheisyydessä tarvitsee kardaania mikä on paksu ja raskas ;)

Onhan tuo nyt idiotismiä viedä moottori helvatin kauas pyöristä joilla teho viedään tiehen.  :eek:
 
Moniko tehokkaan etuvedon dissaaja on testannut ajaa sellaisella versiolla jossa kummatkin pyörät vetää eli sellaisella jossa on kunnon mekaaninenlukko?
Ihan erilailla käyttäytyminen kuin sähköisellä tai ilman lukkoa olevassa.


Itse omistan etuvedon ja takavedon. Ihan sama kummasta päästä voima välittyy. Toisella tulee leikittyä enemmän ja toisella vähemmän.
 
Skula sanoi:
Onhan tuo nyt idiotismiä viedä moottori helvatin kauas pyöristä joilla teho viedään tiehen.  :eek:

Skulan tapauksessa kyse lienee kuitenkin takapyörillä vetävästä kulkineesta...
 
Kennedy sanoi:
Moniko tehokkaan etuvedon dissaaja on testannut ajaa sellaisella versiolla jossa kummatkin pyörät vetää eli sellaisella jossa on kunnon mekaaninenlukko?

Aivan! Kisa-autoilla on makea paiskata etuvetoinen vasurilla luistoon, kääntää renkaat menosuuntaan ja antaa hanaa.
 
Takavetoon voi laittaa taakse leveämmät renkaat, näytää paremmalta :) jos taas etuvetoon laittaisi leveämmät vetäviin pyöriin olisihan se aika koomisen näköinen ;D
 
fourvalve sanoi:
Takavetoon voi laittaa taakse leveämmät renkaat, näytää paremmalta :) jos taas etuvetoon laittaisi leveämmät vetäviin pyöriin olisihan se aika koomisen näköinen ;D

pöh

woken_utan_front.jpg

moholmsstrippen2010.jpg
 
No automiehet! Onko autoa jossa takamoottori ja etuveto? Onhan niitä..?
 
Aika: 17.1.2015 klo 9:12
Sää: +2 astetta
Paikka: Pellonpään Pakkotyöleirin yksityistie, Leppävirta, Timolan kylä
Yleiset olosuhteet: Tiellä noin 5 cm tamppaatunutta lunta ja tietä lingottu tähän astinen talvi. Lämmin ilma sulattanut tietä siten että paikkapaikoin pinnassa 1-2 cm sohjoa, paikkapaikoin veden kirkastamaa jäätä.
Tapahtuma: Tiessä on jyrkähkö nousu, hyvin vaikea arvioida asteissa mutta en missään nimessä lukisi pahaksi paikaksi. Nousun pituus on noin 100 metriä josta ensimmäinen 50 metriä on hyvin loivaa ja tässä kohden oli tuota sohjoa ja loput 50 metriä sen verran jyrkkää että näissä oloissa sitä pitää hiekottaa mutta vain nelivetomies pysähtyisi siihen paikkaan. vaatii näissä olosuhteissa lievän vauhdinkelaamisen tuolta loivalta osuudelta näissä olosuhteissa mutta koska loivaa osaa edeltää jyrkkä kaarre ja jyrkempi osuus päätyy jyrkkään karteeseen, ei tuohon kummoista vauhtia edes voi kelata.

Lähdin siis aamulla Gen3. Räsällä asioille ja nousu oli edessä. Jo tuolla loivalla osuudella oli pakko kytkeä luistonesto pois kun ei olisi mennyt edes sitä. Meno tyssäsi jyrkemmän osuuden kohtaan noin 10 metriä. Ilman draamaa valutellen takaisin loivan osuuden alkuun. Uusi yritys alustapitäen ilman luistonestoa, tuolla sohjossa ei vaan kyvykkyys riitä vauhdin kelaamiseen lainkaan mutta 5 metriä pidemmälle. Taas valutus takaisin, luistonesto takaisin päälle ja yritys sen kera, ei noussu enää jyrkemää osuutta kuin muutaman metrin. Kolmas yritys taas ilman luistonestoa ja nyt jo 20 metrin korkeuteen nousi jäistä jyrkempää kohtaa. Alla 1,5 talvea (noin 15000 km) ajetut Nokian Hakka 8 nastat. Meni hermot. Valutus alas, kääntö naapurin pihaliittymässä ja räsä takaisin katokseen.

Räsän avusteina luistonesto, EDL ja XDS.

Koppasin vaimon museobemarin.  Alla ties kuinka monta talvea ajetut Michelin nastat, leveydeltään samat kuin räsässä. Halkaisijaa 2 tuumaa vähemmän. Lamellit edelleen pehmeät sormituntumalla ja pintaa reilusti yli laina vaatiman minimin, nastakato pyöreä nolla. Avusteena luistonesto ja onkohan näin vanhassa jo joku jarruin toteutettu "lukko"... en tiedä eikä kiinnosta mutta ainakaan mitään rautalukkoa ei ole.

Normiajolla (luistonesto päällä) nousi aivan kivuttomasti, ilman mitään draamaa mäen päälle. Luistoneston valo välkähteli mutta siis mitään puutumisen tai vedon katkeamisen tunnettakaan ei ollut. Meno aivan eleetöntä. Niin eleetöntä, että piti toistaa koe. Nyt ilman luistonestoa. helppoa kuin heinänteko, olisi saanut kelattua tuolta sohjopätkältä vaikka sellaisen vauhdin että kaseikko olisi rytissyt mäen harjan mutkassa.

Palasin vielä hakemaan kotoa lapion jotta mätän hiekkaa rinteeseen palatessa koiranruokasäkin ja tupakin ostosta. Kokeilin sitten pysähtymistä jäiselle pätkälle. No, ei luonnollisesti noussut enkä odottanutkaan. valuttelin sohjopätkän puoliväliin ja jatkoin kaupungille.

palatessa puolisen tuntia myöhemmin naapuri olikin jo levittelemässä hiekkaa. Pysähdyin kaveriksi auttamaan ja oli tullut levittelemään hiekkaa koska vuoden 2013 Mondeo ei nastoilla noussut tuosta ylös. No, leviteltiin hiekat ja jäin katsomaan kun Mondeo nousi kiikun kaakun mäen ylös. Tässä vaiheessa paikalle ehti myös toinen naapuri S80 Volvolla, joka meni Mondeon perässä saman paikan aivan kivuttoman tuntuisesti. Nuohan ovat molemmat etuvetoja. En nyt jaksanut enää lähteä räsällä kokeilemaan olisiko hiekotuksen jälkeen päässyt ulos mutta vaimo lähti sillä äsken kauppaan eikä ole ainakaan palannut vaihtamaan bemariin eli lienee noussut.

Selityksiä?

- onko etuveto vaan aivan paska vetopidoltaan verus takaveto?
- onko uudet renkaat susipaskoja vanhoihin verrattuna (en katsonut S80 renkaita muuta kuin että nastat, mutta niin juuttaan vanha auto että ei ainakaan originaalit, en myöskään tiedä onko noin juuttaan vanhassa Volvossa mitään avustimia)
- onko nimenomaan uudet etuvedot näitä paskoja? En jutellut naapurin kanssa kokeiliko Mondeollaan ilman avustimia?
- toissa talven Alfa vuodelta 2005 (etuveto) nousi tuon täysin eleettömästi, luistonestolla tai ilman
- aiempi räsä gen2 oli aina kusessa samoissa olosuhteissa tuon mäen kanssa
- naapurilla oli ennen Mondeota muutaman vuoden ikäinen Focus, oli samoin kusessa aina

Ja unohdetaan ne nelivedot selityksistä, lapsikin tietää että menee ongelmitta. Aikanaan huollon sijaisautona ollut Scout lähti keskeltä jäistä kohtaa ongelmitta samoissa olosuhteissa mutta pakilla alkoi vaan valumaan tulosuuntaansa (Haldex -mysteeri?)
 
Alustan toteutus. Toisissa pyörä kadottaa pidon heti kun on vähän liukasta, toiset menevät eleettömästi ylös. Pätee oli vetotapa mikä tahansa. Momentinmuunninautomaatti tuntuu myös monesti olevan parempi menemään kuin manuaali tai kaksoiskytkin. Hihnavetoisia en ole kokeillut.

Lähdenkin kokeilemaan miten etuveto taas etenee jäällä.
 
Reilun viikon ollut mahdollisuus vertailla tuota uutta passattia joka siis 1.6tdi dsg etuveto. Vertailuautona MB E 2012 250 diesel automaatti takaveto.

Kaikissa talviolosuhteissa mb on tuntunut mukavemmalta. Lumisohjossa ajamisen vakaus ja pikkuteillä eteneminen on kyllä tästä parista takavetoisen eduksi.
Toki nämä uusina olisi ihan eri hintaluokan autoja, eikä sikäli reilu vertailupari.
Pitkään etuvedoilla ajaneena olen yllättynyt laadukkaan takatuupparin etenemiskyvystä ja vakaudesta.
Eräässä mäessä jäin jumiin passatilla kun ajoin mäkeen liian hiljaa. Taakseni pysähtyi taksibemari ja kun huomasi etten etene, lähti takaani ohi ja täysin ongelmitta kipusi ylös. Vauhdin oton jälkeen pääsin myös perille ja kerrostalon pihassa taksikuski kuittasi että tänään onkin takavetokeli.
 
Pitkään etuvedoilla ajaneena olen yllättynyt laadukkaan takatuupparin etenemiskyvystä ja vakaudesta.
Eräässä mäessä jäin jumiin passatilla kun ajoin mäkeen liian hiljaa. Taakseni pysähtyi taksibemari ja kun huomasi etten etene lähti takaani ohi ja täysin ongelmitta kipusi ylös. Vauhdin oton jälkeen pääsin myös perille ja kerrostalon pihassa taksikuski kuittasi että tänään onkin takavetokeli.

Justiin näin. On minulla ollut myös vuoden 1975 Taunus ja olen ajanut 80-luvun hijaseilla, eli tiedän millainen on toivoton takaveto. Tuntuukin, että massakansa muistaa vaan nuo eivätkä ole edes ajaneet 90-luvun jälkeisillä takavedoilla. (Toki näitä ylipäätään on hemmetin vähän)

Joitain talvia takaperin samassa paikassa mulle muuten kävi ihan sama juttu kuin sinulle. Samaisen mäen alkuosalla oli jumissa naapurin silloin Focus ja meidän vaimo silloisella Rsä Gen kakkosella. Itse tulin paikalle vaimon bemulla ja täysin eleettömästi kiersin pientareen kautta ilman mitään ongelmia jumispedeetuvetojen ohi  ;D

Lisäksi, vain takaveto aiheuttaa tarpeen kaskovakuutukseen koska tunnen että voisin pamauttaa kolarin jossa syy on minun. Eli, ihan normaali liikennevaloista lähtö. Etuveto vaan vimputtaa siinä edessä kaistalta kaistalle etenemättä eteenpäin yhtään, niin meinaa takavedolla aina pukata persauksiimn
 
Makkis sanoi:
Justiin näin. On minulla ollut myös vuoden 1975 Taunus ja olen ajanut 80-luvun hijaseilla, eli tiedän millainen on toivoton takaveto. Tuntuukin, että massakansa muistaa vaan nuo eivätkä ole edes ajaneet 90-luvun jälkeisillä takavedoilla.

2012 mallisella hiacella tullut viimiset kolmevuotta/100tkm työajot ajettua. Hiace ei ikinä kehittynyt ajettavuudeltaan talvikäyttöön sopivaksi...
Ehkä siksikin yllätti että takavetoinenkin voi olla hyvä talviauto. -70 syntyneenä muistissa on takaveto carinat ja corollat. Taunusta en muista ajaneeni ikinä.
 
Tänään taas mietin ku töihin ajoin että on tuo uusi räsä melko onneton sohjokelillä. Aurattu oli tie mutta pehmeää lunta oli pari senttiä, yritti suoralla tiellä monta kertaa tarjota persettä ohi ja piti "ajaa" kokoajan. Minusta -07 rs meni paljon paremmin tämmösissä olosuhteissa. Yhen auton ohitin isommalla tiellä, hyvä kun ohi pääsi. Onneksi ei useampaa autoa tarvinnut tuolla 65km matkalla ohittaa.