Aika: 17.1.2015 klo 9:12
Sää: +2 astetta
Paikka: Pellonpään Pakkotyöleirin yksityistie, Leppävirta, Timolan kylä
Yleiset olosuhteet: Tiellä noin 5 cm tamppaatunutta lunta ja tietä lingottu tähän astinen talvi. Lämmin ilma sulattanut tietä siten että paikkapaikoin pinnassa 1-2 cm sohjoa, paikkapaikoin veden kirkastamaa jäätä.
Tapahtuma: Tiessä on jyrkähkö nousu, hyvin vaikea arvioida asteissa mutta en missään nimessä lukisi pahaksi paikaksi. Nousun pituus on noin 100 metriä josta ensimmäinen 50 metriä on hyvin loivaa ja tässä kohden oli tuota sohjoa ja loput 50 metriä sen verran jyrkkää että näissä oloissa sitä pitää hiekottaa mutta vain nelivetomies pysähtyisi siihen paikkaan. vaatii näissä olosuhteissa lievän vauhdinkelaamisen tuolta loivalta osuudelta näissä olosuhteissa mutta koska loivaa osaa edeltää jyrkkä kaarre ja jyrkempi osuus päätyy jyrkkään karteeseen, ei tuohon kummoista vauhtia edes voi kelata.
Lähdin siis aamulla Gen3. Räsällä asioille ja nousu oli edessä. Jo tuolla loivalla osuudella oli pakko kytkeä luistonesto pois kun ei olisi mennyt edes sitä. Meno tyssäsi jyrkemmän osuuden kohtaan noin 10 metriä. Ilman draamaa valutellen takaisin loivan osuuden alkuun. Uusi yritys alustapitäen ilman luistonestoa, tuolla sohjossa ei vaan kyvykkyys riitä vauhdin kelaamiseen lainkaan mutta 5 metriä pidemmälle. Taas valutus takaisin, luistonesto takaisin päälle ja yritys sen kera, ei noussu enää jyrkemää osuutta kuin muutaman metrin. Kolmas yritys taas ilman luistonestoa ja nyt jo 20 metrin korkeuteen nousi jäistä jyrkempää kohtaa. Alla 1,5 talvea (noin 15000 km) ajetut Nokian Hakka 8 nastat. Meni hermot. Valutus alas, kääntö naapurin pihaliittymässä ja räsä takaisin katokseen.
Räsän avusteina luistonesto, EDL ja XDS.
Koppasin vaimon museobemarin. Alla ties kuinka monta talvea ajetut Michelin nastat, leveydeltään samat kuin räsässä. Halkaisijaa 2 tuumaa vähemmän. Lamellit edelleen pehmeät sormituntumalla ja pintaa reilusti yli laina vaatiman minimin, nastakato pyöreä nolla. Avusteena luistonesto ja onkohan näin vanhassa jo joku jarruin toteutettu "lukko"... en tiedä eikä kiinnosta mutta ainakaan mitään rautalukkoa ei ole.
Normiajolla (luistonesto päällä) nousi aivan kivuttomasti, ilman mitään draamaa mäen päälle. Luistoneston valo välkähteli mutta siis mitään puutumisen tai vedon katkeamisen tunnettakaan ei ollut. Meno aivan eleetöntä. Niin eleetöntä, että piti toistaa koe. Nyt ilman luistonestoa. helppoa kuin heinänteko, olisi saanut kelattua tuolta sohjopätkältä vaikka sellaisen vauhdin että kaseikko olisi rytissyt mäen harjan mutkassa.
Palasin vielä hakemaan kotoa lapion jotta mätän hiekkaa rinteeseen palatessa koiranruokasäkin ja tupakin ostosta. Kokeilin sitten pysähtymistä jäiselle pätkälle. No, ei luonnollisesti noussut enkä odottanutkaan. valuttelin sohjopätkän puoliväliin ja jatkoin kaupungille.
palatessa puolisen tuntia myöhemmin naapuri olikin jo levittelemässä hiekkaa. Pysähdyin kaveriksi auttamaan ja oli tullut levittelemään hiekkaa koska vuoden 2013 Mondeo ei nastoilla noussut tuosta ylös. No, leviteltiin hiekat ja jäin katsomaan kun Mondeo nousi kiikun kaakun mäen ylös. Tässä vaiheessa paikalle ehti myös toinen naapuri S80 Volvolla, joka meni Mondeon perässä saman paikan aivan kivuttoman tuntuisesti. Nuohan ovat molemmat etuvetoja. En nyt jaksanut enää lähteä räsällä kokeilemaan olisiko hiekotuksen jälkeen päässyt ulos mutta vaimo lähti sillä äsken kauppaan eikä ole ainakaan palannut vaihtamaan bemariin eli lienee noussut.
Selityksiä?
- onko etuveto vaan aivan paska vetopidoltaan verus takaveto?
- onko uudet renkaat susipaskoja vanhoihin verrattuna (en katsonut S80 renkaita muuta kuin että nastat, mutta niin juuttaan vanha auto että ei ainakaan originaalit, en myöskään tiedä onko noin juuttaan vanhassa Volvossa mitään avustimia)
- onko nimenomaan uudet etuvedot näitä paskoja? En jutellut naapurin kanssa kokeiliko Mondeollaan ilman avustimia?
- toissa talven Alfa vuodelta 2005 (etuveto) nousi tuon täysin eleettömästi, luistonestolla tai ilman
- aiempi räsä gen2 oli aina kusessa samoissa olosuhteissa tuon mäen kanssa
- naapurilla oli ennen Mondeota muutaman vuoden ikäinen Focus, oli samoin kusessa aina
Ja unohdetaan ne nelivedot selityksistä, lapsikin tietää että menee ongelmitta. Aikanaan huollon sijaisautona ollut Scout lähti keskeltä jäistä kohtaa ongelmitta samoissa olosuhteissa mutta pakilla alkoi vaan valumaan tulosuuntaansa (Haldex -mysteeri?)