https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Etuveto vs. takaveto

Petri M sanoi:
Reilun viikon ollut mahdollisuus vertailla tuota uutta passattia joka siis 1.6tdi dsg etuveto. Vertailuautona MB E 2012 250 diesel automaatti takaveto.

Kaikissa talviolosuhteissa mb on tuntunut mukavemmalta. Lumisohjossa ajamisen vakaus ja pikkuteillä eteneminen on kyllä tästä parista takavetoisen eduksi.
Toki nämä uusina olisi ihan eri hintaluokan autoja, eikä sikäli reilu vertailupari.
Pitkään etuvedoilla ajaneena olen yllättynyt laadukkaan takatuupparin etenemiskyvystä ja vakaudesta.
Eräässä mäessä jäin jumiin passatilla kun ajoin mäkeen liian hiljaa. Taakseni pysähtyi taksibemari ja kun huomasi etten etene, lähti takaani ohi ja täysin ongelmitta kipusi ylös. Vauhdin oton jälkeen pääsin myös perille ja kerrostalon pihassa taksikuski kuittasi että tänään onkin takavetokeli.

100tkm kokemusta juurikin tuollaisesta Mersussa ja itselläni täysin vastakkaiset mielipiteet kyseisestä autosta. Menee kyllä nätisti, kun on hyvä keli, mutta huonossa kelissä aika raskas ajettava ja yleisesti ottaen luistonesto tekee ohittamisen lähes mahdottomaksi, koska katkaisee menon liian nopeasti. Mutta näissä on eroja, esim. Bemari menee paljon vakaammin talven keleissä.
 
Ilmeisesti etelässä on erit ongelmat. Autoilua takana 20 vuotta, josta 18,5 etuvetoisilla. Noita on sitten ollut C-kopan Asconasta Octavia 2 RS:n asti ja kaikkea siltä väliltä, myös pakettiautoa ja matkailuautoa. Viimoiset 6-7 vuotta kitkoilla.

Ainoa auto millä olen jäänyt sohjoon kiinni oli etuvetoinen 7 metrinen matkailuauto. Asconalla ja Fabia RS:llä olen spinnannut, molemmat väistäessä vastustajan virhettä.

Tilannenopeus vaikuttaa ongelmiin eniten. Liikkeellelähdöissä ja ylämäissä jne yleensä jostain löytyy ura missä on pitoa paremmin. Kytkimellä voi pidon rajoilla myös vähän ratsastaa.

Toki autoissa ja renkaissa on eroa ja Makkiksen kuvaamiin extreme tilanteisiin näillä teillä ei juuri törmää. Täällä kun kaikki on suolattu sen verran tehokkaasti.

Nyt nelikolla ajaneena en siitä enää luovu. Mutta kyllä etuvedollakin ainakin etelässä pärjää normaalisti ihan hienosti. Varmaan takavedolla ihan yhtä hyvin.

//Juha
 
Karvis sanoi:
Ja takamoottorinen ;)
Jep jep. Tuolla takamoottori takaveto kombinaatiolla selviä melko pahoistakin paikoista. Tullut kuplalla jonkin verran nuorempana ajeltua. Eteneminen loppuu siihen kun ei enää renkaat osu maahan.
 
Twin carburetor

Näin se olikin ja konekin oli 1.8 litrainen, piti ihan tarkastaa kaiken tietävältä guuggelilta. Eli tuplakaasarit, ei tuplanokat.

Ukin 1.3 kulimarina (deluxe) oli semmoinen hirveän vihreä joskin Coupe kori sinänsä oli ihan okei. Tuo TC oli sitten jo hieno, metallinsininen ja musta vinyylikatto.
 
Itsellä olleet melkein kaikki autot etuvetoja, paitsi Evo oli nelikko.
Takavetoista autoa en ikinä omistanut, mitä nyt joskus kavereiden takapotkuilla ajellut, eli aika vähän kokemusta takavedoista. Crossi mönkijöillä tullut taas enemmänkin ajeltua ettei takaveto nyt ihan outo ole itselle  ;D. Jossain vaiheessa olisi kyllä hauska omistaa joku takavetoinen menopeli ja olisi se näillä keleillä hauskempikin. Todella suppea on vain takavetoisten autojen tarjonta, saisi kumminkin olla tehokas, sporttinen ja semmoinen mihin mahtuu perhe kyytiin. Räsän hinnalla ei taida muuta oikein olla tarjolla kuin vanhempia bemareita tai mesejä.  :rolleyes:
 
Kyllä sillä alustan toteutuksella on tosiaan eroa ja kyllä nimenomaan etenemiskyvyltään Räsä on yksi surkeimmista, niin oli Gen 2 ja niin on Gen 3. Keskiviikkona tulee sijaisautoksi uusi Golffi, keliolosuhteet ei toki vastaa vaan pakkasta pitäisi olla se -30 eli pidon kanssa ei sinänsä ongelmaa.

Meillä on pihasta tielle pikkuinen nousu ja muistan kolme takavetoa mitkä tuossakin on ollut ongelmissa. Räsä Gen 2, Räsä Gen 3 ja firman Transporter T5. Transporterista tulee mieleen kun meillä oli firmalla aikoinaan tuo T5 sillä viitoskoneella, se oli kaikinpuolin hemmetin hyvä ajaa eikä sen kanssa ollut kusessa koskaan eikä missään. Oli siis pitkä myös. Melu toki oli melkoinen mutta ajettavuudesta ei moitteen sijaa. Tämä T5 taas jää jumiin tuohon meidän pihasta nousuun talvella. Pitää muistaa ajaa nokka edellä, pakilla toki nousee kivuttomasti. Ylipäätään tuo T5 on huonompi ajaa kuin mitä oli T4. Pitkiä siis molemmat,

Itsellä on ollut monenmoisia etuvetoja ja takavetoja ja tosiaan nämä vaginat on ainoita missä pitää käyttää nkyisin hieman järkeä mihin ajaa ja miten. Takavetoja on ollut nykyaikaan (en muista noita autoilun alkuvuosien Mazda Savannoja sun muita Taunuksia niin tarkkaan) pääosin Bemareita ja koskaan ei minkään kanssa mitään huolia. Pohjansa varaan sekin toki jää. Matalan maavaran ja akselivälin pituuden vuoksi E61:n kanssa joskus meni työntöhommiksi kun killui tosiaan pohjansa varassa kun oppi jotenkin luottamaan että mihin vaan pöperöön tämä kärsii tuikata. Etuveto tosin usein tulee pakilla pois minne se nokka edellä on mennyt ja tämä nyrkkisääntö pitääkin näköjeen muistaa nykyvagien kanssa, onneksi niillä ei pitkälle nokka edellä pääse  ;D

Syytän kyllä tästäkin kustannussäästöjä.

On myös loistavia etuvetoja ajettavuudeltaan. Joilla ei myöskään joudu kuseen. Yksi tällainen tuore muisto jäi tuosta Alfasta. Alkaa kyrsimään kun möin, tosin sitten vaan kaivaa muistot (nyt kun pakkanen kiristyy) miten hemmetin kylmä se oli niin ei enää kyrsi ainakaan niin paljon. Alfa (156) oli todella hyvä ajaa kesät talvet enkä muista että koskaan olisi millään tavalla ottanut pattiin kun vetokykyä ei vaan ole. Kylmyyden lisäksi Alfassa otti pattiin oikeastaan ei mikään, ok, kääntösäde oli jotain hillitöntä ja U-käännös ei onnistune edes futiskentällä, mutta tuo oli aika pieni murhe.
 
Lahdessa kanttasin tänään rampilta kohti Jyväskylää. Pöpperöisellä rampilla madeltiin edellä E60 520d (pakoputkesta päätellen) ja allekirjoittanut RS:llä perässä. Pöpperölumelta bemukuski oikaisi nilkkansa ja tein itse samoin. Rampilla tuli hetkessä eroa satakunta metriä, bemu kiihtyi eleettömästi moottoritie nopeuteen, RS vilkutteli oranssia valoa mittaristossa ja kiihdytyskaista riitti juuri ja juuri säädyllisen motarinopeuden kelaamiseen. Voi hitsi, kun tällein talvella on ikävä F20:stä bemua!
 
JiiJii71 sanoi:
Lahdessa kanttasin tänään rampilta kohti Jyväskylää. Pöpperöisellä rampilla madeltiin edellä E60 520d (pakoputkesta päätellen) ja allekirjoittanut RS:llä perässä. Pöpperölumelta bemukuski oikaisi nilkkansa ja tein itse samoin. Rampilla tuli hetkessä eroa satakunta metriä, bemu kiihtyi eleettömästi moottoritie nopeuteen, RS vilkutteli oranssia valoa mittaristossa ja kiihdytyskaista riitti juuri ja juuri säädyllisen motarinopeuden kelaamiseen. Voi hitsi, kun tällein talvella on ikävä F20:stä bemua!

Ettei vain ollut xdrive?
 
Toissa viikon loppuna kävin koeajamassa BMW 318dA:n. Tuolla ei kyllä lumipöperössä päässyt kiihtymään kelvollisesti kuin kuski. Oma etuveto kelasi vauhtia huomattavasti nopeammin samalla tieosuudella. Molemmissa kitkarenkaat alla.
Muuten tuo Bemu kyllä eteni mallikkaasti ja vanhakantainen ajatusmaailmani, "eihän takavedoilla pääse mihinkään", vaihtui selkeästi positiivisempaan suuntaan. On ne ajat takaveto-Taunuksesta vissiin hieman muuttuneet, etenemisenkin suhteen ;)
 
skt1 sanoi:
Toissa viikon loppuna kävin koeajamassa BMW 318dA:n. Tuolla ei kyllä lumipöperössä päässyt kiihtymään kelvollisesti kuin kuski. Oma etuveto kelasi vauhtia huomattavasti nopeammin samalla tieosuudella. Molemmissa kitkarenkaat alla.
Muuten tuo Bemu kyllä eteni mallikkaasti ja vanhakantainen ajatusmaailmani, "eihän takavedoilla pääse mihinkään", vaihtui selkeästi positiivisempaan suuntaan. On ne ajat takaveto-Taunuksesta vissiin hieman muuttuneet, etenemisenkin suhteen ;)

Autoissa on eroja, kuulemma bemuissakin. 1- ja 3-sarjojen takatuupparit ovat paskempia etenemään talvella ja juttujen (miksei faktojenkin) valossa 5-sarjan takavedolla ei taas ole juuri mitään ongelmia missään talviolosuhteissa, oli se sitten ihan uusi tai joku vanhempi malli. 5-sarjan luistonesto ja alustantoiminta on kuulemma viritetty paremmaksi, siksi ne pieksee takavetoinakin pienemmät mallit. Siis jos puhutaan talviolosuhteista. Toki kesäkelillä ja radalla joku 1-sarjalainen on melko namu.
 
1- ja 3-sarjojen takatuupparit ovat paskempia etenemään talvella

Ykköstä mulla ei ole koskaan ollut talvista koeajoa enempää (ja kerran oli huollon sijaisautona) mutta kolmosia useampiakin. En muista mitään ongelmaa ykkösen saati kolmosen kanssa etenemisessä tai suuntavakavuudessa. Kolmonen on helppo pilata liian leveillä ja matalilla (teinithyning) renkailla ja niin varmaan ykkönenkin. viitosta ei saa oikein pilalle niilläkään.
 
Ykkösen, kolmosen tai vitosen valmistus ei niin hirveän paljon poikkea hinnaltaan toisistaan, niin onhan se hyvä, että sillä lisärahalla saa myös jotain lisää. Vaikka sitten talvisissa ääriolosuhteissa paremmin toimivan alustan.
 
Children of the damned sanoi:
Autoissa on eroja, kuulemma bemuissakin. 1- ja 3-sarjojen takatuupparit ovat paskempia etenemään talvella ja juttujen (miksei faktojenkin) valossa 5-sarjan takavedolla ei taas ole juuri mitään ongelmia missään talviolosuhteissa, oli se sitten ihan uusi tai joku vanhempi malli. 5-sarjan luistonesto ja alustantoiminta on kuulemma viritetty paremmaksi, siksi ne pieksee takavetoinakin pienemmät mallit. Siis jos puhutaan talviolosuhteista. Toki kesäkelillä ja radalla joku 1-sarjalainen on melko namu.
Nyt meni aika legendaksi... ;)
 
Makkis sanoi:
En muista mitään ongelmaa ykkösen saati kolmosen kanssa etenemisessä tai suuntavakavuudessa. Kolmonen on helppo pilata liian leveillä ja matalilla (teinithyning) renkailla ja niin varmaan ykkönenkin.

Mulla on varmaan tarkoittamasi renkaat ja täytyy kokemuksesta olla erimieltä tästä. Ainakin E9X on kunnon alustalla hyvin tunnoton leveälle ja matalalle renkaalle, sekarengastuksellakin. Ainut mikä sen pilaa on run flatit.

Mutta otsikkoon liittyen täytyy todeta että omat silmät nykyaikaisen takavedon hyvyyteen avautuivat vasta kun itse kokeili. Edellä on hyvin näitä etuja etuvetoon verrattuna jo kerrottu joten ei tarvi niitä kerrata.
 
Makkis sanoi:
Kolmonen on helppo pilata liian leveillä ja matalilla (teinithyning) renkailla ja niin varmaan ykkönenkin. viitosta ei saa oikein pilalle niilläkään.

Pitää kysyä nimimerkiltä Makkis, että voisitko avata hieman teinithyning rengas määritelmän? Onko rekisteriotteessa ilmoitettavat rengaskoot teinithyning renkaita? Itsellä koon vaihtuessa isommaksi auto muuttui hiljaisemmaksi, mukavemmaksi ja taloudellisemmaksi. Isoin syy tähän oli run flat renkaiden vaihtuminen tavallisiksi. Toinen merkittävä syy oli vanteiden/renkaiden kokonaispainon pienentyminen. BMW:n alkuperäisvanteet painavat aika paljon.

F11 bemussa vakioalusta ja 20-tuumaiset vanteet eivät toimineet. 3-sarjalainen m-sport toimi taas hyvin samoilla renkailla. E46:ssa renkaiden piti olla juuri oikeat ja kulmat piti olla kunnossa muuten oli todella uraherkkä. E36:ssa tätä ongelmaa ei ollut.

 
120d:tä tuli koeajettua muutama vuosi sitten. Oli liukas keli. Ilman luistonestoa oli koko ajan ohjaamo täynnä käsiä. Ei kyllä "my cup of tea".
 
Mä kans ajelin viime talvena yhden illan tuommoisella edelliskoppaisella 120d manuaalilla, oli M sport alustalla yks hilppeillä, hieno peli. Autohan sinänsä oli oikein hyvä ajettava ja kiva sladitella. Mutta kun ajoi pikkaisen jäistä nelikaistaista valtatietä niin tuolla ei meinannut päästä jengistä ohi kun kutosella kiihdytettäessä luistonesto vain välkytti mittaristossa ja vauhtia ei meinannut kelata. Piti oikein tarkistaa renkaat ja alla oli pakasta vedetyt Nokian nastat. Ei oikein vakuuttanut.
 
Edellisellä F20:llä piti talvella asettaa auto ohituksiin lähtiessä ohitusmoodiin: luistonesto sallivampaan asentoon ja ajoelämyskatkaisija sport-asentoon. Ohitukset sujuivat sitten liukkaalla pienessä sievässä luistossa ja tarpeeksi ripeästi.

Muistan kun liikennevaloissa liukkailla sattui kerran viereen Honda CR-V. Kuulosti olevan nastarenkaat alla. Luulin autoa nelivetoiseksi. Ajattelin valojen vaihduttua tehdä omalta osaltani ripeän lähdön, etten jää toisten jalkoihin pyörimään kitkarenkaisella takavetoisella. Valojen vaihduttua Hondamies jäikin ruopimaan lähtökuoppiin ja löytyi taustapeilistä. Olikin etuvetoinen!
 
-V- sanoi:
Nyt meni aika legendaksi... ;)

No näin monet väittää ja yleensä ne on niitä, joilla itsellä on 5-sarjalainen tai vielä kalliimpi malli. Ainakin nämä uudet mallit etenkin on sellaisia, joista moni sanoo, että 1- ja 3-sarja on ihan sysipaskoja etenemään talvella, mutta 5-sarja on ihan huippu.

5-sarjaa pienemmissä malleissa luistoesto on kuulemma liian holhoava ja epäonnistunut jotenkin muutenkin versus 5-sarja. Siis kun puhutaan takavedosta ja talviolosuhteista. Alustakin on kuulemma paljon parempi 5-sarjassa.

Itse en näistä tiedä, enkä näihin sen kummemmin usko. Se on kuulemma ihan faktaa, että BMW teki ihan tietoisesti joskus joidenkin mallien kohdalla niin, että pienemmät ja halvemmat mallit oli tarkoituksella tehty heikommiksi autoiksi. Tällä saatiin ohjattua kuluttaja joko heti tai ainakin myöhemmin kalliimpien ja yhä vaan paremmin katetta tuottavien mallisarjojen pariin. Tuollaisessa toimintamallissa on kyllä sekin mahdollisuus, että kuluttaja vaihtaa myöhemmin merkkiä.
 
Ei minulle ole nimimerkille E92 selkää rajaa mikä on teinithyyning ja E9x ja uudemmista ei ole omistajatason kokemusta.

E46 minulla oli jossa oli toki tehtaalta jotkut 195/16 tjsp. kesärenkaat joilla ajoin ehkä viikon kun kävin hankkimassa muistaakseni 225/17 renkaat aluineen, siis tarvikealut. Muuttui aivan kamalaksi uratutkaksi MUTTA renkaina olikin GY F1 Eagle joka on erittäin jyrkkäolkainen. Kärsin noita ja parin kesän jälkeen hankin samankokoiset Contin SP2 kumit jotka taas ovat varsin pyöreäolkaiset ja niillä meni kuin juna. Eli, hivenen järkeä renkaan hankinnassa ja kokemuksia kannattaa kysellä.

talvirenkaina oli tässä koko minun omistamisen ajan 195/16 Nokian nastat, mitähän hakkoja numeroltaan silloin lie? En muista. Ajettavuudeltaan oli suvereenesti paras minulla koskaan olleista autoista, siis talviominaisuuksilla. Meni kuin juna läpi vaikka puolen metrin sohjovallien ja perse, selkä, kädet ja aivot tunsi koko ajan missä mennään. Ok, se luistoneston valo toki välkkyi, mutta mitä sitten? Esteettinen haitta. Pystyi nimittäin pitämään maallikon silmin aivan "järjettömiä" vauhteja aivan "hirveissä" olosuhteissa, jopa niin paljon että kerron minulle huikkasi takapenkillä istunut kokenut kuljettaja että nyt pelottaa, anna hän ajaa. vedin seuraavalla pysäkille, vaihdettiin kuski, hetken ajon jälkeen nopeudet oli hänelläkin aivan sama kaliiberia itseni kanssa (oli kiire) ja sanoi, okei, ei pelota enää, jos haluat takaisin ajamaan, tule vaan. No, annoin hänen toki sitten ajaa määränpäähän  saakka koska oli oikeasti kiire ja kuskin vaihtokin olisi syönyt aikaa.

Mainittakoon että em. tapauksen jälkeen vaihtoi Vectransa Bemariin  ;D

E36 oli minulla vain harrasteautona ja ostin siis käytettynä. Alla oli 225/16 kumit, tosin pinnaltaan aika lopussa (tosin ei sakoilla) en nyt merkkiä muista. Ei meinannut pysyä tiellä edes 50 km/h vauhdeissa kuin pomppi jokaisesta urasta sinne tänne. Tarkastutin auraukset ja ne oli ihan ok. Koska renkaat piti jokatapauksessa uusia, laitoin 205/16 GY "joku muu kuin F1" renkaat joissa oli pyöreä olka. Meni kuin juna tuon jälkeen. Tällä en talvisin ajanutkaan eli en osaa antaa kommenttia. Mulla oli vain siirtorenkaina jotkut euroopan kitkat jotka oli aika pliukkaat ja 15" peltivanteilla. Oliskohan merkki olli joku Alpina tjsp. Yksi kamalimpia minulla koskaan olleista talviautoista tuo olisi ollutkin, tai ainakin pelottavin.
 
Children of the damned sanoi:
moni sanoo, että 1- ja 3-sarja on ihan sysipaskoja etenemään talvella

Kun  tuossa avatarissasi on 3-sarjalainen, niin ilmeisesti sinulla kuitekin on myös omakohtaista kokemusta sen talviajo-ominaisuuksista? Mitä miltä itse olet?