https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Eturenkaista(?) vinkunaa ajaessa

D

dislokaatio

Vieras
Eli minulla on tuommoinen -96 vuoden Volvo 440. Olen nyt muutaman päivän ajan huomannut että jostain päin edestä, todennäköisesti eturenkaiden alueelta kuuluu ajaessa  semmoista "tikittävää" vinkunaa. Tämä tikityksen taajuus nopeutuu mitä isommaksi vauhti kasvaa, alkaa noin 20km/h kohdalla.
Vinkuna ei lopu jarruttaessa, ei vapaalla eikä myöskään ole mitenkään sidonnainen tiettyihin vaihteisiin, vaan ihan joka vaihteella sama homma.
Ääni ei kuulu sisälle ellei ikkunaa pidä auki.

Tänään testasin ajon jälkeen edestä jarrulevyjä, niin kummallakin puolella olivat kuumat. En sitten tiedä onko tämä ihan normaalia vai ei. Takana ei mielestäni ollut niin kuumat kun edestä.

Mielestäni vinkuna lakkaa käännyttäessä vasemmalle tai oikealle, eli tuntuisi että ääni tulee vain suoraan ajaessa.

Mikä voisi olla vikana? Onko kuinka "vaarallinen" asia, koska kummiskin niin vanha auto sekä ensiauto, niin en hirveästi viitsisi alkaa laittamaan auton hinnan verralla korjaukseen, mikäli tällä nyt sen vuoden edes pystyisi ajamaan.

Kiitos jo etukäteen!
 
dislokaatio sanoi:
Tänään testasin ajon jälkeen edestä jarrulevyjä, niin kummallakin puolella olivat kuumat. En sitten tiedä onko tämä ihan normaalia vai ei.

Ei ole normaalia, jos ajon ja kevyen pysähdyksen jälkeen levyt, puhumattakaan vanteista, ovat kuumat. Se on lähes aina merkki siitä että jarrut laahaavat. Kuumeneminen väsyttää myös pyöränlaakereiden voitelun (=kestovoideltu vaseliinilla) ja sitä kautta tuhoaa laakerit, joten laahaus kannattaa pikimmiten korjata. Jarruremppa itsessään on mukavaa kotioloissakin sujuvaa askartelua, jos haluat itse opetella tekemään.

Muuhun ääntelyyn en osaa ottaa kantaa, voihan ne laakerit olla em. syystä johtuen jo hajalla ja ääntelevät.

 
Autohan on etuvetoinen joten vetonivel voisi olla yksi mahdollisuus jos kerran kääntäminen vaikuttaa ääneen. Onhan suojakumit ehjät?
 
Autoilija92 sanoi:
Autohan on etuvetoinen joten vetonivel voisi olla yksi mahdollisuus jos kerran kääntäminen vaikuttaa ääneen. Onhan suojakumit ehjät?

Tätä on helppo testata: menet jonnekin aukealle paikalle. Käännät pyörät ääriasentoon ensin toiseen ja sitten toiseen suuntaan ja ajat vähän matkaa. Pidä etuikkunat auki niin kuulet paremmin. Jos äänessä on eroa siten että jompaankumpaan suuntaan kääntyminen on äänekkäämpää kannattaa sen puolen nivel tarkastaa. Pitää päästä auton alle jollain rampilla. Nivelestä kädellä kiinni ja ravistusta. Väljyyden tuntee kyllä. Samalla näkee ne suojakumit.
 
Markku sanoi:
Tätä on helppo testata: menet jonnekin aukealle paikalle. Käännät pyörät ääriasentoon ensin toiseen ja sitten toiseen suuntaan ja ajat vähän matkaa. Pidä etuikkunat auki niin kuulet paremmin. Jos äänessä on eroa siten että jompaankumpaan suuntaan kääntyminen on äänekkäämpää kannattaa sen puolen nivel tarkastaa. Pitää päästä auton alle jollain rampilla. Nivelestä kädellä kiinni ja ravistusta. Väljyyden tuntee kyllä. Samalla näkee ne suojakumit.

Hei! Auto ei pidä ihmeempiä ääniä käännyttäessä, edes ääriasennossa. Ainoastaan suoraan ajaessa.
 
Mulla oli S40, josta jäi huollossa jarrupaloja vaihdettaessa joku sokka laittamatta. Se aiheutti naputtavan äänen.
 
Kettu sanoi:
Mulla oli S40, josta jäi huollossa jarrupaloja vaihdettaessa joku sokka laittamatta. Se aiheutti naputtavan äänen.

Hieman kummallisen tässä asiassa tekee se että tuntuu kun tuossa pari päivää sitten ajoin sateella niin ääntä ei tullut, mutta seuraavana päivänä taas tuli. Siitä vielä päivä eteenpäin otin etupölykapselit pois ja vaihdoin repsottavan sähköteipin uuteen konepellin alla, niin ihan kun ääni olisi taas lähtenyt. Vaikea tosin kuvitella että lepattava sähköteippi tekisi nakuttavaa ääntä, joten veikkaan että vika olisi voinut olla pölykapseleissa. Tai sitten ei kummassakaan. Täytyy taas toivoa kädet ristissä että kun seuraavan kerran huomenna ajan, ei kuuluisi ääntä.