https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Eri polttoaineyhtiöiden diesellaadut

MTO

Sisäänajettu
Liittynyt
22.12.2013
Neste aloitti aikanaan "paremman" ja tietysti kalliimman dieselin markkinoinnin ja myynnin Prodiesel-brändillään:
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c8158%2c19494 .
Pian ST1 seurasi perässä:
http://www.st1.fi/tuotteet/dieselplus .
Aitoja testituloksia (muuta kuin valmistajien omat) en ole näistä löytänyt ja laboratorio-olosuhteissa ilmeisesti näistä on saatu jotain hyötyjä esiin. Itse olen ajanut Nesteen Prodieselillä, mutta en ole huomannut mitään eroa mihinkään suuntaan, ainoastaan mahdollisen plasebo-vaikutuksen :). Ja sen, että yllättäen tuota Pro:ta tulee tankkiin aina otettua.....
Mitä kokemuksia näistä foorumilaisilla on, puolesta tai vastaan?
 
Kokeilin muutaman tankillisen tuota Pro-dieseliä, en havainnut mitään muutosta muutakuin se oli hivenen tyyriimpää Shellin litkuun verraten.
ST1 dieseliä tai Shell-brändillä meidän paikkakunnalla olevalta tankkaan pääsääntöisesti, vieressä on ABC ja hinta vaihtelee välillä jommankumman eduksi mutta tykkään asioida ihmisen enkä automaatin kanssa.
Mahtaako olla tosiaan niin että mahdolliset erot saadaan aikaiseksi vain laboratorio-olosuhteissa?
 
Onko muuten Shellin ja St1_n dieselit samoja: ".....St1 osti Shellin Suomen ja Ruotsin liiketoiminnot vuonna 2010. Shell toimii Suomessa jatkossa nimellä St1 Energy Oy. Shell-huoltamot jatkavat toimintaansa Shell liikemerkin alla...." ?
http://www.shell.fi/
 
MTO sanoi:
Shell-huoltamot jatkavat toimintaansa Shell liikemerkin alla...." ?

ST1:n tuotteita ainakin dieselin osalta mutta myydään Shell-liikemerkin alla.
Shell V-Power Nitro+ Shellin omaa tavaraa.
 
Hyvä kysymys tuo, että onko ProDiesel parempi, kuin "tavallinen".
Käännetään omena toisinpäin ja kysytään, että onko sitten jonkun Ritoilin, tai Ysi5:n aineet huonompia?
Tai mistä tietää ulkomailla tankatessaan saavansa hyvää ainetta?

Ainoa todellinen "tieto" aineista minulla on, että tötterööni ei saisi laittaa biodieseliä.
Ilmeisti syynä sen huonompi voitelevuus.
 
Ainakin standardin puolesta ProDiesel on parempaa. ABC:n Smartdiesel ja ST1:n kama on EN590:n mukaista edelleen. ProDiesel on uuden WWFC:n mukainen. mm. voitelukykyvylle on tiukempi vaatimus.
 
Pro Dieselistä ei ole mitään välimallin dieseleitä tarjolla, niin ei ole huolta, vaikka lähtisi pohjoiseen ajelemaan ;)
Smart Diesel pakkasen kesto on ainakin Pirkanmaalla vaivaiset -20/-27, kun tuo ProDiesel on -37°C
Tosin tänä talvena olisi pärjännyt vaikka kesälaadulla :D
 
Olen olettanut, että Nesteen, Shellin, St1:n ja ABC:n ovat saman "pro"-dieselin ketjukohtaisia markkinointinimiä, mutta miten lie. Tavallista dieseliä olen pääsääntöisesti tankannut.
 
Jotain eroja noissa diisselilaaduissa on? Neste Pro:lla ajoin jonkun tankillisen ja nyt ST1 plussaa (max cetane) tankissa. Kulutus pienentynyt ajotietokoneen mukaan?
Ei ole jaksanut harrastella niin paljoa, että merkkaisin tankillisella ajetut kilometrit ylös (kun ei aina muista nollata trippiäkään tankkauksen jälkeen).
Nyt on lämpösemmät kelit.. voi olla renkaiden paineetkin kovemmat ja siinä syy?
 
Selvästi kesärenkaissa lämpötilan noustessa renkaidem rullaavuus paranee ja kulutus pienenee pari desiä.
 
Siitä asti kun piti hiukkassuodattimen joku sensori vaihtaa niin olen ajanut Prodiisselillä ja sen olen huomannut, että pöntön puhdistuksen aikana käry ei ole lähimainkaan niin ärsyttävä kuin se oli Tebboilin normidieselillä ajettaessa. Moottorin kierrokset ei myöskään heittele kärytyksen aikana niin vallattomasti kuin ennen.

Näppi-mututuntumalla myös puhdistuksen tarve on vähentynyt. Eli olettaisin, että tämä kalliimpi ja puhtaampi diesel on autolle parempi. Vanhemmissa autoissa tuskin on mitään väliä mutta hiukkasloukulliset on kai herkempiä. Tutkittua faktaa tästä olisi mukava nähdä.
 
Kobbetop sanoi:
Siitä asti kun piti hiukkassuodattimen joku sensori vaihtaa niin olen ajanut Prodiisselillä ja sen olen huomannut, että pöntön puhdistuksen aikana käry ei ole lähimainkaan niin ärsyttävä kuin se oli Tebboilin normidieselillä ajettaessa. Moottorin kierrokset ei myöskään heittele kärytyksen aikana niin vallattomasti kuin ennen.

Näppi-mututuntumalla myös puhdistuksen tarve on vähentynyt. Eli olettaisin, että tämä kalliimpi ja puhtaampi diesel on autolle parempi. Vanhemmissa autoissa tuskin on mitään väliä mutta hiukkasloukulliset on kai herkempiä. Tutkittua faktaa tästä olisi mukava nähdä.
Sanoppa muuta. Joku autolehti voisi tuottaa eksaktia tietoa eri laatujen kulutus yms. eroista.

[quote author=Eskoop]
Selvästi kesärenkaissa lämpötilan noustessa renkaidem rullaavuus paranee ja kulutus pienenee pari desiä.
[/quote]
Tuntuu, että eroa olisi useampi desi? Pitää varmaan ihan mielenkiinnosta kirjata tankillisella ajetut kilsat muistiin eri laaduilla.
 
On tullut useampi tankillinen ajettua ABC:n "normilaadulla", Smartdieselillä ja Nesteen Prodieselillä ja minkäänlaista kulutuseroa en saa noiden välille. Toki tankillisten välillä on eroa, mutta milloin mihinkin suuntaan ja desi sinne, desi tänne. Samalla tavalla vaihtelee sen mukaan millaista ajoa ja missä ja millaisessa kelissä, oli tankissa ihan mitä tahansa noista.
 
nokivasara sanoi:
Sanoppa muuta. Joku autolehti voisi tuottaa eksaktia tietoa eri laatujen kulutus yms. eroista.
Tuntuu, että eroa olisi useampi desi? Pitää varmaan ihan mielenkiinnosta kirjata tankillisella ajetut kilsat muistiin eri laaduilla.
Kesälaadussa on korkeampi setaaniluku, joten hyötysuhde on parempi ;)
Talvilaadussa Prodieselin setaaniluku on korkeampi, kuin kilpailijoilla, mutta kesälaadussa esim ABC "hyhmä" diesel haakkaa setaani luvulla Prodieselin!
Hyhmällä tarkoitan tuota, kun viime talvena oli ABC dieselillä monessa paikkaa ongelma, kun tuo Smartdiesel on vain -20/-27°C astin kestävää tavaraa :rolleyes:
Smartdieseli on on setaaniluvultaan 63 poislukien talvilaadun, joka ei sitten ole Smartdieseliä nähnytkään!
Nesteen Prodieselin -37°C kestävä aine on setaaniluvultaan 57 luokkaa
Tavallinen dieseli on muistaakseni setaaniluvultaan 51-55 luokkaa.
Niin tämä on setaaniluku, on sama, kuin  bensiinissä oktaaniluku ;)
 
Mondeossa alkanut suuttimet (?) pienellä vedätyksellä silloin tällöin kuumalla koneella klapiseen. Juttelin autojen kanssa päivät viettävän kaverin kanssa, ja hän käski kokeilla Teboilin naftaa- olis kuulema hiukan öljysempää? Onko kokemuksia?
Itse eilen tankkasin, joten kerron omia kun hieman kilsoja tullut.
 
Jysky sanoi:
Mondeossa alkanut suuttimet (?) pienellä vedätyksellä silloin tällöin kuumalla koneella klapiseen. Juttelin autojen kanssa päivät viettävän kaverin kanssa, ja hän käski kokeilla Teboilin naftaa- olis kuulema hiukan öljysempää? Onko kokemuksia?
Itse eilen tankkasin, joten kerron omia kun hieman kilsoja tullut.

Hieman eroja jokaisessa diesel merkissä. Ristiin käyttäminen voi putsata hieman niitä. Forten tankkiin laitettavaa puhdistusainetta voi kanssa testaa.
Tosin eikös sulla ole takuu autossa? Jos kyselis ihan huollosta tuosta kommenttia.
 
Kennedy sanoi:
Tosin eikös sulla ole takuu autossa? Jos kyselis ihan huollosta tuosta kommenttia.

Joo, onhan takuuta vielä turvalliset reilu 3 vuotta. Mainitsin tuosta jo viimeksi kun keväällä vartavasten käytätin tarkastukessa "rykäys&täristys"käynnistysilmiön takia. Ohjelmaa päivittivät eikä tähänkään tullut parannusta.

Oon tosiaan ajellut 100% sti ST1 n naftoilla kun sen kortti firmalla.
 
Kulutukseen ei ainakaan Prodieselin käyttö ole vaikuttanut ollenkaan, spritmonitor.de:n tuloksia seulomalla Polosen kulutukset ovat olleet:

2011, 4,82 (teboil tavallinen)
2012, 4,86 (teboil tavallinen)
2013, 4,89 (loppuvuonna vaihdoin prodieseleliin)
2014, 4,86 (prodiesel)

8) Olen kulutustiedot sinne hakannut alusta asti mutta näitä lukuja kun kattelee niin alkaa vaikuttamaan aika pöpiltä touhulta...
 
Olen viimeiset n. 2000 kilometriä ajellut Nesteen Prodieselillä ja kyllähän tuo ainakin tuntuisi vaikuttavan positiivisesti moottorin käyntiääneen etenkin kylmänä. Ääni on kylmällä moottorilla vähemmän nakuttava.
Mahdollista kulutuksen muutosta en ole tarkkaan seurannut.
 
Wekotin sanoi:
Ainakin standardin puolesta ProDiesel on parempaa. ABC:n Smartdiesel ja ST1:n kama on EN590:n mukaista edelleen. ProDiesel on uuden WWFC:n mukainen. mm. voitelukykyvylle on tiukempi vaatimus.

Sen verran täytyy korjata ylläolevaa niin tulipa huomattua, että vaikka Pro Diesel on uuden WWFC-standardin mukainen, niin voitelevuudelle ilmoitetut tyypilliset arvot ovat samat tai jopa huonommat mitä EN590-standardin mukaisille dieseleille on ilmoitettu, jopa Nesteen omiin dieseleihin verrattuna.

Eli EN590:ssä max. raja voitelevuutta mittaavassa HRFF-testissä on 460 mikrometriä ja WWFC4/5:ssä 400 mikrometriä. Eli pelkästään tuijottamalla tätä ominaisuutta, Pro Diesel ei tuo suomalaiselle autoilijalle mitään uutta ja parempaa. Maailmanlaajuisesti varmasti dieselin laatu paranee.

St1 Diesel Plus +40...-20 Voitelevuus 350/460
St1 Diesel Plus +5...-34 Voitelevuus 350/460
Neste Diesel -5/-15 Voitelevuus 300/460
Neste Diesel -29/-34 Voitelevuus 356/460

Neste Pro Diesel -12/-22 Voitelevuus 340/400
Neste Pro Diesel -32/-37 Voitelevuus 390/400
 
Wekotin sanoi:
Sen verran täytyy korjata ylläolevaa niin tulipa huomattua, että vaikka Pro Diesel on uuden WWFC-standardin mukainen, niin voitelevuudelle ilmoitetut tyypilliset arvot ovat samat tai jopa huonommat mitä EN590-standardin mukaisille dieseleille on ilmoitettu, jopa Nesteen omiin dieseleihin verrattuna.

WWFC:ssä ei kuitenkaan sallita FAME:a, joka heikentää öljyn laatua ja sen voiteluominaisuuksia.

Kun vertaa nesteen dieselien (normi vs. pro) voitelevuuden tyypillisiä arvoja (300 vs. 340 kesälaatu ja 356 vs. 390 talvilaatu), eroavat ne toisistaan suuresti. Vai tarkoititko että pienempi arvo olisi parempi? Minä en tiedä..