https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Eri merkkien ja mallien myyntimääristä

ääliö

Klassikko
Liittynyt
27.12.2013
Asiaa on sivuttu monessa ketjussa, mutta ehkä yksi sallitaan lisää.

Ohessa tietoa viime vuoden toteutuneesta automyynnistä, eli myydyimmät merkit ja mallit. Listat elävät vuosien saatossa hurjastikin, esimerkkinä vaikkapa Opel, joka tosiaan ainakaan oli aivan listan kärjessä.

Millaisia ajatuksia tästä? Jos asia toivomalla muuksi muuttuisi, mille merkeille ja malleille toivoisit suurempaa menekkiä? Mitä vastaavasti saisi mennä vähemmänkin kaupaksi?

Omasta mielestäni esimerkiksi Golfin ja Octavian menekki on jo turhankin suurta. Vähän kuin Nokian puhelinten markkinaosuus yli 40 % parhaimmillaan/pahimmillaan. Qashqain hyvää menekkiä en ole koskaan oikein ymmärtänyt.

Alfa Romeolle soisin mielelläni parempaa sijoitusta, kuten osin myös japseista Mitsubishille ja Mazdalle. Pösö ja Citroenkin pudonneet yllättävän alas.

Listan lähde:
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/vuosittain/2013

 

Liitteet

  • nimetön2.jpg
    nimetön2.jpg
    131,3 KB · Katsottu: 142
Trafin sivuilla on laajemmat ja tarkemmat tilastot kuin AKL:n sivuilla.

http://www.trafi.fi/palvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit

Esimerkiksi Toyota Auriksen tilastot ovat kiinnostavia, koska myynti on jakautunut hyvin tarkasti kolmeen osaan. Auriksia rekisteröitiin karvan yli 3000 kpl, joista reilut tuhat kpl kutakin käyttövoimaa (bensa / diesel / hybridi).

Erään Wolfsburgilaisiin merkkeihin keskittyneen palstan "asiantuntijalausuntojen" mukaan hybridi-Auris olisi ollut floppi ja myynti ollut todella vähäistä. Eipä näemmä ollut..

Toisaalta Volkswagen Jetan hybridin myynti jäi todella vähäiseksi eli 22 autoon. Niistä noin 20 lienee esittelyautoja.. Jettoja rekisteröitiin yhteensä 487 kpl.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1389340226/fb7584a56b60ea23422d5924e9ab7227/13999-Hybridiautot_2013_ensirek_v2.pdf
 
Miksiköhän tuon Jetan hybridin myynti jäi vaisuksi? Lienee toisaalla tehtävä märehtiminen, mutta eikös se hinnaltaankin ole ihan SemiOK?

Kaikille sähköavusteisille autoille toivoisin lisämyyntiä, mutta se ei tapahdu ilman kunnollisia verohuojennuksia.. Uskoisin näin,näin amatöörin silmin katsottuna..
 
Skula sanoi:
Miksiköhän tuon Jetan hybridin myynti jäi vaisuksi? Lienee toisaalla tehtävä märehtiminen, mutta eikös se hinnaltaankin ole ihan SemiOK?

TSI+DSG?  :rolleyes:

Skula sanoi:
Kaikille sähköavusteisille autoille toivoisin lisämyyntiä, mutta se ei tapahdu ilman kunnollisia verohuojennuksia.. Uskoisin näin,näin amatöörin silmin katsottuna..

Hyvinhän Tojon hybridit myyvät ilman erityisiä huojennuksiakin. Tietysti alhainen CO2-arvo antaa pienen veroprosentin.

En keksi mitään syytä, miksi se olisi vain Tojotan yksinoikeus eli kaupan pitäisi käydä muillakin merkeillä, jos vaan olisi myytävää. Mielenkiinnolla odotan Volvo V60 plug inin myyntilukemia, kun nyt tulee kulimpi perumalli myyntiin. Turkasen kallista esisarjaakin myytin heittämällä yli 60 kpl ja enemmänkin olisi mennyt.
 
Skula sanoi:
En usko tuohon ollenkaan, myydänhän noitakin pilvin pimein ilman sähköavusteista moottoria.

Jetta hybrid on hinnoiteltu pilviin. 36 tonnia, kun vastaavan bensakoneisen DSG:n saa 26 tonnilla. Ei tarvitse ihmetellä kaupan tahmeutta.

Toyota Auriksen kohdalla hintaero vastaavaan bensakoneisiin automaattiin on olematon ja hybridin saa 28 tonnilla.
 
Urlaub sanoi:
Jetta hybrid on hinnoiteltu pilviin. 36 tonnia, kun vastaavan bensakoneisen DSG:n saa 26 tonnilla. Ei tarvitse ihmetellä kaupan tahmeutta.

Toyota Auriksen kohdalla hintaero vastaavaan bensakoneisiin automaattiin on olematon ja hybridin saa 28 tonnilla.
Hybridiä vastaava normiJetta on kaksoisahdettu 160hp Highline, niiden hintaero on enää 3600e. Tuo on rahallinen hinta jonka joutuu maksamaan hybriditekniikasta, sekä sitten pienemmän kontin tuoma epämukavuuslisä.

"26ke" (oik. 27ke) 1.4TSI DSG on mopompi ja heikommin varusteltu versio eli Comfortline, jota en nyt suoraan hybridiin vertaisi - siitä puuttu mm. Xenonia ja ledvaloa jotka Hybridissä tulee vakiona ym "Highlinemaisempaa" varustetta.

Totta on että Jetta Hybridi on hieman hiomaton timantti... tekniikka on hyvä, mutta kohderyhmää on hankala määritellä. Perheelliselle se ei oikein sovi käyttökelvottoman kontin vuoksi. Hintaakin on perus ekohippiä hirvittävä määrä, eikä oikeen premiumikaan se ole. Ajoltaan kuitenkin paras TSI DSG combo jolla olen ajanut. Sähköavun vuoksi vaihdot todella huomaamattomat ja liikkeellelähtö helppoa.
 
ääliö sanoi:
Millaisia ajatuksia tästä? Jos asia toivomalla muuksi muuttuisi, mille merkeille ja malleille toivoisit suurempaa menekkiä? Mitä vastaavasti saisi mennä vähemmänkin kaupaksi?
Citikka-kuskina mielenkiinto kohdistuu eniten "omaan" merkkiin. C5:n koko ajan laskussa olevaa myyntiä jo Citroen-osiossa aiemmin ihmettelinkin. Toisaalta on oikein mukavaa, ettei joka mutkassa tule samanlaista vastaan. Ja sitten kun tulee, niin muistaa morjestaa :) Toisaalta taas vähän harmittaa ja ihmetyttää, miksi ei käy kaupaksi.

Itsellä vaihtoehtona oli järkiauto. Eli Octavia. Mutta olisihan se valintana ollut tylsä. Monia vuosia sitten ihannoin Skodaa, kun se nousi itäauton roolistaan haastamaan kalliimmat sisarruksensa. Kansa on ollut samaa mieltä. Nyt mallin yleisyys kääntynyt mielessäni haluttavuutta vastaan. Opelin menestyksestä aikanaan jaksoin kuitenkin iloita. Enkä toisaalta ihmetellyt myynnin sakkaamista. Kovaa nousua Opelille olen odotellut. Olisin varmaan ikionnellinen, jos Citroën nousisi myytitilaston kärkeen. Mutta vuositolkulla siellä notkuuneena siitäkin tulisi tylsä.

Alfa Romeo on merkkinä myös sellainen jonka soisin menestyvän paremmin. Minusta ne ovat hienolla tavalla massasta erottuvia ulkonäöltään. Kiinnostaa kovasti. Tähän taas työkaverit toteaisivat jotain hauskaa. Eivät ymmärrä automakuani ollenkaan. Suomalaiset ovat mielestäni jotenkin kummallista kansaa. Kaikki tuntuvat haluavan samanlaisen auton kuin naapurilla :/

Auton ostoon käytetään niin paljon rahaa, että siinä halutaan ottaa "varman päälle". Kovin yksipuoliseksi valikoima tällä tyylillä kuitenkin käy.
 
Joihinkin muihin Euroopan maihin verrattuna Suomessa on kuitenkin suuri määrä menestyviä merkkejä eikä yksikään nouse ylivoimaiseksi ykköseksi myyntitilastossa.
 
Viimeaikaisten VW kokemusten takia minua ainakin pelottaisi ostaa Jetta Hybrid  ;D

Toyotan hybriditekniikka sen sijaan on jo osoittaunut käyttövarmuutensa.