https://tummennuskalvot.fi/

Eri automerkkien muotoilulinjat - millaista on onnistunut muotoilu?

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Väitän, että monelle kokeneelle ja osaavallekin autoharrastajalle ensimmäinen asia, mihin huomio kiinnittyy, on auton muotoilu, niin ulkoa kuin sisältä. Se viestii merkille ominaisista piirteistä ja enemmän tai vähemmän onnistuneesta kehityksestä edeltäjiinsä ja kilpailijoihinsa verrattuna.

Keskustelu muotoilusta pulpahti pintaan, kun tänään julkistetusta uudesta Volvo XC90:stä julkaistiin ensimmäiset kuvat, joissa auto näkyy kaikista kulmista.

Ottamatta kantaa XC90n muotoiluun enemmälti tunnustaudun konservatiiviksi, jolle yleensä on tärkeää tietylle merkille ja mallille ominaiset, vakiintuneet piirteet, joiden pohjalta auton tunnistaa jatkavan edeltäjiensä perinteitä. Tyypillinen tunnuspiirre ovat vaikkapa BMW:n "munuaiset", joita en milloinkaan kenenkään ole huomannut kyseenalaistavan. Monella muulla merkillä grilli vaihtaa koko ajan muotoaan niin, ettei uusi malli muistuta siltä osin edeltäjäänsä juuri lainkaan.

VW, Audi ja Skoda edustavat varovaista, pienten askelten muotoilun uudistamisen linjaa, VAGeista Seat taas rohkeampaa, mutta jossain määrin poukkoilevaa linjaa. Uusimmat Seatit ovat mielestäni selvästi siirtyneet monta askelta lähemmäs muita VAG-merkkejä tässä mielessä - ja nostaneet omassa asteikossa samalla kiinnostusta monta pykälää.

Muotoilu koostuu niin monesta yksityiskohdasta ja eri tekijästä, että luulisi mielipiteitä ja näkökantoja riittävän. -- Olkaa hyvät!
 
90luvun mieleenpainuvin automuotoilu on ehdottomasti itelle ainakin Vectra B:n muotoilu, siinä vaan toimii joku tänäkinpäivänä vielä. Varsinkin peilien muotoilu on semmosta jotai ei missään muussa autoissa ole käytetty.

2000luvun autoista on ehkä mieluisin muolultaan XC60, toimii minkä värisenä vaan, todella nätin muotoinen auto joita jaksaa aina katsella sillä silmällä, että voi joskus olla moinen vielä itselläkin..

2010luku, ehdoton muotoilun suosikki on itselle A3sedan, voiko sedani olla paljon hienompi enää? Voi toki, nämähän on mielipide asioita, mutta niitähän tässä kai kysyttyynkin? Olen puhunut  ;D
 
Pidän virtaviivaisista autoista. Ehdottomasti kaksi ovea, matala, mieluummin litteä keula. Nykyään autoissa on paksu keula. Esim. Sciroccossa on vielä litteä kissamainen keula. Nokka saa siis olla matala ja leveä. Perä alaspäin laskeva jossa takalasi on melkein kattona. Tästä hyvä esimerkki viimeisen korin Celica.
 
Täst mie tykkään:

lgluZypwgwTYWllYrElubr7jrKs_cXqOJvMO_2Bge8E=w868-h579


Uusi Range Rover on jo  sinällään charmikkaasti muotoiltu, mutta kun vielä tuntee hyvin alkuperäisen Rangen, niin tuossa on kaikki vanhat elementit tallella, kuten kyljen pokkaukset, "kelluva" katto, konepellin taittuminen lokasuojien päälle jne jne.

Kuvan Metsäliiton Range kuvattuna Laakkosen päämajan pihalla. Oli varmaankin Metsäliiton herrat tehneet kauppaa Yrjön kanssa.
 
Meinasin heti aamulla avata samaisen ketjun kun aamun Savon Sanomissa liki tuolla otsikolla pitkä artikkeli jossa muutamaa autoa arvosteli ammattilaismuotoilija. Kun hänen sanojensa jälkeen katseli vaikkapa seiska Golfia, niin näyttipä paljon paremmalta! Minusta se on ollut hajuton, väritön ja mauton perinteiseen VAG tapaan. Mutta, siinä on paljon yksityiskohtia jotka avautuvat vasta kun osaa katsoa, onko tämä sitten hyvä vai paha, en tiedä, mutta juuri sitä mitä muotoilija on hakenut.

Minusta taas Seat on taantunut, menee harmaaseen VAG massaan, edellinen Leon oli vielä kaunis ja persoonallinen. Taantuneisiin ehdottomasti myös Ford.

Petraajia ehdottomasti Korealaiset Huyndai ja Kia, joiden nykymallit miellyttävät omaa silmää.

Jos tavisautoja katsotaan, niin kyllä minusta edelleen ykköset muotoilun osalta on SW Alfat 156 ja 159, 156 tosin pitää olla tuo FL koska sen keula on vaan kertaluokkaa kauniimpi kuin Pre-FL:ssä, mutta 159 on vaan SW korina niin kertakaikkisen kaunis että ei mitään rajaa. Samoin Volvot S ja V60 on silaa nannaa silmille kun vaan väri on pirteä. Vaimon jollain duunikaverilla on uusi punainen S60 jota viimeksi tänään ihailin ja lomareissulla naapuriruudussa oli parina päivänä Rebel Blue V60 joka sai lasten varauksettoman ihailun välittömästi ja onhan se vähän helvetin hieno. Kieltämättä XC60 on genressään yksi parhaista mutoilultaan mutta itse en vaan pidä suveista, mutta jos ajatellaan miten mitäänsanomaton tuo sama auto Ford Kuga nimellä on, niin kyllä muotoilulla on iso merkitys. Toki nämä on makuasioita ja kun myyntiä katsotaan, niin XC60 on ruma kuin perkele ja Kuga kaunis kuin karkki  ;D Eli, liiasta rohkeudesta kärsii myynti kun tuulipukukansa ei niitä osta ettei vaan naapurista poiketa kun se ajaa vagilla tai fjoordilla.
 
Alfat ja Ranget ovat kyllä hienoja. Evoque on upea. Lisäksi tykkään uuden xf jaggen muotoilusta. Uusi Leon on myös aika onnistunut. Mersuista a-malli ja cla.
Ministä olen myös tykännyt. Onhan noita onnistuneita muotoiluja melkein jokaisella merkillä.
 
Perusautoissa itse pidän klassisesta ja linjakkaasta muotoilusta joka kestää aikaa ja ilman mitään ylimääräisiä kikkailuja ja koristeita, kuten yletöntä kromin määrää ja muuta sälää. Tuli mieleen yks päivä ajaessa Pösö 407SW:n perässä, että miten on tuo perä saatu kuorrutettua kaikenlaisella sälällä niin että ihan hirvittää, on kromilistaa eri paikoissa, eri tasoissa olevaa puskurin muovilistaa, takasumuvalot keskellä takaluukkua jne. Pidempään kun katseli niin ihan alkoi häiritä se muotoilullinen sekamelska.

Monet valittaa aina sitä että uudet autot on niin mielikuvituksettomasti muotoiltuja. Tuleehan noita välillä markkinoille sellaisia hiukan rohkeammin muotoiltujakin laitoksia ja ihan hyvä niin. Minulle ne kuitenkin lähes poikkeuksetta on karsean näköisiä, toki voi jotain poikkeuksiakin olla joskus.

Noista muotoilullisista yksityiskohdista tuli mieleen että bemarillahan tosiaan maskin munuaiset ja "hofmeister kink" seuraa mukana mallisukupolvesta toiseen. En nyt yhtäkkiä keksinyt onko jollain muulla merkillä jotain vastaavaa?
 
Mielestäni harva perusauto on tyylikkäästi muotoiltu.
"Mastakuus" on aivan ylimuotoiltu.
Nykyiset BMW:tkin näyttävät tossuilta. Juujuu, katso sivulta. Se keula näyttää oudon "pullealta".
Ja uus pikkumese sedanina, voiko rumempaa olla.
Tärkeää onkin (näillä palkoilla), että oma auto on sellainen, että "sen sietää".

Sitten jos on varaa, niin löytyyhän niitä kauniita autoja.
Johan eräällä palstalaisella onkin sellainen, Ghibli.
Ja jos jotain oikein kaunista haluaa katsella, on Aston Martin monella mallillaan sellainen.

Mikä kumma on, mutta edellinen autoni, vaikka hyvä olikin, oli mielestäni jopa melkein ruma.
Volvo S60. Se vanha koppa. Eikä uusi ole parempi.
Normiautoista silmää miellyttää se vanha S40, jollaisia minullakin oli pari kappaletta.
Siisti, kohtuu tyylikäs, pröystäilemätön ja silmälle helppo.

No, ihmisillä on erilainen maku. Minun on tällainen.
 
Muotoilun onnistumisen mielestäni kertoo se, miltä auto näyttää vielä 1-2 vuoden päästä julkaisusta. Esim. mainittu Mazda 6 ei omaan silmääni ole nykyisin niin onnistunut, kuin aikaisemmin.
 
Alfalle antaisin minäkin pisteeni "tavisautoista".

Saksalaiset ovat aavistuksen varmanpäälle muotoiltuja, ehkä muotoilu enempi sellaista insinöörityylistä kuin klassisen kaunista. 1997 -mallinen A6 sedan oli kyllä mukavan piristävä takaa.

Japsit vähän peesailevat, usein turhan konservatiivisia. Subarua on paljolti kritisoitu tylsyydestä, etenkin sisältä. Tuohon työpaikan naapuriin on parkkipaikalle ilmestynyt valkoinen CX-5 ja onhan se aika tylsän näköinen edestä. Takaa vähän parempi.

Korealaiset peesailevat enempikin, joskin ihan viime vuosina ovat petranneet kivasti.

Ranskalaisten kohdalla mennään vuoristorataa tylsästä upeaan. Josssakin huoltoasemalla katselin kateellisena tummanpunaista C4:ää;  kyllähän tuo vie ulkoasun osalta Audin A3:a kuin sitä litran mittaa. Nam!

Volvojen muotoilusta en pidä. piste.
 
-P- sanoi:
Tuli mieleen yks päivä ajaessa Pösö 407SW:n perässä, että miten on tuo perä saatu kuorrutettua kaikenlaisella sälällä niin että ihan hirvittää, on kromilistaa eri paikoissa, eri tasoissa olevaa puskurin muovilistaa, takasumuvalot keskellä takaluukkua jne. Pidempään kun katseli niin ihan alkoi häiritä se muotoilullinen sekamelska.

Minua häiritsi jo kun ensimmäisen kerran tuon näin 2004 ja häiritsee edelleen. Muutenkin sen koko 407 SW:n muotoilu on mielestäni hirveä. Sedan on huomattavasti parempi, jopa tykkään sen muotoilusta, muuten paitsi edestä se aivan hirveä ja etuylitys on aivan posketon. Auton mittasuhteet ovat jotenkin aivan väärin. 407 Coupé taas riippuu ihan siitä minkä värinen se on. Parhaimmillaan se on ihan jees, mutta jonkun toisen värisenä aivan hirveä lahna.

Peugeotin muotoilu, samoin kuin konsernisisarensa Citroënin on vähän sellaista yhtenä vuonna yhtä ja toisena toista. Toisaalta pidän siitä, että kaikki mallit eivät näytä samalta. Se että malliston pienin ja halvin on saman näköinen kuin suurin ja kallein, jotenkin halventaa koko mallistoa ja erityisesti sitä yläpäätä. Näistähän esimerkkejä riittää, kuten Volvo, VW ja Audi. Kaikki mallit saman näköisiä. No onhan Audilla yksi poikkeus eli R8 ja varauksin TT, VW:llä Kupla ja varauksin CC ja Scirocco. Se on varmaan sitä konserniulkonäköä. Toisaalta samassa konsernissa ei ole mitään vaikeuksia erottaa Skodan eri sukupolvia toisistaan, joskin sielläkin alkaa jokainen malli näyttää samalta.

Kokonaan oma juttunsa on ovat sitten kaukoidän valmistajat, joiden luomukset näyttävät siltä kuin suunnittelija olisi käynyt jokaiseen malliin ostamassa eri keulan lähimmästä basaarista. No poikkeus on Lexus, jolla vedetään tätä saksalaisten konservatiivilinjaa ja Subaru, jonka suunnittelijalle on onneksi annettu rajallinen budjetti shoppailla ja on pitänyt käyttää omaa luovuutta.

Täällä jo aiemmin esille otettu Range Rover on mielestäni hyvä esimerkki automuotoilusta. Auto muuttuu kokoajan ja aika paljonkin, mutta silti eri sukupolvia ei ole mitään vaikeutta tunnistaa Range Roveriksi, vaikka sitten vertaisi suoraan ensimmäistä ja viimeisintä sukupolvea. Lisäksi mallistoon on tullut useampia malleja, joista kaikki tunnistaa toistensa sukulaisiksi, mutta silti ne eivät liian samanlaisia. Tai ehkä ne välillä on. Pitää varmaan laittaa eri väriset lasit päähän.
 
Oma piste menee Citroenin DS-sarjalle. Siinä on tuoteita muotoiluelementtejä.
 
Rascasse sanoi:
Oma piste menee Citroenin DS-sarjalle. Siinä on tuoteita muotoiluelementtejä.

Nämä on kyllä tyylikkäitä pelejä.

Omia suosikkimalleja muotoilun osalta ovat mm. Kiat Optima ja Ceed, Volvo V40 ja V60, Mercedes Benz GLA, Range Rover Evoque, Jaguar XF, BMW 5.  Nämä ovat sellaisia malleja, joita tulee ihailtua aina vaikka eivät enää ihan tuoreita malleja olekkaan.

Sitten on monia malleja jotka vaativat suuret vanteet, jotta auto näyttäisi joltakin. Näitä ovat ovat mm. Mazdat 3 ja 6 ja Seat Leon. Etenkin Leonin korin muotoilu on mielestäni jopa ruma, mutta 18" vanteilla varsin tyylikäs. Sama pätee useimpiin Volkkareihinkin.

Mitäänsanomattomia malleja suoltaa ulos mm. Opel, Ford, Nissan, Peugeot ja Hyundai.

Henkilökohtaisesti vähiten pidän Hondan, Skodan, Subarun, Suzukin ja Toyotan muotoilusta. Poikkeuksia toki löytyy lähes jokaiselta valmistajalta.
 
Rascasse sanoi:
Oma piste menee Citroenin DS-sarjalle. Siinä on tuoteita muotoiluelementtejä.

Saapa nähdä kestääkö linja kymmentäkään vuotta. Kuten edellä todettiin, PSA:n merkkien muotoiluteemat ovat poukkoilleet turhan paljon 2000-luvulla. BMW ja Mersu ovat onnistuneet pitämään muotoilulliset niksinsä mukana vuosikymmeniä, siitä pisteet. Volkkarillakin periaatteessa joo. Välillä linjaa rikkoo joku kromi-/muumikeula, mutta seuraavassa faceliftissä palataan vanhaan tuttuun. Sitten monellakin merkillä välillä yritetään ympätä mukaan jotakin retropiirrettä merkin menneisyydestä, ja onnistuneisuuden aste vaihtelee.

Olen useasta tässä ketjussa esitetystä esimerkistä melkein päinvastaista mieltä, joten en nyt ala sijoittamaan mitään yksittäisiä malleja hyvä-huono -asteikolle.

Sellainen tässä viime päivinä on jälleen mietityttänyt, että saako auto olla pieni/söpö/ystävällisen/helposti lähestyttävän näköinen. Esim. Hesarin C4 Cactus -esittelyssä huomioitiin auton olemuksen ystävällisyys. Harvinaista, kun nykypäivänä tuntuu että tuollainen piirre olisi suorastaan halveksuttavaa, ja sitä parempi mitä röyhkeämpi auto on. Onhan toki niinkin, että kun autot ovat edelleen kalliita tulotasoon nähden, ei sen kanssa uskalleta hassutella, vaan mennään mieluumin hillittyä linjaa. Dynaamisuuteen (öykkäriyteen asti) ollaan kyllä valmiita satsaamaan, mutta ei kauneuteen tai muihin pehmeisiin arvoihin.
 
^Mutta onhan Wv Up! ihan symppiksen näköinen peli.
Se musta raita puskurin ympärillä, ihan kuin huuliparta hymyilevällä ukolla :D
Ja pikkuautoista ehdoton huippu muotoilun ja persoonallisuuden osalta on Fiat 500.
Toki mulle kelpaisi se aito alkuperäinenkin...
 
Itse pidän pääsääntöisesti hillitystä saksalaistyylisestä muotoilusta, jossa tietyt tunnuspiirteet säilyvät mallisukupolvesta toiseen, eikä linjaa muuteta jatkuvasti.

Kuitenkin muutamat valtavirrasta poikkeavat mallit (osin retrohenkiset) sopivat omaan silmään, esimerkkeinä Mini, Beetle ja Fiat 500. Sympaattisia pikkuautoja löytyy moneltakin merkiltä. Persoonalliset muotoilun yksityiskohdat, kuten Ford Anglian väärinpäin kallistettu tai Plymouth Barracudan valtava, kupera takalasi ovat varmistaneet mallin omaleimaisuuden.

Muotoilu on onnistunutta, kun siinä näkyy harkittu, viisas ja pitkäjänteinen suunnittelutyö, johon on panostettu kunnolla. Ranskiksilla ja japseilla on sekä onnistunutta että epäonnistunutta muotoilua. Jokaisella merkillä ja mallilla on ihailijansa, kuten tässäkin ketjussa on käynyt ilmi. Ja niin on hyvä. Pääasia, ettei mene oikopäätä laukomaan toisen mielestään onnistunesta valinnasta kovin harkitsemattomia. Suomessa on saatavana niin laaja autojen merkki- ja mallikirjo, että niistä riittää jo uutena kaikille ulkonäöltään mieleinen. Ja käytettynä valikoima sen kuin laajenee. Ja jos mieleistä ei löydy Suomesta, aina voi etsiä sopivan Keski-Euroopasta.
 
Antero sanoi:
Nämä on kyllä tyylikkäitä pelejä.

Omia suosikkimalleja muotoilun osalta ovat mm. Kiat Optima ja Ceed, Volvo V40 ja V60, Mercedes Benz GLA, Range Rover Evoque, Jaguar XF, BMW 5.  Nämä ovat sellaisia malleja, joita tulee ihailtua aina vaikka eivät enää ihan tuoreita malleja olekkaan.

Sitten on monia malleja jotka vaativat suuret vanteet, jotta auto näyttäisi joltakin. Näitä ovat ovat mm. Mazdat 3 ja 6 ja Seat Leon. Etenkin Leonin korin muotoilu on mielestäni jopa ruma, mutta 18" vanteilla varsin tyylikäs. Sama pätee useimpiin Volkkareihinkin.

Mitäänsanomattomia malleja suoltaa ulos mm. Opel, Ford, Nissan, Peugeot ja Hyundai.

Henkilökohtaisesti vähiten pidän Hondan, Skodan, Subarun, Suzukin ja Toyotan muotoilusta. Poikkeuksia toki löytyy lähes jokaiselta valmistajalta.

Anterolla on hyvin pitkälle samoja ajatuksia kuin minulla. Kia on tehnyt onnistuneita malleja viime vuosina jopa Carensia myöten. Myös Hyundailla i30 on ihan kelvollinen. MB CLA:n perä hieman häiritsee, A on ehkä MB:n onnistunein malli minusta. Opelin Astraa ja Insigniaa en sanoisi mitäänsanomattomiksi, tällä hetkellä ne näyttävät lähes hyviltä, mutta Opelilla on ollut kummallinen kyky tehdä nopeasti vanhentuvia muotoja. Retromalleista Fiat 500 on minusta tyylikäs, mutta Miniä en ymmärrä alkuunkaan. Eniten siinä toki tökkii brittiautojen surkean lopun muistelu. Aston Martiniin en tällaisia ajatuksia osaa yhdistää ja se on viime vuosikymmeninä edustanut jatkuvasti huippumuotoilua.

Epäonnistuneimpia koko mallistoa ajatellen tällä hetkellä ovat Subaru, Suzuki, Skoda, Mitsubishi ja Peugeot. Kohta saadaan Suomeen yksi uusi hirvitys, kun Mitsubishin halpa-auto Space Starin myynti alkaa. 20 vuotta vanhaa muotoilua kapeine raideväleineen.
 
tai sanoi:
Sellainen tässä viime päivinä on jälleen mietityttänyt, että saako auto olla pieni/söpö/ystävällisen/helposti lähestyttävän näköinen. Esim. Hesarin C4 Cactus -esittelyssä huomioitiin auton olemuksen ystävällisyys. Harvinaista, kun nykypäivänä tuntuu että tuollainen piirre olisi suorastaan halveksuttavaa, ja sitä parempi mitä röyhkeämpi auto on.

En ole havaintoineni täysin yksin. Lisää hesaria, "Söpö auto ei ole enää in".
 
Varsinkin C-segmentissä ne muotoilijoiden rakennuspalikat taitavat olla kumminkin aika vähissä, etenkin Euroopan markkinoilla. Kun ostajat haluaisivat rahtilaivan tavaratilat, taskukellon ulkomitat helppoa parkkeeraamista varten ja olemattoman pienet käyttökulut, on tuloksena joka valmistajalta melkein samanlainen geneerinen töppöperä. Tai useita hyvin samankaltaisia autoja, joiden luokitteluerot ovat minimaaliset. Ja jos lähtee tekemään liian rohkeaa muotoilua, kaventuu ostajakunta ja tulee noottia automedialtakin.

Esimerkkinä, en ollut ihan kamalan tykästynyt Citroënin ekan sukupolven C4:n muotoihin (vaikka sellainen meidän huushollissa oli yli kolme vuotta), mutta ilahduttavasti se ei kuitenkaan ollut ihan suora golf/focus/mikälie –kopio. Nykyinen C4 (vaikka meidän huushollissa juuri nyt on 1kpl sellaisia) on muodoiltaan jo paljon tylsempi ja arkisempi. Citsun mallistossa tällä hetkellä omaa silmääni miellyttävimmät mallit ovatkin vain C5 Sedan ja DS5. No, ehkä DS3 varauksin.

Ulkonäöllisesti mun makuun sopivia farmareita ei maailmassa juurikaan ole, nyt kamalimpina esimerkkeinä uudet Honda Civic ja Tojo Auris Tourerit. Eikä se farkku siitä paremman näköiseksi tule vaikka mallinimessä olisi sana “Sport”. Japanissa ja yleensäkin Aasian suunnalla on vähän taipumusta ylimuotoiluun, vaikka monien merkkien suunnittelupöydät sijaitsevatkin Euroopassa nykyään. Ja tosiaan, joku Subaru, Suzuki ja Mitsubishi kyllä ansaitsisivat palkinnon siitä, kuinka rajusti heidän muotoilunsa laimenee konseptista tuotantoon.

Tavisautoista mun mieleen eniten tällä hetkellä voisi olla vaikkapa Ford, uudella Mondeollaan ja facelift-Focuksellaan. Muista autoista, nykypäivän Jaguaarit ovat cooleja, samaten kakkoskorin Cadillac CTS (+ tämä uusi ATS). Hyviä yhdistelmiä eleganssia ja “hillittyä aggressiivisuutta”.
 
2015-smart-forfour-editio_600x0w.jpg


Itseäni häiritsee tässä tuo linjojen katkeaminen edessä.

Naaman vielä voi jotenki antaa anteeksi, mutta tuon linjan katkeaminen...

Smart_forfour_gsk_1124.jpg


Huomaatteko eron?
 
En tiedä mitä ystävällistä Cactuksessa on, mielestäni se on vain yksinkertaisesti ruma. Samaa voisin sanoa myös tuosta postimyynti-Smartista, tosin jos vanhaan vertaa, niin onhan se ihan... samanlainen kirppu.
 
Sisutan muotoilun osalta autot menee yhä enemmän suuntaan josta itse en pidä. Selkeä analogisuus katoaa ja tilalle tulee pleikkarifiilis lcd-näyttöineen. Tässä kohden inhokiksi nousi uudet Volvot, Volvoissa oli ennen niin selkeän konstailematon analogimittaristo joka oli kaunis. Nyt ihme pallon muotoinen wappupallo jossa vimputtaa numeroita ja merkkivaloja. Aivan susiruma. Lisäksi, tuli tuolta BMW kampanjatopicista nyt mieleen jossa Markku J oli laittanut kuvan aiemmin omistamastaan 335 bemusta, siinä oli vielä selkä, kaunis, yksinkertainen kojelauta mutta näissä uusissa ihmeellinen ping pong ämpäripianomuovihärpäke ihme väreineen.

BMW on mennyt alamäkeä omaan makuuni koko ajan, E46 oli todella upea kojelaudaltaan ja niin oli aiemmatkin siihen saakka, sitten lähdettiin tulemaan alamäkeä ja tällä hetkellä BMW alkaa olla inhokki. Sama, tismalleen sama, koskee c-mersua.

Nyt on Vw tuomassa eletunnistuksen hallintalaitteiden käyttöön ja jotain kuvia oli jostain ehkäpä Golperokonseptista jossa möllötti varmaan 55 tuumainen toosa kojelautana. Hyi saatana.

En ole mielestäni seniili mutta vähemmistöä silti edustan. Ei valmistajat muuten noita tekisi. Itse vaan pidän selkeistä analoginäytöistä ja selkeistä, tunnokkaista mekaanisista hantaakaista auton eri toiminteille. Toki toisarvoisia (mukavuus) toimintoja voi viedä jonnekin näytölle kunhan se ei varasta showta vaan on siellä sivummalla jos sattuu joskus tarvitsemaan. Näinhän esmes Bemareissa oli hyvään aikaan. iDrive oli oikein näppärä käyttää mutta sen taakse oli viety vain joutavuudet.

Omassa Skodassa jo ärsyttää tuo pikkuinen bolleronäyttö kosketustoimintoineen, ruma kun perkele. Mittaristo sentään perinteinen selkeä analoginen vanhan liiton malli.
 
^Olen Makkiksen kanssa täysin samoilla linjoilla, etenkin noiden digitaalimittaristojen suhteen. En tykkää yhtään uusien Volvojen digimittaristosta. Siitä tulee ihan pling pling fiilikset, jotka eivät mielestäni Volvoon sovi.

Myöskään en ole innostunut s-mersun, Passatin tai TT:n täysdigitaalisista mittaristoista tai pitäisi varmaan puhua näytöistä. Saahan niihin rakennettua vaikka minkälaista mittaristonkuvatusta, mutta kun ne ovat littanoita. Mittareiden kuuluu ainakin kierrosluku- ja nopeusmittareiden osalta olla kolmiulotteisia. Niiden lisäksi voi ja pitää sitten olla hienolla grafiikoilla toteutettuja infonäyttöjä.