Väitän, että monelle kokeneelle ja osaavallekin autoharrastajalle ensimmäinen asia, mihin huomio kiinnittyy, on auton muotoilu, niin ulkoa kuin sisältä. Se viestii merkille ominaisista piirteistä ja enemmän tai vähemmän onnistuneesta kehityksestä edeltäjiinsä ja kilpailijoihinsa verrattuna.
Keskustelu muotoilusta pulpahti pintaan, kun tänään julkistetusta uudesta Volvo XC90:stä julkaistiin ensimmäiset kuvat, joissa auto näkyy kaikista kulmista.
Ottamatta kantaa XC90n muotoiluun enemmälti tunnustaudun konservatiiviksi, jolle yleensä on tärkeää tietylle merkille ja mallille ominaiset, vakiintuneet piirteet, joiden pohjalta auton tunnistaa jatkavan edeltäjiensä perinteitä. Tyypillinen tunnuspiirre ovat vaikkapa BMW:n "munuaiset", joita en milloinkaan kenenkään ole huomannut kyseenalaistavan. Monella muulla merkillä grilli vaihtaa koko ajan muotoaan niin, ettei uusi malli muistuta siltä osin edeltäjäänsä juuri lainkaan.
VW, Audi ja Skoda edustavat varovaista, pienten askelten muotoilun uudistamisen linjaa, VAGeista Seat taas rohkeampaa, mutta jossain määrin poukkoilevaa linjaa. Uusimmat Seatit ovat mielestäni selvästi siirtyneet monta askelta lähemmäs muita VAG-merkkejä tässä mielessä - ja nostaneet omassa asteikossa samalla kiinnostusta monta pykälää.
Muotoilu koostuu niin monesta yksityiskohdasta ja eri tekijästä, että luulisi mielipiteitä ja näkökantoja riittävän. -- Olkaa hyvät!
Keskustelu muotoilusta pulpahti pintaan, kun tänään julkistetusta uudesta Volvo XC90:stä julkaistiin ensimmäiset kuvat, joissa auto näkyy kaikista kulmista.
Ottamatta kantaa XC90n muotoiluun enemmälti tunnustaudun konservatiiviksi, jolle yleensä on tärkeää tietylle merkille ja mallille ominaiset, vakiintuneet piirteet, joiden pohjalta auton tunnistaa jatkavan edeltäjiensä perinteitä. Tyypillinen tunnuspiirre ovat vaikkapa BMW:n "munuaiset", joita en milloinkaan kenenkään ole huomannut kyseenalaistavan. Monella muulla merkillä grilli vaihtaa koko ajan muotoaan niin, ettei uusi malli muistuta siltä osin edeltäjäänsä juuri lainkaan.
VW, Audi ja Skoda edustavat varovaista, pienten askelten muotoilun uudistamisen linjaa, VAGeista Seat taas rohkeampaa, mutta jossain määrin poukkoilevaa linjaa. Uusimmat Seatit ovat mielestäni selvästi siirtyneet monta askelta lähemmäs muita VAG-merkkejä tässä mielessä - ja nostaneet omassa asteikossa samalla kiinnostusta monta pykälää.
Muotoilu koostuu niin monesta yksityiskohdasta ja eri tekijästä, että luulisi mielipiteitä ja näkökantoja riittävän. -- Olkaa hyvät!