- 2.3.2023 klo 16:30 / Ensirekisteröintien seurantaa
Pari viikkoa tuli pyörittyä etelä-Espanjassa. Ihan muutama Tesla näkyi, muuten diesel kyllä käryää pienissäkin autoissa tuolla. Siellä sähköauto oli oikeasti harvinainen jos sellaisen näki.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lueskelin vanhoja Tekniikan Maailma lehtiä ja numerossa 6/1983 oli vuoden 1982 rekisteröintitilastot.
10 eniten rekisteröityä automallia 1982
10. Talbot Horizon 4178
Enpä muistanut, että Horizon oli noin korkealla rekisteröintitilastossa. Äkkiä katosivat katukuvasta.Vuonna 1982 ostin Talbot Horizonin. Hyvät istuimet (Saabin). Huonot ovien lukot.
Ei siinä mitään muuta syytä ollut kuin uusikaupunkilaisuus. Ilman sitä ei kukaan olisi Suomessa kuullutkaan Horiskosta.Enpä muistanut, että Horizon oli noin korkealla rekisteröintitilastossa. Äkkiä katosivat katukuvasta.
Automallien määrä on räjähtänyt loputtomaksi. Ei millään myydä yksittäisiä malleja noin paljoa kun myynti jakautuu satakertaiselle määrälle malleja. Nyt likikaikista malleista on rinnalla saman kokoluokan SUV.Eniten mua tuossa listassa hätkähdyttää nuo myyntimäärät. Jotain on mennyt matkan varrella pahasti pieleen, kun todella kalliin rahan aikana vuonna 1982 ostettiin tuollaisia määriä autoja vs. nykypäivä. Jotenkin voisin kuvitella, että ihmisten ostovoima olisi eri tasolla tänä päivänä, kuitenkin.
Kyllä, mutta silloin ei tuotukaan 40 000 käytettyä autoa. Viime vuonna tuotiin, eikä niiden hintataso mitään linttaosastoa ole eli syövät paljon uusien myyntiä.^Näinkin, autoja myytiin v. 1982 yhteensä 146000 kpl ja viime vuonna 96000 kpl, onhan siinä eroa kuitenkin.
Kyllä, "maailmanautoihin" siellä tähdätään. Tuo nykyinen Kugakin on jenkeissä suunniteltu, ja melko samanlaisena myydään sielläkin, vain pieniä kosmeettisia eroja. Itse olen vähän odotellut, että koska se VW-yhteistyö alkaa Fordilla materialisoitumaan. Sieltähän pitäisi alkaa pukata MEB-pohjaista sähkäriä kaiketi pikapuoliin, mutta vielä ei ole oikein mitään kuulunut. Vai onkohan vain mennyt ohi silmien/korvien?Fordilla on päätetty keskittyä massamarkkinoille ja lopettaa autojen valmistus vain Euroopan kutistuvia markkinoita varten. Nykyinen Focus on viimeinen lajiaan.
Suomen hallinto virkakoneistoneen on tehnyt tinkimätöntä työtä kerskakulutuksen estämiseksi. Uuden auton ostoon liikenee näimä aikoina kansalaisilla rahaa vasta keskimäärin 60-vuotispäivien kynnyksellä ja tämä näkyy ensirekisteröintimäärissä. Uusien kaupan sijaan mieluummin tuotatetaan maahan iso osa kulkineista käytettyinä, viidessä vuodessa menetetään parinsadantuhannen kiesin alvit...^Näinkin, autoja myytiin v. 1982 yhteensä 146000 kpl ja viime vuonna 96000 kpl, onhan siinä eroa kuitenkin.
2. VW ID.3, ID.5 1471 kpl (8.1%)
4. VW ID.3 805 kpl (4.4%)
Kummasti ainakin pks:lla näkee uutta/uudehkoa kallista paremman ihmisjoukon autoa (lue: premium-merkit + Tesla). Osa noista varmaan hankittu vähän käytettynä/tuontipelinä. Osassa käytettyjä hinnat ovat nyt alkaneet tippumaan, etenkin ei-merkkiliikkeissä. Polkee varmaan samalla hyvityshintoja jos vaihtaisi samanmerkkiseen uuteen merkkiliikkeessä. Hesarissa oli tuore uutinen inflaatiovauhdista eli miten kova se on, vaikka vertaisi vuosikymmenten taa. Viimeksi ruokakaupassa käytyä ja tankatessa sen muisti taas. Palkka hupenee aivan eri tahtiin kuin reilu vuosi sitten, vaikka ei ole mitään sähkölämmmitteistä ok-taloa tms. En ihmettele että ensirekisteröintiluvut ovat surkeita ja veikkaan että pohjaa ei ole vielä nähty. Nyt jos vielä se fossiilisten jakeluvelvoite ensi vuodelle nostaa muutaman kymmenen senttiä litrahintoja, saattaa uusien autojen kaupoisa tulla irtisanomisia/lomautuksia.Eniten mua tuossa listassa hätkähdyttää nuo myyntimäärät. Jotain on mennyt matkan varrella pahasti pieleen, kun todella kalliin rahan aikana vuonna 1982 ostettiin tuollaisia määriä autoja vs. nykypäivä. Jotenkin voisin kuvitella, että ihmisten ostovoima olisi eri tasolla tänä päivänä, kuitenkin. Voihan se ollakin, mutta myös hintataso on pöyristyttävä. Nykyäänhän keskiverto-sähköauto maksaisi markoissa saman verran kuin omakotitalo vuonna 1982.
No joo, aika suoraviivainen vertaus enkä mitään muuttujia ottanut huomioon, tulipahan vaan mieleen.
Mietiskelin kotimatkalla kun vastaan tuli pari Volvoa ym. isomman kokoluokan sähkäriä, että mihin hemmettiin me tarvitsemme tuollaisia panssarivaunuja ? Joku autopomo taisi tuosta älähtää, kun paino ja koko kasvavat sitä mukaan kuin akkujen kapasiteetti, että tämä kehitys on katkaistava. Alan olla samaa mieltä. Kun katsoo parkkipaikoilla yksinäisen 150 senttisen naisen katoavan mielettömän kokoisen henkilöauton uumeniin ja kaasuttavan pois paikalta hiipii mieleen, että varmaan vähemmälläkin pärjäisi...
No tulipas tästä vuodatus. Olkoon nyt kuitenkin.
No mutta sieltähän ne tänne aikanaan valuu.Mitä noita Saksan markkinoita, laittakaa mieluummin Suomen, täällähän me asutaan.
Joo valuuhan ne tosiaan.No mutta sieltähän ne tänne aikanaan valuu.
Ihan mielenkiintoista nähdä ison vapaan markkinan tilannetta. Tietysti ymmärtää senkin, ettei tuollainen tilasto miellytä kaikkien ideologista näkökulmaa.Mitä noita Saksan markkinoita, laittakaa mieluummin Suomen, täällähän me asutaan.