https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ensirekisteröintien seurantaa

Pari viikkoa tuli pyörittyä etelä-Espanjassa. Ihan muutama Tesla näkyi, muuten diesel kyllä käryää pienissäkin autoissa tuolla. Siellä sähköauto oli oikeasti harvinainen jos sellaisen näki.
 
Fordilla on päätetty keskittyä massamarkkinoille ja lopettaa autojen valmistus vain Euroopan kutistuvia markkinoita varten. Nykyinen Focus on viimeinen lajiaan.
 
Lueskelin vanhoja Tekniikan Maailma lehtiä ja numerossa 6/1983 oli vuoden 1982 rekisteröintitilastot.

10 eniten rekisteröityä automallia 1982

1. Lada 1200-1600, 2105 10634
2. Datsun 100A-150A Cherry 10570
3. Opel Kadett 6003
4. Toyota Corolla 5772
5. Mazda 323 5256
6. Datsun 120Y-125Y Sunny 5195
7. Ford Escort 4769
8. Opel Ascona 4303
9. Saab 99 4255
10. Talbot Horizon 4178

Vertailuksi 10 eniten rekisteröityä automallia 2022

1. TOYOTA Corolla 4 668
2. TOYOTA Yaris 3 144
3. TOYOTA RAV4 2 248
4. VOLVO XC60 2 002
5. SKODA OCTAVIA 2 001
6. KIA CEED 1 892
7. TOYOTA YARIS Cross 1 787
8. NISSAN QASHQAI 1 720
9. VOLVO XC40 1 709
10. TOYOTA C-HR 1 673

Nissan ja etenkin Toyota näyttää säilyneen kärkikymmenikössä neljän vuosikymmenen ajan. Tuleekohan tähän muutos käyttövoimamuutoksen myötä.
 
Lueskelin vanhoja Tekniikan Maailma lehtiä ja numerossa 6/1983 oli vuoden 1982 rekisteröintitilastot.

10 eniten rekisteröityä automallia 1982

10. Talbot Horizon 4178

Vuonna 1982 ostin Talbot Horizonin. Hyvät istuimet (Saabin). Huonot ovien lukot.
 
Eniten mua tuossa listassa hätkähdyttää nuo myyntimäärät. Jotain on mennyt matkan varrella pahasti pieleen, kun todella kalliin rahan aikana vuonna 1982 ostettiin tuollaisia määriä autoja vs. nykypäivä. Jotenkin voisin kuvitella, että ihmisten ostovoima olisi eri tasolla tänä päivänä, kuitenkin. Voihan se ollakin, mutta myös hintataso on pöyristyttävä. Nykyäänhän keskiverto-sähköauto maksaisi markoissa saman verran kuin omakotitalo vuonna 1982.
No joo, aika suoraviivainen vertaus enkä mitään muuttujia ottanut huomioon, tulipahan vaan mieleen.
Mietiskelin kotimatkalla kun vastaan tuli pari Volvoa ym. isomman kokoluokan sähkäriä, että mihin hemmettiin me tarvitsemme tuollaisia panssarivaunuja ? Joku autopomo taisi tuosta älähtää, kun paino ja koko kasvavat sitä mukaan kuin akkujen kapasiteetti, että tämä kehitys on katkaistava. Alan olla samaa mieltä. Kun katsoo parkkipaikoilla yksinäisen 150 senttisen naisen katoavan mielettömän kokoisen henkilöauton uumeniin ja kaasuttavan pois paikalta hiipii mieleen, että varmaan vähemmälläkin pärjäisi...
No tulipas tästä vuodatus. Olkoon nyt kuitenkin.
 
Eniten mua tuossa listassa hätkähdyttää nuo myyntimäärät. Jotain on mennyt matkan varrella pahasti pieleen, kun todella kalliin rahan aikana vuonna 1982 ostettiin tuollaisia määriä autoja vs. nykypäivä. Jotenkin voisin kuvitella, että ihmisten ostovoima olisi eri tasolla tänä päivänä, kuitenkin.
Automallien määrä on räjähtänyt loputtomaksi. Ei millään myydä yksittäisiä malleja noin paljoa kun myynti jakautuu satakertaiselle määrälle malleja. Nyt likikaikista malleista on rinnalla saman kokoluokan SUV.

Tuolloin vuonn 1982 saattoi esim. Mersu-liikkeestä ostaa E, S tai G -sarjalaisen. Tenavatähti 190 oli juuri esitelty, mutta ei ehtinyt vielä vuoden 1982 rekisteröinteihin.

Eikä Toyotallakaan ollut Korolla Cross-versiona ja tavallisena. Ei C-HR:ää lainkaan, ei Priusta, ei BX4X:ää, eikä paljoa muutakaan.
 
^Näinkin, autoja myytiin v. 1982 yhteensä 146000 kpl ja viime vuonna 96000 kpl, onhan siinä eroa kuitenkin.
Kyllä, mutta silloin ei tuotukaan 40 000 käytettyä autoa. Viime vuonna tuotiin, eikä niiden hintataso mitään linttaosastoa ole eli syövät paljon uusien myyntiä.

Hämmästyttävän lähellä nuo vuosien 1982 ja 2022 rekisteröinnit kun ynnää käytettynä tuodut mukaan.

Niille jotka eivät asiaa muista, niin 80-luvun alussa käytettyjen henkilöautojen tuonti oli täysin nollissa. Ei mitään mahdollisuutta saada lupaa viedä valuutta ulkomaille sellaiseen tarkoitukseen. En tähän hätään muista summaa, mutta ihan ykköstonnien jälkeen piti olla lupa Suomen pankista. Jos olisi saanutkin, niin autovero olisi ollut sama kuin upouudessa autossa. Lisäksi auto olisi pitänyt ruostesuojata ja varustaa muutoinkin kekkoslovakian vaatimusten mukaiseksi.

Autojen tuonti alkoi vapautumaan vasta 1986 tai 1987, kun valuutan vienti vapautui ja joku keksi pakettiautojen verottomuuden.
 
Vuonna 1982 suomalaisen keskipalkka oli 700 euroa, vuonna 2022 se oli 3500 euroa.
Vuonna 1982 Corolla 1.3 DX maksoi 8600 euroa ja Volvo 244 DL 35 000 euroa
Corollan hankintaan tarvittiin 12 kk bruttopalkka ja Volvon hankintaan 21 kuukauden

Vuonna 2022 Corolla maksoi 35 000 euroa ja Volvo V90 65 000 euroa
Corollan hankintaan tarvittiin 10 kk bruttopalkka ja Volvon hankintaan 19 kuukauden

Vuonna 1982 rekisteröitiin 3300 Volvo 240:aa, 5800 Corollaa ja 10 500 Cherryä
Vuonna 2022 rekisteröitiin 900 Volvo S/V/XC90 ja 2000 XC60:ta, 4700 Corollaa ja 1700 Qashqaita
 
Fordilla on päätetty keskittyä massamarkkinoille ja lopettaa autojen valmistus vain Euroopan kutistuvia markkinoita varten. Nykyinen Focus on viimeinen lajiaan.
Kyllä, "maailmanautoihin" siellä tähdätään. Tuo nykyinen Kugakin on jenkeissä suunniteltu, ja melko samanlaisena myydään sielläkin, vain pieniä kosmeettisia eroja. Itse olen vähän odotellut, että koska se VW-yhteistyö alkaa Fordilla materialisoitumaan. Sieltähän pitäisi alkaa pukata MEB-pohjaista sähkäriä kaiketi pikapuoliin, mutta vielä ei ole oikein mitään kuulunut. Vai onkohan vain mennyt ohi silmien/korvien?
 
^Näinkin, autoja myytiin v. 1982 yhteensä 146000 kpl ja viime vuonna 96000 kpl, onhan siinä eroa kuitenkin.
Suomen hallinto virkakoneistoneen on tehnyt tinkimätöntä työtä kerskakulutuksen estämiseksi. Uuden auton ostoon liikenee näimä aikoina kansalaisilla rahaa vasta keskimäärin 60-vuotispäivien kynnyksellä ja tämä näkyy ensirekisteröintimäärissä. Uusien kaupan sijaan mieluummin tuotatetaan maahan iso osa kulkineista käytettyinä, viidessä vuodessa menetetään parinsadantuhannen kiesin alvit...

Länsinaapurimme on puolestaan ajatellut uusien autojen olevan omille kansalaisilleen tarpeen ja mm. poisti autoveron 1996. Ruotsin autokanta on karkeasti tuplat meihin nähden, mutta uusia autoja myytiin viime vuonnakin triplasti. Samoin Ruotsissa käyttövoimamurros etenee rivakasti, sähköautojen prosentuaalinen osuus rekisteröinneistä oli viime vuonna tuplasti meillä toteutunutta osuutta suurempi...
 
Eniten rekisteröidyt automallit Saksassa tammikuussa:

1. VW Golf 6040 kpl
2. VW Tiguan 5945 kpl
3. VW T-Roc 4812 kpl
4. Tesla Model Y 3708 kpl
5. Mercedes C-Klasse 3478 kpl
6. Skoda Octavia 3213 kpl
7. VW Passat 3030 kpl
8. Toyota Yaris 2804 kpl
9. Audi A4 2770 kpl
10. Opel Corsa 2765 kpl

Tuossa näkyy VW-konsernin tuotteiden suosio kuten ennenkin. Eniten pistää silmään Teslan tunku kärkisijoille ja Toyotan tulo kärkikymmenikköön.

Sähköautoissa tilasto näyttää tältä:

1. Tesla Model Y 3708 kpl (osuus 20,4%)
2. VW ID.3, ID.5 1471 kpl (8.1%)
3. Audi Q8 e-tron 1131 kpl (6.2%)
4. VW ID.3 805 kpl (4.4%)
5. Audi Q4 e-tron 738 kpl (4.1%)
6. Skoda Enyaq 729 kpl (4.0%)
7. Smart EQ Fortwo 721 kpl (4.0%)
8. Dacia Spring 669 kpl (3.7%)
9. Porsche Taycan 534 kpl (2.9%)
10. Mazda MX-30 499 kpl (2.8%)

Tesla Y on aivan ylivoimainen yli viidenneksen osuudellaan. Muuten pikku-Fiiu loistaa poissaolollaan ja kallis Taycan on päässyt kärkilistaukseen. Isoa Audia rekisteröitiin pientä enemmän. Varmaan johtajat saaneet uudet työsuhdekinnerit heti alkuvuodesta.
 
Eniten mua tuossa listassa hätkähdyttää nuo myyntimäärät. Jotain on mennyt matkan varrella pahasti pieleen, kun todella kalliin rahan aikana vuonna 1982 ostettiin tuollaisia määriä autoja vs. nykypäivä. Jotenkin voisin kuvitella, että ihmisten ostovoima olisi eri tasolla tänä päivänä, kuitenkin. Voihan se ollakin, mutta myös hintataso on pöyristyttävä. Nykyäänhän keskiverto-sähköauto maksaisi markoissa saman verran kuin omakotitalo vuonna 1982.
No joo, aika suoraviivainen vertaus enkä mitään muuttujia ottanut huomioon, tulipahan vaan mieleen.
Mietiskelin kotimatkalla kun vastaan tuli pari Volvoa ym. isomman kokoluokan sähkäriä, että mihin hemmettiin me tarvitsemme tuollaisia panssarivaunuja ? Joku autopomo taisi tuosta älähtää, kun paino ja koko kasvavat sitä mukaan kuin akkujen kapasiteetti, että tämä kehitys on katkaistava. Alan olla samaa mieltä. Kun katsoo parkkipaikoilla yksinäisen 150 senttisen naisen katoavan mielettömän kokoisen henkilöauton uumeniin ja kaasuttavan pois paikalta hiipii mieleen, että varmaan vähemmälläkin pärjäisi...
No tulipas tästä vuodatus. Olkoon nyt kuitenkin.
Kummasti ainakin pks:lla näkee uutta/uudehkoa kallista paremman ihmisjoukon autoa (lue: premium-merkit + Tesla). Osa noista varmaan hankittu vähän käytettynä/tuontipelinä. Osassa käytettyjä hinnat ovat nyt alkaneet tippumaan, etenkin ei-merkkiliikkeissä. Polkee varmaan samalla hyvityshintoja jos vaihtaisi samanmerkkiseen uuteen merkkiliikkeessä. Hesarissa oli tuore uutinen inflaatiovauhdista eli miten kova se on, vaikka vertaisi vuosikymmenten taa. Viimeksi ruokakaupassa käytyä ja tankatessa sen muisti taas. Palkka hupenee aivan eri tahtiin kuin reilu vuosi sitten, vaikka ei ole mitään sähkölämmmitteistä ok-taloa tms. En ihmettele että ensirekisteröintiluvut ovat surkeita ja veikkaan että pohjaa ei ole vielä nähty. Nyt jos vielä se fossiilisten jakeluvelvoite ensi vuodelle nostaa muutaman kymmenen senttiä litrahintoja, saattaa uusien autojen kaupoisa tulla irtisanomisia/lomautuksia.
 
Eniten rekisteröidyt sähköautomallit Saksassa helmikuussa:

1. Tesla Model Y 6442 kpl
2. VW ID.4, ID.5 2099 kpl
3. VW ID.3 1898 kpl
4. Audi Q8 e-tron 1343 kpl
5. Tesla Model 3 1239 kpl
6. Audi Q4 e-tron 1215 kpl
7. Fiat 500 1183 kpl
8. Mini 1045 kpl
9. Seat Born 898 kpl
10. Hyundai Ioniq 5 849 kpl

Teslan hinnanalennukset näyttävät toimivan ja toimitukset pelaa.
 
ACEA on koonnut EU-alueen helmikuun rekisteröintitiedot. Yhteensä helmikuun markkina oli kooltaan 802 763 rekisteröintiä. Viime vuoteen nähden kasvua on mukavat 11,5 %, vertailukausi oli tosin heikko. Neljästä suurimmasta markkinasta eniten kasvoivat Espanja (+32 %) ja Italia (+18,2 %), Ranska (+9,1 %) ja Saksa (+0,2 %) sen sijaan jäivät keskiarvosta. Käyttövoimista polttomoottorit vievät markkinaa, sähkö hilaa ylös suosiotaan 9,7->12,1 % ja diesel menettää, helmikuussa 18,2->15 %...

 
Viimeksi muokattu:
Saksa, Helmikuu-23.

1. VW Golf
2. Tesla Y
3. VW T-Roc
4. VW Tiguan
5. Skoda Octavia
6. Opel Corsa
7. Mercedes C
8. Audi A4
9. Mercedes GLC
10. Mini
11. VW Passat
12. VW Transporter
13. Toyota Yaris
14. VW T-Cross
15. Audi Q3