https://tummennuskalvot.fi/

Ensirekisteröintien seurantaa

Jämy: "Mondeo poistui myyntiohjelmasta, mitäs nyt?"

Oy Ford Ab: "Ei hätää, nostetaan Focuksen hinta Mondeon lukemiin."

Viime vuonna Fordin rekisteröinnit romahtivat 38,8 %:a ja nyt vielä poistuu Fiestakin valikoimasta. Varmuuden vakuudeksi Mustang-E:n hinta hinattiin taivaisiin. Viime vuonna myydyimmät Fordit olivat rekisteröintitilastojen sijoilla 27. (Kuga) ja 28. (Focus). Fordilla on perinteisesti ollut jälleenmyyjiä, jotka ovat edustaneet vain Fordia. Ei ole pitkään näillä lukemilla.

Hyvin menee Hopalla!
Jospa ne tekee tilaa tulevalle pienemmälle MEB-pohjaiselle sähkärille?
 
Oliko tuossa jaottelussa laitettu myös hybridit tai ainakin plugarit sähköautojen puolelle? Taitaa uudet myytävät vähänkään premiumimmat autot olla aika järjestään vähintään plugareita, joten polttiksien keskihinta jää alas.
Tiedote pohjautui Verohallinnon tietokantaan. Tsekkasin tietokannasta seuraavat verotusarvojen keskiarvot, vuosi 2022: plugarit 57 489 €, bensat 28 627 €, dieselit 60 086 €, kaasut 29 865 € ja sähkikset 54 113 €...
 
Tsekkasin tietokannasta seuraavat verotusarvojen keskiarvot, vuosi 2022: plugarit 57 489 €, bensat 28 627 €, dieselit 60 086 €, kaasut 29 865 € ja sähkikset 54 113 €...

Jos 2/2023 hinnat olisivat samalla hehtaarilla, niin eipä täyssähköisten osuus euroista olekaan kuin 37,3%.

Diesel 9,1%, bensa 28,4%, plugarit 24,9% ja kaasu 0,3%.
 
Olen tainnut aiemminkin kirjoitella aiheesta. Eli kun puhutaan esimerkiksi 20 000 €:n autosta, pitää siihen useimmiten lisätä ainakin toimituskulut 600 €, talvipyörät n. 1500 €, moottorinlämmitin n. 500 ja ehkä metalliväri, roiskeläpät ja kumimattosarja eli auto lähteekin kaupasta hintaan 23000-25000 €. Eli oikeasti ei uusia 20000 €:n autoja juuri taida olla Suomessa myynnissä.
Esim. tuolla aiemmin mainittu Kia Rio on alkaen 16 300 €. Kyllä sen 20 k€:llä saa kadulle. Varmaan löytyy muitakin tuon kokoisia, ja sitten löytyy vielä luokkaa pienempiäkin autoja.
Toisaalta VW Polo taitaa sitten ollakin jo juuri tuossa 20 k€ lähtöhinnassa
 
Ja mun mielestä on melko turhkaa katsella listahintoja orjallisesti. Lähes kaikista polttiksista saa kuitenkin alennusta, jos vaan viitsii vähän kilpailuttaa. Ja nykyisessä taloustilanteessa nämä alennukset ovat luultavasti ihan tuntuviakin jollain merkeillä.
 
^^Jep. Juttelin just myyjän kanssa, uusi Superb on todella iso, koska pitää tehdä eroa Octaviaan joka kasvoi melkein nykyiseen Superbiin kiinni. Uuden Superbin lähtöhinnan arveli olevan +50 Keuroa, vaikka mallistossa on edelleen myös bensakoneet. Valmistaja on kuulemma pettynyt Passatin myyntilukuihin ja se putoaa pois mallistosta kokonaan, Skodan alla tulevaisuudessa konsernin isot farkut.
Vähän joka luokassa tuntuu, että hinnat ovat karanneet kymppitonnilla ylöspäin. Maksettiin Superbista 3v sitten 37 tonnia, nyt uusi on kymppitonnin kalliimpi ja vielä samaa mallia, en puhu uudesta, tulevasta. Vuonna 2017 ostettiin Focus-farkku ja hintaa oli 22 tonnia, nyt on vastaavassa ensimmäinen numero kolmonen. Toki, esim. Focuskin kasvoi kokoa, kuten tosiaan vähän joka automalli.
 
Octavia on kasvanut ja on jo perinteistä passatin kokoluokkaa. Näkyy myös hinnassa. Siksi fabian ja ocun välissä on nyt scala.
No ei Octavia kahden viimesukupolven välillä ole merkittävästi kasvanut. Hinta on sen sijaan noussut.

Corollaakaan ei saa enää alle kolmenkympin. Sekin oli reilu parinkympin auto nykysukupolven tullessa markkinoille.
 
No ei Octavia kahden viimesukupolven välillä ole merkittävästi kasvanut. Hinta on sen sijaan noussut.

Corollaakaan ei saa enää alle kolmenkympin. Sekin oli reilu parinkympin auto nykysukupolven tullessa markkinoille.
Ei ihme, että Dacia Sandero oli viime vuonna koko Euroopan rekisteröinneissä sijalla 2..Lompakko sanelee muuallakin kuin Härmässä.

Kymppitonni tullut lisää monen perusauton hintaan.
 
Esim. tuolla aiemmin mainittu Kia Rio on alkaen 16 300 €. Kyllä sen 20 k€:llä saa kadulle. Varmaan löytyy muitakin tuon kokoisia, ja sitten löytyy vielä luokkaa pienempiäkin autoja.
Toisaalta VW Polo taitaa sitten ollakin jo juuri tuossa 20 k€ lähtöhinnassa
Kia on ilmoittanut että Kia Rio taival Euroopassa päättyy. Johtunee siitä, että pienien autojen katerakenne ei ole riittävä nykyisiin päästö-ja turvallisuusnormien aiheuttamiin valmistuskustannuksiin nähden.
 
Kia on ilmoittanut että Kia Rio taival Euroopassa päättyy. Johtunee siitä, että pienien autojen katerakenne ei ole riittävä nykyisiin päästö-ja turvallisuusnormien aiheuttamiin valmistuskustannuksiin nähden.

Pienten autojen myynti joko loppuu tai sitten segmentti kiinalaistuu.
 
En usko että pienten autojen segmentti kiinalaistuu. On Euroopassa todella suosittu segmentti ja teollisuus saavat jäsenmaat pitämään huolta omista yrityksistään. Sanokaa minun sanoneeni.
 
En usko että pienten autojen segmentti kiinalaistuu. On Euroopassa todella suosittu segmentti ja teollisuus saavat jäsenmaat pitämään huolta omista yrityksistään. Sanokaa minun sanoneeni.

No en minäkään usko. Ranskalaisten, Espanjalaisten ja Italialaisten tahdonvoima tulee olemaan merkittävä.
 
Mä veikkaan, että keskiverto suomalainen ei ehkä oikeasti ymmärrä miten iso osa arkea uusi Clio, Panda tai 207 on normieurooppalaiselle. Sellainen otetaan kolmen vuoden osarilla uutena alle ja vaihdetaan vastaavaan kun osari loppuu. Ja isänmaallisuus oman maan tuotantoa kohtaan on erittäin voimakasta. Ja ei koeta mitään tarvetta upgreidata ökympään.

Vaikea tähän on minkään Model kolmosen kokoisen jättiauton tai kiinalaisen sähkökopin tunkea. Laajassa skaalassa siis. Kun keskimäärin ei ole juuri kenellekään kotilatausmahdollisuutta. Ei ole edes omaa parkkiruutua.
 
Viime vuoden ensirekisteröinneissä on melko maukasta kalustoa.

15 kpl uusia Bentleytä! Kukapa olisi uskonut! Onhan noita Continentaleja tänne aika paljon uitettu.

Ja vielä niin, että "vain" 4 oli SUV-Bentayagaa. Eikä yhtään Continental coupeta vaan myydyin malli oli sedan-mallinen Flying!


Myös yksi kpl Rolls-Royce Cullinan sai suomi-kilvet.
 
Voisiko näiden ökyjen taustalla olla Putinin hyökkäysota? Jos näistä iso osa olikin alkujaan matkalla Venäjälle suomalaisen automyyjän kautta, mutta vientipakotteet estivät kaupat. Ja sitten etsitty sopivalla hinnalla ostajat Suomesta?
 
Voisiko näiden ökyjen taustalla olla Putinin hyökkäysota? Jos näistä iso osa olikin alkujaan matkalla Venäjälle suomalaisen automyyjän kautta, mutta vientipakotteet estivät kaupat. Ja sitten etsitty sopivalla hinnalla ostajat Suomesta?
Enpä tiedä.

Ainakin yksi syy on siinä, että K-auto on pari vuotta ollut Bentleyn virallinen maahantuoja. Aiemmin autoja piti ostaa Tukholmasta. K-auto ei toimi Venäjällä eli ei ne ainakaan sen käsiin ole jääneet.

Toki mikään ei kerro, ovatko ne nimenomaan K-auton maahantuomia.

On siellä myös 12 Ferraria ja 14 Porsche 911:ta. Ja kyse siis upouusista autoista, ei tuontilintoista. Porscheja nyt muutoin myytiin melkein 400 kpl, mutta tuo 911 on omaa luokkaansa merkin sisällä.
 
Ai noin....Yllättävää kun palstalla annettu ymmärtää että plugareissa tulevaisuus edullisuutensa vuoksi.
Edullisuuden puolesta ei kyllä kummassakaan edellä mainituista ole tulevaisuus...

Tällaisen ennusteen laatineet...

Mikäli maailmanmeno nyt jatkuu samanlaisena sekamelskana, on todella vaikea uskoa, että loppuvuodesta 2024 joka toinen myytävistä uusista autoista olisi sähkäri. Toki mahdollista, jos uusien autojen myynti sakkaa esim 60% kautta linjan...
 
Mä veikkaan, että keskiverto suomalainen ei ehkä oikeasti ymmärrä miten iso osa arkea uusi Clio, Panda tai 207 on normieurooppalaiselle. Sellainen otetaan kolmen vuoden osarilla uutena alle ja vaihdetaan vastaavaan kun osari loppuu. Ja isänmaallisuus oman maan tuotantoa kohtaan on erittäin voimakasta. Ja ei koeta mitään tarvetta upgreidata ökympään.

Vaikea tähän on minkään Model kolmosen kokoisen jättiauton tai kiinalaisen sähkökopin tunkea. Laajassa skaalassa siis. Kun keskimäärin ei ole juuri kenellekään kotilatausmahdollisuutta. Ei ole edes omaa parkkiruutua.
Juuri näin on kuten Vempula kuvailee. Eteläisessä euroopassa nuo ovat niitä perusautoja, joilla arkiajot hoidetaan. Ja jotenkin on se käsitys, että aina kyse ei ole edes siitä, etteikö olisi varaa isompaan/kalliimpaan. varsinkin kaupunkialueilla suuremmasta koosta ei olisi muuta kuin haittaa ja tuossa osassa Eurooppaa autolla ei haeta mitään statusarvoa, se haetaan muista asioista. Toki, ainahan poikkeuksia sopii joukkoon. Jotenkin noissa maissa ihmisten itsetunto vaan sallii ajella vaatimattomammallakin laitteella. Kuten esimerkkinä vaikkapa skootterit työmatkaliikenteessä. Kyllä siellä ihan pukumiestä ja -naista näkyy noilla kulkevan. Kuvittelepa samaa Suomessa. Toki, onhan ilmastotkin hieman erilaisia, mutta noin yleisellä tasolla pohdittuna.
 
Mä veikkaan, että keskiverto suomalainen ei ehkä oikeasti ymmärrä miten iso osa arkea uusi Clio, Panda tai 207 on normieurooppalaiselle. Sellainen otetaan kolmen vuoden osarilla uutena alle ja vaihdetaan vastaavaan kun osari loppuu. Ja isänmaallisuus oman maan tuotantoa kohtaan on erittäin voimakasta. Ja ei koeta mitään tarvetta upgreidata ökympään.

Vaikea tähän on minkään Model kolmosen kokoisen jättiauton tai kiinalaisen sähkökopin tunkea. Laajassa skaalassa siis. Kun keskimäärin ei ole juuri kenellekään kotilatausmahdollisuutta. Ei ole edes omaa parkkiruutua.
Tuolla pikkuautoluokassahan sähkäreitä on ollut jo jonkin aikaa ihan hyvin. Zoe, e-208, VAG tripletti, e-Corsa, Fiat 500e nyt ainakin. Hintojen ja saatavuuden pitää tietenkin kehittyä vielä, mutta sama on oikeastaan kaikissa kokoluokissa. Toisaalta aika paljon näkee uutisia, että halpa pikkuautoluokka on vähän hankaluuksissa polttiksissakin, kun turvallisuuteen ja päästöihin liittyvät määräykset lisäävät kustannuksia niin että ne eivät ole suhteessa auton kokoon. Kyllä se koskee Etelä-Eurooppaakin, vaikka siellä saatetaan hankkia pikkuautoja myös käytännöllisyyssyistä.