https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ensirekisteröintien seurantaa

Nyt oli murheellinen kokonaismyynti. Total 7/22 5503 kpl, 7/21 7487 kpl.

Kaasuautot ovat kadonneet melkein kokonaan, koko alkuvuosi 226 kpl vs YTD21 664 kpl.

Dieselit jatkavat syöksyään. PHEVit tuleet alas, samoin latauskyvyttömät hybridit. Perusbenosjen kaupasta puuttuu alkuvuoteen about +8000 kpl.

Sähköautot YTD +1925 kpl ja 7/22 862 kpl vs 7/21 752 kpl.
 
Tuossa on alkuvuoden SUVien rekisteröinnit Euroopassa:

a7PkRQJ.jpg
 
"Uusista henkilöautoista vuoden rekisteröidyin täyssähköautomerkki on K-Auton edustama Volkswagen 776 rekisteröidyllä autolla." Vielä on parantamisen varaa...
 
^Menee aika kauan siihen, että edes kolmasosa autoista on sähköisiä
 
JiiJii71 sanoi:
K-Auton tilauksista ~puolet täyssähköisiä.

”Tämän kesän aikana tehdyistä K-Auton asiakastilauksista jo miltei puolet on ollut täyssähköautoja.”

https://www.k-ryhma.fi/artikkeli/kaikkien-aikojen-sahkoautokesa-2022

Tämän perusteella jo aika yleistä että sähkisten osuus on noin puolet myynnistä: https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/ba303019-d2d7-4444-813c-2105ac3c2501] [url]https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/ba303019-d2d7-4444-813c-2105ac3c2501[/url]
 
Tipi sanoi:
Tämän perusteella jo aika yleistä että sähkisten osuus on noin puolet myynnistä:


Tai sitten ei...

Tilannetta kuvaa hyvin se, että alkuvuodesta (tammi-heinäkuu) rekisteröitiin 6 813 sähköautoa ja 8 911 Toyotaa, jolla ei siis ole sähköautoa ollut.
 
Noi tänä vuonna myydyt VW ja muut sähkärit tulee kilpiin viimeistään ensi vuonna. Oma epäilu on, että vuosi 2023 näyttää melko EV-vetoiselta, kun myytyä sähkäreitä aletaan saamaan kilpiin eri valmistajien tilausputkista. Toki määrät ovat pieniä verrattuna kokonaisautomäärään, mutta myynnin kulmakerroin tullee sojottaan ylöspäin.
 
Johan Fors sanoi:
Noi tänä vuonna myydyt VW ja muut sähkärit tulee kilpiin viimeistään ensi vuonna. Oma epäilu on, että vuosi 2023 näyttää melko EV-vetoiselta, kun myytyä sähkäreitä aletaan saamaan kilpiin eri valmistajien tilausputkista. Toki määrät ovat pieniä verrattuna kokonaisautomäärään, mutta myynnin kulmakerroin tullee sojottaan ylöspäin.

Meinaatko pientä kaikkiin rekisterissä oleviin autoihin vai ensi vuonna rekisteröitäviin?

Kaikkiin verrattuna tietysti pientä, mutta upouusissa sähköautojen osuus lienee ensi vuonna 40-50 %. Se ei ole millään mittarilla pieni osuus.

Ties vaikka menisi yli 50 % jos toimitusajat saadaan kuriin.
 
Mitä muutamaa uusien autojen automyyjä viimeaikoina jututtanut, niin ei juuri muuta kysytä/myydä kuin ladattavaa ja nekin pääasiassa sähköautoja (otanta Oulu ja Helsinki, merkit Volvo, BMW, Hyundai ja VW konsernin tuotteet).

Sehän tosiaan on että ne näkyy tilastoissa (ja myyjän rahapussissakin) vasta ensi vuoden aikana....
 
Sähköistyminen näkyy kyllä selkeästi ensirekisteröinneissä, sen verran kovat ovat kannusteet. Enää puuttuu uusien autojen ostajat, jotta myyntimäärät saataisiin edes joltiseltaan kohtuullisiksi...
 
Urlaub sanoi:
Meinaatko pientä kaikkiin rekisterissä oleviin autoihin vai ensi vuonna rekisteröitäviin?

Kaikkiin verrattuna tietysti pientä, mutta upouusissa sähköautojen osuus lienee ensi vuonna 40-50 %. Se ei ole millään mittarilla pieni osuus.

Ties vaikka menisi yli 50 % jos toimitusajat saadaan kuriin.
Tätä juuri tarkoitin, huonosti sanoitin :) Eli sähkärien osuus vuoden 2023 ensirekisteröinneistä on varmasti iso, ehkäpä jopa 50% kuten arvelit. Mutta sähkärien osuus koko Suomen autokannasta säilyy vielä pitkään pienenä.
 
Johan Fors sanoi:
Tätä juuri tarkoitin, huonosti sanoitin :) Eli sähkärien osuus vuoden 2023 ensirekisteröinneistä on varmasti iso, ehkäpä jopa 50% kuten arvelit. Mutta sähkärien osuus koko Suomen autokannasta säilyy vielä pitkään pienenä.

Aika nopiaan se tuollaisilla rekisteröintimäärillä tulee kasvamaan, varsinkin kun käytettynä tuodaan likimain yhtä paljon sähköautoja.
 
^ Tuskaisen hidasta se sähkisosuuden kasvu koko autokannan mitassa on. Pitää laskea sähköautoihin mukaan lataushybridit ynnä muut sähköavusteiset polttikset, että lukematarkkuus paranee...
 
Vaikea nähdä syytä polttiksen ostolle, ellei ole todella spesiaaleja tarpeita. Itse en tuollaista taloudellista riskiä enää ottaisi uutta autoa ostaessani.
 
Jaska sanoi:
Vaikea nähdä syytä polttiksen ostolle, ellei ole todella spesiaaleja tarpeita. Itse en tuollaista taloudellista riskiä enää ottaisi uutta autoa ostaessani.
Jos vuotuiset ajokilometrit jäävät esimerkiksi < 15000km/vuosi, en itse näe mitään riskiä ostaa vaikkapa Toyotan "itselataavaa" ja ajaa sillä seuraat 10 takuunalaista vuotta. 10-vuotiaan auton arvo on kaikissa tapauksissa jo alle merkittävän euromäärän. Mielestäni sähköauton osto on em. spekseillä paljon suurempi riski. Jos tarkoitetaan taloudellista riskiä.
 
Urlaub sanoi:
Aika nopiaan se tuollaisilla rekisteröintimäärillä tulee kasvamaan, varsinkin kun käytettynä tuodaan likimain yhtä paljon sähköautoja.

Tai sitten kokonaismyynti määrät jää kun rahat menee muiden elinkustannusten noustessa raketin lailla.
 
Taky sanoi:
Tai sitten ei...

Tilannetta kuvaa hyvin se, että alkuvuodesta (tammi-heinäkuu) rekisteröitiin 6 813 sähköautoa ja 8 911 Toyotaa, jolla ei siis ole sähköautoa ollut.

Myydyt ja rekisteröidyt ovat näinä aikoina kaksi eri asiaa.
 
Sähköautot on selvästi löydetty myös maalla. Pitkään oli pk-seudun, Tampereen ja Turun alueilla selvästi korkeammat prosentit.

Hyvä näin, maalla moni ajaa säännöllisesti pitkää työmatkaa ja kotilataus onnistuu helpommin kun valtaosa asuu omakotitaloissa.

sahkoauto_osuudet_maakunnittain_kartta_2022.png
 
JiiJii71 sanoi:
Autoja on ilmeisesti saatu maahan kun 8/21 vs 8/22 ei ollut eroa enää kuin muutama sata kpl.
Sähköautoja +788 kpl
Diesel -368 kpl

Tämä kehitys on selvä. Aiemmin paljon ajavat ostivat dieselin, koska säästää polttoainekuluissa. Nyt ostetaan sähköauto samasta syystä.

Keskimääräisen verran ajavalle tilanne on haasteellinen.
Ehkä jokseenkin huoletonta sähköautoilua on tarjolla, kun WLTP on noin 400km tai yli. Hinnat näille sähköautoille on 45k€ tai yli. Ja jos perhefarkun tilat haluaa, niin 50k€ menee.
Polttiksen tai perushybridin farkkuna saa 30-35k€:llä.
Energian hinnat ovat epävakaassa tilanteessa. Sähköllä säästää aina, mutta ero on kutistunut samalla tasolle, kuin se aikoinaan (2019-2020) oli.
Kyllä taloudellinen polttis, hybridi-corollan tyyliin, on hyvinkin kilpailukykyinen vaihtoehto.

 
^ Näinhän se on tällä erää. Diesel on antautunut, sähköautoja on ensirekisteröity tänä vuonna jo yli tuplasti eli noin 15 % kaikista. Bensat eriasteisina hybrideinä ja ilman ovat valtavirtaa, kolme neljästä ensirekisteröidystä (1-8/22)...
 
Tässä sähköautojen ensirekisteröinnit vuoden alusta:
Saatavuus tuossakin määrää paljon:

Sähköautojen rekisteröinnit 1-8/2022

ŠKODA ENYAQ                  724
TESLA MODEL Y                511
VOLKSWAGEN ID.4          510
NISSAN LEAF                  492
KIA EV6                          441
POLESTAR 2                      428
HYUNDAI IONIQ5              360
VOLVO XC40                    312
AUDI Q4                          300
FORD MUSTANG MACH-E    297
VOLVO C40                        294
VOLKSWAGEN ID.5            280
BMW I4                              237
PEUGEOT E-2008                227
TESLA MODEL 3                  219
HYUNDAI KONA                  183
AUDI E-TRON                    179
VOLKSWAGEN ID.3            177
RENAULT ZOE                    173
BMW IX                              163
OPEL MOKKA                    159
CUPRA BORN                    144
KIA NIRO                          144
MERCEDES-BENZ EQA-SARJA 139
PEUGEOT E-208                    136
PORSCHE TAYCAN                  133
MERCEDES-BENZ EQS-SARJA 131
 
Melko paljon myyty. En ole vielä nähnyt kuin esimerkiksi yhden Skoda Enyaqin, Kia EV6, Volvo C40 ja Polestar 2. En ainuttakaan Hyundai Ioniqia tai Nissan Leafia. Id.4 ja Model 3 on täällä päin hyvin edustettu. Mustang Mach-E:tä 3-4kpl tullut vastaan.