https://automasa.fi/tuote-osasto/henkiloautot/vikakoodinlukijat-henkiloautot/

Ensimmäistä moottorikelkkaa hankkimassa, neuvoja ja vinkkejä kaivataan

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 650
Ensimmäisen moottorikelkan hankinta olisi ajankohtaista ja nyt kaivattaisiin neuvoja ja vinkkejä kokeneemmilta. Budjetti on pieni, 5k€:lla pitäis saada kelkka, kärry auton perään ja ajovarusteet. Kärryyn ja varusteisiin täytynee varata ~1500€, joten itse kelkkaan jää se palttiarallaa 3500€.
Nyt olisi kaksi vaihtoehtoa tässä lähellä joista kuulisin mielelläni mielipiteitä. Jos nuo on molemmat  aivan sysip*skoja, niin sitten täytynee miettiä muita vaihtoehtoja.

http://www.nettimoto.com/arctic-cat/f6-sno-pro/1784243

http://www.nettimoto.com/polaris/600-xc-sp/1747424

Mielipiteitä?
 

Ironic32

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
10 044
Ensimmäinen kysymys oikeastaan se, että minkälaiseen käyttöön kelkka on tulossa? Reittiajeluun vai johonkin muuhun? Polariksesta noin yleisenä kommenttina, että soppa maistuu. Tuohon n. 3500eur hintaluokkaan löytyy kohtuuajettuja ja -ikäisiä brp:n laitteita (lynx, ski-doo), joita kyllä itse suosittelisin ennemmin, kuin kahta em. tuotetta. Eipä tuo omakaan kelkkailuhistoria kovin pitkä ole, mutta myös pidempään asiaan vihkeytyneiden kavereiden kommentit ovat saman suuntaisia.
 

V

Klassikkoainesta
Liittynyt
14.1.2014
Viestejä
1 678
Varmaan aika sama kumman laittaa noista, sen kumpi on siistimpi kuntonen. Ei ole itellä noista kyllä kokemuksia niin suosittelisin skidoa tai lynksiä. Niistä alkaa saamaan sitä nykyaikasempaa ajoasentoa jo tuohon hintaan ja sdi konetta.

Tosiaa vähän on niukka budjetti, mutta kyllähän tuolla jo alkuun pääsee ja nälkä alkaa kasvamaan :D

Jahas, Ironic kerkesin ensin.. Itse oletin että reittiajoon tulisi..
 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 650
Nimenomaan reittiajeluun ja satunnaiseen pellolla/metsäteillä ajoon tuo on tulossa.
Lynxiä itsekin tekisi mieli, mutta tuntuu että tuolla budjetilla ne ovat huomattavasti enemmän ajettuja. Siitä kuitenkin lähdetään, että kaksitahti sen olla pitää. :)

Tuosta Catista luinkin, että sille soppa maistuu, mutta koska vuosittainen ajomäärä jää kuitenkin kohtuullisen pieneksi, ei sillä ole niin merkittävää painoarvoa. Ei varmaan ole tuossa kelkkailun muutenkin aiheuttamassa konkurssissa paina enää paljoakaan. :rolleyes: :)

Täytynee nyt kuitenkin vielä selata tuota nettimotoa, jos vaikka passeli Lynx/Ski-Doo tulisi hyvinkin vastaan. :)
 

Markku

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
7 300
Osta Yamaha.
 

Jones

Vakiokalustoa
Liittynyt
17.1.2014
Viestejä
632
ArticCatin saat varmaan hieman uudempana kuin muita tuolla budjetilla. Muista en sano mitään mutta kannattaa Catista tarkistaa, ettei rungossa ole murtumia, on hieman noiden tyyppivika nimittäin. Itsellä oli aikanaan F5.
 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 650
Kiitoksia vinkeistä! Tuo Catti taitaa jäädä ostamatta siitä syystä, että niistä ei tuota pakkia juurikaan löydy. Koska tuota joutuu väkisinkin kuljettelemaan kärryssä melko paljonkin, niin se kyllä karsii pakittomat mallit. Viitsi alkaa sitä kelkkaa käsipelissä sieltä kärrystä kiskomaan alas.

Tuota Polarista kävin tänään koeajamassa, pidin kyllä kovasti, mutta "vähän" jäi arveluttamaan tuo ajomäärä. Sillä kun ei ollut ajettu vajaata 6000 km, vaan mailia... :rolleyes: Eli täytynee vielä jatkaa etsiskelyä.
 

V

Klassikkoainesta
Liittynyt
14.1.2014
Viestejä
1 678
Tällänen on joskus minulla ollutkin mutta 600

http://www.nettimoto.com/lynx/enduro/1789199

On varmaan paras noista vanhan tyylin malleista reitillä ja muutenki mukava ajettava. Voi kyllä suositella jos vanhempi kelpaa.
 

Ironic32

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
10 044
Eikö tuo 10tkm ala olla jo useammankin kelkan kohdalla vähän siinä ja tässä koneremontin suhteen? Tai ainakin siltä se kuulostaa, jos kelkkalehden palstoille eksyy varsinkin näiden 600/800 kuutioisten kanssa. Mutta onhan noita (noin) hintahaarukkaankin mahtuvia tarjolla vaikka kuinka, tässäkin pari esimerkkiä:

http://www.nettimoto.com/lynx/rc600sdi/1786168

http://www.nettimoto.com/lynx/rave/1760216

Jälkimmäisessäkin ilmoituksen mukaan koneremontti tehtynä, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Sellainen myös vinkkinä, että jos mainostetaan noita koneremontteja tehdyiksi, niin kuitit kannattaa kyllä tarkistaa, että löytyy.
 

V

Klassikkoainesta
Liittynyt
14.1.2014
Viestejä
1 678
Joo, tuossa hyviä, minä katelin vain tuolta eteläsavosta.
 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 650
No jopas olette jaksaneet nähdä vaivaa, suuret kiitokset! :) Hyvän näköisiä pelejä kaikki mitä linkititte.

Tästä http://www.nettimoto.com/polaris/fusion/1775098 soittelin tänään tuonne liikkeeseen ja kyselin vähän lisää. Tuo mainittu koneremontti on tehty liikkeessä koneen alakerran kiinnileikkaamisen jälkeen. Samassa yhteydessä myös alusta on huollettu. Näistä huolloista/korjauksista löytyy myös kuitit. Kelkalla ei ole ajettu koneremontin jälkeen käytännössä yhtään.
Tuosta koneremontista puhuin työkaverin kanssa, joka on touhunnut kelkkojen kanssa jo vuosia ja todellakin ymmärtää kaikenlaisten koneiden päälle muutenkin. Hänen mielestään kelkkaa ei kannata tuon konerempan takia ainakaan vieroksua, pikemminkin päinvastoin. Oletteko samoilla linjoilla?

Tuo liikkeestä ostaminen houkuttaisi enemmän kuin yksityiseltä, koska silloin mahdollisen laukeamisen jälkeen olisi edes paikka jonne urputtaa, jos siitä nyt ei muuta hyötyä olisi.  :p
 

Ironic32

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
10 044
Kyllä minä ainakin käytettyjen osalta nimenomaan arvostaisin kunnolla tehtyä koneremonttia enemmän kuin remontoimatonta. Varsinkin, jos kilometrejä alkaa olla se 8-10tkm tai enemmänkin. Tietysti näissäkin on niitä koneremontteja ja "koneremontteja". Jos se liikkeessä on tehty ja liike myy, niin luulisi hommalla jonkinlainen "takuukin" olevan.
 

jantsa

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
3 663
Liikkeestä ostamista suositteliin mahdollisten piilevien vikojen vuoksi. Kelkkojen alustan onnistuu tuhoamaan aika totaalisesti jo muutaman sadan kilsan patikko pätkällä. Taipuneita alustan rakenteita on vaikea silmällä havaita, jos ei tiedä mistä ne antaa periksi. Aikoinaan noita tuli aika monta pistettyä päreiksi ja maahantuojan kanta oli, että voi voi ja sitten sai juoda monta kuppia kahvia ja keskustella kuka maksaa ;D
 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 650
Juu, kyllä itsekin arvostan sitä remonttia. Varsinkin, kun se on liikkeessä tehty. Ei siis siinä myyjäliikkeessä, vaan jossain ihan "oikeassa" huoltoliikkeessä. Myyjä sanoi kyllä nimenkin, mutta ei jäänyt mieleen.
Luultavasti tuon kelkan ostan, jos se vielä ensi viikolla on myynnissä. Tällä viikolla ei ehdi, koska pitää ehtiä vielä hankkimaan peräkärry ja uusivuosikin on tuossa välissä sotkemassa. Ja työntekokin haittaa harrastuksia. :rolleyes:
Paljonkos kunnollisiin varusteisiin joutuu budjetoimaan? Ja ei, hihoissa ei tarvitse olla Polariksen logoja...  :p
Onko teistä kukaan muuten silmälasien käyttäjä? Lähinnä tuota kypärän hankintaa mietin, koska piilolasit eivät ole vaihtoehto...
 

Ironic32

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
10 044
Aina parempi, jos saat kelkan koeajoon ja vielä parempi, jos saat mukaan jonkun paremmin asiaa tuntevan. Varusteiden osalta löytyy moniakin nettikauppoja, joissa tuntuu olevan aina silloin tällöin tarjouksia erinäisistä varusteista. Kun ostaa niitä "last-season" tuotteita, niin saa monesti halvemmalla. Tokihan näistäkin saa halutessaan maksaa niin paljon kuin jaksaa. Itse ostin Scottin vuorellisen takin (oli joku last-season malli tarjouksessa 130eur), joka omasta mielestäni sopii nollakeleistä koviinkin pakkasiin. Toki allensa sitten tekniset alusasut + hengittävät fleecet tai jotain vastaavaa.

Kunnolliset kelkkahanskat joistakin kympeistä -> ~100eur (siis sormikkaat) riittää ok 20 pakkasiin asti, mutta sitä kovemmille pakkasille ehkä ennemmin kunnolliset "tumput" + sisäsormikkaat paremmat.

Housujen suhteen kuorihousut riittää myös koville pakkasille, jos alusasut on kunnossa. Vuorellisillakin pärjää hyvin vähän lämpimilläkin keleillä. Housuja saa 50-100eur eteenpäin.

Kypärässä ei tietenkään kannata säästää, mutta silmälaseista ei ole kokemuksia, joten viisaammat saavat valistaa, onko crossikypärä + erilliset ajolasit vai kenties umpikypärä parempi noiden kanssa. Äkkiseltään voisin kuvitella visiirillisen/umpikypärän olevan parempi, mutta voin olla myös täysin väärässä. Itse käytän myös aina kelistä riippumatta kypärähuppua. Kunnolliset kypärät lienee jossain 150 eur eteenpäin tarjouksista riippuen. Ajolasit on muutamia kymppejä ja siitä eteenpäin, jos esim. crossikypärän pariksi.

Kengistäkin saa maksaa, jos haluaa. Itse ostin 40eur kengät, joissa kovempi muovinen ulkokuori ja erilliset vuorelliset sisäkengät.
 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 650
^👍kiitos neuvoista! Täytyypä selata alan nettikauppoja ja pyörähtää ihan paikallisissa alan liikkeissäkin. Jouluna ajoin ihan tavallisella mopokypärällä, joka oli vieläpä pykälää liian pieni ja kyllähän ne lasit senkin alle jotenkin menivät. Kuvittelisin, että kunnollinen ja oikean kokoinen umpikypärä voisi olla ihan kelvollinen ratkaisu. Niissäkin taitaa olla sellaisia malleja, jotka on suunniteltu lasien käyttäjille. Mutta kokeilemallahan tuo selviää ja kaupassakin osaavat varmasti neuvoa. 

Mukaan yritän saada kelkkailua harrastavan sukulaisen, ihan jo senkin takia, että itsellä tahtoo olla tapana tehdä päätöksiä melko lyhyen harkinnan jälkeen... :rolleyes: Hyvä vaan, jos on joku vähän nykimässä hihasta ja toppuuttelemassa. :)
 

jantsa

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
3 663

Docw

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
3 483
Joo kyllä silmälasit vetää kelkkaillessa niin helposti huuruun, että hyvällä tuuletuksella varustettuihin ajolaseihin kannattaa panostaa. Yksi vaihtoehto voisi olla myös vahvuuksilla varustetut ajolasit? Omat silmälasit voi sitten vaikka säilyttää kotelossa ja käyttää tauoilla. Itsellä ainakin aina veti silmälasit huuruun patikossa hikoillessa kun käytössä oli jotkut normihintaiset (~50€) tuplalinssillä ja tuuletuksella varustetut ajolasit. Näkökyvyn häviäminen kapeassa rännissä patikkoa hakatessa aiheuttaa äkkiä ylimääräistä sydämentykytystä. Itse korjasin tuon ongelman aikoinaan laserin avulla.

Muutenkin noihin varusteisiin kannattaa kyllä panostaa kohtuudella. Itsellä on Sinisalon kuoriasu (muistaakseni maksoin n.250€ housut + takki) ja kuskin lämmitys säädetään alukerrastojen kanssa. Hyvin on pärjätty aina lämpöasteilta sinne yli kolmenkympin pakkasiin asti. Ajohanskoja kannattaa sitten olla useammat. Mahdollisimman ohuet aurinkoisille keväthangille, vähän paksummat sormikkaat sitten -10...-20 välille ja kunnon tumput sitten tuosta eteenpäin. Mukaan kannattaa mielestäni aina varata kahdet hanskat (ja kypärähuput).  Äkkiä noihin varusteisiin saa sen 500+ poltettua vaikkei niitä uusimpia sesonkivärejä ja huippumerkkejä katselisikaan.
 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 650
Kiitoksia taas vinkeistä. Tuo jantsan linkittämä kypärä vaikuttaa pätevältä, joskin hinta hivenen hirvittää.  :-\ Parasta ehkä mennä kokeilemaan kypäriä ihan liikkeeseen, vaikka eipä siellä tietysti sitä huurtumista oikein voi testata. Noita vahvuuksilla olevia ajolaseja mietin itsekin, mutta pitää nyt katsoa että raaskiiko sellaisiin sijoittaa ainakaan ihan heti.