https://tummennuskalvot.fi/

Eliittituotteetko Ranskan autoteollisuuden pelastus?

Quality

Yhdistyksen jäsen
Grand Legend
Liittynyt
18.12.2013
Ylen TV-uutisaiheena oli eliittituotteiden myynnin voimakas kasvu. Esimerkkeinä olivat lähinnä ranskalaiset merkkilaukut, -kengät, -vaatteet ja muut kalliit merkkituotteet. Vilahtipa kuvassa Ferrarikin, ja samalla pohdinta siirtyi Ranskan autoteollisuuden ongelmiin. "Asiantuntija" kommentoi ongelmien johtuvan siitä, että Ranskassa autoteollisuus on keskittynyt keskihintaisiin autoihin, toisin kuin Saksassa, jossa on onnistuttu paremmin, kun tuotevalikoimiin kuuluu myös huippulaadukkaita ja -kalliita malleja. Kiinalaiset, thaimaalaiset, intialaiset, venäläiset jne. tulevat kaupoille paksun lompakon kanssa ja sijoittavat kernaasti eliittituotteisiin, joiden kauppa käy. - Mielenkiintoinen juttu.
 
Renault Avantime oli jonkinlaista yritystä eliittituotteen suuntaan, mutta floppasi pahasti. Citroën on kohtalaista myyntiä saanut hieman kalliimmilla DS-malleillaan. Sittemmin on kerrottu, että Citroënin kohtalo on olla jatkossa halvempi merkki ja Peugeotia yritetään siirtää premiumin suuntaan. Moni on yrittänyt markkinoida autojaan premiumien kilpailijoina, mutta harva on onnistunut arvostustaan merkittävästi nostamaan.

Itseäni muuten tuo Avantime erikoisuutensa ja todella ylellisen sisustuksensa takia viehätti toisin kuin esim. Citroën DS5, jossa en näe mitään kiinnostavaa. Avantime on minun youngtimer-listan top 5:ssä, kun katsotaan mitä haluaisin omistaa.
 
Rellun Avantime on mielestäni karsea. Eliittimalliksi sopisi sitikan C6. Harmi vain, ettei käynyt kaupaksi ja valmistus jo lopetettu. DS5-mallista puuttuu kunnollinen jousitus. Muutoin DS-sarja on ihan hieno. Renault Vel Satis oli mielestäni paljon hienompi livenä kuin mitä kuvista osasi päätellä. Floppasi sekin.

Olen vähän ihmetellyt miten noita Citroen malleja on noin juupelin paljon. Vähän kuin aikoinaan Nokialla erilaisia kännyköitä. Ja pääasiassa muita kuin premium-malleja. Ei ihme, että PSA:lla on talousvaikeuksia.
 
Citroen lienee luomassa DS:sta pikku hiljaa täysin omaa merkkiä. Kiinassa ollaan jo aika pitkällä tuon kanssa ja ennen pitkää Eurooppa seuraa perässä. Citroen itsessään tullaan asemoimaan laadullisesti ja hinnallisesti tavismerkkien (Ford, Opel jne) ja Dacian välimaastoon, kun taas DS-mallistosta (jonain päivän DS-merkistä?) tehdään ns. "near premium", samalla kun Peugeotkin pyritään nostamaan VW:n kilpailijaksi ns. "mainstream premium" luokkaan.

Aika näyttää miten käy, Peugeotia koskeviin suunnitelmiin tai niiden menstyksekkääsen totetumiseen en usko, mutta DS voi menestyä hyvinkin. Sääli kuitenkin jos Citroenista tehdään PSA:n halpismerkki. Sen on kuitenkin niistä mielenkiintoisin ja tätä nykyä myös tyylikkäin.
 
Minusta Renaultin Avantime ja Vel Satis olivat aikamoisia hirvityksiä kumpikin. Vel Satis myös livenä, Avantimea en muista nähneeni. Citroënin C6 on vieläkin todella hienon näköinen ulkoa, mutta sisätilat ovat auttamatta vanhentuneen ja halvan näköiset. Uusi C5 on vieläkin hyvän oloinen paketti (jos ohjauksen kanssa pystyy elämään) ja osuu ulkoisesti omaan makuhermoon Peugeot 508:aa paremmin. DS-sarja taasen menee omasta mielestäni muotoilullisesti sitä epäonnistuneempaan suuntaan mitä isompi hintalappu autossa on. DS3 siis selvästi onnistunein, mutta ei toki ole mikään luksusmalli. Renaultin paras yritys tähän mennessä on vuorostaan minusta taannoinen Renault Laguna Coupé, mutta eipä tainnut sekään oikein ottaa tuulta siipiensä alle. Liekö monen tahon kommentit liian kovasta alustasta pelottaneet ranskalaiseen mukavuuteen tottuneet asiakkaat? Oli miten oli, faceliftin yhteydessä (tai aiemmin) tuonkin olisi voinut korjata, mutta pokka ei pitänyt. Peugeotin 508 käytännössä korvasi vanhentuneen 607:n, mutta ihan luksusautosta ei 508 oikein käy ja 608:lle olisi vielä hyvin tilaa.

Itse uskon, että tietotaito kyllä riittäisi ranskalaismerkeillä hyvän luksusmallin valmistamiseen. Ongelmat ovat enemmän uskalluksen ja imagon puolella.