https://yliteippaus.fi/

Elektroniset älylaturit

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tulipa mieleen kun webastolla olen ilmeisesti taas onnistunut yhden akun pilaamaan pätkäajossa. Miten on porukalla kokemuksia ns älylatureista? Niiden kun luvataan kykenevän elvyttämään vielä huononkin.
Valmistajia latureille on useampia. Ensimmäisenä tulee mieleen Ctek. Kun kokemuksia ei ole oikeastaan ollenkaan niin olisin mielellään kuullut josko joku on onnistunut elvyttämään kapasiteetiltään heikentyneen akun.
Ctekin manuaalissa on piirrettynä kuvattu jännitekäyrä. Alkuun se antaa pulsseja, sen jälkeen tehokas lataus ja latausvirran laskettua jää antamaan ylläpitäviä pulsseja. Onko tietoa minkään muun valmistajan laitteen toiminnasta?
 
Jos ostat niin osta riittävän ärevä C-tekki, jossa riittä recond-käyttöön paukut akullesi. Sitten toiseksi puolikiinteää asennusta varten autoon asennettavat liitäntäsarjat ovat hyviä. Liian pieni ei jaksa elvyttää, mutta liian isosta taas ei ole ihan vastaavaa hyötyä.

Juuri katsoin, että Calixilla oli jopa 30A latureita, jonkinasteisella "älyllä", mutta nuiden järkevyys on ehkä vähän jo kyseenalaista.

Itselläni on edelleen C-tek XMS3.6 laturi, joka oli "puolikiinteästi" asennettuna ex-Touraniin. Sillä sai kellosta 2h aikana ladattua akkua ihan mukavasti aina aamun webastoilua varten. Sisäpistokkeessa tuo oli kiinni ja kojetaulussa oli sitten "comfort idicator panel". Töissä sitten tolpasta sai akun täyteen-täyteen kun virtaa tuli sen 8h.
 
Kiitos kommentista. Mulla on tuossa autossa Calixin 5A laturi kiinteästi. Ongelmana vain on ettei sitä taaskaan tullut käytettyä ennenkuin akku ehti jo tyhjäksi. Nämä lyhyet pätkät ja toisaalta se, että auto on välillä useita päiviä ajamatta metriäkään. Pitäis aina muistaa laittaa se laturin johto kiinni. Näitä Ctekkejä sun muita suunnittelin lähinnä satunnaiseen elvytykseen, en kiinteään käyttöön. Molemmat autot kaipais pientä elvytystä.
 
Okei, no sitten vaan semmonen missä on riittävästi paukkuja tuohon recondiin. Se siis sykittää tuota akkua senverran että mahdollinen sulfatoituminen irtoaa kennoista ja täten elvyttää niitä. Toimii jonkun kerran ainakin...

Tuosta omasta pikkuvehkeestä tuo recondi loistaa poissaolollaan - paukkuja ei ole normiakulle tarpeeksi.
 
Jos se akku on jo Webasto-käytössä parin vuoden aikana saatu kulutettua loppuun, niin ei sitä mikään elvytä. Pientä vääjäämättömän siirtoa voi saada aikaiseksi ja sitten talven kunnollisilla pakkasilla paljastuu karu totuus.
 
Näin kai se on. Ainakin ollut tähän saakka. Vuodesta 2008 on tullut pilattua akkuja huonoilla käyttötavoilla liki 1/vuosi. Oiskohan se AGM minkäänlainen ratkaisu? Pitäis kestää paremmin tällaista käyttöä.
 
Mä laitatan audiin ylläpitolaturin juuri tuosta syystä, että autolla ajellaan aika paljon pätkäajoa ja eber ainoa lämmitin. Akku on kyllä uusi, mutta sen verran rasvaisen hintainen, että ei kehtaa joka toinen vuosi vaihdella.

Ctek tosin vaihtui erään tahon järkipuheesta defan versioon [emoji6]
 
tuRboman sanoi:
Vuodesta 2008 on tullut pilattua akkuja huonoilla käyttötavoilla liki 1/vuosi.

Mitä mahtaa olla hyvät / huonot käyttötavat, tietty se ettei ehdi latautua kunnolla.

Mm. 2010 Octavista meni akku parissa vuodessa kaput, käytössä Webasto parikertaa/työpäivä/pakkaskausi, ajoa päivässä 250-300km, vähintään satakunta km/weban käyttökerran jälkeen, siis kyllä latauksen pitäisi pysyä kunnossa noilla profiileilla.

Silti akku meni, oma päätelmäni on että nykyiset akut ei vaan enään kestä - jonka huomaa siitäkin että jotain niistä puuttuu kun akun jaksaa kantaa kaupasta helposti yhdellä kädellä ulos, ennen siihen piti kunnolla ryhtyä kun painoa oli ihan toisellalailla.
 
Meillä käyttö voi olla arkipäivänä 1/2 weba - 5km ajoa ja tämä saattaa toistua muutaman kerran päivässä johtuen rouvan työnkuvasta. Tuohon yhdistettynä pakkanen ja se, ettei muista laittaa calixin johtoa kiinni, akku menee. Enkä usko tämän olevan akun huonoutta. Akku vain ei kestä sitä, että käy tyhjänä useita kertoja.
 
Aikoinaan ostin Ctek multi xs 3600 laturin, ja tarkoitus oli, että laittaisin se kiinni Golffiin. Vielä en sitä ole laittanut, siis kiinteästi. Muuten olen sillä kuitenkin lataillut.

Viikolla katselin kaupassa Exide 12/7 laturia, ja myyjän kanssa siitä juteltiin. Hän väitti, että tätä  Ctek laturia ei saisi käyttää AGM akuissa ylläpitolataukseen. Oli minullekkin aivan uusi tieto, sillä juuri tähän tarkoitukseen aikoinaan tuon Ctekin ostinkin, ja siihen tarkoitukseen myyjän toimesta sitä silloin suositeltiinkin.
 
Totenkopf sanoi:
Aikoinaan ostin Ctek multi xs 3600 laturin, ja tarkoitus oli, että laittaisin se kiinni Golffiin. Vielä en sitä ole laittanut, siis kiinteästi. Muuten olen sillä kuitenkin lataillut.

Viikolla katselin kaupassa Exide 12/7 laturia, ja myyjän kanssa siitä juteltiin. Hän väitti, että tätä  Ctek laturia ei saisi käyttää AGM akuissa ylläpitolataukseen. Oli minullekkin aivan uusi tieto, sillä juuri tähän tarkoitukseen aikoinaan tuon Ctekin ostinkin, ja siihen tarkoitukseen myyjän toimesta sitä silloin suositeltiinkin.
Kyllä tuo Exidekauppiaan puhe hieman haiskahtaa... toki vanhemmuuttaan voi ctekeissä olla eroja, mutta nimenomaan näissä "multi-malleissa" on AGM ominaisuudet ihan tarkoituksella kyseiselle akkutyypille erikseen.

Pitkän-pitkän-ajan ylläpitolataukseen, eli auton kesä/talvisäilytykseen autoa laitettaessa pitää muistaa toki huomioida, että laturin pitää olla kytkeytynyt tiettyyn moodiin ajan X kuluessa, että laturin saa "unohtaa" aloilleen. Muuten en kyllä yhtäkkiä oman C-tekin käyttöohjeesta "kieltoa" löytänyt AGM akun ylläpitolataukselle.
 
ConD sanoi:
Kyllä tuo Exidekauppiaan puhe hieman haiskahtaa... toki vanhemmuuttaan voi ctekeissä olla eroja, mutta nimenomaa näissä on AGM ominaisuudet ihan tarkoituksella kyseiselle akkutyypille erikseen.

Pitkän-pitkän-ajan ylläpitolataukseen, eli auton kesä/talvisäilytykseen autoa laitettaessa pitää muistaa toki huomioida, että laturin pitää olla kytkeytynyt tiettyyn moodiin ajan X kuluessa, että laturin saa "unohtaa" aloilleen. Muuten en kyllä yhtäkkiä oman C-tekin käyttöohjeesta "kieltoa" löytänyt AGM akun ylläpitolataukselle.
Myyntipuheiksi minäkin nuo Exidekauppiaan jutut leimasin. Kovin mielellään olisi uuden laturin myynyt :)

Kaverini on autosähkäri, ja hänellekin tämä oli aivan uusi tieto.