https://tummennuskalvot.fi/

Elämäni Ooppelit :)

T

TeBsu

Vieras
Näitä harvoja ooppelilla ajavia tällä palstalla, niin kerrotaas omaa autoilu taustaa...

Kortin saatuani 2003, eka autoni oli Opel Ascona B 2,0s vm80. Siis aito takavetoinen perus opel 80luvulta, silloin opiskeliabudjetilla ei ihmeellistä autoa saatu, joten tulikin tommoinen peli hommattua isän työkaverilta, kun oli siirtynyt mersunkuljettajaksi. No tällä tyytyväisenä välillä enemmän ja välillä vähemmän ajelin ekat 2vuotta, ne vkonlopun kuskinhommat yms tuli hoidettua, kertakaan ei jääty välille.

Sitten tuli hommattua Toyota Corolla xsi sedan, vm90. Perus wockkipannu, minkä ajettavuus oli nautinto niillä 185leveillä 14" aluilla ja kesärenkailla... Ei unohdu ikinä se öljynvienti ja ruosteet. Näitäkin on siis tojotassa..

Sillä noin kaksvuotta ajeltuani, oli aika hommata vähän parempi kulkuneuvo. siis ei autoo vieläkään. Eli Opel Vectra B sedan, moottorina 1600kuutioinen 100hv joka riitti tänne keskisuomen seudulle vallan hyvin siihen aikaan. Vectraa ostaessani varoiteltiin,että kierrä toi nuhapumppu kaukaa ja osta isommalla koneella oleva. No tällä rottelolla pääsin kummiskin ajamaan 4vuotta ja 88tkm, kunnes alkoi tulla niitä sähkövikoja ja tuulilasilasi vuoti vettä sisälle. Ei ollu järkeä enää alkaa ivestoimaan muutaman satasen autoon.

Sitten tuli Astra G:n vuoro, etin puolivuotta sopivan väristä yksilöä, kun en halunnut vihreetä, enkä punasta, enkä hopeeta. Vaan sen piti olla sininen, niinkun isäukolla oli aikoinaan 2 astraa sinisenä.. No sopiva yksilö löytyi suomen Mansesta, eiku sinne kiireellä kahtomaan ja välirahasta päätiin sopuun ja eiku kohti jyväskylää. Auto oli 2.omistajalta, huollettu 10tkm välein, ajettu 110tkm ostohetkellä ja ilmastoitu. Tässä piti olla autoa 3-4vuotta eteenpäin, kunnes pyrömaani iski roskakatokseen ja astra paloi samalla..


Tästä selvittyä henkisesti, oli aika ehtiä kiirellä nopeesti autoalle, että pääsee kulkemaan töissä. Nettiautoa selatessa viikon ajan ympärivuorokauden löytyi vihdoin Opel Vectra c 2,2 Gts. 03vuodenmallia oleva olevinaan hyväkuntoinen ehtoonpuolelle siirtynyt herraskaisen auto. Mikä piti olla priimakuntoinen, kummiskin Kuopiosta Jyväskylään haettaessa, huomasin teipin palan mittaristossa, äkkiä teippipois, et mitä vee... No soitto myyjälle että tässä oli tämmönen yllätys, vienti seuraavana aamuna huoltoon. Ja selvisi viat, nämä korjaukseen ja vihdoin viikon päästä auto saatiin kotia. Sen jälkeen autoon vaihtui renkaat ja vanteet, et saatiin paremmat kumit alle autoon :) Lisäksi auto saatiin katsastettua ekallakeralla, nyt autolla saa ajaa seuraavan reilun vuoden verran. Mittarissa ei ole kun 113tkm ja auton hinta oli karvan alle 7te, lisäksi tuo hammastangon, etujousien yms vaihto kuului kaupantekiäiseksi. Uskon kyllä vahvasti, että tämää jää omalla kohdalla viimiseksi oopelksi, mutta koskaan ei pidä sanoa ei koskaan....


Anteeksi jos on epäselvää tekstiä, jouluaattona kirjotettu ja nettipätkässy tän kolmekertaa poikki :)
 

Liitteet

  • astra.jpg
    astra.jpg
    29,6 KB · Katsottu: 374
  • vkf2.jpg
    vkf2.jpg
    78,6 KB · Katsottu: 650
  • IMG_0917.JPG
    IMG_0917.JPG
    177,6 KB · Katsottu: 549
TeBsu sanoi:
Näitä harvoja ooppelilla ajavia tällä palstalla, niin kerrotaas omaa autoilu taustaa...

Anteeksi jos on epäselvää tekstiä, jouluaattona kirjotettu ja nettipätkässy tän kolmekertaa poikki :)

Hienoa, että olet valmis kertomaan Opeleistasi. Ehkä muutkin innostuvat jossain vaiheessa.

Tekstistä ei tarvitse anteeksi pyydellä, sitä kyllä muokataan tarvittaessa, eikä maksa mitään ;)
 
Tällä palstalla varmaankin uskaltaa kertoa myös Opeleista, minulla niitä oli vuosina 1986-2004 neljä kappaletta.  :)
 
Ooppeleitten kanssa on tullut puuhasteltua jonkin verran. Useempi ooppeli ollut käytössä. Muutama D-kadetti, E-kadetti,F&G astra, B-C mallin asconat meinas unohtua, A&B mallin vectraa ja A-mallin corsia on ollut muistaakseni 5kpl.
Corsat toiminu jollain osin harraste autoina. Näitä olen muutaman tehnyt 1.6L tekniikalla ja sit on ollut yksi 2.0 corsa mikä oli tarkotus turbottaa mutta uusi valmis turbo tekniikka olikin kiinni leikannu paketti minkä yksi sai minulle kusetettua niin jäi tämä projekti tekemättä. Ehkä vielä joskus....  Ooppeleista ei oo jääny paha maku suuhun ollenkaan.
 
Minulla on ollut 3 Opelia. Niistä 2 uutena työsuhdeautoksi hankittua sattuivat huonoon saumaan, jolloin Opelilla oli laatumurheita.

Eka Opel oli Kadett Caravan 1.1. vm 1967 (kolmiovinen farkku  ;D). Halpa, nuoren klopin eka omalla rahalla ostettu nelipyöräinen. Palveli aikansa, vaikka toki siinä oli murheitakin paljon ajetussa autossa. Hauskin piirre oli se, että edellinen omistaja kun oli tuhdin puoleinen herra (minuakin lihavampi), niin etupenkin jouset olivat niin venyneet, että aina kuskin penkille istuessa takamus kolahti pohjapeltiin. Ja jos takapenkkiläisen jalat sattuivat olemaan penkin alla, niin kipeää teki.

Toinen oli uusi Vectra 1.6 GL Kat sedan vm 1990. Tehoa 75 hv ja yksipisteruisku. Tässä oli jakohihnaongelma. Vaihtoväliksi tehdas alensi 30 tkm, mutta kerran piti tuolla välilläkin vaihtaa, kun hihna hyppäsi. Pintamaalikin tuosta lähti vuodessa, ja kyljet näyttivät aina kuraisilta, kun harmaa pohjamaali näkyi sormenpään kokoisina läikkinä koko kyljen mitalta. Kerran sateisena iltana työreissusta palatessa tapahtui mielenkiintoinen ilmiö. Yritin sammuttaa auton ja otin virta-avaimen pois virtalukosta. Auto jatkoi käyntiään ja lampunpesimet ja pyyhkijät viuhtoivat. Piti sammuttaa brutaalisti nopealla kytkimen nostolla ja viedä aamulla pajalle.

Kolmas oli aikanaan sporttinen Astra farkku 1.8 GLS 125 hv:n tehoisena ja vuosimallia 1996 muistaakseni. Kohtalaisen toimiva auto, jolla ajelin liisarina 2 vuotta. Ensi pakkasten tullen siitä pamahti termari kumpanakin talvena. Lisäksi sen kanssa sattui haaveri huollossa, kun asentaja kolaroi sen koeajolla aika pahasti.

Voisin minä silti uutta Opelia autokseni harkita, ja Insignia on jonkinlaista mielenkiintoa herättänytkin. Erityisesti uusi tehopakkaus nelivetoisena.

 
Mulla oli -88 mallin valkoinen munakadett eli E Kadett. Ostin sen käytettynä kun se oli noin 5-vuotias ja sillä oli ajettu vain 45tkm. Se oli jo silloin niin ruosteessa ettei nykypäivänä edes VAG konsernin autot ruostu sitä tahtia ;)
Lokarin kaaret ja helmat ruvella, toisessa kyljessä ja takaluukussa halkaisijaltaan lähes 10cm kokoinen ruostelaikku jne. Joka kevät ja kesä sitä sai olla hiomassa ja paikkamaalaamassa.
Hyvä auto se oli muuten kunnes loppuvaiheessa tuli sähkövika jonka syytä ei ollut löytyä millään. Auto saattoi hyytyä ja sammua kesken ajon ja ei joskus lähtenyt millään käyntiin. Osia vaihdeltiin paljon ja loppujen lopuksi syyksi paljastui muistaakseni hall-anturi.
 
TeBsu sanoi:
Näitä harvoja ooppelilla ajavia tällä palstalla, niin kerrotaas omaa autoilu taustaa...

Et kuitenkaan ainoa. Tännehän piti heti rekisteröityä, ja ehkä tuosta omasta kulkineestakin jotain vois joskus höpistä. Alla on siis 5/12 rekisteröity Astra 1.4 turbo Sport-varustelulla. Elämäni ensimmäinen uutena ostettu auto ja myös ensimmäinen Opel.

Minulle ei ihan auennut, mikä tuo TeBsun teippiä mittaristossa -juttu oli. Peitetty joku loimottava varoitusvalo vai..?  :eek:
 
Itseltäni löytyy tuolta parkkipaikalta tuollainen G Astra farmari, -98. Varustetaso on sport ja tätä komeutta liikuttaa 1.8 16v Ecotec, huimat 116hv(?).

Ilmastoitu ja ikäisekseen siistissä kunnossa. Justiinsa fiksautin tästä töissä pahimmat kiveniskemät jne maalivirheet pois, tarvikkeet saatiin "näytteinä" ja työkaveri teki työt miltei kahvipalkalla.

Omaa ajoa tullut n. 30tkm kahdessa vuodessa , kokonaislukema on 254tkm. Excel näyttää, että kustannukset per km on tällä hetkellä aika tarkkaan 26snt, sisältäen osat, bensat, vakuutukset, verot jne.

Ei mitään isompia remontteja, toistaiseksi kaiken on saanut insinööri itse korjattua ;) Leima on tullut molemmilla kerroilla nätisti, tällä saa ajaa nyt -14 vuoden loppuun. Viimeksi jäi huomautus ruostuneista takajarrukilvistä, ne pitäisi askarrella kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Ja parivuotias termari (motonet laatua) ei taida enää olla parhaassa terässä, tällä on nyt vaimon ollessa äityislomalla sen verran vähän ajoa, että taitaa jäädä odottelemaan isompaa inspiraatiota  8)

Kokonaisuutena hyvä ostos, hinta-laatusuhde kohdallaan. Saa nähdä jääkö ensimmäiseksi, viimeiseksi ja ainoaksi.
 
Itse olen toistaiseksi onnistunut välttelemään pallosalaman ostamisen, mutta Insignia kieltämättä hiukan kiinnostaisi etenkin ulkonäön osalta. Pienehköt sisätilat on toistaiseksi torpannut kiinnostuksen muuttumisen hankinnaksi asti, mutta ehkäpä joskus :rolleyes:
 
Tälläinen Opeli minulla joskus oli, tunnistaako joku mikä malli on kyseessä?  :D


PICT1447.JPG
 
Tunnustettakoon, että omaankin autohistoriaan yksi ooppeli kuului. A-mallin omega, faceliftattu, olisko ollut 91-mallia. Kahden litran bensakone ja automaatti, mutta hyvä matka-auto se oli. Hankin siihen myös tuollaisen 3000 ompun nahkaratin.. :)
Tykkäsin tuolla ajaa ja vikoja ei 200 tkm aikana ollut juurikaan. Kori vaan hapertui ympäriltä, mutta olihan mittarissa jo yli 300 tkm kun tuon myin eteenpäin.
 
Kaksi Ooppelia on meidän perheessämme ollut, molemmat uutena ostettuja.

Eka oli 94-mallinen Astra 1.8 farmari. Sitä korjattiin takuuna, mutta mitään pahaa makua se ei suuhun jättänyt. Näin tuon auton Helsingissä viime kesänä ja haastattelin sen tyytyväistä nykyistä omistajaa. Auto ei ollut yllätyksekseni pahemmin mätä, vaan melko ryhdikkäässä kunnossa.

Toinen ja viimeinen oli sitten 98-mallinen G-astra, joka temppuili koko viiden vuoden ajan, jonka se oli vaimollani käytössä. Kiihdytyksessä kierrokset tippui yks kaks ja sitten hyökkäsi: kierrokset jäivät tyhjäkäynnilläkin pitkäksi aikaa yli 2000 kierroksen. "Asiantuntijat" etsivät vikaa, mutta sitä ei saatu poistettua neljään vuoteen.

Moottori söi öljyä kiihtyvään tahtiin (litra/2000km "normaalia"), kunnes hajosi 55000km:n kohdalla  ("ei normaalia, paitsi niiden yksilöiden kohdalla, jotka vie paljon öljyä"). GM maksoi kansirempasta puolet, mutta ei ollut suostunut aiemmin venttiilien ohjurikumien uusintaan. Tuohan oli se tyyppivika, joka aiheutti öljyn kulutusta ja venttiilien karstoittumista ja myös meillä siis konerikon.

Tuo viimeinen Ooppeli oli huonoin auto, mitä minulla on koskaan ollut ja valitetttavasti suhtautuminen tyyppivikaan, kädettömyys vikojen korjauksissa ja konerikko veivät luottamukseni totaalisesti.

Nie wieder Opel!
 
Itelle mieleenpainuvin ajokokemus on Evo-500 Omegalla, millä pääsin kerran kurvaileen. Pitäs kaivella kuva siitä tänne jostain :eek:. G-Astroissahan ja muissakin Ooppeleissa on ollut öljynvientiongelmia, mutta kuten Jyri aikoinaan totesi arenalla, että eihän se ole pissapojan nesteen laittoa kummempi toimenpide. Jokainen Ooppeli on öljyä syöny itelläkin. Mutta kuuluu ominaisuuksiin hintaluokassa, eikös ne Vagitkin tänäpäivänä vie vähäse? :O.

Siistin kirjoitusasua hiukan - joulumielellä toki ;). - Quality -
 
Täältä löytyy myös autohistoriasta kadetteja, C- ja D-malliset on 80-luvun puolivälissä olleet ajokkina. C-kadetti varsinkin oli hyvä peli, D:n kanssa oli sitten kaasutinongelmia.

Mutta ei Ooppeli ole pois suljettu merkki tulevaisuuden autohankinnoissa.
 
TeBsu sanoi:
Itelle mieleenpainuvin ajokokemus on Evo-500 Omegalla, millä pääsin kerran kurvaileen. Pitäs kaivella kuva siitä tänne jostain :eek:. G-Astroissahan ja muissakin Ooppeleissa on ollut öljynvientiongelmia, mutta kuten Jyri aikoinaan totesi arenalla, että eihän se ole pissapojan nesteen laittoa kummempi toimenpide. Jokainen Ooppeli on öljyä syöny itelläkin. Mutta kuuluu ominaisuuksiin hintaluokassa, eikös ne Vagitkin tänäpäivänä vie vähäse? :O.

Siistin kirjoitusasua hiukan - joulumielellä toki ;). - Quality -


Toki saa muokkailla :) Kiireessä lasten keskellä kirjottelen, sitä mukaan mitä nettitoimii :) Liekkö sit kelistä johtuvaa, ettei netti toimi. Mutta ooppeleista ei oo pahaa sanottavana, toki huonoja yksilöitäkin sattuu joukkoihin. Itellä perushuolloilla kaikki toiminu tähän asti..
 
Yksilöitäpä hyvinkin... Vaimon siskon perheessä on -03 Signum ollut nyt kuutisen vuotta käytössä. Ostivat vajaat 40 tkm. Ajettuna ja tylsää hetkeä ei ole ollut.  ;D Moottori on 2,2 direct (=suorasuihkutuskone), ketjulla oleva jakopää korjattu nyt kahdesti alle 200 tkm. Viimeksi noin kk sitten... Lisäksi etujousi petti ajossa, oli hiukan kuulemma säikäyttänyt ja poikki olevat takajouset huomasivat renkaan vaihdon yhteydessä. Lisäksi imusarja antaa jotain vikavaloa tasaisin väliajoin, akku purkaa tyhjäksi jos ei pariin päivään aja, polttoainepumppu uusittu ja jotain muuta pientä ja "halpaa"  :D

Nyt kuulemma laittaavat auton vaihtoon ennen kuin jakopää kolmannen kerran hajoaa...
 
Oman autoiluhistoriani ooppelit  :)

D-Kadett 1.3 N 2-ov. vm. -81
C-Kadett 1.2 S Coupé vm. -76
A-Corsa 1.3 S 3-ov. vm. -84
C-Ascona 1.8i GLS 4-ov. vm. -86
F-Astra 1.8 16v CD 4-ov. vm. -94
G-Astra 1.6 16v Caravan "2000 edition" vm. -00
B-Vectra 2.2 16v Voyage Sport vm. -01

 
Omat Opelini:
- vm 1983 Corsa TR 1.2S , omistuksessa -88 - 92 -> hyvä auto muuten, mutta vaikka ruostesuojautin, niin sai olla koko ajan paikkailemassa ruostepilkkuja. Etuiskarit meni vaihtoon, samoin -jouset katkenneiden tilalle. Kansi- ja nokka-akseliremppa piti tehdä 120 000 km kohdalla

- vm 1989 Kadett, 1.6S, valkoinen, om -92 - 94 -> Täysin paska auto, jossa koko ajan sähkövikaa, laakerivikaa, jarruvikaa ja se ruostuminen - nopeasti piti päässä eroon ko vempeleestä

- vm 1981 Ascona 1.6 S, om -94 - 96 -> ensimmäisi maahan tuotuja etuvetoisia, ostin sen tuon Kadetin tilalle velipojalta. Teetin täydellisen koneremontin, hommasin uuden kaasuttajan, purin ja kokosin koko auton, jossa välissä se hitsattiin uudelleen kasaan ja maalatiin. Laitoin blyyshiverhoilut ja pähkinäpuusta keskikonsolia ym kivaa. Auto oli hieno ja hyvä ajaa, mutta sitten totesin, että kädet rasvassa olo saa riittää ja vaihdoin sen uuteen Skodaan.
 
Hui noita P.Alikkan kertomuksia, toivotaan ettei itellä tuu noita. Onneks itellä ei oo tuo direct versio tuostakoneesta, tosin mittarissa vasta 113tkm... Etujous oli itelläkin poikki, molemmat meni vaihtoon samalla.. Mukavaa että täälläkin puhutaan tästäkin merkistä :)  ;)
 
P.Alikka sanoi:
Yksilöitäpä hyvinkin... Vaimon siskon perheessä on -03 Signum

Joka kerta kun näen Signumin, tulee mieleen että mitenkähän tuollainen vielä... Sen verran outolintu että herättää mielenkiinnon.

B-omegaa harkitsin (juuri 2.2:lla, sama kone?) käytettynä viitisen vuotta sitten. Niitä vain oli melko vähän tarjolla silloin, ja nykypäivänä niitä ei näe enää ollenkaan. Ei kai se niin huono auto kuitenkaan ole?

Faijalla oli aikoinaan A-vectra, ja se oli ongelmaton peli.
 
Toivotaan että noilta jakopää ongelmilta säästyt. Ongelmana on tuo ketjunkiristin ollut ja nyt oli huoltomiehen mukaan ollut todella paljon "töhnää" joka estänyt kiristimen toiminnan. Pariin kertaan oli nyt öljyt vaihtanut tässä yhteydessä, että oli saanut paikat puhtaaksi. Auto on muutoin huollettu kirjan mukaan.

Hyvin palvelleen g-astran jatkeeksi tuon Siggen hommasivat, mutta seuraava auto ei ole Opel. Tosin jo tarve nelivedolle siirtää katseita muihin merkkeihin. Opelit on muutoinkin ollut omassa nuoruudessa seurannassa kun kaverilla oli aikanaan f-astra ja sitä ennen Kadetti jonka elämän vaiheita tuli seurailtua.
 
Insignia 2, 0 sidi 4x4 turbo sport syntynyt 17.12.13 saksainmaalla.Viisaat  "itämään tietäjät"(turkkilaiset siirtotyöläiset) rakkaudella rakentaneet ;)
Luovutus tammikuussa 2014