https://yliteippaus.fi/

Ekan auton ikä?

Kuinka vanha ensimmäinen oma auto oli?


  • Äänestäjiä yhteensä
    91

vespa68

Klassikko
Liittynyt
17.1.2014
Kysytään nyt tällaistakin.
Kuinka vanhalla autokalustolla foorumin porukka on autoilu-uransa aloittanut?
Itsellä eka auto vuonna '86 kortin saatua oli vuosimallia '75, eli silloin se oli 11 vuotta kuluttanut teitä ennen minua.
 
-87 sain lapun ja ensimmäinen auto oli -83 mallia oleva Ford Escort 1,3 l. Farmarikorilla, 100 tkm ajettu, hartwallin työsuhdepelejä. Maksoi muuten 26000 mk. Oli karsea raha 18 v pojanklopille.
 
1977 varusmiespalveluksen jälkeen 20-vuotiaana sain ensimmäiseksi autokseni isän vanhan auton, Peugeot 404:n vuosimallia 1964.
 
'92 vuonna isältä ostettu 1982 Daihatsu Charade 1.0. Eli 10v on vastaus.
Ja ajoin sillä viisi vuotta. Kone loppui kun öljyä alkoi mennä hurjasti. Samate ruoste vaivasi pahasti. Joku ajoi vielä mun jälkeen tuolla?!
 
Kortin sain 1988 ja ensimmäinen oma auto oli vuosimallia 1961, mutta korimalli oli vuodelta 1958.
 
Kortin sain marraskuussa 1992 ja eka auto oli keväällä -82 rekisteröity Mazda 323 eli noin 10,5 vuotta vanha joten vastasin 10-15v. Hintaa autolla oli 6500mk käytettyjen autojen liikkeessä, kilometrimittari näytti 79 tuhatta mutta kun autossa ei ollut miljoonamittaria eikä huoltokirjaa niin ei tietoa monesko kierros  ;D Ajoin tällä n. 6,5 vuotta. Ruoste vaivasi mutta joku ajoi sillä vielä minun jälkeenkin. On näköjään poistettu rekisteristä vuonna 2004.
 
Kortin sain 1970 ja ensimmäisen autoni ostin armeijasta päästyäni 1973. Se oli -65-mallinen harmaa farkku-Mini, jolla oli taitettu taivalta jo hyvän matkaa yli 100 tkm. Yhden kesän sillä ajelin, ja käyttöön meni vielä senkin jälkeen.
 
Oliskohan ollut vuosi 1966, kun tuli autonajokortti hankittua? Autokauppaan Trabantin ostoon, maksoi muistaakseni 300mk. Ei aavistustakaan, mikä oli autolla vuosimalli ja paljonko sillä oli ajettu, mutta autotekniikkaan tutustumiseen hyvä harjoituslaite pohjan ja katon, keulan ja perän sekä kylkien väliltä.
 
-79 ostin tuhannella markalla vuoden -69 Toyota Coronan.
Hauska peli. Jarrut puolsivat, virtalukko niin kulunut, että avain lähti lukosta pois auton käydessä, lämppärin kenno vuosi sisään ja olihan siinä ruostettakin. Mutta eihän moinen haitannut.

Muutenkin vekkuli laite, sillä vilkkuja ja pyyhkijöitä ei käsitelty viiksistä.
Ei ollut viiksiä. No, minulla taisi olla.
Ratin sisällä oli puoliympyrän muotoinen kehä, jota pystyi käyttämään molemmilla käsillä.
Kehää rattiin nähden kiertämällä laitettiin vilkku päälle, ei automaattista palautusta. Samaa kehää painamalla annettiin äänimerkki.
Lämppärissä oli kaksi tai kolme vipua, en muista. Mutta sen muistan, että hetki meni ennen kuin keksin miten puhallus saatiin päälle. Normaalit liukusäätimet, mutta yhtä niistä vetämällä löytyi puhaltimen kolme nopeutta.
Taisi pitkätkin mennä päälle jalkakytkimestä.

Työajoja kun hoiteli ihan "normaalein" hallintalaittein varustetuilla autoilla,
oli tuo hauskaa hämmentämistä. Mutta toisaalta siinä oppi äkkiä ajamaan "auton mukaan".

Edit.  Vuoden taisin ajaa, sitten meni paaliin, kun jäähdytysnesteet alkoivat löytymään öljytilasta.
 
Ford Taunus -78 tuli ostettua ekaksi autoksi vuonna -86, kun ajokortin sain.
Sellainen muistikuva on, että hintaa tuolla oli 18000 markkaa.
 
Kortin sain 1988 ja ensimmäinen auto oli vuosimallin 1977 takavetoinen Mazda 323, väriltään kirkkaankeltainen.

 
Ensimmäinen auto itselle oli legendaarinen Ford Sierra. Ostin sen vähän sen jälkeen kun sain ajokortin suoritettua. Vuosi oli tuolloin 1996 ja Sierra oli oli vuosimallia 1984. Hopean harmaa luiskaperä 2 litran OHC kaasarikoneella ja Ghia varusteilla. Kilometreiksi myyjä kertoi 184000 km mutta kuka tietää kun ei miljoonamittaria ollut huoltokirjasta puhumattakaan. Autohan oli sanalla sanoen täysi pommi. Jätti pari kertaa tielle, sen kylmäkäynnistys oli aina työn ja tuskan takana. Pikkuvikoja riitti ja ruoste raiskasi kaaria ja pohjaa. Mutta takavetoisena ja varustettuna päheillä aluvanteilla ja matalaprofiilirenkailla se oli katu-uskottava rassi pikkukaupungin pilluralleihin.

Tavallaan kaiholla siis muistelen tuota nuoruusajan riesaa. Jos sanonta pitää paikkansa niin taivaspaikka on nyt siis plakkarissa. Melkein tippa silmässä tuli katsottua Napapiirin sankarit elokuvia ja Sierran sladittelua talvisilla teillä. Omaa Sierraa pidin neljä vuotta ja taisin 100tkm sillä sinnitellä. Sierra vaihtuikin sitten S40 Volvoon jonka ostin uutena ja joka edelleen palvelee nöyrästi. Jos nyt yhtäkkiä rikastuisin niin varmaan talliin tulisi yhdeksi harrasteeksi joku Cosworth Sierra. Oi aikoja.
 
skt1 sanoi:
Ford Taunus -78 tuli ostettua ekaksi autoksi vuonna -86, kun ajokortin sain.
Sellainen muistikuva on, että hintaa tuolla oli 18000 markkaa.
Katohan, saman vuosimallin Taunus oli minullakin eka ostos ja heti kun kortin sain. Tämä tosin tapahtui vasta -91. Ostin sen kesätyöpomoltani 1000 markalla. Helmoja ja takakontin liepeiltä oli paikkailtu jeesusteipillä ja korinvärisellä maalilla. Auto oli rekisteröity 1,6-litraisena, mutta siihen oli vaihdettu 2,0-litrainen moottori. Kulki sataaseitsemääkymppiä ja muutenkin cool 8) Myin sen lopulta jollekin jobbareille kolmellasadalla viikkoa ennen katsastuksen takarajaa. Hyvät muistot jäi.
 
Kortti 1996, ensimmäinen oma auto vasta 2003, Fiat Uno 1.0 Fire vm 89. Oli uutena tehty ruostesuojaus, vähän ajettu ja täysin toimiva. Rengaskoko muistaakseni 135/70 r13 joten kannoin koko rengassarjan sylissä aina vaihtopaikalle
 
Kortti 1989 ja samana vuonna ostin VW Passat (fastback), tais olla vm 1983 ja ajettu noin 120 000km. Ajoin sille vajaa kolme vuotta, myin sen mun veljelle kun lähdin katsomaan maailmaa, moottori hajosi kolmessa viikossa.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

 
-97 Golffi. Vuosi oli 2005 tai 2006. Ei jaksa muistaa. Oli valmiiksi 350tkm mittarissa.
 
Eka autoni oli 6-vuotias, vuoden 68 mallin, Simca 1100. Loistava Ranskan autoteollisuuden etuvetoinen ohjus. Bensa haisi aina sisällä ja käyntiin lähti arpapelillä. Eniten hatutti, kun ei saanut pankista lainaa sen ostamiseksi, vaikka lainapyyntö oli vain kk-palkan netto +50% eli hyvin kohtuullinen. Siitä seurasi pankinvaihto ja sen  jälkeen tuon auton osto ja myöhemmin sen vaihto pikaiseen tahtiin.