- 2.8.2014 klo 15:56 / EGR-vian korjaaminen osaa vaihtamalla vaiko softaamalla?
Minun mopedikärryyn (Passat 1.6 TDI) on ilmestynyt perusominaisuus, eli tukkeutunut EGR. Osan vaihtamiselle on tällä hetkellä kamppis, jossa osan saisi ilmaiseksi mutta vaihtamisesta pitäisi maksaa arviolta 600e (hankalassa paikassa tässä mallissa, ohjeaika työlle jotain 4-6h).
Mutta mitäpä jos EGR:n softaa pois pelistä ohjelmoinnin yhteydessä? Operaation kustannus on kutakuinkin sama ja lopputuloksena olisi EGR off ja muutama lisäkilowatti ja -njyyttoni. Mutta jos tukossa olevan EGR:n jättää paikoilleen, niin aiheuttaako se kuitenkin jatkossa ongelmia? Softaajathan ovat sitä mieltä, että ei. Minusta esim. Motorbitin kaveri sanoi, että EGR:lle sallitaan enemmän deviaatiota (väljemmät raja-arvot?) mutta sinällään sitä ei tulpattaisi tms. pois pelistä. En ole tästä ihan varma.
Onko parempaa tietoa tai jopa käytännön kokemuksia?
Mutta mitäpä jos EGR:n softaa pois pelistä ohjelmoinnin yhteydessä? Operaation kustannus on kutakuinkin sama ja lopputuloksena olisi EGR off ja muutama lisäkilowatti ja -njyyttoni. Mutta jos tukossa olevan EGR:n jättää paikoilleen, niin aiheuttaako se kuitenkin jatkossa ongelmia? Softaajathan ovat sitä mieltä, että ei. Minusta esim. Motorbitin kaveri sanoi, että EGR:lle sallitaan enemmän deviaatiota (väljemmät raja-arvot?) mutta sinällään sitä ei tulpattaisi tms. pois pelistä. En ole tästä ihan varma.
Onko parempaa tietoa tai jopa käytännön kokemuksia?