https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

EGR-vian korjaaminen osaa vaihtamalla vaiko softaamalla?

jalkkis

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.12.2013
Minun mopedikärryyn (Passat 1.6 TDI) on ilmestynyt perusominaisuus, eli tukkeutunut EGR. Osan vaihtamiselle on tällä hetkellä kamppis, jossa osan saisi ilmaiseksi mutta vaihtamisesta pitäisi maksaa arviolta 600e (hankalassa paikassa tässä mallissa, ohjeaika työlle jotain 4-6h).

Mutta mitäpä jos EGR:n softaa pois pelistä ohjelmoinnin yhteydessä? Operaation kustannus on kutakuinkin sama ja lopputuloksena olisi EGR off ja muutama lisäkilowatti ja -njyyttoni. Mutta jos tukossa olevan EGR:n jättää paikoilleen, niin aiheuttaako se kuitenkin jatkossa ongelmia? Softaajathan ovat sitä mieltä, että ei. Minusta esim. Motorbitin kaveri sanoi, että EGR:lle sallitaan enemmän deviaatiota (väljemmät raja-arvot?) mutta sinällään sitä ei tulpattaisi tms. pois pelistä. En ole tästä ihan varma.

Onko parempaa tietoa tai jopa käytännön kokemuksia?
 
Eipä tuo EGR poistaminen käytössä ole kuin ohjelmassa muutos ja mitään lisätehoja pitäisi tuoda. Vielä kuullut koskaan kenenkään ottavan tuosta lisää rahaa. DPF sitten erikseen.

Silti tuo tukkeutunut EGR pitää avata ja putsata vaikka sen poistaisikin käytöstä.

Blocked-EGR-Valve-Problems.jpg


Se voi nimittäin tuollaiseltakin näyttää.

Karala suositteli käytöstä pois kokonaan jos on ylimääräinen moottorinlämmitin esim. webasto, muuten jätetään pienimmälle. Kun auttaa siihen moottorin lämpiämiseen kaupungissa. Jos ei paljoa taajassa tule ajettua kylmällä koneella niin sittenhan sen voi kanssa poistaa.
 
Mites tämmösissä ei tiideseli eikä turbo autoissa tuo egr:rän putsaus onnistuu? Itellä pitäs lambda vaihtaa ja kaveri suositteli et egr:änkin puhdistas samalla.. Mikä on helpoin tapa puhdistaa. Auto on Vectra c jos jollain tietoa ooppeleista.
 
TeBsu sanoi:
Mikä on helpoin tapa puhdistaa

Osa pöydälle. Liukkarit/brakecleanerit/uuninpuhdistusaineet/valvoline egr pudistaja jne.
Tuota paskaa voi olla siinä imusarjassakin. Osa kun on irti niin näkee imusarjan kuntoa paremmin. Jos sekin paskanen niin irti ja puhdistus.
 
Täytyy siis tehdä tämäkin samalla, kun lambdan vaihtaa. Varmaan suositeltavaakin? :)
 
Kennedyn kanssa samaa mieltä - osa pöydälle ja ihmettelemään.

Bensassa EGR tahtoo olla "kuivemmassa" karstassa kuin dieseleissä, mutta silti puhdistukseen pätee samat kikat. Jos karstaa löytyy, niin sitten tarkemmin tutkimaan kaasuläppää ja imusarjaakin.

Touranista tuli aikanaan EGR irroitettua, putsattua ja kuristettua. Joskus oli tullut satunnaisesti herjaa, mutta mittaristoon asti viat eivät päätyneet.
 
Kyselläänpä vielä tyhmiä, millä tuo egr:rä kannattaa putsata? :) Ja mihin tuo vaikuttaa, kun putsaa?
 
Nyt opeliksin EGR:ää tarkemmin tuntematta mutuilua:

EGR kun kierrättää pakokaasuja takaisin moottoriin, niin siellä voi venttiilin ympäristö olla karstasta tukkeutunut. Tämä on ongelma dieseleissä, mutta myös bensakoneilla tuota esiintyy. Karsta voi jumittaa venttiiliä ja muita ilmansyötön komponentteja kuten kaasuläppää.

Puhdistus availee paikkoja. Laitteet toimii suunnittelijan tarkoittamalla tavalla ja kulutus ja päästöt voi laskea sekä tehoja tulla koneeseen lisää jos ne tukkeumien takia ovat olleet ns. laitumella. :)
 
Eli olettaa voi että se voi olla hyvinkin tukkoinen, kun edellinen omistaja ollut vanhempi mies, jolla auto ollut uudesta asti  :eek:
 
Pitääpä noin tehdä. Mut mikä ton puhdistuksen fiksuin tapa on? Kysytään ensin, ennen kun alkaa ehdottamaan mitään. Jos saisi ens vkonloppuna auton halliin vkonlopuksi, niin sais jotain aikasekskin...  :)
 
Siis nuita Kennedyn aineita, rättiä, hammasharjaa ja niitä vapaasti soveltaen kohti pahimpia pinttymiä.
 
Mennyt tuo kennedyn viesti kokonaan ohite  ;D
 
Kunnon DIY:n teet ja raportoit homman, niin hyvä tulee ja hommasta voi olla hyötyä jollekulle muullekin jatkossa. :)
 
Katotaan mitä saa aikaseks. Mut tehtävä tuo homma, kerta sillä on tommonen vaikutus.  :)
 
TeBsulle: Eiköhän ocf:n foorumilta löydy moottorikoodi & egr haulla ohjeita tulppaamiseen.

Omasta Astrasta se tuli tulpattua melkein heti, persdyno sanoo että vähän parani alavääntö, ja ehkä vähän vähemmän meni polttoainetta? Mun egr tosin saattoi jo vedellä viimeisiään. Ome x18xe1 ei tarvinnut softapuukkoa, tein ensin olut tölkistä ja myöhemmin 3mm pellistä tiivisteen. Apuna käytin alkuperäistä tiivistettä, tulppaan tein vaan sen egr karan reiän.

Eikös sulla ollut 2.2 bensa? Se varmaan jo sen verran uudempi, että pitää myös softaan koskea?
 
Ei tuo opelisti kaveri puhunu ainakaan softauksesta mitään, kun käski ton tehdä. Ite en oo missään autoissa aikasemmin egrään koskenu, niin nyt ois tarkotus. Ja joo on moottorina tuo 2,2. Pitää vielä häiritä tuota yhtä opeli velhoa, kun lähtee purkamaan mitään.

Sinäänsä muutenkin jännä tuo lambda, kun juhannuksena anto vikakoodiks sen, tilasin osan ja nyt kun sai sen osan, niin luki vikakoodit siinä samalla. Niin enää ei antanu mitään. Mut silti auto jatkaa nykimistä ajoittain, muttei niin usein ja pahasti kun ennen. No onneks ens vkonloppuna saa auton halliin viikon lopuks missä tehä jotain  :)
 
Ei se puhdistaminen varmaan tilannetta ainakaan pahenna.

Itsellä ex-golfin nykimiset bensakoneessa johtui jumivasta EGR:stä joka päästeli kaasuja mitensattuu läpi. Eli kyllä sielläkin voi rakaisun siemen piillä...
 
Nykyisistä bensa-autoistani olen kurkannut egr-kanaviin, eikä siellä mitään useiden millien karstskerrosta ollut. Kosmeettinen annos kuivaa nokea, ei mitään millä olisi merkitystä toiminnan kannalta.

Toisesta blokkasin egr:n väliaikaisesti pois kun systeemiin kuuluva putki oli poikki. Tehoa ei tullut lisää, ja miksi olisikaan tullut kun egr on täyskaasulla muutenkin suljettu. Nyt kun ehjäsin systeemin, ei ajossa taaskaan huomannut mitään.

Teoriassa egr:n poisto ainakin bensakoneessa lisää hieman kulutusta. Minulla ajoa on niin vähän etten voi tilastollisia päätelmiä tehdä.
 
Muuten, auttaako säännöllinen ns. karstanpolttoajo (siis moottoritiellä kierrokset tappiin 15min ajaksi tms.) EGR-ongelmiin? Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä voisin kuvitella sen auttavan mutta onko siitä mitään apua tukkeutumassa olevaan?

t. nim. 600€ kysymys
 
jalkkis sanoi:
Muuten, auttaako säännöllinen ns. karstanpolttoajo ... EGR-ongelmiin? Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä

Juuh. Eli antaa kenkää sille autolle kokoajan. Ei mitään kevyellä kaasulla aina kiihdyttelyä.
EGR on auki vissiin pintakaasulla ja alkaa menemään kiinni mitä syvemmällä se poljin on. Jos aina kiihdytät kuin 90v pappa niin EGR pysyy kokoajan käytössä. Näin itse olen ymmätyänyt sen toimivan.
Kunnolla kiihdyttelyä ja ohituksissakin kierroksia tarpeeksi niin pitäisi pysyä auki.

Merkkiliikkeessä pystytään myös säätämään sen toimintaa pienemmäksi ja jopa asentamaan kuristuslaippaa väliin jolloin reikä on puolet pienempi kuin vakiona. Yleensä testaavat tätä jos epäillään jotain vikaa tuossa.