https://tummennuskalvot.fi/

EA888 End-Of-Life

M

Makkis

Vieras
Tuolla joku kirjoitti saaneen tietää että VAG päästöskandaali vei mukanaan myös EA888 moottorin.

Itsestäni kuullostaa perin oudolta. Kyseessähän on jo 2008 (vai aikaisemmin?) lanseerattu moottori josta lienee kehityskustannukset on maksettu jo moneen kertaan. Toinen omituisuus on se, että eihän EA888 liity mitenkään koko päästöskandaaliin. Kolmas omituisuus on se että tietääkseni kyseessä on varsin ongelmaton moottori vailla suunnittelu- tai tyyppivikoja kuten laukeavat jakopäät jne.

Neljäs vielä ihmetys, vaikka kyseessä on "jo" liki kymmenvuotias kehäraakki, se on ominaisuuksiltaan edelleen täysin kurantti millä tahansa mittarilla.

No, VAG konsernin "business controller" omaa varmasti paljon maallikkoa enemmän tietoa, mutta ihmettelen silti.
 
Eikö tuo konetyyppi ole ollut melko murheenkryyni konsernille? 2.0 TFSI:t söi öljyä enemmän kuin bensiiniä ja 1.8 TFSI:stä kilahteli jakopäitä ja olivat myös herkkiä öljynsyönnille. 1.8 TFSI itsessään on jo hieman marginaalituote, sillä sen aiemman 160hv tehoversion on tainnut korvata 1.4 TSI 150hv pitkälti kokonaan ja jäljellä on enää 180hv versio. EU:n päästönormien mittaustavatkin tulevat vielä muuttumaan ja lyö varmasti naulan arkkuun monille vanhoille moottoreille.

Uskoisin kuitenkin, että sieltä tulee uudet korvaavat moottorit. 1.5 TSI:stä on jo hetken aikaa puhuttu, ja se on suunniteltu uusia päästömittauksia ajatellen. Päähäni on jostain pinttynyt myös mielikuva ns. modulaarisesta suunnittelusta mutta tälle en äkkiseltään Googlesta löytänyt mitään tukea. Voisi kuitenkin kuvitella, että uudet isommat moottorit tulisivat olemaan hyvin samoilla periaatteilla valmistettu. En yllättyisi myöskään, vaikka seuraavissa moottoreissa olisi myös VNT-ahdin, kun sellaista tuohon 1.5 TSI:hin ollaan ilmeisesti tunkemassa.
 
EA888 käsittää useamman generaation ja näistä kaksi ensimmäistä eivät kyllä ole ongelmavapaita. Etenkin tuo täysin posketon öljynkulutus on ollut näiden bravuuri.

Sen sijaan kolmas eli nykyisin tuotannossa oleva sukupolvi on aika ongelmattoman moottorin maineessa. Kaksihan niitä meilläkin seisoo pihassa ja hyviä koneita ovat.
 
Kovin montaa moottoriperhettä ei kannata tehdä. Yhden perheen sisällä käy samat osat. VAG ongelmahan on etteivät kykene tuottamaan hybrideitä*, jossain on saatava muutosta. Kiire alkaa olla.

* Tekniika on, Golf GTE tuli jo vm2014, mutta silti esim uutuudet Ateca, Tiguan ja Kodiaq ovat ilman hybridiä. Taitaa 130g päästöt alkaen kodiaq pudota monessakin firmassa listoilta pois ja ei yksityinenkään viitsi tolkuttomia auto- tai käyttöveroja maksaa.
 
En ole netistä tutkiskellut mutta eikös se murheenkryyni ollut EA888:n edeltäjä eli juurikin tuo esimerkiksi gen.2 räsässä käytetty 2.0TFSI? Itsellänikin se söi öljyä joskin ei nyt älyttömästi, LL-huoltovälillä noin 2 litraa omalla ajoprofiililla huoltovälin ollessa noin 25000 km. Muuten kyllä tuokin oli ainakin omalla kohdalla ihan ongelmaton mutta hemmetin ruma käyntiääneltään. Tyhjäkäyntiä kävi rumemmin kuin diesel ja kierrokset 40000 jälkeen kuullosti kidutukselta.

Tässä gen 3:ssa tuli sitten tuo EA888 2.0TSI merkinnällä eikä tämä syö öljyä. Käyntiäänikin punaviivalla saakka aivan puhdas.
 
Makkis sanoi:
En ole netistä tutkiskellut mutta eikös se murheenkryyni ollut EA888:n edeltäjä

Ei, kyllä se oli yhtälailla EA888. Samalla peruskoodilla kulkevat nämä kaikki kolme sukupolvea.

Parempaan päin kehitys on kuitenkin mennyt, sen öljynsyöntiongelman lisäksi minusta fiksu muutos on ollut lisätä tähän uusimpaan suuttimet myös imusarjaan. Nämä VAGin suorasuihkubensathan karstoittavat melkoisesti imusarjaa ja imuventtiileitä, kun huohottimesta pääsee öljysumu sinne, mutta puhdistava bensiini ruiskutetaan vasta suoraan sylinteriin. Tämäkin ongelma on taitettu tästä gen 3 EA888 -koneesta, koska bensiiniä ruiskutetaan myös imusarjaan.
 
EA888 -koneesta on kolme sukupolvea olemassa ja kuten edellä jo mainittukin, kaksi ekaa olivat ongelmallisia ja tämä nyt tuotannossa oleva on suht ongelmaton. Sitä en tiedä minä vuosina eri sukupolvia on ollut tuotannossa. Audeissahan öljynsyöntiä taisi olla A4:n faceliftiin asti eli jonnekin 2012/13? Olisiko sitten mm. kaikki tämän uusimman (myöskin 3gen) räsän motit uusinta sukupolvea? Konsernilla on ollut hurjasti eri moottoreita hyvinkin lyhyen aikaa käytössä että oisko kustannussäästöistä kyse? Tuo modulaarisuus tuntuisi hyvälle selitykselle, putkessa tulossa uusi moottoriperhe josta vähällä vaivalla useita eri versioita?

Voin uskoa jos kiekat on 40 000 asti, en ihmettele että kuulostaa kidutukselle [emoji16] .

Ups, sukupolviasia jo selvitetty...