https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Dynamometritulosten spekulointi ja selitykset

-V- sanoi:
Noissa lapuissa ei näy mitä dyno pyöriltä mittasi? Sehän on jollain asetetulla (penkittäjän asettamalla) kertoimella muutettu lapuissa oleviksi "konetehoiksi". Näistä voi tosiaan vääntää vaikka maailman tappiin eikä totuus selviä koskaan. Pääasia että asiakas on tyytyväinen eikä murjota  :D

Makkis sanoi:
Pyöriltä mitattu näkyy noiden kuvissa jotka räppäsi kuvan pc:n näytöltä, jostain syystä printiin lukema ei näköjään tule.  Häviöthän penkki laskee moottorijarrutuksessa, josta johtuen automaagit on vaikeita.

Tästä syystä itse puhuisinkin aina pelkästä pyörätehosta, koska se on tarkempi tulos. Moottoriteho on aina vaan yksi virhekerroin lisää tulokseen. Ja pyöräteho on se kuitenkin loppupeleissä se arvo joka sitä autoa oikeasti liikuttaa oli moottoriteho mitä tahansa ;)
 
Ei tuo minustakaan oikein uskottavalta tulokselta kuulosta, etenkään jos muidenkin lukemat olivat selvästi iloisia yllätyksiä. Samaten on pakko kyseenalaistaa "Makkis(pers)dynon" tarkkuus, kun kuitenkin kaksi eri massan ja eri välitykset omaavaa autoa kyseessä sekä aika monta kilometriä välissä muilla peleillä. Eiköhän se ennemminkin makkisrampin tuloksilla ym. ole auton suorituskyky kartoittinut. ;) Ehdottaisin muuten toisessa dynossa käyntiä vertailun vuoksi, mutta kuulemani mukaan eri dynojen mittaustuloksien vertailuun pitäisi tietää myös ne mitatut häviöt ja niitä ei ainakaan noista käyristä näe.

Se täytyy kyllä vielä sanoa, että Skulan possussa on varsin mukava vääntökäyrän muoto.
 
Laitetaan tänne vielä nuo omankin autot arvot ihmeteltäviksi. Käppyrän arvot on mitattu renkailta. Tehohäviöt on luokkaa ~12-15%.



Sekä video saman käppyrän mittauksesta:

 
RoccoScientist sanoi:
Se täytyy kyllä vielä sanoa, että Skulan possussa on varsin mukava vääntökäyrän muoto.

Vaparikoneen etuja ;) Tästä itsekin nimenomaan tykkään omassa autossa kun vääntökäyrä on laakea koko alueella ja teho nousee tasaisesti rajoittajalle asti ilman mitään tehopiikkejä.
 
Helppohan se on nauttia, kun vääntöä kuitenkin löytyy. ;) On tämä oma nuhapumppuvaparikin ihan kiva kone juuri korkeaviritteisyytensä takia. Kierrätys palkitaan ja automaattivaihteisto paikkaa ohuenpuoleista alavääntöä.

Pakko se on varmaan omaakin autoa käyttää dynolla tänä kesänä. Savo on kuitenkin turhan kaukana tätä tarkoitusta varten, joten vertailukelpoisia tuloksia tuskin saadaan.
 
Kyllä tuon penkin tulokset minusta aika järkeviltä kuulostaa. Skulan porsche sai aika lailla sellaisen tuloksen, mitä autossa pitäisikin olla tehoa. Lisäksi oman auton pyöräteho on linjassa siihen, mitä tehoja pitäisi olla.

Tietenkin referenssin vuoksi pitäisi olla useampi penkki ja useampi samanlainen autokin.

Ei kai tuo räsänkään tulos niin kauhean yllättävä ole. Ainahan vag:n turbovehkeet puhaltaa ilmoitettua isompia tuloksia, lähes penkistä riippumatta.
 
Jos nyt jatketaan spekulointia, niin ironicin ja skulan ajoneuvoilla alkaa olemaan jo ikää jonkin verran ja ne hevosvoimat, jotka autossa piti olla uutena, niin ainakin osa niistä polleista on luultavasti karannut toisille laitumille iän ja kilometrien myötä :) jos näiden autojen lukemat siitä huolimatta ylitti tai olivat tasoissa tehtaan lupausten kanssa niin vaikuttaisi siltä, että dyno voi antaa hiukan liian positiivisia numeroita. Makkiksen ja Docw:n pelit taas ovat sen verran uusia, että tehtaan tehot pitäisikin olla vähintään tallella, mutta nekin näytti aika selkeästi enemmän mitä tehdas lupaa, joka sekin puoltaisi positiivisia numeroita.
 
pokkus sanoi:
Jos nyt jatketaan spekulointia, niin ironicin ja skulan ajoneuvoilla alkaa olemaan jo ikää jonkin verran ja ne hevosvoimat, jotka autossa piti olla uutena, niin ainakin osa niistä polleista on luultavasti karannut toisille laitumille iän ja kilometrien myötä :) jos näiden autojen lukemat siitä huolimatta ylitti tai olivat tasoissa tehtaan lupausten kanssa niin vaikuttaisi siltä, että dyno voi antaa hiukan liian positiivisia numeroita. Makkiksen ja Docw:n pelit taas ovat sen verran uusia, että tehtaan tehot pitäisikin olla vähintään tallella, mutta nekin näytti aika selkeästi enemmän mitä tehdas lupaa, joka sekin puoltaisi positiivisia numeroita.

Siis, omani antaa isompia lukemia, koska kaikki bitit eivät ole enää samassa asennossa kuin tehtaalta lähtiessään ;)

Ja mihin ne hyvin huolletun auton hevoset karkaavat ja minkälaista tahtia?
 
Aika vähän löytyy tietoa kyseisestä dyno pajasta.
Ettei vaan ole moottoritehoja mitä lappuun tulosteltu?
Jos vakiosta saadaan isompia lukemia mitä tehdas lupaa niin kyllähän sillon jossain mättää.
Täältä voi tutkia hevosvoiman käsitteitä.
 
Ironic32 sanoi:
Ja mihin ne hyvin huolletun auton hevoset karkaavat ja minkälaista tahtia?
Eihän tuohon nyt mitään nyrkkisääntöä ole, mutta kun ikää alkaa olemaan se >10 vuotta ja kilometrejä reippaasti, niin kyllä siellä alkaa joka rööri jo olemaan aikalailla hoonattu, vaikka kuinka autoa hyvin huollattaisi :) Ei se huoltaminen ja öljyjen vaihtamisen sitä kuitenkaan kokonaan estä, etteikö moottorin ja voimansiirron osat kuluisi käytössä.

Mitä nyt olen jenkkilehtien pitkänajan testejä lueskellut, niin kyllä ne ainakin osittain tukee tätä väitettä. Tuossa nyt muutama esimerkki millaisia suoritusarvoja autot ovat antaneet uutena ja 40000 mailin (~65000km) jälkeen. Toki tuossa pitää ottaa vielä se huomioon, että autoon ajettu nuo mailit hyvin lyhessä ajassa verrattuna, että autolla on reilu 10 vuotta enemmän ikää ja mittarissa kolminkertainen määrä kilometrejä, jolloin erotuksen pitäisi olla vieläkin suurempi.

http://www.caranddriver.com/reviews/2012-volkswagen-jetta-gli-long-term-test-wrap-up-review

http://www.caranddriver.com/reviews/2012-audi-a8l-42-fsi-quattro-long-term-test-wrap-up-review

http://www.caranddriver.com/reviews/2010-bmw-750li-xdrive-long-term-wrap-up-review

Johonkin se suorituskyky on matkalla kadonnut. Ehkä ainakin osittain niihin kesälaitumilla oleviin hevosiin :)
 
Lähimpänä omaa kippoa ehkä tämä (jos tuohonkaan mittaukseen mitään luottamista):

http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?Flap=Graph&ChartsID=697

Ja tuohon softavalmistaja lupaa vajaat 30% lisätehoa ja penkin tulos n. 130kW pyörätehona, eli n. 25% lisäystä tuohon RRI:n mittaamaan 104kW pyörätehoon. Eli penkin mukaan oma on jokseenkin sitä mitä sen pitäisikin olla.

Onhan se tietysti mahdollista, että penkki antaa liian reilujakin tuloksia ja lapuissa olevat luvut on penkin laskemia moottoritehoja.
 
pokkus sanoi:
Eihän tuohon nyt mitään nyrkkisääntöä ole, mutta kun ikää alkaa olemaan se >10 vuotta ja kilometrejä reippaasti, niin kyllä siellä alkaa joka rööri jo olemaan aikalailla hoonattu, vaikka kuinka autoa hyvin huollattaisi :) Ei se huoltaminen ja öljyjen vaihtamisen sitä kuitenkaan kokonaan estä, etteikö moottorin ja voimansiirron osat kuluisi käytössä.

Mitä nyt olen jenkkilehtien pitkänajan testejä lueskellut, niin kyllä ne ainakin osittain tukee tätä väitettä. Tuossa nyt muutama esimerkki millaisia suoritusarvoja autot ovat antaneet uutena ja 40000 mailin (~65000km) jälkeen. Toki tuossa pitää ottaa vielä se huomioon, että autoon ajettu nuo mailit hyvin lyhessä ajassa verrattuna, että autolla on reilu 10 vuotta enemmän ikää ja mittarissa kolminkertainen määrä kilometrejä, jolloin erotuksen pitäisi olla vieläkin suurempi.

http://www.caranddriver.com/reviews/2012-volkswagen-jetta-gli-long-term-test-wrap-up-review

http://www.caranddriver.com/reviews/2012-audi-a8l-42-fsi-quattro-long-term-test-wrap-up-review

http://www.caranddriver.com/reviews/2010-bmw-750li-xdrive-long-term-wrap-up-review

Johonkin se suorituskyky on matkalla kadonnut. Ehkä ainakin osittain niihin kesälaitumilla oleviin hevosiin :)

Olikos tuolla jossain teholukemia mitattu uutena ja käytettynä? En ainakaan itse löytänyt?
 
Netti on pullollaan juttua noista "american" hevosista.
Mantereiden välillä suuriakin eroja.
Atlantin yli mennessä saattaa useita kymmeniä heposia karkaa. Mahtaako merivesi vai mikä tappaa hevoset?  ;D
 
Ironic32 sanoi:
Olikos tuolla jossain teholukemia mitattu uutena ja käytettynä? En ainakaan itse löytänyt?

Ei ollut, mutta suorituskyky kylläkin.
 
Ironic32 sanoi:
Onhan se tietysti mahdollista, että penkki antaa liian reilujakin tuloksia ja lapuissa olevat luvut on penkin laskemia moottoritehoja.

Tuossa Docw:n laittamassa kuvassa käy selkeästi ilmi mikä on pyöräteho, häviöt sekä moottoriteho:

http://www.autostadium.fi/index.php?topic=946.msg35367#msg35367

Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä näyttäisi siltä Makkiksen graafi on ainakin korjattu ja kyseessä on moottoriteho. Sitä kuva ei taas kerro, että onko tulokset annettu vallitsevissa olosuhteissa vaiko onko tulokset korjattu vastaamaan "vakio-olosuhteita". Jos tuloksia on korjattu vakio-olosuhteisiin, niin siihenkin on olemassa monta eri standardia.
 
Hmm...
Virhe!
Aihe tai alue jota etsit on joko poistettu tai sitten se on oikeuksiesi ulkopuolella.
Ei näy meille mitä on keskusteltu takahuoneessa.  :mad:
 
Linkki on jäsenpuolelle ketjuun, missä tuota jäsentapahtumaa on valmisteltu, ilmottauduttu ja osallistuttu. Tähän topikkiin kootaan spekulointi ja selitykset - tuonne jäsenpuolen topikkiin sitten saa eilisen oman dynokäppyränsä laittaa jos ei "julkiseen" jakoon sitä tahdo.

Tervetuloa jäseneksi, niin pääsee näihinkin tapahtumiin 100% mukaan! :)
 
Pahoittelut linkityksestä. En tajunnutkaan, että se meni tuonne jäsenille tarkoitettuun ketjuun.
 
Ettei vaan ole moottoritehoja mitä lappuun tulosteltu?

Lapulla on tosiaan laskennallinen moottoriteho.

Huomioikaapa myös, että bitit tehtaan asennossa oli makkisräsässä, rtwteam golffissa, skula porsaksessa ja kahdessa muussahan bittejä tosiaan on muokattu.

Olen edelleen sitä mieltä että suhteellisen realistisia lukemia tuolta tulostui.
 
Varmaan eri yksilöissä on eroja tehoissa. Onhan eri yhteyksissä jopa samassa autolehdessä mitatuissa suoritusarvoissakin eroja eri autoyksilöiden kesken. Ja sisäänajotapa vaikuttanee tehoihin, niin väitti aikoinaan 1/2006 numerossaan Vauhdin Maailmakin kun testasivat asiaa Honda Civic TypeRällä. Hissutellen ajettu naisen kaara antoi jotain 185 hv kun valmistaja ilmoitti 200hv, kun esittelyauto antoi 210 hv ja VM:n oppien mukaan sisääanajettu antoi jotakin 220-225 hv. Lehteä ei itselläni ole mutta muistan jutun. Makkis lienee "sisäänajanut" autonsa antamalla sille heti hanaa uutena, eikös. ;)

Silti: RS on edelleen vain kohtuu pirteä tavis perhekaara, joten vanhemmat tehopelit ovat edelleen omassa kulkuluokassaan -vaikkapa jo Skulan Porsas. Minunkin tulee tämä fakta nöyrästi muistaa kun -jos- saan omani heinäkuun lopulla alle.
 
Makkis sanoi:
Olen edelleen sitä mieltä että suhteellisen realistisia lukemia tuolta tulostui.

Niin tai näin, absoluuttista totuutta tähänkään ei saada ennen kuin sama kalusto käy useammassa eri penkissä, että saadaan edes jonkinlainen keskiarvon kaltainen aikaiseksi. Toinen vaihtoehto voisi olla käyttää jossain muualla penkitettyä kalustoa tuossa samassa penkissä.
 
Oliko kaikkien vakioautojen tulokset enemmän kuin tehdas lupaa vai oliko mikään arvoista lähelle tai alle tehtaan lupaaman?
 
pokkus sanoi:
Oliko kaikkien vakioautojen tulokset enemmän kuin tehdas lupaa vai oliko mikään arvoista lähelle tai alle tehtaan lupaaman?

Eikös Skulan Porschen tehtaan lupaus ole 250hv ja lapussa lukee moottoritehona 248hv?
 
Jännä juttu sinänsä, että jos tehot menee yli niin ei uskota. Ja jos jää alle niin ei uskota.
Kärjistäen.  ;D

Vastaavia (MakkisRäSä) ylityksiä on nähty muuallakin ja on mun näkemyksellä tuo on kyllä täysin mahdollinen/realistinen. Turboautoissa kun tuo tehojen säätely on aikalailla erilaista kuin vapareissa. Ahtopaine antaa yhden ison säätöparametrin lisää, joka taas vaikuttaa kaikkeen muuhun.

Ilmeisesti koneiden jäähdytys oli hoidettu hyvin kun noin isoja lukemia tulee? Yhtään pidemmässä vedossa välijäähdytetty turbo menettää tehonsa todella radikaalisti, jos jäähdytystä ei ole isolla puhaltimella simuloimassa ajoviimaa. Ahtoilman lämpö nousee hyvin nopeasti ja koneen nakutusriski kasvaa -> tehoja rajoitetaan.

Toisaalta turbolla on mahdollista tehdä juuri tuon em jutun takia sellaiset säädöt (mihin tuning softatkin osaltaa perustuu), että kone pystyy hetkellisesti tuottamaan huimia tehoja, mutta jos niitä aiotaan käyttää kovissa oloissa, täytyy ahtojäähdytystä parantaa jollain kostilla.

Tuo mittaustapa antaa sellaisen vääntökäyrän, mikä vastaa aikalailla todellisuutta ajossa (ellei perässä roiku maksimipainoista vaunua, tai ajeta vuoristossa yms) ja näissähän ei ikinä saavuteta valmistajan ilmoittamia vääntöhuippuja niin alhaalla kuin speksit väittää. Esim kyseinen RS:n pata pitäis antaa 350Nm@1500rpm.

Näistä käyristä voi tavallaan hieman nähdä turboviivettä. Mitä kauemmas ilmoitetusta vääntöhuippu karkaa, sitä isompi on turbon viive. Ja tästä RS:n käyrästä mun mielestä voi lukea, että viivettä ei käytännössä pahasti ole vaikka "vasta" n 220Nm (puuttuu yli 50% ilmoitetusta) on 1500rpm paikkeilla, mutta alle kahden tonnin kuitenkin jo löytyy vääntöä. Vanhemmissa turbokoneissa (90-luvulla) tahtoi se huippu olla vasta siellä 3000 päällä.

Väännön kuoppa 4000rpm kohdalla lienee juuri ECU:n adaptointia. Mahdollisesti tuolla kohdalla kone on herkimmillään nakutukselle ja hivenen esimerkiksi viivästeetään syttyä tai rajoitetaan ahtopainetta tuolla kohtaa.
Oiskin ollut mielenkiitoista saada samaan käyrään lisää parametreja, kuten imuilman lämpö, ahtoilman lämpö, ahtopaine jne.

Lisäksi, kuten käyristä näkee, kierroksille 5000 iskee rajoitin ja tehot leikataan tuohon 250 heppaan softalla.

Eli Cupran moottorissa tuo "rajoitus" ei ole niin jyrkkä. Kun kerta ilmoitettu vääntö on ilmeisesti sama?
Mitäs eroja koneissa muuten on kuin softa? Kaipa pakopuolella ainakin on jotain? Pakolämpöjen hallinta kun on tosi kriittistä noin korkeaviritteisessä turbokoneessa. Se, että pelkällä softalla saa toki lisää hepoja, on eri juttu kuin, että myllyllä vois periaatteessa ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä täydellä kaasulla ilman mäntien sulamisia.
 
Makkis sanoi:
RTW Team oli 1.4 TSI Golfilla, hyvin se puhalsi. Itseasiassa häkellyttävän hyvin. En olisi odottanut niiden olevan noin rapsakoita.

Jokos tästä saadaan kohta käyrää näkösälle?