Jännä juttu sinänsä, että jos tehot menee yli niin ei uskota. Ja jos jää alle niin ei uskota.
Kärjistäen. ;D
Vastaavia (MakkisRäSä) ylityksiä on nähty muuallakin ja on mun näkemyksellä tuo on kyllä täysin mahdollinen/realistinen. Turboautoissa kun tuo tehojen säätely on aikalailla erilaista kuin vapareissa. Ahtopaine antaa yhden ison säätöparametrin lisää, joka taas vaikuttaa kaikkeen muuhun.
Ilmeisesti koneiden jäähdytys oli hoidettu hyvin kun noin isoja lukemia tulee? Yhtään pidemmässä vedossa välijäähdytetty turbo menettää tehonsa todella radikaalisti, jos jäähdytystä ei ole isolla puhaltimella simuloimassa ajoviimaa. Ahtoilman lämpö nousee hyvin nopeasti ja koneen nakutusriski kasvaa -> tehoja rajoitetaan.
Toisaalta turbolla on mahdollista tehdä juuri tuon em jutun takia sellaiset säädöt (mihin tuning softatkin osaltaa perustuu), että kone pystyy hetkellisesti tuottamaan huimia tehoja, mutta jos niitä aiotaan käyttää kovissa oloissa, täytyy ahtojäähdytystä parantaa jollain kostilla.
Tuo mittaustapa antaa sellaisen vääntökäyrän, mikä vastaa aikalailla todellisuutta ajossa (ellei perässä roiku maksimipainoista vaunua, tai ajeta vuoristossa yms) ja näissähän ei ikinä saavuteta valmistajan ilmoittamia vääntöhuippuja niin alhaalla kuin speksit väittää. Esim kyseinen RS:n pata pitäis antaa 350Nm@1500rpm.
Näistä käyristä voi tavallaan hieman nähdä turboviivettä. Mitä kauemmas ilmoitetusta vääntöhuippu karkaa, sitä isompi on turbon viive. Ja tästä RS:n käyrästä mun mielestä voi lukea, että viivettä ei käytännössä pahasti ole vaikka "vasta" n 220Nm (puuttuu yli 50% ilmoitetusta) on 1500rpm paikkeilla, mutta alle kahden tonnin kuitenkin jo löytyy vääntöä. Vanhemmissa turbokoneissa (90-luvulla) tahtoi se huippu olla vasta siellä 3000 päällä.
Väännön kuoppa 4000rpm kohdalla lienee juuri ECU:n adaptointia. Mahdollisesti tuolla kohdalla kone on herkimmillään nakutukselle ja hivenen esimerkiksi viivästeetään syttyä tai rajoitetaan ahtopainetta tuolla kohtaa.
Oiskin ollut mielenkiitoista saada samaan käyrään lisää parametreja, kuten imuilman lämpö, ahtoilman lämpö, ahtopaine jne.
Lisäksi, kuten käyristä näkee, kierroksille 5000 iskee rajoitin ja tehot leikataan tuohon 250 heppaan softalla.
Eli Cupran moottorissa tuo "rajoitus" ei ole niin jyrkkä. Kun kerta ilmoitettu vääntö on ilmeisesti sama?
Mitäs eroja koneissa muuten on kuin softa? Kaipa pakopuolella ainakin on jotain? Pakolämpöjen hallinta kun on tosi kriittistä noin korkeaviritteisessä turbokoneessa. Se, että pelkällä softalla saa toki lisää hepoja, on eri juttu kuin, että myllyllä vois periaatteessa ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä täydellä kaasulla ilman mäntien sulamisia.