https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

DSG 7 laatikon huoltoonkutsu

K

kt

Vieras
Autoni on nyt yli 4-vuotias ja tänään myyjäliike soitteli, että maahantuoja kutsuu autoni huoltotapahtumaan. DSG7:ään vaihdetaan öljyt ja päivitetään vaihdelaatikon ohjelmat. Huoltoon pitää varata noin 1½ tuntia eikä se maksa minulle mitään. Aion tietenkin käyttää tuon ajan kahvitteluun ja koeajoihin.

Auto on Golf Plus 1,4 TSI DSG7. Käyttöönotto vuoden 2010 alussa. Mittarissa nyt 78 tkm.

Laatikko on sinänsä toiminut hyvin tähän saakka. Ajotyylini on rauhallinen, joten tuskin vaihteistoöljyn lämpötilatkaan on kovin korkealle kivunnut. Olen ymmärtänyt, että synteettisen öljyn sähkönjohtavuus nousee öljyn kuumetessa ja siksi mineraaliöljyt valutetaan tilalle. Sopimaton sähkönjohtavuus häiritsee optimaalista toimintaa.
 
Oma Leon kävi tuossa kampanjaöljynvaihdossa eilen 10.3. myyjäliikkeen huoltoneuvojan soitettua ja informoitua ko. kampanjasta hieman aiemmin.

Parilla työkaverilla on viime kesänä käyttöön otetut 1.2TSI -moottoriset, mutta käsittääkseni samanlaisella DSG7:lla (kuin omani) varustetut Leonit. Heidän autoilleen ei kuulemma ole avoimia kampanjoita. Toinen näistä on varmuudella valmistettu ennen omaani, toinen saattaa olla hieman myöhemmin uunista ulos putkahtanut.

Olisikin kiva tietää, onko tuotannossa öljylaatu vaihtunut mineraaliöljyyn jo kauankin sitten
 
No olettaa voi, että ensiasennusöljyt on vaihdettu noihin aikoihin DSG-tehtaalla. Tietenkään itse auton valmistumispäivämäärä kokoonpanossa ei välttämättä aivan todista sitä, että myös vaihdelaatikot olisi menneet autoihin " vaihdelaatikkojen valmistusjärjestyksessä".
Kun autoja kootaan eri paikoissa, ja vaihdelaatikkoja valmistetaan omissa tehtaissaan, niin riippuu ihan logistiikasta, miten DSG-vaihdelaatikot osuvat kokoonpanossa autojen manuaalien ja automaattien sekaan.

Olettaa sopii, että kirjanpitoon kuitenkin laitetaan osien sarjanumerot, jolloin tirdot säilyy jälkipolville.
 
Öljyt vaihdettiin ja uusi ohjelmapäivitys tehtiin. Vaikuttaa liikkuvan herkemmin, notkeammin ja vapaammin.
 
kt sanoi:
Öljyt vaihdettiin ja uusi ohjelmapäivitys tehtiin. Vaikuttaa liikkuvan herkemmin, notkeammin ja vapaammin.

Omassa tein myös vastaavia havaintoja huollon jälkeen. Toimii välillä jopa sivistyneesti, mutta katsotaan kuinka kauan.
 
Omaan autoon tehtiin viikko sitten huollon yhteydessä tuo kampanja öljynvaihtoineen ja softineen. Enkä kyllä voi sanoa, että huomaisin minkään muuttuneen. Hyvin toimii ja hyvin toimi ennen huoltoakin.
 
Meidän Golfiin vaihdettii kertaalleen laatikon öljyt jo takuuaikana ja nyt kun öljynvaihdon aika olisi taas kilometrien mukaan ollut(ei siis kuulu huolto-ohjelmaan, mutta olisin vaihdattanut kuitenkin) sattui tämä kampanjakutsu juuri sopivasti. :D

Satunnaiset nykäykset reilummassa kiihdytyksessä hävisivät ja muutenkin vaihdot muuttuivat vieläkin huomaamattomammiksi.
 
Koskeeko tämä huoltokutsu vuosimallin 2014 autoja? 
 
Eivät ainakaan vielä ole tuota 2012-versiota kaipailleet, mutta kohtahan se menee sinne muutenkin, öljynvaihtoon  ;D
 
Ohjelmamuutos laatikolle on vaikuttanut ainakin niin, että nyt ajellaan 6-vaihteella kaupunkiajossa nopeuksilla 40...50 kmh, kun aikaisemmin oli päällä 7-vaihde.
Saattaa olla ihan järkevää ohjelmoidakin niin, jotta tasapainottuu hiukan mekatroniikan "puikkojen" liikekin. Aikaisemmassa ajossa mulla varmaan 80%:sesti oli 7-vaihde käytössä. 6-vaihde tuskin koskaan kuin ehkä hetken silloin toisen tällöin.
 
Omassa 5vaihde menee päälle 50km/h, tällä ajetaan lähelle 60km/h ennen 6vaihtumista. 5 tuntuu liian isolta vaihteelta tasaiseen 50km/h ajoon, ajettava 55-60km/h ettei tulisi pientä jyrinää tai tuntua että moottori tukehtuu. Olen aikonut olla aiheesta huoltoon yhteydessä mutta en ole saanut vielä aikaiseksi. 5vaihteelta ei ei vaihda pienemmälle ennenkuin vauhti on pudonnut alle 40km/h.
Katsotaan saako kesärenkaiden vaihto jotain aikaiseksi, 16">17".
 
Taitaa olla niin, että ohjelmointimuutos on tehnyt tästä koneestani "kierroskoneen". Selvästi isommilla kierroksilla tunnutaan nyt liikkuvan. No ehkä se tekee jakoketjulle ja mekatroniikalle vain hyvää.
Pitää ihan tutkia, millä nopeuksilla ja kierroksilla DSGn vaihdot tehdään.
 
Kuulostaa hyvältä. Kun mulla oli DSG 7, niin ihmettelin miksi se käyttää noin alhaisia kierroksia. Samaa tekee tää DSG 6 myös. Käytänkin aina välillä S-Modea että kone saa hieman kierroksia ja polttaa karstoja pois. Ohittaessa myös laitan ässälle vaikka ei tarviskaan, mutta tuntuu että kone tarvii kierroksia välillä, kun muuten jatkuvasti ajetaan 1000-2000 kierroksilla.
 
Eilen kävin kyselemässä huoltoa ja hintoja. Piipahdin samalla marmorilla ja sillähän se kampanja näkyi koneella. Softaa ja öljyt siis odottelee huollossa kun sinne vie.
 
kt sanoi:
Taitaa olla niin, että ohjelmointimuutos on tehnyt tästä koneestani "kierroskoneen". Selvästi isommilla kierroksilla tunnutaan nyt liikkuvan. No ehkä se tekee jakoketjulle ja mekatroniikalle vain hyvää.
Pitää ihan tutkia, millä nopeuksilla ja kierroksilla DSGn vaihdot tehdään.
pojan golffiin tehtiin tämä kampanja öljynvaihto, eikä siihen ei tullut muutoksia käytettäviin kierroslukuihin. tosin ei ole tietoa päivitettiinkö softa, vai kuuluuko se myös automaattisesti tähän kampanjaan?
 
Minulle sanoivat, että kampanja sisältää öljyt ja uuden softan. Eikä mitään eroa kierroksien osalta omassa autossakaan. Ainoa ero on vakkarilla tapahtuva alamäkien moottorijarruttelu. Laatikko siis vaihtaa herkästi pienemmälle vaihteelle jos nopeus meinaa nousta, vähän turhankin herkästi, koska sitten ylämäessä pitää taas vaihtaa pienemmälle, että saa nopeuden pidettyä yllä.
 
Laatikon ropaamisen jälkeen on alkanut, moottorin sammuttua, kuulumaan ihmeellistä suhinaa kun on ajettu pidempi matka. Ihan kuin suhauttaisi paineilmapistoolista ilmaa tasaisesti muutaman sekunnin välein.
Hetken suhistuaan ääni loppuu.

Voiko tuo olla vaihdelaatikosta kuuluvaa, kun juuri kampanjahuollon jälkeen samana päivänä on alkanut?
Kerää jotenkin laatikkoon painetta uusien öljyjen vuoksi?
 
Onko tietoa milloin tämä on kampanja on alkanut?  Kuulin tänään asiasta ensimmäisen kerran soitettuani VW huoltoon. Viimeksi asioin siellä tammikuussa ja kyselin eri kampanjoiden perään. Tammikuussa tarjolla ei ollut (huoltoneuvojan mukaan) kampanjaa.

Lähinnä alkoi mietityttämään että tarjotaanko kampanjaa vasta kun asiakas valittaa vaihteiston käytöksestä.

Auto 2010 Golf 1.4TSI DSG7
 
Minulle "oma" huoltoneuvoja soitteli eräänä lauantaina(!), kertoi kampanjasta ja kyseli koska kerkeäisin auton tuomaan heille.
 
Tänään vein n. vuoden vanhan FL Octavian huoltoon. Kampanjasta mainittiin, öljynvaihtoa pukkaa.
Onko huomioita, mitä tämä on vaikuttanut?
Onko käytös muuttunut, vai onko kyseessä täysin piilossa olevat vain kestävyyteen liittyvät asiat?
 
Onhan noita huomioita tässä ketjussa jo mainittu. Yleisesti vaikuttaa siltä, että softapäivityksen jälkeen laatikko käyttää aavistuksen pienempiä vaihteita eri ajotilanteissa. Omasta mielestäni vain positiivinen muutos, turhan pieniltä tuntuivat kierrokset aiemmin.
 
Voisiko joku uuden 7DSG:n (DQ200) omistaja kurkata huoltokirjasta onko huolto-ohjelmaan tullut mainintaa tuon vaihteiston öljynvaihdosta, joita nyt tässä huoltoonkutsussa tehdään?

Onko huoltoonkutsun ja itse huollon yhteydessä lisätty mainintoja jatkossa tehtävistä öljynvaihdoista, vai onko vaihto kertaluontoinen?
 
ConD sanoi:
Voisiko joku uuden 7DSG:n (DQ200) omistaja kurkata huoltokirjasta onko huolto-ohjelmaan tullut mainintaa tuon vaihteiston öljynvaihdosta, joita nyt tässä huoltoonkutsussa tehdään?

Onko huoltoonkutsun ja itse huollon yhteydessä lisätty mainintoja jatkossa tehtävistä öljynvaihdoista, vai onko vaihto kertaluontoinen?

En tiedä onko omassa autossa tuo ( DQ200) vaihteisto mutta katsoin kuitenkin huoltokirjasta mutten löytäny mainintaa öljynvaihdosta.
 
ConD sanoi:
Voisiko joku uuden 7DSG:n (DQ200) omistaja kurkata huoltokirjasta onko huolto-ohjelmaan tullut mainintaa tuon vaihteiston öljynvaihdosta, joita nyt tässä huoltoonkutsussa tehdään?

Onko huoltoonkutsun ja itse huollon yhteydessä lisätty mainintoja jatkossa tehtävistä öljynvaihdoista, vai onko vaihto kertaluontoinen?
Yritän iltasella katsoa samalla kun ohjekirjoja plärään...