https://tummennuskalvot.fi/

Drag Racing

T

trollhater1

Vieras
Viikoloppuna ne kaikkein nopeimmat kisaa Alastarolla, tämä pitää kokea livenä, jos et ole käynyt niin nyt tulevana viikonloppuna on helteiset säät ja yhtä juhlaa tämän lajin harrastajille, katsomot on ääriään myöten täynnä...kun olet kerran kokenut Nitro Dragsterin livenä et sitä ikinä unohda, aivan tajuton laite, sen 8000 hevosvoimaa tuntuu katsomossa asti, kirjaimellisesti. Itse kävin ensimmäisen kerran katsomassa näitä jo -87...nykyään harvemmin mutta kun säät osuu kohdilleen niin mikään ei pidättele...

Nitro Dragster stripillä, näissä on nykyään jopa 10 000 hevosvoimaa...Mäkikotka Janne Ahonen kisaa myös tälläisellä

Nitro infoa

http://www.tuulilasi.fi/moottoriurheilu/rajahdysherkkaa-urheilua-nitroautot-kilpailevat-viikonloppuna

http://www.tuulilasi.fi/elamykset/mikko-hirvonen-hulluin-auto-jolla-olen-ajanut-ihan-sairasta-touhua
 
Suomen radoilla ei ihan noihin aikoihin mennä eikä ihan Kalittan tiimin tasoista porukkaa nähdä, mutta niin tahi näin, trollhater1 on aivan oikeassa, ken ei ole tuollaista nitrohärveliä nähnyt livetoimissa, on menettänyt paljon elämässään. Oikeasti, on kovasti pöriseviä kilpa-autoja, on formula ykkösiä, mutta nämä repii tissit (ja munat) irti katsomossakin. Ihan siis suomen tasolla.

Ja siis tuo nopeus on jotain aivan käsittämätöntä. Katsomon puolivälin tienoilla istuessa (esmes Alastarossa) tuntuu kuin joku ampuisi haulikolla korvan juuressa ja voitkin katsoa taululta kumpiko rata voitti!

Ihmeellistä, tai siis oikeastaan yksinkertaista, on tekniikka minkä tuosta jälkimmäisestä videosta voi todeta. Siinä on DSG sporttiasennossa toivottoman hidas, itse asiassa turha komponentti kun pitää oikeasti kovaa kiihdyttää  ;D
 
Makkis sanoi:
Suomen radoilla ei ihan noihin aikoihin mennä eikä ihan Kalittan tiimin tasoista porukkaa nähdä, mutta niin tahi näin, trollhater1 on aivan oikeassa, ken ei ole tuollaista nitrohärveliä nähnyt livetoimissa, on menettänyt paljon elämässään. Oikeasti, on kovasti pöriseviä kilpa-autoja, on formula ykkösiä, mutta nämä repii tissit (ja munat) irti katsomossakin. Ihan siis suomen tasolla.

Ja siis tuo nopeus on jotain aivan käsittämätöntä. Katsomon puolivälin tienoilla istuessa (esmes Alastarossa) tuntuu kuin joku ampuisi haulikolla korvan juuressa ja voitkin katsoa taululta kumpiko rata voitti!

Ihmeellistä, tai siis oikeastaan yksinkertaista, on tekniikka minkä tuosta jälkimmäisestä videosta voi todeta. Siinä on DSG sporttiasennossa toivottoman hidas, itse asiassa turha komponentti kun pitää oikeasti kovaa kiihdyttää  ;D
No juu ei ehkä ihan samaa tasoa suomessa koska jenkkilässä on useita täyspäiväisiä ammattilaisia, jotka ajavat koko jenkkilän kiertävää sarjaa, mutta kyllä suomeenkin tulee näihin kisoihin aina euroopan huiput myös. Ja kyllä suomalaistenkin kalusto on ihan viimeisintä tekniikkaa ja amerikasta ostettua. Ei näissä enää juuri leikitä tai puhuta mistään virittelystä, kyllä tuo vaatii jo insinöörin rakentamaan ja säätämään konetta.

Ja näissä ei tosiaan niin kauheasti eroja sitten synny katsomiskokemuksen puolesta, kaikki ovat yhtä makeita ja äänekkäitä, parhaat ajelee sitten hieman kovempaa, samat koneet niissä jytisee. Myös pikkuluokat näissä on erittäin viihdyttäviä, tehokkaan kasikoneen äänet ilman vaimentimia ovat nannaa korville...ja on tuolla myös prätkät ja outlaw 'katupelit' että suht monipuolinen kattaus kaikkea, huippuna sitten nämä Nitro putket...

Jos vertailee F1 autoa ja näitä niin F1 auto on kuultu Helsingin keskustassa, se oli näihin verrattuna kuin hyttysen ininää. Tuollaisen Nitro vehkeen kun laittaisi Rautatientorilla käyntiin ja laulauttais yläkierroksillä niin siinä menis mummoilta paskat housuun.

Näissä ei siis kannata ajatella, että nehän ajaa vain 402 metriä suoraan, kuka tahansa osaa. Eikä muuten osaa eikä siitä ole edes kysymys katsojan näkykulmasta, nämä kisat ovat aina kokonaisvaltainen elämys. Suomessa ei voi missään kokea mitään vastaavaa. Tämän lajin ainoa miinus on se, että näillä ei voi mitään luokkaa ajaa sateella. Siksi nyt kun on huippukelit koko viikonlopun niin kannattaa ehdottomasti piipahtaa tuolla, menet varmuudella toistekkin.
 
Nostetaas tämä takaisin otsikoihin kun on sen verta ajankohtainen juttu, eli jos viikonloppuna mielii autoilla ja miettii mihinköhän sitä lähtis niin topikin ensimmäisessä viestissä vinkki siitä missä tapahtuu isosti.

En voi liikaa korostaa että kyseessä on melkoiset markkinat ja varsinkin nyt kun säät suosii niin juuri parempaa paikkaa on vaikea keksiä jos moottorien jylinä on sinfoniaa korville. Varikot on auki ja autoja sekä tiimejä pääsee pällistelemään ihan vierestä. Siinä missä Formulakisoja kannattaa katsoa telkkarista, tämä laji antaa eniten vasta kun on itse paikalla, telkkarista katsottuna varsin pliisua ja ei voi mitenkään tuntea sitä fiilistä mikä tuolla on koko ajan päällä. Lisäksi koko suorituksen näkee eikä vain ohi suhahtavia autoja kuten Formulakatsomossa. Paras päivä on yleensä Lauantai, mutta silloin on melkoinen ryysis, siellä on jotain 20 000 katsojaa per päivä...eipä taida suomessa muut lajit vetää tuollaisia katsojamääriä, ehkä herätysjuhlilla on enempi väkeä mutta se onkin kokonaan eri genreä.
 
Olitkso makkiskin silloin joskus ennenmuinoin Motoparkin lähtöalueen tornin katolla katsomassa kun Poutiainen teki rataennätyksiä.

Siinä meinaa mennä patskat pöksyyn vahvempihermoiseltakin, kun sattuu olemaan katsomassa (ja kuulemassa) siellä yläviistossa mihin suuntaan nuo pakosarjat sojottaa kun läpät vedetään lähtöviivalla auki...  :D
 
vespa68 sanoi:
Siinä meinaa mennä patskat pöksyyn vahvempihermoiseltakin, kun sattuu olemaan katsomassa (ja kuulemassa) siellä yläviistossa mihin suuntaan nuo pakosarjat sojottaa kun läpät vedetään lähtöviivalla auki...  :D

Juuri näin, lisäksi naamasta saa sitten pestä paksun kerroksen nokea tulee meinaan melkoisella paineella siinä lähtöalueella :)

Ja sitten kun Stripille saapuu nuo Nitrot niin kuulonsuojaimet ovat paikallaan, joko Peltorit tai sormet korviin, menee meinaan helposti tärykalvot puhki, tuota et telkkarista koe...en keksi mihin tuota vertaisi, tuossa oli videossa vertaus lähinnä maanjäristykseen eikä varmaan ole kaukaa haettu :)
 
Tästä olen ehkä hieman kade, tätä jenkkilän sarjaa tuli aikaisemmin maksukanavilta mutta ei vähään aikaan ole suomessa taas näytetty lainkaan :(

Tuolla on aika isot volyymit ja autoja tulee kuin liukuhihnalta monen päivän ajan, saa varmaan rahalle vastinetta, eipä silti kyllä suomessakin ajetaan aikaisesta aamusta iltaan asti, lauantaisin jonnekin 20 saakka ainakin lajitellaan...
 
Olitkso makkiskin silloin joskus ennenmuinoin Motoparkin lähtöalueen tornin katolla katsomassa kun Poutiainen teki rataennätyksiä.

Vit...u! Sielläkö sinä olit katolla???? Varmaan siellä oli kaikki saatana muutkin kun itekseen yritin pm-kisoissa saada noita saat...nan kielivaimmaisia line-uppiin edes suht tolkulliseen järjestykseen ja herroja ei näy perkele missään!

No, Poutiaisesta sen verran että oli yksi ammattimaisimpia tiimejä ja lähti kyllä kun käsky kävi.

Kyllä se mulla pruukas jäämän kuunteluoppilaana kun ladoin jo seuraavaa luokkaa lähtöjärjestykseen. Nää jumalauta Norjan miehet (Hauge yms.) oli ihan helevetin vatipäitä tai tyhmiä. Ihan varikon ykkösnyrkki ja paras jätkä oli se hieman suntti stockkiluokan kuski Porvoosta, tarjosi joskus kepunkin kun oli oikeasti hiki  ;D (Peter Alm)
 
Sitä muuten ihmettelin tuossa trollihiitterin videossa kun ei Kalitan porukalla ole maskeja turvalla lähtöviivalla kun putsaillaan renkaita... Ei kai se nitro mitään myrkkyä ole mutta sen verran raakana sitä tulee putkista että ainakin normaali-immeinen suojautuu jollain keinoin. Se mitä tuolla Motoparkin ja Alastaron varikoilla tuota itte on hengitelly ihan vierestä esmes sis'äänajon (=lämmityskäyttö) aikana niin kyllä tiimin joka ukolla on maski naamarilla joka konetta ruuvaa.
 
Tätäkin lajia harrastivat teinien ratapäivillä. Muutama ihan hieno veto:

- paikallinen jannu veteli kilvissä olevalla ahtokawalla 9,5 s aikoja
- toinen paikallinen jannu veteli Saabin (!) koneella olevalla kilvitetyllä Caprilla 11 s aikoja
- yksi Dusteri polkaisi vartin 9,2 s ja kilvet siinäkin oli (ehkä oli Demoni)
- M6 BMW ei tuossa seurassa mennyt mihkään, en edes noteerannut aikoja
- joku perheen isi kävi kokeilemassa X5 disulla, karmeasti siihen mahtuu tavaraa kun purki reissukamat varikolle, en viitsinyt katsoa aikaa
- Janne Niskan ex-Subbe porsi mutta häijyltä näyttää kun nelikko sutii ykkösen ja kakkosen läpi
 
VILLE66 sanoi:
Oliko tuo viimeksi mainittu vaihtanut omistajaa hiljattain?
Näinköhän tämä on nykyään kaverin tallissa. Googlen tarjoomien kuvien mukaan näyttäs samalta autolta.

Lähetetty minun SM-T585 laitteesta Tapatalkilla

 
Vankka sanoi:
Sama auto on. Tais Toni puhuakki tuosta kisasta kun kävin iltaa viettämässä joku aika sitten.

Tuo se juuri oli. Kuulutuksen mukaan omistaja tosin istui nousuhumalassa katsomossa ja tuuraaja oli ajamassa  ;D

Kyseessä ei ollut kilpailu vaan "kadunmiehen" kiihdytystapahtuma jossa kilpailtiin vain itseä vastaan. Tuo Subbe tosin porsi kolmannella vedolla, en tosin tiedä mitä siitä hajosi. Voisin epäillä jotain voimansiirtopuolelta, sen verraan raakaa peliä tuollaisella nelikolla nuo kytkinpommilla lähdöt.

Auto itsessään on rakennettu hienosti ja härskin näköinen laite, omaan silmään niin tämä kuin vastaavat on liian "teinejä" olkoonkin että rahaa ja vaivaa mennyt mittaamattomasti. Vartin aikoja en tosin muista.
 
Tämä on ehdottomasti minun suosikkiurheilu paikan päällä seuraamiseen. Ja mitä hienointa, tänne Pohjanmaalle Kauhavalle on rakennettu uusi kiihdytysareena missä 2019 tulee olemaan jopa 4 SM kisaa + Nitro Nationals. Hienoin asia mitä tänne päin on rakennetu minun elinaikana. Viime kesänä ehdin käydä jo yhdessä SM kisassa Kauhavalla, oli osittain ehkä keskeneräinen mutta hyvä paikka silti, toivottavasti rakentavat lisää tälle kesälle. Vielä kun täällä ajetaan paikallista West Coast Street Cupia harrastelijoille, niin tulee olemaan kyllä kiireinen kesä ehtiä käymään joka kisassa ja hyvä niin :) SM kisat yllättävän kovatasoisia ja huomaa että kyseessä ihan ammattilaiset, vaikka urheilu ei ehkä nauti niin suurta julkisuutta Suomessa.

https://www.fhra.fi/tapahtumat/
 
Laji on mukavaa seurattavaa, kun kaikki sujuu.
Valitettavasti vain erittäin sääherkkä ja nitroluokissa liian usein radan voitelua, jolloin tulee tunnin tauko, vaikka iät ajat kuuluttaja on luvannut sen vievän 10 tai 15 minuuttia.
Oma suosikkiluokka onkin nykyään Pro Mod on katsojalle nähtävää ja vähemmän rataongelmia, mutta aina silti se TFn rintaa värisyttävä paineaalto saa hymyn aikaiseksi.

Katsotaan kauanko paikallisilla hermo kestää melua... kun rata on aika lähellä kylän keskustaa.
 
Pientä pätkää Malmilta tänään. Mun mielestä tää laji on kiinnostavinta kun kyseessä on katuautot.

 
Laji on kiinnostava, mutta sääherkkä ja nitroluokissa liikaa radan öljyämistä.
Itse kaipaan Formula Offroadia jälleen Suomeen.

Street drag racessa olisi mieleistä nähdä jenkkisysteemin mukainen "drag week", alkuun vaikka viikonloppu ja kahdella rataa. Toki tuo siirtymien ajaminen suosii turbokoneita.
https://www.hotrod.com/articles/say-hot-rod-drag-week-2019-dates-tracks-announced/

Ruotsalaisilla on jo oma kisa.


 
Tämän vuoden Drag Weekillä poljettiin ensimäisen kerran alle 6 s, toki niukasti 5,998 s ja 250,46 mph (403 km/h).
 
CorAveRav sanoi:
Tähän piti lisäämäni, onko monella "jonnella" mummoa joka ajaa viittäsataa?
Anitan kohdalla miettiessä auton myynti-ilmoituksen teksti "Ollut mummolla pätkäajossa" saa ihan uuden merkityksen... :D