https://tummennuskalvot.fi/

DPF:n toiminta dieseleissä

Juuri tuon kovan lämmön takia ne flektit jää puhkumaan jos auto sammutetaan kesken polton tai poltto on juuri päättynyt.
 
JiiJii71 sanoi:
Kyllä tuossa kolmosOcussa joku algoritmi tuolle poltolle on. Autoa kunnolla kenkiessä tekee se polttoja tosi lyhkäsin välein, alle 100 km tms. Maantiellä tuota ei niin helpolla huomaa, mutta näppituntumalla sanoisin normikäytöllä välin olevan jotain 300 km luokkaa. Kiusaamalla paljon vähemmän. Polton huomaa mm tyhjäkäyntikierroksista, s/s:sta, erilaisesta vaihteiston ohjelmasta, pakokaasusta, kaasun reagoinnista...

Puhuin täyttöasteesta ja miten se määritellään/mitataan en miten poltto tapahtuu. Kaksi eri asiaa.
 
-karppa- sanoi:
Tuo täyttöasteen kysyminenkin tai testerilläkin ottaminen on huono vitsi. Esimerkiksi vag:ssa se perustuu ajettuihin kilometreihin (Laskuriin) ei mihinkään mitattuun faktaan tai todellisuuteen. Tarkoittaa sitä, että noin 200tkm kohdalla testeri ilmoittaa, että DPF pitäisi olla täyttää. Todellisuus on, että sillä partikkelisuodattimella voi ajaa jopa tuplat ennen, kuin todellisuudessa ilmoittaa, että on oikeasti tukossa.

-karppa- sanoi:
Puhuin täyttöasteesta ja miten se määritellään/mitataan en miten poltto tapahtuu. Kaksi eri asiaa.

Eiköhän tuo poltto ole vähän kuin raskaana olemista, sitä on tai sitten ei. On/off.

Kenkimällä autoa poltto tapahtuu useammin kuin nätisti ajamalla, eli jollain tavoin mitannee pöntön täyttöastetta. Ei tuijota vain kilsoja?
 
Ainakin vanhemmissa volvoissa oli määräävänä tekijänä paine ero dpf-pönttöä ennen ja jälkeen. Tässä "uudemmassa" polvessa mikä minullakin on, tuohon vaikuttaa myös muut seikat paine-eron lisäksi. Eli kyllä se poltto tapahtuu yleensä ihan tarpeen mukaan.

Tuossa Volvossani poltto tapahtuu ajosta riippuen 700-1000km välein, mutta kestää vastaavasti sen 10-15min eli pidempään vs uudet tiheäpolttoiset. Polton huomaa hetkellisen kulutuksen mittarista kun kulutus nousee 3-5l satkulle. Testerillä tarkasteltuna lämmöt näyttävät nousevan dpf pöntössä polton aikana +700c lukemiin, kun joskus mielenkiinnosta katselin :D
 
JS88 sanoi:
Tuossa Volvossani poltto tapahtuu ajosta riippuen 700-1000km välein, mutta kestää vastaavasti sen 10-15min eli pidempään vs uudet tiheäpolttoiset. Polton huomaa hetkellisen kulutuksen mittarista kun kulutus nousee 3-5l

Ainakaan V90:ssä en huiomaa polttoa mistään - jos poltto kestää 10-15 min niin pitäisi kait näkyä em kulutuksen nousuna myös kulutusmittarissa joka päivittyy 10 min välein, mutta eipä graafissa näy mitään piikkejä.
 
Taky sanoi:
Ainakaan V90:ssä en huiomaa polttoa mistään - jos poltto kestää 10-15 min niin pitäisi kait näkyä em kulutuksen nousuna myös kulutusmittarissa joka päivittyy 10 min välein, mutta eipä graafissa näy mitään piikkejä.
Kait Volvossa on hetkellisen kulutuksen mittari?

Moottorijarrutuksessa hetkelllinen kulutus ei tipu nollaan polton aikana.
 
jkvi sanoi:
Kait Volvossa on hetkellisen kulutuksen mittari?


On on, mutta tuo keskinäytön graafikin palkit päivittyy - kaavion pylväs esittää ajomatkaa joko 1, 10 tai 100 km - laskee siltä jaksolta keskikulutuksen ja jos poltto kestää 10-15min niin pitäisi näkymän siinäkin.

imgb303e6bb63dd23c0c0a801523631150a_1_--_--_VOICEpnghigh.jpg


DIT: Muistin väärin yksikön oli km ei min.
 
Pösössä voi merkkihuollon testerillä koodata hiukkaspolton aiheuttamaan kulutuslisän joko näkymään ajotietokoneen kulutusmittauksessa tai olemaan näkymättä. Oletusarvoisesti se ei näy. Ei varmaan ainoa merkki, jossa näin on nahdollista.
 
Jotkuthan sanovat että kuulemma sähkökuormaa menee päälle tuon polton ajaksi myös, jotta saadaan moottorille tuon polton tarvitsemaa kuormitusta aikaiseksi tms. ja väittävät että esim. takalasilämppäri olisi tälläinen itsestään päälle kytkeytyvä, mutta... Ja siksi ovatkin viritelleet sitten ylimääräisen merkkivalon takalasilämppärin johtoihin, josta näkevät onko se lämppäri ja siten mahd. poltto päällä vaiko eikö ???
 
Taky sanoi:
Ainakaan V90:ssä en huiomaa polttoa mistään - jos poltto kestää 10-15 min niin pitäisi kait näkyä em kulutuksen nousuna myös kulutusmittarissa joka päivittyy 10 min välein, mutta eipä graafissa näy mitään piikkejä.

Juu sinun korimallin volvoista ei kokemusta, hyvin todennäköistä ettei sitä enään huomaa. Jääpähän kuskillekin fiilis että outouksia ei tapahdu :)
Tuossa minullakin olevassa vanhassa 5syl dieselissä maantieajossa "tyhjään säiliöön" kilometritkin putoaa helposti 100km-150km polton aikana kun kulutus niin rajusti pomppaa :) Palautuvat polton jälkeen taas lähelle alkupistettä kun kulutus normalisoituu.

Uusissa varmaan tuota polttoprosessia hiottu muutenkin taloudellisemmaksi / huomaamattomammaksi.
 
JS88 sanoi:
Tuossa minullakin olevassa vanhassa 5syl dieselissä maantieajossa "tyhjään säiliöön" kilometritkin putoaa helposti 100km-150km polton aikana kun kulutus niin rajusti pomppaa :)

Meillä D5:sessa tyhjäkäyntikulutus pompahtaa litralla, kun poltto on päällä. Siitä käynnissä oleva poltto onkin helppo huomata, kun ajaa auton parkkiin. Jos haluaa vielä tuplavarmistuksen, niin voi avata oven ja nenu kertoo, että on se päällä ;)

Jos poltto on päällä parkkiin ajaessa ja ei ole mikään todellinen kiire mihinkään, niin jätän sitten motin tyhjäkäynnille, kunnes tyhjäkäyntikulutus laskee normaaliin. En tiedä lopettaako auto polton etuajassa tyhjäkäynnillä, kun ikinä en ole paria minuuttia pidempään joutunut odottamaan polton loppumista.

XC60:sen digimittaristo on siis sellainen, että jos laittaa Rangen näkyviin, niin samalla näkyy myös hetkellinen kulutus. Eli hetkellinen kulutus on meillä aina näkyvillä.
 
Mulla i30 lopettaa polton kesken, jos sen jättää polton alettua muutamaksi minuutiksi tyhjäkäynnille, tai jos autolla ajetaan aivan liian hiljaa niin se lyö hanskat tiskiin ja yrittää myöhemmin uudelleen. Viime kesänä kävin Norjan reissulla kiipeämässä Haltille Guolasjärveltä käsin, jonne vie hyvin huonokuntoinen soratie jossa on jyrkkiä nousuja ja serpentiinejä, ja keskinopeudeksi tuli sillä pätkällä alle 20 km/h. Sieltä palaillessa huomasin että menipä taas poltto päälle huonoon aikaan, ja jonkin ajan päästä se loppui kesken hitaan ajon takia. Sitten kun pääsin huonolta osuudelta öljysoralle jossa pystyi jo viittäkymppiä ajamaan, poltto pamahti samantien uudelleen päälle ja kohta pääsinkin jo isolle tielle vetämään polton loppuun.
 
pokkus sanoi:
Jotenkin tätä ketjua lukiessa olen ihan onnellinen, että ajan vain bensavehkeillä :)
Kyllähän osa ottaa vähän turhan teatraalisesti stressiä noista poltoista. Toki hyvä että pidetään huolta laitteista, ettei siinä sinänsä mitään pahaa ole.
 
Mulla -07 Volvo oli sellanen ettei polttoja oikein huomannut ja pieleen mennessään lykkäs paljon naftaa moottoriöljyn sekaan. Tuota takuuaikana taikinoivat eikä parantunut. Takuun jälkeen alkoivat ehdottamaan suuttimien vaihtoa mun kustannuksilla niin tuosta casesta jäi pikku epäilys mieleen. Sen jälkeen rellulla ja Mondeolla 150 tkm suht huoletonta menoa ja nyt sit VAG taas oudoksuttaa "aktiivisuudellaan" mutta eiköhän tuolla selvitä. Mutta odotan innolla että meitsin profiiliin alkais hybridiä löytymään kohtuuhinnalla.
 
pokkus sanoi:
Jotenkin tätä ketjua lukiessa olen ihan onnellinen, että ajan vain bensavehkeillä :)

Älä huoli, kyllä bensapelikin sen hiukkasfilsunsa saa kun noita päästöjä vielä karvan verran nykyisestä tiukennetaan ;D
 
HiTec sanoi:
Älä huoli, kyllä bensapelikin sen hiukkasfilsunsa saa kun noita päästöjä vielä karvan verran nykyisestä tiukennetaan ;D

Eikös ne ensimmäisiin ole tullutkin tai ainakin tulossa ihan näillä näppäimillä.
 
pokkus sanoi:
Jotenkin tätä ketjua lukiessa olen ihan onnellinen, että ajan vain bensavehkeillä :)

Jos disukalla ajaa 100 prosenttisesti lyhyehköä kaupunkinylkkyä, niin olisihan se ihan suotavaa ymmärtää, että mikä on hiukkaspoltto ja miten se tapahtuu. Jos taas edes kerran viikossa ajelee vähintään 20 kilsan pätkän maantiellä tai ruuhka-ajan ulkopuolella kehällä, niin sitten polttojen sielunelämästä ei tarvitse välittää tuon taivaallista.

Meillä on Volvo ollut reilut kaksi vuotta ja kolme kertaa olen huomannut pysäköidessä, että nyt on poltto päällä. Ja kun ei ole ollut mihinkään kiire, niin kaikki kolme kertaa olen toiminut niin, että olen jättänyt auton tyhjäkäynnille pariksi minuutiksi. En koe, että tästä olisi ollut iso vaiva. En tosin tiedä, onko tästä ollut mitään hyötyäkään :)

Toinen asia mitä olen aina tehnyt meidän disukoille, on niiden hapettaminen puolisäännölliseen. Varsinkin, jos vaimo on ajellut pitkät tovit sillä. Motti normilämpöön, automaatti ässälle, pieni himmaus ja sitten lusikka pohjaan niin syvälle kuin menee. Toistetaan pari kertaa. Jälleen kerran ollaan taas puhtaasti uskonasioiden parissa, mutta uskoisin, että tällainen toimintamalli tekee hyvä disukalle, jos sitä ei säännölliseen esim maantieohituksissa hapeteta.
 
pokkus sanoi:
Kai ne jotain tuollaista suunnittelevat, mutta ei taida ihan vielä olla arkipäivää. Siinä kohtaa voikin siirtyä jo sähköautoon ja jatka vanhoilla autoilla ajoa :)

Kesäkuusta alkaen uuden Tiguanin 1.4TSI kone saa suodattimen ja jatkoa seuraa varmasti aika nopeasti, S mersussa suodatin on ilmeisesti ollut jo jonkun aikaa.
 
En minäkään ole kertaakaan asialle muuta tehnyt kuin havainnoinut, jatkuuhan tuo poltto sitten kun ehdot täyttyvät seuraavan kerran. Poltto on jäänyt kesken jos on ollut jäädäkseen, näin tapahtunut ehkä 3kertaa 80tkm omistusaikana. Että ei ainakaan itselle ole ollut mitään vaivaa kyseisestä toimenpiteestä/laitteesta.
 
En nyt tiedä mikä ongelma tuo poltto on tai miksi sen perusteella pitäisi autoa valita. En itse ainakaan kiinnitä asiaan mitään huomiota. Autossa on tuhat muutakin automaattisesti tapahtuvaa toimenpidettä, jonka toiminnasta en ole tuon taivaallisen kiinnostunut. Toki kiinnostus herää jos se ei toimi, mutta ennemmin se meno loppuu sitten vaikka pa-pumpun toimimattomuuteen kuin tuon polton vikaantumiseen.
 
Meillä on töissä Citroen Jumper paku. Kaipa siinäkin on dpf. Vuosimallia en muista, mutta alle 5-v on ikää. Ei koskaan ajeta pitkää siivua. Siis ihan kilometrin/kahden siirtymiä pääasiassa.
Ihme kun ei ole vielä tukkeutumisongelmia ollut. Tai ainakaan minun tiedossa.

Kahdessa aiemmassa Saabissa meillä kotona kyllä oli ongelmia. Ei voi ymmärtää miksei sitä tunkeutumisastetta voi mitenkään ilmoittaa kuskille jossain ajotieturin syövereissä. Toki jos se toimii kuten pitää eikä näy kuskille mitenkään niin eipä sellaista infoa tarvita. Mutta kun joskus niitä ongelmia on ollut niin oispa kaivannut vaikka jotain palkkinäyttöä yms että ois voinut ennakoida. Eikä olis tarvinnut huollon kanssa tapella kun eivät osanneet selvittää ongelmia.
 
pokkus sanoi:
Eiköhän tässä lähes kymmenen vuotta voi halutessaan vielä ajella autolla, jossa ei noita suodattimia ole.

Voi varmasti varsinkin jos ei halua uudella autolla ajaa, uusissa tuo näyttäisi olevan nyt voimakkaasti tulollaan.