https://yliteippaus.fi/

DPF:n toiminta dieseleissä

Olihan täällä aihe valmiina, kun vaan hakua muistaa käyttää  :)

Tuo oma Ateca on aika innokas polttelija. 2700km ajettu ja 13 polttoa takana, viime väli oli 220km.
Mikäs siinä hyvä, kun huolehtii itsestään.
Viime poltto jäi kesken, kun ei nyt ollut aikaa lenkittää. Ihan fiksusti tuo kuitenkin toimii, seuraavana päivänä kun kone oli käyntilämmin niin poltto jatkui heti.
Kai tuo seurailu pitäisi unohtaa ja vaan nauttia ajosta...
 
-TimoS- sanoi:
Mikäs siinä hyvä, kun huolehtii itsestään.

Niinpä, duunissa 50tkm ajettu Transportteri joka ei sitä tee, vikavaloa nollailtu jo n kpl:tta kertaa ja lopulta aina vikatilassa, about viikon välein.
 
Jysky sanoi:
Ooks ite pitäny päiväkirjaa vai saako nuo autosta kaivettua jotenkin esiin?

Eikun ihan päässälaskurilla ja muistilla. Tuon viimeisen km-määrän katsoin mittarista, mutta siinä se n.200km väli on.
2700 jaettuna 13 = 207km.
 
Käy Timo vilkaiseen öljymäärää konessa. Noin tiheällä poltolla voi dieseliä jäädä öljyn sekaan enemmälti.
 
Minun edellinen Volvo V60 D5 AWD Polestar teki polton n. 1000 km välein. Tässä uudessa en ole huomannut mistään milloin se sen tekee, vanhassa sen näki kulutusmittarista muuten ei mistään.
 
En kyllä passatissa huomaa koska polttelee.
Joskus toki jää flekti huutamaan kun sammuttaa auton, se lienee merkki keskeytetystä poltosta.


Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

 
Petri M sanoi:
En kyllä passatissa huomaa koska polttelee.
Joskus toki jää flekti huutamaan kun sammuttaa auton, se lienee merkki keskeytetystä poltosta.


Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Omassa tyhjäkäynti 800>1000 kierrosta ja ne flektit.
 
Koivari sanoi:
Sigun Dusterissa tämä on ilmeisesti toteutettu melko hyvin, koska koko hiukkaspöntön toiminnasta ei ole mitään havaintoja koko omistusajalta. Ja ekan talven ajelin lyhyttä pätkäajoa, työmatkan ollessa noin 4km suuntaansa. Viime talvi meni sitten pitkää siivua motarilla. Ilmeisesti tuossa Renaultin dci-moottorissa on erillinen polttoainesuutin tuolle hiukkaspoltolle jossain pakosarjan tienoilla ja poltto tapahtuu hyvin huomaamattomasti. Hyvin on toiminut kyllä muutenkin, mittarissa tällä hetkellä 55tkm.

Komppaan Koivaria, mutta Datsunissa on kanssa Rellun kone.
 
Tuo täyttöasteen kysyminenkin tai testerilläkin ottaminen on huono vitsi. Esimerkiksi vag:ssa se perustuu ajettuihin kilometreihin (Laskuriin) ei mihinkään mitattuun faktaan tai todellisuuteen. Tarkoittaa sitä, että noin 200tkm kohdalla testeri ilmoittaa, että DPF pitäisi olla täyttää. Todellisuus on, että sillä partikkelisuodattimella voi ajaa jopa tuplat ennen, kuin todellisuudessa ilmoittaa, että on oikeasti tukossa.

Itse en näe mitään järkeä uusia tuota, vaan tyhjätä poistaa egr samalla toiminnasta ja ottaa enemmän tehoa irti  ;).
 
Näppituntumalta Volvossa poltteli n. 1000 kilometrin välein ja tässä Kiassa n. 300 kilometrin välein. Nämä poltot tunnistaa lähinnä vain hajun perusteella kun auton pistää parkkiin, niin kova käry auton ympärillä. Miksei tuohon polttotapahtumaan voisi olla jonkinmoinen merkkivalo ilmaisemaan ko. toimintaa, niin tietäisi antaa polton tapahtua loppuun asti :rolleyes:
 
-karppa- sanoi:
Tuo täyttöasteen kysyminenkin tai testerilläkin ottaminen on huono vitsi. Esimerkiksi vag:ssa se perustuu ajettuihin kilometreihin (Laskuriin) ei mihinkään mitattuun faktaan tai todellisuuteen. Tarkoittaa sitä, että noin 200tkm kohdalla testeri ilmoittaa, että DPF pitäisi olla täyttää. Todellisuus on, että sillä partikkelisuodattimella voi ajaa jopa tuplat ennen, kuin todellisuudessa ilmoittaa, että on oikeasti tukossa.

Itse en näe mitään järkeä uusia tuota, vaan tyhjätä poistaa egr samalla toiminnasta ja ottaa enemmän tehoa irti  ;).

Kyllä tuossa kolmosOcussa joku algoritmi tuolle poltolle on. Autoa kunnolla kenkiessä tekee se polttoja tosi lyhkäsin välein, alle 100 km tms. Maantiellä tuota ei niin helpolla huomaa, mutta näppituntumalla sanoisin normikäytöllä välin olevan jotain 300 km luokkaa. Kiusaamalla paljon vähemmän. Polton huomaa mm tyhjäkäyntikierroksista, s/s:sta, erilaisesta vaihteiston ohjelmasta, pakokaasusta, kaasun reagoinnista...
 
Koivari sanoi:
Sigun Dusterissa tämä on ilmeisesti toteutettu melko hyvin, koska koko hiukkaspöntön toiminnasta ei ole mitään havaintoja koko omistusajalta. Ja ekan talven ajelin lyhyttä pätkäajoa, työmatkan ollessa noin 4km suuntaansa. Viime talvi meni sitten pitkää siivua motarilla. Ilmeisesti tuossa Renaultin dci-moottorissa on erillinen polttoainesuutin tuolle hiukkaspoltolle jossain pakosarjan tienoilla ja poltto tapahtuu hyvin huomaamattomasti. Hyvin on toiminut kyllä muutenkin, mittarissa tällä hetkellä 55tkm.
Loganissa tuon taas erottaa...
 
Koivari sanoi:
Sigun Dusterissa tämä on ilmeisesti toteutettu melko hyvin, koska koko hiukkaspöntön toiminnasta ei ole mitään havaintoja koko omistusajalta.
Sande sanoi:
Komppaan Koivaria, mutta Datsunissa on kanssa Rellun kone.

Itselläkin tuossa QQ:ssa on Rellun 1.6dCi 130hv versiona ja DPF poltoista ei juuri ole havaintoja n. 10tkm ajoillani. Pari kertaa on sammuttaessa auton flekti jäänyt huutamaan, joten siitä voinnee päätellä polton olleen päällä autoa sammutettaessa, mutta noin muuten menossa tahi kulutuksessa tuota ei huomaa. Joidenkin lähteiden mukaan liekö sitten tuolla sähköllä osansa asiassa, tuossa hiukkassuodattimessa kun kuulemma se nokipoltto tapahtuisi sähköhehkulla ???
 
HiTec sanoi:
Itselläkin tuossa QQ:ssa on Rellun 1.6dCi 130hv versiona ja DPF poltoista ei juuri ole havaintoja n. 10tkm ajoillani.

Jos tuossa on rellun "nerokas" softa, joka poistaa "turhat" puhditustoimenpiteet alle 17 asteen ulkolämpötiloissa, niin ei polttoja pitäisikään paljoa tapahtua. Ei Exeo vm2010 poltellut, ja siinä oli huijaussofta, eli puhditus oli kunnolla toiminnassa vain labrassa. Uudempi 2014 Leon poltteli paljon useammin, siinä ei ollut huijaussoftaa ja puhditus ainakin välillä yritti toimia.
 
skt1 sanoi:
Miksei tuohon polttotapahtumaan voisi olla jonkinmoinen merkkivalo ilmaisemaan ko. toimintaa, niin tietäisi antaa polton tapahtua loppuun asti :rolleyes:

Volkkarin merkkihuollon mukaan, Transportterissa on, siis niin että kun poltto menee normaalisti mitään valoa ei syty, mutta jos poltto ei mene suunnitellusti niin merkkivalo syttyy ja moottorin pitää antaa käydä että poltto menee loppuun.

No keskiviikkona Transportteri kävi ko tilanteessa pihalla reilun kolme tuntia ja päälle kunnon lenkki motaria - eikä valo sammunut missään vaiheessa.

Mitään muuta kuin polton keskeytyminen ei kuulema vikakoodeista ilmene ja kukaan ei meinaa uskoa että autossa on oikesti vikaa - sen kun testerillä kuittaavat vikavalon pois.

Samaa tehnyt jo parisen kuukautta ja kaksi muuta vastaavassa ajossa olevaa Transportteria ei tee samaa, eikä ko yksikökään kun vasta tänä keväänä.
 
Jos tuossa on rellun "nerokas" softa, joka poistaa "turhat" puhditustoimenpiteet alle 17 asteen ulkolämpötiloissa, niin ei polttoja pitäisikään paljoa tapahtua. Ei Exeo vm2010 poltellut, ja siinä oli huijaussofta, eli puhditus oli kunnolla toiminnassa vain labrassa. Uudempi 2014 Leon poltteli paljon useammin, siinä ei ollut huijaussoftaa ja puhditus ainakin välillä yritti toimia.
Hiukkassuodatinta poltetaan puhtaaksi sen vuoksi, että se ei menisi tukkoon. Jos ei polttoa aina välillä> lopputuloksena tukossa oleva suodatin.

Ja volkkareissa menee kuten Taky kirjoitti. Työmaan pätkäajoporttoreita käy aina vikavalon kuittuussa. Ja vikatilassa ei ole koneessa juuri potkua...
 
jkvi sanoi:
Työmaan pätkäajoporttoreita käy aina vikavalon kuittuussa. Ja vikatilassa ei ole koneessa juuri potkua...

Kas muuallakin samaa ongelmaa, pätkäähän nuo meitinkin Tranporterit menee.
Samahan se vaikka vikavalot palaisinkin, mutta kun auto ei enään liiku kuten sanoit, eikä ole viikosta toiseen aikaa viettää auton kanssa pajalla.
 
Onhan tuossa omassa merkkivalo sitten siinä vaiheessa, kun alkaa olla liian täynnä.
Manuaalin mukaan pakkopoltto menee päälle siten, että ajaa 15minsaa yli 2000rpm taulussa.
 
Olipas hyvä ettei firman pätkäpyöritykseen hommattu volkkaria, customi ransetissa ei ole ollut polttojen kanssa ongelmia ensimmäisen puolentoista vuoden aikana. Kesken jäänyt polttokin jatkuu mukisematta heti seuraavassa startissa jos pysähdys on ollut alle 30min.
 
^
Niin no, eipä tässä mullakaan mitään probleemia ole.
Kunhan ihmettelen, polttokin jatkuu vaikka seuraavana päivänä heti kun kone on käyntilämmin.

Toinen diisselihän tämä mulla on. Eka oli -13 mallin V70 D4, jolla ajelin mittariin 0-3000km ennen vaihtoa. Olikohan siinä edes tuollaista dpf:ää, kun ei ole mielikuvaa aiheesta. Ei kai.
Tuohan oli mulle Volvo-auton korvaus toimimattomasta V40:stä, joten tuon otin aikanaan pikaiseen että saa korjaamorumban finaaliin.
 
 
tmr97 sanoi:
Jos tuossa on rellun "nerokas" softa, joka poistaa "turhat" puhditustoimenpiteet alle 17 asteen ulkolämpötiloissa, niin ei polttoja pitäisikään paljoa tapahtua.

Älä sotke NOx ja DPF toisiinsa, näistä jälkimmäinen tukkeutuu jos sitä ei putsailla aina välillä, ulkolämpötilasta viis. Itse asiassa pakkasilla ja kylmällä koneella noita hiukkasia syntyy oikein urakalla = juuri kylmissä olosuhteissa tuo PDF poltto on tärkeämpää kuin lämpösessä, sillä DPF:n tukkeutuessa on koko pakoputkikin käytännössä tukossa ja siitä ne omat seurauksensa :-\

Tuo NOx onkin sitten toinen juttu, tuossa kun ei ole AdBlue-systeemiä vaan NOx loukku, joka sekin tarttee sen puhdistuksensa määrävälein (10min/10km ajon jälkeen), mutta siitä ei ole niin haittaa vaikka täyttyykin välillä = puhdistus voidaan hyvinkin rajoittaa vain lämpimillä keleillä tapahtuvaksi, vaikka sitten "moottorin suojelemiseksi" kuten nuo pykälätkin antavat myötä ;)

http://www.autoblog.com/2008/06/26/renault-announces-new-nox-trap-features-in-new-diesel-catalytic/#slide-125268
dieseltrap.jpg
 
Itsellä kokemusta 2000-luvun puolivälin ja sen jälkeisistä dieseleistä. Ensimmäisissä niin DPF-poltto oli harvoin mutta kesti pitkään (2011 malleihin saakka), ja uudemmissa taas se tuntuu tapahtuvan tiheemmin ja kestävän lyhyemmän aikaa. Käytännössä siis harvemman polton aikana piti oikeasti ajaa aika pitkään ennenkuin poltto loppui, näiden lyhyiden aikaan tuntuu polton loppumiseksi monesti riittävän ihan  kierrosten nosto paikallaankin.

Se mitä pitää nykydieseleistä todeta on, että ne eivät kyllä ole mihinkään pätkäajoon tehtyä päästöjärjestelmiensä kanssa, eli ei missään nimessä lyhyisiin kaupunkiajoihin (mihin taas hybridit ja sähköautot ovat omiaan)... Ongelma ei koske vain VW:tä vaan myös japanilaisissa esim. Mazdassa on DPF:n kanssa ongelmia ja se tukkeutuu.

Renaultin Nox systeemi tosin ei taida toimia ollenkaan alle 17 lämpöasteessa testien mukaan, suuremmat nox päästöt kuin Porschen 4 litran tuplaturbodieselissä (ja perus 2l vw -koneissa).
 
skt1 sanoi:
Näppituntumalta Volvossa poltteli n. 1000 kilometrin välein ja tässä Kiassa n. 300 kilometrin välein. Nämä poltot tunnistaa lähinnä vain hajun perusteella kun auton pistää parkkiin, niin kova käry auton ympärillä. Miksei tuohon polttotapahtumaan voisi olla jonkinmoinen merkkivalo ilmaisemaan ko. toimintaa, niin tietäisi antaa polton tapahtua loppuun asti :rolleyes:

Liekö ajateltu että ohjekirjan lukematta jättäneet taunotavikset luulisivat DPF-merkkivaloa vikavaloksi ja olisivat ruuhkaksi asti korjaamolle turhaan jonottamassa?  :)

Mulla i30 käryttelee 300 - 400 km välein, tyypillisesti silloin kun olen menossa töihin ja 5 km matkaa jäljellä, ja poltto jää tietenkin kesken kun ei ole aikaa tehdä lenkkiä. Se on helppo huomata kulutusmittarista joka lähtee keulimaan, ja moottorijarrutuksellakaan ei putoa nollaan. 78 tkm nyt takana eikä varsinaisia ongelmia ole ollut, vaikkakin nuo huonoimmalla hetkellä alkavat poltot kyrsii.

Katselin joskus OBD-palikalla ja Torque Pro:lla kuinka pöntön lämpötila nousi aika nopeasti 250-300:sta yli 600 asteeseen polton aikana, ja sen loputtua jäähtyi takaisin 300:n tienoille. Mua hieman ahdistaa ajatus siitä kun poltto päällä sammuttamisen jälkeen 600-asteinen pönttö, joka on heti turbon alapuolella, jää hohkamaan kuumuutta turbolle jossa on puolestaan öljynkierto juuri pysähtynyt ja laakereissa oleva öljy voi ruveta paistumaan. Eli vastaavanlainen skenaario kuin jos kone sammutetaan heti kovan ajon jälkeen ilman mitään tyhjäkäynnillä jäähdyttelyä, josta kyllä varoitellaan ihan ohjekirjassakin. Näin ollen toistuva kesken polton sammuttelu voi myös olla osasyynä turbojen ennenaikaisille hajoamisille.