https://tummennuskalvot.fi/

DPF:n toiminta dieseleissä

Entäpä vaikutus moottoriöljyyn? Joissakin tapauksissa, kun kone ei luonnostaan kuluta öljyä, on raportoitu jopa öljytason huomattavaa nousua polttojen takia. Moottoriöljyä 'syövässä' koneessa ilmiötä ei välttämättä huomaa, mutta ei se DÖ moottoriöljyn veroista voiteluaineena ole.

Eli vieläkö polttoainetta pääsee öljyn sekaan?
 
tai sanoi:
Entäpä vaikutus moottoriöljyyn? Joissakin tapauksissa, kun kone ei luonnostaan kuluta öljyä, on raportoitu jopa öljytason huomattavaa nousua polttojen takia. Moottoriöljyä 'syövässä' koneessa ilmiötä ei välttämättä huomaa, mutta ei se DÖ moottoriöljyn veroista voiteluaineena ole.

Eli vieläkö polttoainetta pääsee öljyn sekaan?
Volvoissa vm 2008-2009 oli tuota ongelmaa, että jostain syystä löpöä pääsi menemään moottoriöljyn kanssa sekaisin, ja öljytaso nousi :rolleyes:
Muistaakseni Suomessakin kutsutiin tuhansia Volvoja moottorinohjauksen päivitykseen tuon takia.
 
Bmw:stä dpf tyhjätty ja teho-ohjelma sisässä (n.280/600).
Kulku muuttus kyllä todella paljon paremmaksi. Oireina oli jatkuva poltto ja tukkoinen meno.
Huoltomiehen mukaan oli aivan tukossa eli viime hetkillä tuli tyhjättyä.
 
Karvis sanoi:
Superbissa polttoa ei käytännössä huomaa tai se on todella vaikea havaita, tässä vajaa 30tkm aikana on kuitenkin oppinut huomaamaan ne pienet merkit polton mahdollisesta käynnistymisestä: Lämpöjen todella nopea nousu liikkeelle lähdön jälkeen, hiukan eri kuuloinen tyhjäkäynti(pitää kyllä kuunnella todella herkällä korvalla), reilusti savua/höyryä pakoputkesta pakkasilla. Matka-ajossa polttoa ei huomaa lainkaan, eikä kaupungissakaan ellei noita pieniä edellämainittuja merkkejä huomaa. Polton keskeytymisen huomaa hajusta ja flektit jää huutamaan parkissa.
Milläs moottorikoodilla sulla Superbi on varustettu? CFFB?

Tuo Golfi kun on pihassa nyt on tuo CFFB ja tässä kävin läpi DPF:n juttuja VCDS:llä... liki tyhjähän tuo pönttö vielä on, eikä nyt muutaman kymmenen ajetun kilsan jälkeen ole kyllä huomannut mitään muuta kuin tyhjäkäynriraksutuksen :)
 
ConD sanoi:
Milläs moottorikoodilla sulla Superbi on varustettu? CFFB?

Tuo Golfi kun on pihassa nyt on tuo CFFB ja tässä kävin läpi DPF:n juttuja VCDS:llä... liki tyhjähän tuo pönttö vielä on, eikä nyt muutaman kymmenen ajetun kilsan jälkeen ole kyllä huomannut mitään muuta kuin tyhjäkäynriraksutuksen :)

Juuri samanlainen pannu majailee myös Superbin konehuoneessa :)
 
508 GT:n 2,2-litraisen DW12C-moottorin hiukkaspolton huomaa vain pakoputkesta kuuluvasta jylinästä, joka etenkin kivitalojen välisiä katuja ajellessa ja parkkihalleissa on melkoisen mahtava soundi. Toistuu valitettavan harvoin eli vain noin 1000 km:n välein  ;)
 
^Pikaisen googlauksen tuloksena netti on pullollaan vm 2008 Comboon sopivia tarvikehiukkassuodattimia, sekä 1.3l että 1.7l disukoihin sopivia. Brittien ebaysta alle 200 puntaa. Merkkihuolto tietysti haluaa asentaa alkuperäisen koska sen hinta lienee 1000-2500€:n välimaastossa, mutta ei taida olla Opelin omistajakaan kovinkaan osaava Interwebin käyttäjä.
 
Vanhan voi myös pestä ja kuivata ja matka jatkuu seuraavana päivänä. Toki tuossa jutussa on muuten perää ja koskee montaa muutakin merkkiä, että edes 6-7 vuotta vanhoihin autoihin ei saa enää kaikkia varaosia.
 
Marty McFly sanoi:
Merkkihuolto tietysti haluaa asentaa alkuperäisen koska sen hinta lienee 1000-2500€:n välimaastossa, mutta ei taida olla Opelin omistajakaan kovinkaan osaava Interwebin käyttäjä.

Mutta miksi pitäisikään olla? Kyllä pertti perusautoilijan pitäisi pystyä luottamaan siihen, että kun vian ilmetessä kävelee marmoritiskille niin harvinaisempikin palikka on tiskillä odottelemassa max. viikon toimitusajalla. Ei kaikki ole interiwebin suurkuluttajia ja huippukuuklettajia etsimään jotain hiukkaspömpeliä maailman ääristä.
 
Millään merkillä ei löydy osaa kuin osaa viikon toimitusajalla tuon ikäiseen autoon. Kyse on liki paalivalmiista kärrystä.
 
Penguin sanoi:
Millään merkillä ei löydy osaa kuin osaa viikon toimitusajalla tuon ikäiseen autoon. Kyse on liki paalivalmiista kärrystä.

Tuon korimallin valmistus päättyi vasta 2012. Ei kai ne voi paalivalmiita olla vuosi takuun päättymisen jälkeen?
 
Kai ne osat päivittyy Opelillakin, niin ettei siihen paalivalmiiseen edellisvuosikymmenen tekeleeseen välttämättä mene samat osat kuin viimeisiin valmistettuihin.

Koskahan ensimmäinen autonvalmistaja keksii ettei yritysasiakkaille tarvitse antaa autoon lainkaan takuuta.
 
Penguin sanoi:
Millään merkillä ei löydy osaa kuin osaa viikon toimitusajalla tuon ikäiseen autoon. Kyse on liki paalivalmiista kärrystä.

Auto on 8-vuotias, suomessa se on käyttöikänsä puolivälissä ja kyseessä on ns kuluva osa, eikä sellainen osa, jonka pitäisi kestää auton koko elinikä. Kehnoa toimintaa GM:ltä.
 
Tuossa ei puhuttu paljonko Combolla on ajettu.

Millä kilometreillä nuo suodattimet alkavat lopullisesti tukkeutua?
 
JiiJii71 sanoi:
Tuossa ei puhuttu paljonko Combolla on ajettu.

Millä kilometreillä nuo suodattimet alkavat lopullisesti tukkeutua?

Riippuu myös ajoprofiilista. Moni pakettiauto ei näe koskaan moottoritietä tai hyvä jos lämpimäksi ajetaan, kun ajetaan vain muutaman kilometrin tsuppariajoa päivästä toiseen. Silloin voi mennä DPF muutamassa kymppitonnissa pönttö tukkoon.
 
Ei nyt liity dpf:ään, mutta tuohon varaosien saatavuuteen vanhempiin autoihin. Ainakin Fordilla tuo homma nimittäin toimi vielä vajaa kymmenen vuotta sitten varsin kiitettävästi, koska silloin yli kymmenenvuotiaaseen Mondeoon sai jäähdyttimen Englannin varastolta Mikkeliin seuraavaksi aamuksi. Eli onhan tuo Opelin maahantuojan touhu nyt tuohon peilaten varsinaista pelleilyä...
 
Urlaub sanoi:
Riippuu myös ajoprofiilista. Moni pakettiauto ei näe koskaan moottoritietä tai hyvä jos lämpimäksi ajetaan, kun ajetaan vain muutaman kilometrin tsuppariajoa päivästä toiseen. Silloin voi mennä DPF muutamassa kymppitonnissa pönttö tukkoon.
Juurikin noin.

Jos tuo Opel Combo on 75hp 1.3l diesel niin kyseessä on Fiatin Multijet moottori, joka on itse asiassa ihan sama kuin meidän vm 2008 Fiat 500:ssa. Ko. moottori on herkkä DPF-ongelmille osin ilmeisesti ihan suunnittelun tuloksena ja osin tietysti Fiat 500:n tyypillisen ajoprofiliin johdosta, eli paljon pätkä- ja kaupunkiajoa. Voisin kuvitella, että ammattikäytössä jakeluautolla tims. ajelu on helposti saman tyyppistä, eli paljon pientä pätkää jne. Kansainvälisiltä Fiat-foorumeilta löytyy lukemattomia ketjuja aiheesta, joissa pahimmissa tapauksissa tuloksena on ollut konerikko.

Meidän Fiatissa meni DPF vaihtoon viime vuonna kun autolla oli ikää 7 vuotta ja ajettuja kilometrejä oli noin 75tkm. Merkkiliike olisi halunnut vaihtaa sen hintaan 2480€ (sis ALV) plus työstä noin 200€. Tilasin sitten tarvikesuodattimen briteistä hintaan 300€ ovelle kannettuna ja vaihdatin pärnäsellä hintaan 120€. Kannatti.

Meillä DPF:n oli itse asiassa tuhonnut DPF:n kyljessä oleva lämpötila-anturi, joka oli mennyt rikki ja hiukkasten poltto ei koskaan tuosta johtuen ollut täydellinen. Pikku hiljaa se tukki DPF:n kokonaan ja niin pahasti, että sitä ei saanut enää millään toimivaksi. Mitään herjää tuosta ei tietenkään tullut ennenkuin oli myöhäistä. Anturi meni myös vaihtoon, ja tuon hinnaksi tuli noin satku netistä tilaamalla. Marmori pyysi tuostakin parisataa.

Penguin sanoi:
Millään merkillä ei löydy osaa kuin osaa viikon toimitusajalla tuon ikäiseen autoon. Kyse on liki paalivalmiista kärrystä.
Näin taitaa olla. Meillä vm 2011 Peugeot 5008:ssa - mutta joka mallina on kuitenkin edelleenkin tuotannossa - on etuiskari (taas) sökö. Maahantuojan varastossa ei ole yhtäkään kappaletta ja alustava tilausaika Ranskasta on noin 2-3 viikkoa.

Marty McFly sanoi:
... mutta ei taida olla Opelin omistajakaan kovinkaan osaava Interwebin käyttäjä.
Karvis sanoi:
Mutta miksi pitäisikään olla? Kyllä pertti perusautoilijan pitäisi pystyä luottamaan siihen, että kun vian ilmetessä kävelee marmoritiskille niin harvinaisempikin palikka on tiskillä odottelemassa max. viikon toimitusajalla. Ei kaikki ole interiwebin suurkuluttajia ja huippukuuklettajia etsimään jotain hiukkaspömpeliä maailman ääristä.
Totta tuokin ja olen samaa mieltä siitä, että marmorin pitäisi asia hoitaa tavalla tai toisella. Minullekin on marmori muutamankin kerran ehdottanut tarvikeosaa kun maahantuojan varastot ovat huutaneet punaista jonkin osan kohdalla. Mutta luulisi silti, että auton omistaja olisi kysellyt asiaa jo jostain muualtakin jos kerran oma elinkeino on hommasta kiinni.
 
jrinnes sanoi:
tuohon varaosien saatavuuteen vanhempiin autoihin. Ainakin Fordilla tuo homma nimittäin toimi vielä vajaa kymmenen vuotta sitten varsin kiitettävästi, koska silloin yli kymmenenvuotiaaseen Mondeoon sai jäähdyttimen

Eikö tuo 10v ole joku raja ihan EY-säädöstasolla, että vähintään sen verran pitää valmistajan taata autoon osien saatavuus?
 
tai sanoi:
Eikö tuo 10v ole joku raja ihan EY-säädöstasolla, että vähintään sen verran pitää valmistajan taata autoon osien saatavuus?

Enpä ossoo sannoo.  :-\ Mutta lähinnä siis viittasin siihen, että kyllä se varaosalogistiikka voi olla toimivaakin, jos Englannista saa tuollaisen harvemmin tarvittavankin varaosan Suomen maakuntiin seuraavaksi päiväksi.
 
Se, että varaosia sai Fordiin 10 vuotta sitten ei kerro yhtään mitään varaosien saannista tänään eikä millekään merkille. 10 vuotta sitten moni muukin asia oli vielä paremmin. Puhumattakaan 20 vuotta sitten.
 
Pyysin tänään huollossa tarkistamaan dpf:n täyttöasteen. Asentaja oli kirjannut huoltolappuun tuhkan määräksi 0,12l, maksimin ollessa heidän mukaansa 0,46l. Vaikka tuo auto onkin ollut ilmeisesti myös "entisessä elämässään" Ruotsissa matka-ajossa, niin onko noin pieni tuhkan määrä selitettävissä muuten kuin sillä, että dpf on jossain vaiheessa vaihdettu? Kilsoja mittarissa tosiaan 180 tuhatta.
 
Sigun Dusterissa tämä on ilmeisesti toteutettu melko hyvin, koska koko hiukkaspöntön toiminnasta ei ole mitään havaintoja koko omistusajalta. Ja ekan talven ajelin lyhyttä pätkäajoa, työmatkan ollessa noin 4km suuntaansa. Viime talvi meni sitten pitkää siivua motarilla. Ilmeisesti tuossa Renaultin dci-moottorissa on erillinen polttoainesuutin tuolle hiukkaspoltolle jossain pakosarjan tienoilla ja poltto tapahtuu hyvin huomaamattomasti. Hyvin on toiminut kyllä muutenkin, mittarissa tällä hetkellä 55tkm.