https://tummennuskalvot.fi/

Dodge Grand Caravan 3.6 V6 2016

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Dodge Grand Caravan on ollut liki muuttumattomana tuotannossa vuodesta 2008, nykyisellä voimalinjallaan vuodesta 2011. Kyseessä on suuri seitsemänpaikkainen tila-auto.

Omat kokemukseni pohjautuvat kuudella eri yksilöllä taitettujen noin 10000 mailin kokemuksiin.

Moottori ja suorituskyky

Voimanlähteenä Dodgessa on eurooppalaisesta näkökulmasta miehekkään kokoinen 3.6-litrainen V6. Tehoa vapaastihengittävästä koneesta on irrotettu mukavat 283 hevosvoimaa ja vääntöä 353 Nm. Moottori toimii sekä normaalilla bensalla että E85-etanolilla. Perstuntuman mukaan etanolilla suorituskyky aavistuksen heikkenee ja kulutus kasvaa varsin paljon.

Vaikka paperilla vääntökäyrä on tasainen ja huippuväännöstä 80% on käytössä jo 1500 rpm kohdalla, tuntuu käytännön ajossa auto tehokkaalta vasta korkeilla kierroksilla. Korkeilla kierroksilla myös moottorin käyntiääni on suorastaan nautittavan räyhäkkä, mutta toisaalta ääni on ehkä hivenen huvittavassa ristiriidassa ison tila-auton mielikuvan kanssa.

Suorituskyky on kuitenkin riittävä ja nopeudenmuutokset sujuvia, kunhan vain ärinää on valmis sietämään. Vauhtia on vaivatonta kelata suunnilleen 100 mph nopeuteen asti. Riittää hyvin siihen, että kuljettajalle kerrotaan highway patrolin toimesta "sir, you're suspended in the state of Indiana".

Voimansiirto

Vaihteisto on selkeästi auton heikoin lenkki. Kuusivaihteisen momentinmuuntimellisen automaatin sovitus moottorin kanssa on epäonnistunut pahasti. Kevyellä käskytyksellä vaihteisto pelaa pehmeästi ja mukavasti, mutta raskaammassa käskytyksessä meno muuttuu kulmikkaaksi ja vaihteisto hakee helposti tolkuttoman korkeita kierroksia. Luonne on siis kovin mustavalkoinen, kun vaihtoehdot ovat "kaikki tai ei mitään". Ripeää, mutta ei täyskaasulla tehtyä kiihdytystä ei siis saa aikaiseksi ilman että kone huutaa hoosiannaa.

Myöskin moottoritienopeuksissa vakionopeussäädin päällä vaihteisto saattaa ylämäissä nostaa kierrokset yli 4000 kierroksen ja melutaso on sen mukainen. Pohdituttamaan jää, onko kyseessä vaihteiston ongelma vaiko todellinen voimanpuute moottorissa alemmilla kierroksilla.

Matka-ajo

Matkan taittaminen on Dodgella mukavaa. Alusta on äärimmäisen mukavuuspainotteisesti viritetty eikä pitkäkään matka väsytä. Suuntavakaus on kunnossa ja meno kaikin puolin rentouttavaa.

Ilmastointi on erittäin tehokas kuumissakin olosuhteissa ja mukitelineitä riittää!

Ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo

Hauskuudesta ei Dodgen ajamisessa oikein voi puhua. Pienillä ja mutkaisilla teillä auto puskee raskaasti mutkiin ja kallistelee voimakkaasti. Tärkeimpänä syynä lienee suuri massa, ja loppusilauksen tekee pehmeä alusta ja hyvin korkeaprofiiliset (225/65) renkaat.

Asiaa ei myöskään helpota pehmeät ja heikolla sivuttaistuella varustetut istuimet.

Melutaso

Melua syntyy yllättävän paljon ja vaihtelee voimakkaasti tienpinnan mukaan. Uudella sileällä asfaltilla ääni on kohtuullinen, mutta vaikkapa karkealla amerikkalaisella betonitiellä melu on raakaa ja kovaa.

Ergonomia

Vaikka istuimet ovat pehmeät, ei istuinergonomia aiheuta valituksia. Ajoasento on pysty. Etuistuimet toimivat sähköllä, säätää voi perusmallissa istuinosan korkeutta ja kallistusta, selkänojan kaltevuutta ja ristiseläntukea. Perussäädöt siis. Istuimet ovat huomattavan kookkaat ja niiden kuvittelisi riittävän isollekin ihmiselle.

Istuinjärjestys on 2+2+3 eli myös kakkosrivillä on kookkaat erillistuimet, joiden välistä kulke takimmaiselle riville. Takimmainen rivi on kolmen istuttava penkki.

Hallintalaitteet hyvin käsillä. Viiksiä on varmaankin muinaisen MB-yhteistyön vuoksi yksi ja sen toimintalogiikka On Mersusta tuttua

Tilat ja monikäyttöisyys

Tila on valtavasti. Siis valtavasti. Vaikka omakin päivittäinen ajokkini on tiloiltaan perusautoja hurjasti tilavampi, Dodge on siihen verrattuna käsittämätön. Vaikka kaikki istuinpaikat olisivat käytössä, tavaratilaan mahtuu heittämällä kolme suurta matkalaukkua. Jos kolmannen penkkirivin taittaa alas, tila kasvaa jäähallimaisiin mittasuhteisiin.

Vaikka kaikki istuimet ovat kookkaita, on niiden piilottaminen tehty fiksusti ja muutamalla nykäisyllä saadaan aikaiseksi tasaista lattiapintaa hurja määrä.

Valot ja näkeminen

Valot ovat halogenit ja erityisesti lähivalot korkeintaan keskinkertaiset. Pitkillä näkee kohtuullisesti.

Näkyvyys ulos on isojen ikkunapintojen ansiosta muutoin hyvä, mutta vasemman sivupelin kohdalla on tehty käsittämätön lapsus, ja se on normaalien pienentävien peilien sijaan suurentava. Ei siis edes neutraali, vaan todellakin suurentava. Tekee kaistanvaihdoista todella karmeita, kun kuolleeseen kulmaan mahtuu Challenger-sukkula ja puolet Mars-planeetasta. Katveavustin olisi tässä autossa todellakin kiva apu.

Kulutus

Tarkemmin ei ole mittaillut, mutta satunnaisten tankillisten ynnäilyjen perusteella yleensä tukevasti yli 10 litraa satasella. Ei kuitenkaan mahdottoman kehno tulos omamassaltaan kaksitonniselle tankkerille vapaastihengittävällä kutosella.

Laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne

Laatuvaikutelma on lähellä onnetonta. Paljon ämpärimuovia, irvistäviä saumoja, huonoja sovituksia, räminää. Osa ajamistani yksilöistä on ollut lähtiessä vain pari sataa mailia ajettuja, joten vuokrakäytössä kulumisesta ei voi olla kyse.

Äänentoisto ei myöskään vakiona ylisanoja ansaitse, jos nyt ei erityisiä moitteitakaan. Erikoisuutena takakaiuttimet on sijoitettu takimpaan riviin, jolloin jos kakkosrivillä haluaa kuulla jotain, takarivissä uhkaa kuulovaurio.

Varustelultaan auto on perustasoltaan ristiriitainen. Toisaalta valot ovat halogenit ja ilmastointi manuaalinen, mutta sitten toisaalta autossa on aina esimerkiksi sähköllä etänä avattavat ovet ja takaluukku ja ilmastointi on kolmialueinen.

Tunne ...ehkä itselläni positiivinen, koska auto assosioituu niin vahvasti lomaa ja matkailuun.

---

Kokonaisuutena letkeä ja huikean tilava matka-auto, jonka pahin miinus on voimansiirto. Puutteet kuitenkin asettuvat oikeisiin mittasuhteisiin, kun miettii, että auto maksaa uutena noin 25000 euroa. Sillä saa Suomessa kulimallin Octavia...
 
En ole ikinä ymmärtänyt tila-autoissa ratkaisua, jossa leveydeltään väljimpään keskiriviin laitetaan kaksi paikkaa ja sinne ahtaimpaan rakoseen takalokasuojien väliin sitten se kolmen hengen penkki.

Tilan monikäyttöisyys on moninkertainen 2+3+2 erillispenkein olevassa ratkaisussa.
 
vespa68 sanoi:
En ole ikinä ymmärtänyt tila-autoissa ratkaisua, jossa leveydeltään väljimpään keskiriviin laitetaan kaksi paikkaa ja sinne ahtaimpaan rakoseen takalokasuojien väliin sitten se kolmen hengen penkki.

Omasta perspektiivistä samaa mieltä. 2+3+2 -muodossakin Grand Caravaniin saisi hyvät tilat kakkosriviin erillisistuimin. Toki 2+2+3 mahdollistaa nuo todella hyvät "kapteenintuolit" kakkosriviin. Ja toisaalta kolmosriviin kulku ei vaadi mitään kikkailua, senkus kävelee sinne.

Hintana on sitten varsin ahdas kolmosrivi leveyssuunnassa, tuskin sinne kolmea mielellään ahtaa. Ja 2+3+2-versiona viidelle hengelle tavaratila olisi aina tolkuton, nyt se on joko hyvä tai sitten kolmosrivin yksinäinen joutuu istumaan tavaroiden vieressä. (Kolmosrivi taittuu alas 40/60-suhteessa.)

 

Liitteet

  • 2016-gc-vlp-gallery-12.jpg
    2016-gc-vlp-gallery-12.jpg
    30,3 KB · Katsottu: 220
Korjaanpa muuten tuota hintatietoa -- "hinnat alkaen" om tosiaan $23500, mutta yllättäen nuo vuokrakiesit ovatkin olleet (useimmat) kuudesta varustelusta toiseksi vaurainta "SXT Plus" -tasoa, joka maksaa jo reilut $30000. Yksi oli sitten R/T ja yksi parempi rinnakkaismalli Chrysler Town & Country.

Yhtä kaikki, hyvä bang for the buck kuitenkin.
 
Grandissa toki tilaa riittää tavarapuolellekin.
Mutta tila-autoihin muuten kommentoiden, lyhyemmässä versiossa kuusihenkisellä perheellä jos on vaikka kaksostenrattaat kyydissä, niin erillispenkillinen 2+3+2 tilankäyttö mahdollistaa laittaa takimmaisesta rivistä vain toinen paikka nurin ja rattaat sekä muutakin mahtuu kyytiin.

Ja sattumalta kokemuksesta tuo on tuttu asia, kun perheen viimeinen lisäys sattui tulemaan tuplana...
 
Seitsemättä kertaa Grand Caravan vuokralla, tällä kertaa rivistä arpoutui oikein ”GT” -plätkällä varustettu versio.

f73d5a833117b69817644e012a5cd06a.jpg


Suorituskykyyn tai ajettavuuteen tuo ei liity, vaan kyseessä on puhtaasti varustetaso, joka näkyvimpimä juttuina tuo mukanaan mustan nahkaverhoilun punaisilla tikkauksilla (ihanan epämukavaa) ja automaagi-ilmastoinnilla.

Aiempiin kokemuksiin täytyy täydentää, että vakionopeudensäädin on yksi huonoimpia, mitä olen automaattivaihteisessa autossa kokeillut. Vaikkapa ylämäessä cruise saattaa antaa vauhdin tippua jopa 5-8 km/h ilman että tekee mitään. Asiaa auttaa, jos komentaa vaihteiston manuaalisesti vitoselle — normaalista manuaalitilasta poiketen aski toimii tuolloin ihan normaalisti automaattina, mutta ei vain käytä kutosta, jolloin vääntö riittää pitämään marssitahdin.

Kulutis näkyy olevan 1700 mailin jälkeen tasan 22 MPG eli 10,7 l/100 km.
 
Tämä lienee se jota Suomessakin on Fiatina myyty, lähinnä kai dieselinä? Pari kertaa sellainen on sattunut nettiauton hakuun, ja edullinen hintataso on kiinnostanut. Tosin joku moottori- tai vaihteistovikainenkin oli jo joukossa.

Luulen 2+2+3 -järjestelyn syynä olevan amerikka. Penkkien veivaus on "soccer mum":lle "can't be bothered", kaikille istuimille on voitava kävellä. Mikä tietenkin on ihan oikein vaivattomuuden nimissä, mutta tuhlailevaa suomalaisen monikäyttöautoilijan näkökulmasta.
 
tai sanoi:
Tämä lienee se jota Suomessakin on Fiatina myyty, lähinnä kai dieselinä?

Fiatina kai hetken ja sen jälkeen Lanciana. Liekö enää tarjolla mitenkään?

tai sanoi:
Luulen 2+2+3 -järjestelyn syynä olevan amerikka. Penkkien veivaus on "soccer mum":lle "can't be bothered", kaikille istuimille on voitava kävellä. Mikä tietenkin on ihan oikein vaivattomuuden nimissä, mutta tuhlailevaa suomalaisen monikäyttöautoilijan näkökulmasta.

Kyllä 2+2+3 penkkijärjestely on hyvä 4 henkiselle perheelle. Saa muksut erotettua toisistaan, koska kokemusteni mukaan selvä väli penkkien välissä rauhoittaa paljon enemmän kuin pelkkä sohvan eripuolille istuttaminen.
 
Eikös se Fiat ollut Dodge Journey, eli tän pikkuveli? Vai onko tätä isoakin saanut?

2+2+3 on varsin toimiva, mutta ei toki tehokkain tapa käyttää auton tilat. Kaikki penkit pystyssä menee ruumaan vielä varsin paljon kamaa:

5e33208833108aa83acb8069bd382696.jpg


Ja tarvittaessa tuo takapenkki kaatuu 2:1-suhteessa, jolloin tuohun oikeaan reunaan muodostuu matkalaukun leveyinen ja kahden matkalaukun pituinen tasalattiainen tila.
 
Ah. Keskustelu suosikkiautostani, isosta Chrysler-konsernin tila-autosta. Dodge Grand Caravan on tosiaan tällä hetkellä jo tuotantonsa kalkkiviivoilla, käsittääkseni tämä mallivuosi on auton viimeinen. Sisarmalli Chrysler Town & Country (Suomessa Chrysler Grand Voyager) poistui tuotannosta jo pari vuotta sitten. Syy tuotannon loppumiseen on se että kolariturvallisuus ei ole enää vaaditulla tasolla, siksipä myös toinen Dodgen malli Journey tulee poistumaan samaan aikaan.

Town & Country/Grand Voyager tosiaan oli euroopassa myynnissä myös Lanciana, Journey Fiatina. Euroopassa molempiin oli saatavilla diesel-moottorit, Grand Voyageriin mm. VM-Motorin 2.8 litrainen ja Journeyhin 2 litrainen VW-moottori manuaalilla tai DSG-vaihteistolla. Journeyn Fiat-sisarus eli Fiat Freemont taas oli saatavilla Fiatin dieselillä.

Nähtäväksi jää tullaanko Grand Caravan korvaamaan Chryslerin uusimman sukupolven tila-auton, Chrysler Pacifican badge-engineeratulla versiolla. Suosittelen kyllä ottamaan vuokra-autoksi tuon Pacifican jos on mahdollisuus valita. Pacifica on saatavissa alemmissa varustelutasoissa myös 8-paikkaisenakin (jolloin viidet ISOFIX/Latch-kiinnikkeet). Lisäksi siinä turvallisuus, hiljaisuus ja mukavuus on huippuluokkaa.

Mutta yleisesti ottaen tuo amerikkalaisten tila-autojen ja isojen katumaastureiden 2+2+3 layout on paljon parempi kuin kolme keskimmäisellä penkkirivillä, monessa tyypillisessä eurooppalaisessa 7-paikkasessa autossa se taaimmainen penkkirivi muuttuu todella epäkäytettävksi jos toisella rivillä on kaksi turvaistuinta reunapaikkojen ISOFIX-kiinnikkeissä. Muutenkin on kätevää jos autossa voi kulkea kaikille istuimille ilman että täytyy istuimia taitella. Useammankin lapsen voi paimentaa samasta sivuovesta auton sisään turvaan ja kulkea perässä laittamassa vyöt kiinni, eikä tarvitse jättää osaa lapsista odottamaan vuoroaan auton ulkopuolelle parkkipaikalla. Ja kyllä esim. tuonne Pacifican kolmannellekin riville mahtuu yllättävän hyvin kolme aikuista kuten tästä videosta näkyy:


 
^ Pacifica tai ”similar” mullakin oli varattuna, ”similar” oli tällä kertaa töö vanha tuttu [emoji6]
 
Halpojahan nämä Grand Caravanit ovat jopa listahinnoiltaan, ja listahintoja ei juuri amerikassa maksella. Aina on erilaisia kampanjoita yms. insentiivejä joilla hinta putoaa tonneja.

Esimerkiksi 2018 Grand Caravan SE, hinta $21k (ennen alennuksia $27k):

https://www.autonationchryslerdodgejeepramspring.net/vehicle-details/2018-dodge-grand-caravan-se-spring-tx-id-2c4rdgbg9jr181461

Myös Grand Caravania pienempi mutta silti eurooppalasittain melko tilava 2018 Dodge Journey SE $17k (ennen alennuksia $25k):

https://www.autonationchryslerdodgejeepramspring.net/vehicle-details/2018-dodge-journey-se-spring-tx-id-3c4pdcab8jt236503

Molemmista voi viellä saada lisäinsentiiveillä tonneja veks mikäli täyttää ehdot.