https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Diesel voi sittenkin olla puhdas

HiTec sanoi:
Ja peräkärryä saati as.vaunuahan on vain tuiki harvalla - ja silti vetokoukku on yhä vain tiukasti yksi halutuimmista käytettyjen autojen lisävarusteista ;D

Sekö vaatii dieselin?

Käyttövoimavero ja bensan/dieselin kaventunut hintaero on varmasti iso selitys. Eikä uudehkojen dieseleiden DPF:t, adbluet ja muut ainakaan lisää vetovoimaa.

Itsehän ostin elämäni ensimmäisen dieselin viime viikolla ja siinä varmaankin on DPF paikallaan, kun pakoputki on putipuhdas liki 300 tkm ajettuna. Liikennekäytöstä poistettuna se tuossa pihalla seisoo odottamassa tarvetta.
 
ihaa sanoi:
Eikös sitä dieseliäkin osteta vain tankki kerrallaan?
Kyllä, mutta kun se bensa- ja diesel-tankillisen hintaero on kapeahko ja kuitenkin Traficom mätkäsee sillä varsin tuntuvalla käyttövoimaveroköntällä, niin... :rolleyes:

Urlaub sanoi:
Sekö vaatii dieselin?
No ei, mutta kun sen bensa-pelin kulutus 2-3x kärry perässä, niin dieselin kohdalla lisäys on "vain" 1.5x = kulutusero kasvaa melkoisesti ja näin se käyttövoimaverokin alkaa kohta jo tuntumaan pieneltä ;D
 
HiTec sanoi:
Kyllä, mutta kun se bensa- ja diesel-tankillisen hintaero on kapeahko ja kuitenkin Traficom mätkäsee sillä varsin tuntuvalla käyttövoimaveroköntällä, niin... :rolleyes:
No ei, mutta kun sen bensa-pelin kulutus 2-3x kärry perässä, niin dieselin kohdalla lisäys on "vain" 1.5x = kulutusero kasvaa melkoisesti ja näin se käyttövoimaverokin alkaa kohta jo tuntumaan pieneltä ;D

Ei bensakone millään tuollaisia lukemia ime, jos perään laittaa sen tavallisimman peräkärryn eli jarruton kuomukärry, jolla käydään mökillä, rautakaupassa ja kaatopaikalla.
 
HiTec sanoi:
No ei, mutta kun sen bensa-pelin kulutus 2-3x kärry perässä, niin dieselin kohdalla lisäys on "vain" 1.5x = kulutusero kasvaa melkoisesti ja näin se käyttövoimaverokin alkaa kohta jo tuntumaan pieneltä ;D

Optimasta aikoinaan sen autotallissa kirjoitin näin:

Varastontyhjennys lähes hellepäivän kunniaksi, jonka myötä olikin asiaa sitten Iisalmen jätekeskukselle. Autolle + kuomukärrylle tuli kokonaispainoa 2440 kg. Kärryn painoa lisäsi useampi laatikko kaakeleita jotka 21 vuoden jälkeen joutanee jo heittää pois.

Kotoa jätekeskukselle tuli matkaa tasan 30 kilometriä ja 5-tien uuden asfaltin myötä rajoitus max. 80 km/h, keskikulutus menomatkalla pelkällä sähköllä 22 kWh/100km. Kärry kun saatiin tyhjäksi, kotimatkalla akku tyhjeni rangen ollessa 42 km. Loppumatka (22km) bensalla vei 5.9 l/100km.


Ei tyhjä peräkärry nosta bensankulutusta kovinkaan paljoa, vai miten vähällä tuo Optima menisi ilman kärryä?
 
ihaa sanoi:
Ei tyhjä peräkärry nosta bensankulutusta kovinkaan paljoa, vai miten vähällä tuo Optima menisi ilman kärryä?
Sitä kannattanee pohti jossoin aiheeseen sopivassa ketjussa.

Oma puhdas diesel vie mäkisessä maastossa 3800 kg yhteispainolla 12-13 l/100 km.
 
monster sanoi:
Diesel edelleen ylivoimainen :)

Vähän hassu toteamus, ikäänkuin joku olisi tämän fysikaalisen tosiseikan jossain vaiheessa kiistänyt? Diesel on, ja on periaatteessa aina ollut, energiataloudeltaan ylivoimainen bensamoottoriin verrattuna, tästä ei pitäisi olla epäselvyyttä. Ei kuitenkaan lähellekään yhtä ylivoimainen, kuin mitä sähkömoottori on dieselmoottoriin verrattuna.
 
tet sanoi:
...Ei kuitenkaan lähellekään yhtä ylivoimainen, kuin mitä sähkömoottori on dieselmoottoriin verrattuna.
Parhaat tekniikat kannattaa yhdistää, dieselaggregaatilla saa sähkömoottoriin eloa...
 
Mitä nuo keskihinnat kertoo eri käyttövoimista? Ei mitään muuta kuin sen että diisel/bensapeleissä vanhempaa kalustoa joka laskee keskihintaa :)
 
Masai sanoi:
Mitä nuo keskihinnat kertoo eri käyttövoimista? Ei mitään muuta kuin sen että diisel/bensapeleissä vanhempaa kalustoa joka laskee keskihintaa :)
Nuohan ei ole keskihintoja vaan mediaaneja, mutta samat asiat niihin johtaa. Eikä välttämättä kyse ole merkittävästi vanhemmasta kalustosta. Bensapelit vaan on halvempia kuin sähköiset.
 
Käytettyjen tuonnissa näkyy myös dieselin suosion väheneminen, viime vuonna dieselmoottorilla varustettuja henkilöautoja oli käytettyjen tuonnista 38,5 % ja nyt noin 26 %. Liikennekäytössä olevassa henkilöautokannassa käyttövoimien muutos sen sijaan näkyy todella hitaasti, kesäkuun lopun tilanne: bensiini 68 %, diesel 27 %, ladattavat hybridit 3,3 %, sähköautot 1,2 % ja kaasu 0,5 %...
 
Classic sanoi:
Liikennekäytössä olevassa henkilöautokannassa käyttövoimien muutos sen sijaan näkyy todella hitaasti, kesäkuun lopun tilanne: bensiini 68 %, diesel 27 %, ladattavat hybridit 3,3 %, sähköautot 1,2 % ja kaasu 0,5 %...
Eli hydridien ja sähköautojen yhteenlaskettu määrä on 4,5%... Ei uskoisi tämän foorumin kirjoitusten perusteella  :rolleyes: Olisi luullut että niitä on ainakin 45%  8)
 
^Saattaa olla, että pääkaupunkiseudulla on sähköautoja enemmän kuin keskimäärin maassamme. Ainakin Tesloja on alkanut näkyä liikenteessä silmiinpistävän paljon.
 
Kamux oli tulostiedotteen myötä negatiivisessa valossa, mutta sen sijaan Saka näyttää porskuttavan. ”Olemme jälleen matkalla kohti ennätysvuotta, sillä saavutimme alkuvuonna lähes 22 prosentin kasvun, vaikka ala on yleisesti huonoimmassa jamassa miesmuistiin”, kertoo toimari Eero Poukkula.

”Polttomoottorikäyttöisten autojen osuus myynnistä on yli 80% ja diesel on suurin käyttövoima.” https://saka.fi/fi/yritys/ajankohtaista/saka-jatkaa-voimakasta-kasvuaan-autoalan-ahdingosta-huolimatta/
 
Classic sanoi:
Kaikkea se insinööri tutkii - vetyä dieseliin...

"Tutkimustulosten perusteella muunnellun moottorin päästöt ovat 90 g/kWh, mikä on yli 85 prosenttia vähemmän kuin alkuperäisen." https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/dieselista-hybridiksi-tutkijat-saivat-vanhan-moottorin-toimimaan-90-prosenttisesti-vedylla-hyotysuhde-parani-26-/0cbaa2a2-0a49-48fc-ac3c-88139fec0046
Erikoinen yksikkö tuo g/kWh kun puhutaan moottorista. Hivenen ihmettelen kun dieselistä 90% korvattiin vedyllä, hyötysuhde parani 26% ja CO2-päästöt vähenivät vain 85%.
 
Classic sanoi:
Lopussa puhutaan esim. kaivosalueella olevien dieselgeneraattoreiden modaamisesta tuohon 90%:n vetykäyttöön. Ehkä tuo 90g on sitten päästö kun tuollaisella tehdään yksi kilowattitunti sähköä. Omaan kaaliin ei kyllä edelleenkään mahdu se että miten päästöt vähenevät vähemmän kuin vedyn osuus, vaikka hyötysuhde paranee.

Muutenkin vetytaloudessa polttokennojen piti olla halpoja ja ongelma on se että mistä saisi sitä vetyä järkevään hintaan, joten en oikein ymmärrä että miksi pitää ihan väkisin käyttää polttomoottoria ja vielä osittain dieselillä.
 
^ Kait kW ja kWh aivan kelvollisia yksiköitä ovat muuallakin kuin sähköstä puhuttaessa ;D Olemassa olevan laite-/moottorikannan päästöjen vähentäminen on nopeaa ja kustannustehokasta...
 
Classic sanoi:
^ Kait kW ja kWh aivan kelvollisia yksiköitä ovat muuallakin kuin sähköstä puhuttaessa ;D
Juu nuo sopivat oikein hyvin ja minun puolesta polttisautojenkin kulutus voitaisiin mielellään ilmoittaa yksiköllä kWh/100km niin saadaan bensat ja dieselit oikeasti samalle viivalle ;) Sen sijaan g/kWh on sellainen josta rohkenen epäillä että et pysty kertomaan sitä esim. oman autosi osalta. Jos kyse on sähkön tuotannosta niin silloin g/kWh on aivan järkevä ja yleisesti käytetty (joskin kg/MWh lienee yleisempi).